Hij staat 24/7 op zand en af en toe een weitje open. Glutenvrij krijgt hij sinds mei. Eerst Agrobs maar dat at hij heel slecht. Nu NutriMash van vitalbix
Slmt9
Geplaatst: 25-07-25 15:32
Och TS, wat onwijs klote dat hij weer koliekerig is. Ik heb zo met je te doen! Een hele dikke knuffel!
zorro
Geplaatst: 26-07-25 21:03
Ik durf het amper te vragen.. hoe gaat het ts? Ik heb vaak even aan jullie gedacht gisteren en vandaag..
Prednison zou ik rustig durven geven trouwens. Toen mijn merrie drachtig was heb ik haar in relatief korte tijd enorm veel prednison tabletten moeten geven (>300 tabletten) en ik heb, op afname van de klachten na, niets aan merrie en later veulen vernomen. Sindsdien ben ik er niet meer zo bang voor.
Escada
Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-25 11:00
Hij is weer stabiel, eet weer goed en vandaag 3de dag prednison gehad. Aankomende weken even rustig aan doen
Soms heel veel luchtzuigen en ongemak, vandaag weer een goede dag en veel gas loslaten. Vrijdag is de prednison kuur klaar en dan weer overleggen
Hannanas
Geplaatst: 03-08-25 10:03
Ahh beterschap voor de knapperd.
Prednison is hard voor de maag, groot risico op Maagzweren of verergering daarvan als er al gevoeligheid in de maagwand is. Wellicht de combi en prednison en omeprazol of sucralfaat samen ?
Escada
Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-25 10:14
De maagzweer kuur is net afgelopen. Hij krijgt nu nog Equine74 als ondersteuning voor maagzweren
Ik vind hem er echt beter uitzien. Het duurt giga lang met darmen / spijsverteringsproblemen. Zie er eerst maar eens achter te komen en dan het juiste management ik weet hoe lastig en frustrerend het is uit ervaring. Houdt hoop
Valerio heeft nu nog steeds Prednison. Eerst dus 2 weken volle dosis, toen erna moest ik het om de dag geven. Je zag duidelijk dat hij wel last had op de dagen dat hij niet de prednison had gekregen. Toen vorige week weer overlegd, sprak toen een andere dierenarts. Die was het er niet mee eens dat ik het advies had gehad om het om de dag te geven. Dit was namelijk helemaal niet goed, prednison moest je rustig afbouwen en om de dag had geen zin.
Dus nu ipv 3 schepjes krijgt hij er 2 en dan rustig afbouwen en erna weer overleggen. Zag hem vanmorgen weer krom staan en uitschachten met mesten, dusja de situatie is nog steeds hetzelfde.
Hij begint nu wel eindelijk wat aan te komen en lijkt het goed te doen op de Agrobs Proteine flakes. Dit krijgt hij met een schepje sojaschroot.
Little_Gift
Geplaatst: 18-09-25 12:21
De reden dat prednison en andere cortisone om de dag gegeven wordt is om de bijnieren de kans te geven te activeren.
Met cortisone leg je ze stil. Als je dit elke dag geeft, dan schakel je de bijnieren dus compleet uit en dat wil je niet. Daarom om de dag zodat we bijnieren toch om de dag hun functie kunnen oppakken.
Cortisone dagelijks geven is onder andere een groot risico voor hoefbevangenheid maar óók voor het ontwikkelen van Cushing.
Het bijkomen kan ook louter een bijwerking van de cortisone zijn en niet persé omdat hij dus gezond bijkomt.
Bij honden willen ze eerst maanden van stabiliteit voor je afbouwt of om de dag gaat geven. Dus dat twee weken volle dosis en dan afbouwen te snel gaat kan ik me wel wat bij indenken! En bij iedere te snelle stap begin je weer opnieuw kwa terugval, als je dan terug verhoogd of iedere dag geeft ben je helaas niet weer terug op het vorige basispunt.
Escada
Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-25 13:47
Vallie heeft vandaag een slechte dag, gisteren weer krom staan. Vandaag niet te rijden, struikelen enz. En waar het aan ligt? Geen idee
Is er hier toevallig iemand die het aandurft met Vallie? Ik ben ten einde raad, mijn energie en geld is echt op nu en ik weet niet meer wat te doen. Wie weet doet hij het op een ander plekje beter, geen idee
Rijden ???, Sorry maar zou niet rijden met hem zolang hij niet goed is .
Snap je onmacht overigens heel goed
Escada
Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-25 13:55
Rijden en beweging is juist op advies van de dierenarts om de darmen goed in beweging te brengen. Er word absoluut niet meer getraind zoals we altijd konden doen