Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Feedingmaster, ruwvoerautomaat, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:40

Hang de ene hoger met een diepere bak eronder.
Het hooi valt in de bak, groot paard kan er gemakkelijk over en eten tot op de bodem. De A kan dan mss wel met het hoofd boven de rand van de bak maar sowieso niet tot onderaan eten. Dan kan je de portie voor het groot paard wel groter maken dan voor de A.
De A eet sowieso al iets trager en als die dan klaar is kan die de gemorste restjes van de grote gaan opeten.

De feedingmaster zou ik zelf nooit gebruiken, net alsof ze telkens mij een koek geven en na twee happen weer wegtrekken voor een uur. Dat zou moordneigingen oproepen :+.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:12

Duhelo schreef:
De feedingmaster zou ik zelf nooit gebruiken, net alsof ze telkens mij een koek geven en na twee happen weer wegtrekken voor een uur. Dat zou moordneigingen oproepen :+.

Dat is niet waar..... je kunt de frequentie en eettijd ook gewoon zo instellen dat er heel vaak en zo lang als je wil gegeten kan worden.
Ik heb ze gewoon in een hoge frequentie staan.

Ik heb de haybutlers ook als 'extra' op de track. Maar deze zijn lang niet zo toereikend als de Feedingmaster.
Feedingmaster garandeert me dat er 24/7 iets te eten is, met de haybutler lukt dat niet.
Daarvoor kun je ook niet voldoende kwijt op die planken.

Ik heb dus de Feedingmasters als hoofdvoermachine, de haybutlers als leukigheid langs de track.... en dan ligt er nog wat stro/ takken....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:16

Maar het idee van de Feedingmasters is toch dat er onbeperkt toegang is tot hooi maar binnen bepaalde tijden? Dus als paard op moment van sluiten nog niet gedaan had met eten, dan wordt het toch "weggenomen?".

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:58

Duhelo schreef:

Daar was ik bang voor, maar ik heb nog nooit zo'n relaxed paard gehad nu hij de feedingmaster heeft. Daarvoor was hij echt hysterisch geobsedeerd door eten en nu is dat volledig weg. Echt heel blij mee.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 18:38

Hier door verhuizing terug naar netten na 9mnd Feedingmaster gebruik maar wat mis ik dat ding!
Liefst zou ik hem hebben meegenomen maar ik heb en een feedingmaster pro model en waar mijn pony nu heen is staan shetten dus het is te hoog en niet reeel om alles aan te passen naar ideale hoogte.
Ik merk wel dat mijn pony met feedingmaster een stuk relaxter at nu staat hij echt te knauwen in de netten terwijl hij met de Fm met zijn lippen rustig tussen de tralies uit stond te plukken en tussen door meer zijn ding deed.
Maar ja het is niet anders helaas een lastig keus moeten maken en dit was er een onderdeel van :(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:12

Duhelo schreef:
Maar het idee van de Feedingmasters is toch dat er onbeperkt toegang is tot hooi maar binnen bepaalde tijden? Dus als paard op moment van sluiten nog niet gedaan had met eten, dan wordt het toch "weggenomen?".

Het lijkt me ook veel minder tot geen verspilling te geven?!

Nienekenien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 19:21

en de shetlander versie dan? dat is een lager model van de FeedingMaster . ik kan ook iig niet meer zonder

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 20:05

Nienekenien schreef:
en de shetlander versie dan? dat is een lager model van de FeedingMaster . ik kan ook iig niet meer zonder

Jawel zou ik zeker willen maar dan moeten er wel 3 komen inclusief 2 synchronisatie kabels :$
Geloof me als ik die financiële middelen had gehad had ik het per direct gedaan want je kan veel zeggen maar het kosten me minder kosten aan mestafvoer,minder hooi verspilling en ik kon ze beperken in hooi zonder ze echt te beperken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 20:28

Ik overweeg kisten die zich openen en sluiten, omdat dat in mijn situatie het meest passend lijkt. Ben nu in gesprek met JV slowfeeders, het komt kwalitatief over. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ik twijfel tussen de kisten en de feeding master. Ben ergens wel huiverig dat mijn paarden alleen nog maar op het hooi gericht zullen zijn en niet meer gaan spelen enzo. Ik voer al jaren onbeperkt uit slowfeeders en ze hebben nu een routine en struinen heel de track rond. Maar ze zijn ook te dik en verspillen superveel :=

Nienekenien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 21:37

ik had een kist met deksel maar een te slim paard die met dr hoofd het deksel open hield en dus alles was op

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 07:37

Hier bevalt de kist van JV erg goed. Ik heb ook een feedingmaster gehad maar mijn paard bleef daar de hele dag gefrustreerd bij staan.

Ik heb de XL en die klep is echt te zwaar om met hun hoofd tussen te blijven staan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 07:39

VogeltjeM schreef:
Ik overweeg kisten die zich openen en sluiten, omdat dat in mijn situatie het meest passend lijkt. Ben nu in gesprek met JV slowfeeders, het komt kwalitatief over. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Ik twijfel tussen de kisten en de feeding master. Ben ergens wel huiverig dat mijn paarden alleen nog maar op het hooi gericht zullen zijn en niet meer gaan spelen enzo. Ik voer al jaren onbeperkt uit slowfeeders en ze hebben nu een routine en struinen heel de track rond. Maar ze zijn ook te dik en verspillen superveel :=

Juist niet, ik heb 1 shet die nooit stopt met eten dus die speelt en beweegt niet meer bij onbeperkt hooi. Nu als de klep dicht gaat gaan ze weg en meestal komen ze ongeveer een kwartiertje voor de bak open gaat weer rond de bak hangen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 11:37

Dank voor je ervaring!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 23:58

_Nelleke_ schreef:
Hier bevalt de kist van JV erg goed. Ik heb ook een feedingmaster gehad maar mijn paard bleef daar de hele dag gefrustreerd bij staan.

Ik heb de XL en die klep is echt te zwaar om met hun hoofd tussen te blijven staan.

Hoe vaak en hoe lang gaat hij open en dicht op een dag?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

8x per etmaal 40 minuten open.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Je kan dat zelf instellen toch? Ik denk dat ik er ook voor ga. Twijfel nog tussen één XL of twee medium bakken.

Nelleke, denk jij dat de XL verplaatsbaar is met 2 personen (tillen)?