Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SimplySusan

Re: Mijn meisje ligt op de OK, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 21:29

Kaitlyn wat een supernieuws! Je hebt een uitgebreider schema gekregen dan ik destijds.

Linda2008, vervelend die ontsteking, maar gelukkig ben je er op tijd bij. Wel hele mooie fjord!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 19:27

SimplySusan schreef:
Kaitlyn wat een supernieuws! Je hebt een uitgebreider schema gekregen dan ik destijds.

Linda2008, vervelend die ontsteking, maar gelukkig ben je er op tijd bij. Wel hele mooie fjord!

Ik had richtlijnen gekregen van de dierenarts, en heb daar samen met Gibbie haar osteopaat (die ook mijn beste vriendin is) een uitgebreider schema van gemaakt, waarin we ook de tussenstappen in hebben gezet, zoals zijgangen in stap. :j

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:29

Fijn hoor, dan heb je lekker houvast :j
Kun je ook vertellen welke richtlijnen je vanuit de DA kreeg? En doet die dat in overleg met de kliniek?

Ik was vandaag eigenlijk wel blij verrast hoe de wond vordert :j
Er zit nog wel pus natuurlijk, maar het druppelt er niet meer uit en het toont veel rustiger
Spoiler:
Afbeelding

Ter vergelijking vorige week:
Spoiler:
Afbeelding

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 14:45

Ohhh dat ziet er echt al veel beter uit hoor! :j

Het schema van de dierenarts was als volgt:
Beginnen met 10 minuten stappen onder het zadel voor 2 weken.

Na die 2 weken draf introduceren, beginnen met draf op de lange zijde op beide kanten, en dit uitbreiden. Training gaan verlengen naar circa 20 minuten. Dit 3 weken doen.

Na die 5 weken galop introduceren, en als dat goed gaat verder uitbouwen in tijd en arbeidsintensiteit. Zijgangen in draf en achterwaarts er bij. Ook met cavalettiwerk gaan beginnen en als dat goed gaat ook weer gaan springen.

Balkjes stappen mag al, en als het draven goed gaat ook balkjes draven.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dat vond ik wel heel vlot gaan (met name het springen), en heb ik aangepast met de osteopaat naar het volgende:

Week 1: 5-7 minuten stappen onder het zadel, veel rechtuit

Week 2: 8-10 minuten stappen met voltes, schakelen in stap en af en toe achterwaarts

Week 3: 12-15 minuten stap met zijgangen

Week 4: 15-20 minuten stappen met stukjes draf. Beginnend met draf op de lange zijdes en als dat goed gaat doorgaan met hoeken draven

Week 5: 20-25 minuten stappen en draf uitbreiden met zijgangen (enkele meters)

Week 6: uitbreiden wat we doen met galop op de lange zijde (aanspringen in laatste hoek korte zijde en volgende korte zijde terug naar draf) de eerste dagen, als dat goed gaat ook voltes gaan galopperen

Week 7: normaal dressuur, afwisselen met drafbalkjes er tussendoor

Als dit allemaal goed gaat, gaan uitbreiden met cavaletti werk.

Je ziet dat we de 1e week rustiger beginnen dan de dierenarts had aangegeven, dat is maar goed ook want na 7 minuten stappen onder de man is ze echt moe.
Vanaf week 2 wat langer onder het zadel gaan stappen, wat weer redelijk overeenkomt met wat de dierenarts aan heeft gegeven.
Week 3 pakken we zijgangen mee in de stap, ook om haar borst en buikspieren te versterken, allemaal enkele meters.
Week 4 gaan we pas beginnen met draven draven, in plaats van in week 3
Week 5 draf uitbreiden met zijgangen, enkele meters
Week 6 galop gaan introduceren, net zoals het schema van de dierenarts
Week 7 normaal dressuur, drafbalkjes gaan introduceren (doet ze het nu echt goed kunnen we dat iets vervroegen). Van de dierenarts mogen we hierna ook het cavaletti werk en springen gaan introduceren.

Nu zie ik het nog niet zo zitten om in week 7/8 alweer te gaan springen, dus dat zal een paar weken verlaat worden. Cavaletti werk van de grond af zullen we wel gaan introduceren zodra ze het balkjes draven met genoeg balans kan doen.

Na 7 weken moet ze in principe weer een fatsoenlijke B proef kunnen lopen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:02

Linda hoe is het nu met je paard?

Vandaag heeft Gibbie ruim een uur buiten gestaan, en vooralsnog is ze heel braaf! Ben het nu aan het opbouwen per dag.

Afbeelding

Vanavond weer terug geweest, en 5 minuten onder het zadel gestapt. :D

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 06:56

Kaitlyn, fijn om je schema te zien hoe je hem van DA kreeg en hoe jullie hem hebben gespecificeerd :j en wat moet het heeeeerlijk zijn om je paard weer los te kunnen zien staan :D al is het maar een uurtje of op een klein stukje, het is toch al beter dan alleen wat aan de hand stappen!

Hier weinig bijzonders. De wond lijkt nu wel echt te verbeteren sinds we met die zalf zijn begonnen, maar het is nog niet helemaal dicht. Verder stappen we nog maar wat rond... gister geprobeerd om aan de hand wat te gaan grazen, maar daar werd ze iets te opdringerig van... “vrouwtje, laat me toch gewoon los, ik kan prima zelf eten” dat idee :P

Voor mij nog ruim 3 weken voordat we op controle mogen. En ik vermoed dat wij niet gelijk dan mogen gaan opbouwen omdat die wond nu natuurlijk nog niet eens dicht is... :( maar dat horen we vanzelf.
Er was iemand die al eerder de controle had staan toch? Chess? Was jij dat?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:28

Wat fijn dat ze bij het buiten staan braaf is!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 12:44

Ja klopt wij hebben binnen nu en twee weken controle.
Ben heel benieuwd. Ik zou ook zo blij zijn als die weer d’r los mag, ik hoef er niet zo nodig op eigenlijk want hij is nog zo bloot en zijn rug is ook nog onvoldoende hersteld. Ik wil sowieso aan de hand opbouwen, maar heb nog een complicerende factor is dat hij vorig jaar een peesblessure heeft gehad aan achterbeen, dus wil zeker ook niet opbouwen met longeren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 21:16

linda2008 schreef:
Kaitlyn, fijn om je schema te zien hoe je hem van DA kreeg en hoe jullie hem hebben gespecificeerd :j en wat moet het heeeeerlijk zijn om je paard weer los te kunnen zien staan :D al is het maar een uurtje of op een klein stukje, het is toch al beter dan alleen wat aan de hand stappen!

Hier weinig bijzonders. De wond lijkt nu wel echt te verbeteren sinds we met die zalf zijn begonnen, maar het is nog niet helemaal dicht. Verder stappen we nog maar wat rond... gister geprobeerd om aan de hand wat te gaan grazen, maar daar werd ze iets te opdringerig van... “vrouwtje, laat me toch gewoon los, ik kan prima zelf eten” dat idee :P

Voor mij nog ruim 3 weken voordat we op controle mogen. En ik vermoed dat wij niet gelijk dan mogen gaan opbouwen omdat die wond nu natuurlijk nog niet eens dicht is... :( maar dat horen we vanzelf.
Er was iemand die al eerder de controle had staan toch? Chess? Was jij dat?

Ja dat is echt heerlijk!
Maar ondanks het grasmasker eet ze nog steeds zand. Ze drukt haar neus in de modder, en slurpt het gewoon door het gat heen.

Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen. :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Nu krijgt ze het alsnog voor elkaar om via die voorste openingen alsnog wat naar binnen te krijgen, dus die zijn we nu ook aan het dicht maken. Ik ben lekker slimmer. :')

Ik heb Gibbie trouwens gestapt met een hengstenketting, als ze dan te opdringerig werd met grazen dan had ik net wat meer te zeggen en daar had ze dan ook respect voor. Misschien toch iets om te proberen.

Fijn dat de buikwond beter gaat! Opbouwen gewoon afwachten, misschien dat je 2 weken langer moet wachten ofzo. Maar als het nu mooi aan het sluiten is, en die peesplaat is goed bij de controle, dan zou ik geen hele rare dingen verwachten.

Dat schiet op Chess! Drukt het zadel ook op die kapotte plek op de rug? Ik denk dat het verstandig is om werk aan de hand en onder de man af te wisselen. Minder belastend dan longeerwerk, vooral voor die pees.
Gibbie heeft ook zo’n kale rug qua bespiering, en dat moet toch weer sterker worden. Om het zadel nu zo optimaal mogelijk te hebben ligt er een prolite pad onder, waar we op elke plek weer andere of zelfs dubbele inlagen erin hebben gedaan. Anders had ze van het zadel last gekregen, en om nu elke 2 weken de zadelmaker te laten komen om het zadel aan te passen is ook een beetje teveel van het goede. :o

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:43

Enig idee waarom ze zand eet?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 21:52

Onali schreef:
Enig idee waarom ze zand eet?

Gewenning waarschijnlijk en ik denk een stukje verveling(?). Daar waarschuwenden ze op de kliniek al voor. Bloedwaarden zijn allemaal goed, dus geen tekorten ergens die we kunnen aanvullen.

Ze zien dus best vaak dat ze het blijven doen. Op de wei doet ze het niet, want dan is er genoeg gras en is ze daar druk mee. Dus van de zomer kan dat masker af. :j
Hopen dat het snel droger wordt en ze de wei op kunnen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:10

Je kan silicium voeren, dat helpt heel erg tegen zand eten. Vaak zoeken ze bepaald mineraal in de zwarte modder. Vandaag afspraak gemaakt, spannend man.
Ik wil idd afwisselen, ik weet alleen niet hoe m’n zadel ligt ook dus dat wordt nog wel een uitdaging en hij is niet heel lief en betrouwbaar onder zadel dus lichtelijke uitdaging voel ik wel.
Hoop (klinkt gek) dat de paddocks nog de nat blijven, dat haat ie dus dan gedraagt ie zich tenminste en dan kan die mooi los dat helpt al een jas denk.

Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:23

Kaitlyn, hmn wat vervelend dat zand blijven eten, ik zou ook gelijk denken aan mineralen bijvoeren.

Chess, wanneer staat je controle gepland?
Na het bericht van Kaitlyn dat ze weer onder het zadel had mogen stappen, sprak ik gelijk met een stalgenootje: “hoe moet ik dat doen? Ik wil er dolgraag op, maar ik hoop toch op een ander opbouw-schema :o “ alles leuk en aardig maar mijn pony was 8 maanden beleerd onder het zadel... dan maanden stil zetten en ineens weer onder het zadel mogen stappen dan weet ik niet of dat wel goed zou gaan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:26

Ook niet alle tekorten haal je uit bloedonderzoek. Denk dan ook aan silicium haal je niet betrouwbaar uit bloedonderzoek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:27

Ik heb afgelopen jaar veendrenkstof, moederaarde en diatomeeenaarde gevoerd maar ondanks dat bleef mijn shetlander zand/ aarde eten.
Ook hebben we zout (ben even de naam kwijt) toegevoegd aan het drinkwater vorige winter.

Heb nu groene leem, maar merk nog niet veel verschil.

Vaak doet onze groep altijd wel in de winter likken aan het zwarte zand langs de randen van de paddock, maar mijn shetlander neemt dus echt volle happen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 23:43

https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 158/58990/
Deze? Of hebben jullie nog andere tips?
Er staat hier 2x daags, maar dat gaat de stalhouder nooit 2x daags erbij doen...

En veendrenkstof:
https://www.sanavesta.nl/sanofor-paarde ... gLGdfD_BwE
?

Kan ik dat als cocktail geven, of geef ik haar dan een overdosis mineralen? :o

Ik wil van alles proberen om haar te helpen. De groene leem durfde ik niet meer te geven nadat er hier gewaarschuwd werd dat ze er ook van kunnen verstoppen...

Gibbie is ook lang niet makkelijk onder het zadel, maar ze mist zoveel conditie en spierkracht dat ze echt heel erg braaf is. Ik verwacht pas “problemen” wanneer ze weer conditie krijgt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:08

Lou heeft de jaren na de koliekoperatie als ze op het zand liep met een dichte muilkorf op gelopen: https://www.kramer.nl/Merken/SHOWMASTER ... d=NL/NL_nl , zoiets. Leuk vond ze het niet, maar ze accepteerde het wel en het scheelde wel veel in het zand eten. Als ze het echt willen krijgen ze wel wat zand binnen door de drinkgaatjes die er in zitten of door met rollen via de zijkant zand te scheppen, maar Lou heeft daarna nooit meer koliek gekregen. Zij moest toen ook 200 ml. lijnzaadolie per dag door haar muesli of slobber krijgen om eventueel zand af te voeren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:25

Kaitlyn schreef:
Er staat hier 2x daags, maar dat gaat de stalhouder nooit 2x daags erbij doen...

En veendrenkstof:
?

Ik wil van alles proberen om haar te helpen. De groene leem durfde ik niet meer te geven nadat er hier gewaarschuwd werd dat ze er ook van kunnen verstoppen...

Gibbie is ook lang niet makkelijk onder het zadel, maar ze mist zoveel conditie en spierkracht dat ze echt heel erg braaf is. Ik verwacht pas “problemen” wanneer ze weer conditie krijgt.

Wij geven deze als zandkuur: https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:30

Die van de paardendrogist kan en je van silicahorse horse en Heltie horse
Ik ga 1 keer per dag 30 ml denk ik was prima.
Ik heb woensdag 18 maart controle

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 11:27

Oh Chess wat spannend :):)

Ik zit mega te klungelen met het voer!!
Ik word er echt niet goed van.. _-:(
Ze krijgt natuurlijk geen brok want dan barst ze van de energie en dan barst ze ook uit haar voegen straks :o dus ik gaf alleen een half schepje fiber force zodat ze ook iets kreeg en zodat ik haar vitaminekorrel erdoor kon mengen. Dat at ze na een paar dagen niet meer... toen ben ik voorzichtig overgestapt naar pavo care4life. Dat ging ook weer een paar dagen goed en nu eet ze dat ook niet meer...

Nu twijfel ik... ze krijgt hooguit een schepje per dag dus misschien toch een smakelijkere muesli met meer suikers, of subli ponybrok proberen (misschien eet ze liever brok dan muesli?) :?
Voorheen at ze alles!! Maar dan kreeg ze het alleen als beloning na het werk en verder kreeg ze gewoon brokjes...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 12:10

Jet schreef:
Lou heeft de jaren na de koliekoperatie als ze op het zand liep met een dichte muilkorf op gelopen: https://www.kramer.nl/Merken/SHOWMASTER ... d=NL/NL_nl , zoiets. Leuk vond ze het niet, maar ze accepteerde het wel en het scheelde wel veel in het zand eten. Als ze het echt willen krijgen ze wel wat zand binnen door de drinkgaatjes die er in zitten of door met rollen via de zijkant zand te scheppen, maar Lou heeft daarna nooit meer koliek gekregen. Zij moest toen ook 200 ml. lijnzaadolie per dag door haar muesli of slobber krijgen om eventueel zand af te voeren.

De link werkt helaas niet..

LoveUggs schreef:
Kaitlyn schreef:

En veendrenkstof:
?

Wij geven deze als zandkuur: https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

Het ging nu om veendrenkstof en silicium. :D

Chesss schreef:
Die van de paardendrogist kan en je van silicahorse horse en Heltie horse
Ik ga 1 keer per dag 30 ml denk ik was prima.
Ik heb woensdag 18 maart controle

Ga ik daar even naar kijken!
Spannend, nog 1,5 week dus!

linda2008 schreef:
Oh Chess wat spannend :):)

Ik zit mega te klungelen met het voer!!
Ik word er echt niet goed van.. _-:(
Ze krijgt natuurlijk geen brok want dan barst ze van de energie en dan barst ze ook uit haar voegen straks :o dus ik gaf alleen een half schepje fiber force zodat ze ook iets kreeg en zodat ik haar vitaminekorrel erdoor kon mengen. Dat at ze na een paar dagen niet meer... toen ben ik voorzichtig overgestapt naar pavo care4life. Dat ging ook weer een paar dagen goed en nu eet ze dat ook niet meer...

Nu twijfel ik... ze krijgt hooguit een schepje per dag dus misschien toch een smakelijkere muesli met meer suikers, of subli ponybrok proberen (misschien eet ze liever brok dan muesli?) :?
Voorheen at ze alles!! Maar dan kreeg ze het alleen als beloning na het werk en verder kreeg ze gewoon brokjes...

Oh dat is lastig zeg... Gibbie ben ik seniores priores gaan voeren. Die moest goed aankomen, maar zonder teveel energie te krijgen. Dat vindt ze echt heerlijk!

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 12:24

Linda2008: misschien is vitalbix NutriMash geschikt? Het is een slobber die laag in zetmeel 3.5% en 4% suiker is. Daarnaast bevat het prebiotische vezels en is een gezonde aanvulling voor paarden met een slechte weerstand of verminderde conditie aldus het etiket. (Ik ben altijd een beetje sceptisch bij dit soort kreten, ik krijg het gevoel van gezichtscremes met liposomen er bij := )
Ik heb een proefverpakking gebruikt om de "zand weg" in te mengen en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn haf het een smakelijk product vindt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 17:36

Ze eet niets wat nat gemaakt is... :o dus ook geen slobbers. En bijvoorbeeld brok met een scheutje lijnzaadolie vind ze ook al twijfelachtig. De “gezondere” muesli’s bestaan vaak uit een groot deel lucerne maar dat laat ze nu ook links liggen... ik ben er nog niet; harde, krokante brokjes (zoals veel in de FiberForce zitten) blieft madame ook niet.... ik heb nu een zak ponybrok gehaald die ik meng met de pavo care4life en dan zien we over een paar dagen maar weer verder := :roll:

Edit; moet weg toegeven dat ze niet zoooo kieskeurig was hoor. Wat ik haar voor muesli als beloning na het werk gaf, maakte weinig uit. Maar nu ze het in plaats van brok krijgt.... dát vind ze dus niks!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:00

Marstall faser light? Dat is juist geschikt voor paarden die in revalidatie zijn. Ik heb mijn paard met peesblessure dat gegeven destijds. Die mocht ook niet druk worden en werd ook overal druk van. Maar van deze uiteraard niet en heel smakelijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:16