Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:13

lailapri schreef:
Onali schreef:
Jij bent niet de opdrachtgever geweest en kan de DA dus niet de rekening naar jou sturen (hoe komen ze aan je adresgegevens?)

Avg... nog iets wat tegenwoordig niet mag.

Tenzij TS en het paard reeds gekend waren bij die DA.
GDPR bestaat uit wel meer zaken en bovendien dienen bepaalde gegevens juist wettelijk bijgehouden te worden en kan het dusdanig niet als eenrichtingsverkeer beschouwd worden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 11:48

lailapri schreef:
Onali schreef:
Jij bent niet de opdrachtgever geweest en kan de DA dus niet de rekening naar jou sturen (hoe komen ze aan je adresgegevens?)

De dierenartsenpraktijk moet jou gegevens opnemen in geval van behandeling, ook als spoedarts. De dierenarts die spoeddienst heeft is verplicht de patiëntenkaart door te sturen naar de DAP waar het dier "normaal gesproken" komt.
Dat is om het patiëntendossier up-to-date te houden.
AVG zegt alleen dat dierenartsen géén patiëntengegevens door mogen sturen naar derden (ook tweedelijnspraktijken) zonder toestemming van de eigenaar.
Ook mogen paravetinairen geen gegevens doorsturen, dat moet de dierenarts doen (uitzonderingen daargelaten).

Dus de AVG heeft hier niets mee te maken..

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:03

DatBenIkNou schreef:
bonbon1983 schreef:
Dit topic is wel een goede eye opener dat ik nooit een DA voor een ander zou bellen als ik denk dat de situatie daarom vraagt.

(want ja het zou achteraf maar eens minder ernstig zijn dan gedacht)

Ik heb ooit inderdaad een veearts gebeld voor een stalgenoot. Haar paard vond ik kreunend in z'n stal met ernstige koliek. Heb 10 tallen keren geprobeerd te bellen maar haar telefoon stond op voicemail. Uiteindelijk de veearts gebeld voor advies omdat staleigenaar niets wilde beslissen en ik was zelf bekend met deze arts. Zij zei toen zelf dat ze afging op mijn verhaal en dat dat ernstig genoeg voor haar klonk om direct te komen, ook zonder toestemming eigenaar. Gelukkig was de stalgenoot mij later ontzettend dankbaar, paard was dusdanig slecht dat hij geopereerd moest worden en het maar net gered heeft.

Serieus nooit over nagedacht dat er paardeneigenaren zijn die jouw goede bedoelingen in twijfel zouden kunnen trekken. Maar toch zou ik nog steeds een paard niet aan z'n lot over kunnen laten in een noodgeval. Zou wat moois zijn...paard ligt vast en je loopt als stalgenoot gewoon maar door want stel je voor dat ze jou de rekening gaan presenteren??!!! |(

Is er in dit geval ook geopereerd zonder dat de eigenaar het wist, of was ze toen inmiddels bereikbaar?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:24

lailapri schreef:
Onali schreef:

Die AVG wordt tegenwoordig overal bijgehaald, maar niemand weet precies wat ie inhoudt blijkbaar.
Daar heeft dit helemaal niks mee te maken :7

cobiie

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:00

Gegevens van derden aan andere derden verstrekken mag niet, dat wordt hier bedoelt aangezien de da niet de da van ts is is de vraag of hoe die da aan de adresgegevens van ts komt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:19

cobiie schreef:
Gegevens van derden aan andere derden verstrekken mag niet, dat wordt hier bedoelt aangezien de da niet de da van ts is is de vraag of hoe die da aan de adresgegevens van ts komt.

Die stalgenoot mag gewoon zeggen tegen de DA wie de eigenaar is en adresgegevens geven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:21

Een particulier (stalgenoot) mag nog wel persoonsgegevens aan een bedrijf (DA) geven zonder dat dit onder de GDPR wetgeving onder het kopje gegevens aan derden doorgeven valt. Ook hier weer is de stalgenoot dus dé persoon als je zou willen vingerwijzen en hem/haar te vragen om in de toekomst discreter om te gaan met je persoonsgegevens.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:32

Gini schreef:
Een particulier (stalgenoot) mag nog wel persoonsgegevens aan een bedrijf (DA) geven zonder dat dit onder de GDPR wetgeving onder het kopje gegevens aan derden doorgeven valt. Ook hier weer is de stalgenoot dus dé persoon als je zou willen vingerwijzen en hem/haar te vragen om in de toekomst discreter om te gaan met je persoonsgegevens.

In de veronderstelling dat TS niet gekend was bij deze DA, de staleigenaar niet opgetreden heeft etc etc. Allemaal aannames en irrelevant. Of mss heeft/had ts wel gewoon dr gegevens op de stalplaat staan of zelf gecommuniceerd aan de DA.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:35

bulck schreef:
Gini schreef:

In de veronderstelling dat TS niet gekend was bij deze DA, de staleigenaar niet opgetreden heeft etc etc. Allemaal aannames en irrelevant. Of mss heeft/had ts wel gewoon dr gegevens op de stalplaat staan of zelf gecommuniceerd aan de DA.

Het is ook nogal bijzonder irrelevant om de AVG erbij te halen :')
Want het meest onlogische scenario is wel dat de DA die gegevens ergens illegaal vandaan heeft gehaald om TS een rekening te sturen :7

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:37

idd Verootjoo _/-\o_ . Ik blijf het echt een triestig topic vinden. Ben ik toch wel blij met de stal waar mijn paarden staan en de mentaliteit die er heerst.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 15:54

bulck schreef:
Gini schreef:

Punt is dat GDPR niet van toepassing is in dit geval.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:50

bulck schreef:
idd Verootjoo _/-\o_ . Ik blijf het echt een triestig topic vinden. Ben ik toch wel blij met de stal waar mijn paarden staan en de mentaliteit die er heerst.

Zo mee eens!
Maar dat heb ik geloof ik al vaker gezegd.

Dat geblèr over de AVG ook meteen. Neem niet aan dat de DA daar achter gekomen is door het BRP te raadplegen, aangezien zij daar vast geen toegang tot hebben.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 16:51

verootjoo schreef:
Want het meest onlogische scenario is wel dat de DA die gegevens ergens illegaal vandaan heeft gehaald om TS een rekening te sturen :7

Dat is wel de info die mede Bokt lid Onali verschaft.
Onali weet ook dat de ex stalgenoot een hij is.
Schijnt meer te weten dan de TS zelf, is de enige die in dit topic heeft gereageerd met een DA rekening van 194 euro in de afgelopen maanden.
Is reeds 3 maal betrokken bij het gemodereer hier in de zin dat posts van haar zijn verwijderd.

Ik geloof niet dat er een brief of voorstel naar een DA is verstuurd, die weten goed genoeg hoe om te gaan met dit soort praktijken. Een DA kan ook heel goed dergelijke situatie,s inschatten voordat iemand in een auto stapt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:37

begin post GOED lezen!! Daar staat ,,Hij,, over de pension klant

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 17:53

Popstra schreef:
begin post GOED lezen!! Daar staat ,,Hij,, over de pension klant

Dit gaat niet over de OP, als je mijn bericht niet snapt, kan ik je niet verder helpen,
Ik heb geprobeert de boodschap ook voor jouw leesbaar te houden.
ik kan meer vb van Onali posten, ze staan overal in dit Topic en ik denk dat jij ze ook wel gelezen hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:24

BMHP schreef:
verootjoo schreef:

Dat is wel de info die mede Bokt lid Onali verschaft.
Schijnt meer te weten dan de TS zelf, is de enige die in dit topic heeft gereageerd met een DA rekening van 194 euro in de afgelopen maanden.
Is reeds 3 maal betrokken bij het gemodereer hier in de zin dat posts van haar zijn verwijderd.

Ik geloof niet dat er een brief of voorstel naar een DA is verstuurd, die weten goed genoeg hoe om te gaan met dit soort praktijken. Een DA kan ook heel goed dergelijke situatie,s inschatten voordat iemand in een auto stapt.

Excuse me??
Dat was voordat de hele discussie over alles en nog wat begon.

Ik weet niet beter dat een DA mag handelen zonder toestemming van de eigenaar.
Mijn stalgenoten stonden vorig jaar voor zo'n zelfde dilemma omdat ze mij niet te pakken kregen.
Uiteindelijk hebben ze namens mij (ik was toen wel wakker geworden en heb ze gezegd de DA te bellen en ik kwam eraan) mijn DA gebeld en mijn DA vroeg expliciet of er toestemming was.

Over het topic verder, ik heb niks teruggelezen wiens reacties verwijderd zijn, ook heb ik geen Mod in mijn pbinbox zitten, dus doe ik niks verkeerds ;)

En als je eens goed zou lezen staat er duidelijk HIJ in de openingspost.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:35

Onali schreef:

Zeg ik dan dat het er niet staat?
Of zeg ik iets anders dat niet klopt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:47

BMHP schreef:
Onali schreef:

Je insinueert hele gekke dingen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:54

lieveli schreef:
BMHP schreef:

Je insinueert hele gekke dingen.

Het team is nu compleet met PP?

verootjoo

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 18:57

Ik volg niks van dit gespectaculeer.
(Wel een nieuw woord geleerd van dit topic)

Okay_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:00

Echt naaien vind ik heb t voor je, het helpt ons altijd wel om een lanve fatsoe lijke brief te sturen met fotos als bewijs. Geen idee of het ook met de da zo werkt maar dan kan jij al je argumtenten of zeggen zonder tegen argumenten van de kliniek

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:03

BMHP schreef:
Het team is nu compleet met PP?

?

bonbon1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 19:23

DatBenIkNou schreef:
bonbon1983 schreef:
Dit topic is wel een goede eye opener dat ik nooit een DA voor een ander zou bellen als ik denk dat de situatie daarom vraagt.

(want ja het zou achteraf maar eens minder ernstig zijn dan gedacht)

Ik heb ooit inderdaad een veearts gebeld voor een stalgenoot. Haar paard vond ik kreunend in z'n stal met ernstige koliek. Heb 10 tallen keren geprobeerd te bellen maar haar telefoon stond op voicemail. Uiteindelijk de veearts gebeld voor advies omdat staleigenaar niets wilde beslissen en ik was zelf bekend met deze arts. Zij zei toen zelf dat ze afging op mijn verhaal en dat dat ernstig genoeg voor haar klonk om direct te komen, ook zonder toestemming eigenaar. Gelukkig was de stalgenoot mij later ontzettend dankbaar, paard was dusdanig slecht dat hij geopereerd moest worden en het maar net gered heeft.

Serieus nooit over nagedacht dat er paardeneigenaren zijn die jouw goede bedoelingen in twijfel zouden kunnen trekken. Maar toch zou ik nog steeds een paard niet aan z'n lot over kunnen laten in een noodgeval. Zou wat moois zijn...paard ligt vast en je loopt als stalgenoot gewoon maar door want stel je voor dat ze jou de rekening gaan presenteren??!!! |(

Ik ben het helemaal met je eens. Maar blijkbaar zijn er paardeneigenaren die je goede bedoelingen willen "belonen" met een rekening. Ik vind dat echt diep en diep triest.

De beller verdient eerder een doos merci (dat ze zo oplettend is...). Ik zou er blij mee zijn als iemand anders ook naar mijn dier omkijkt als ik er niet ben......

Daarnaast ook al staat TS in haar recht...ik vind het niet van moreel besef getuigen. (mocht ik eigenaar vd stal zijn dan zou ik dit soort klanten liever kwijt dan rijk zijn)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 20:08

BMHP schreef:
Schijnt meer te weten dan de TS zelf,

Ging om deze zin BMHP
Iedereen kan lezen het om een HIJ ging. :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 21:06

Okay_Zoe schreef:
Echt naaien vind ik heb t voor je, het helpt ons altijd wel om een lanve fatsoe lijke brief te sturen met fotos als bewijs. Geen idee of het ook met de da zo werkt maar dan kan jij al je argumtenten of zeggen zonder tegen argumenten van de kliniek

En nu in het Nederlands?