[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:34

Geef je al magnesium bij? Dat zou ook zomaar de scherpe randjes er van af kunnen halen. Grote van mijn was na magnesium tekorten levensgevaarlijk, zo over de zeik dat ze ging om niks en zichzelf compleet verloor in haar stres .

llora

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:45

Oh kan dat ook van,magnesium tekort. Leer weeral bij. Super dat je het zegt. Die cushing paardjes toch E. Altijd zorgen ermee. Maar we zien ze toch zo graag. Mijn merrie is vandaag ontwormt met equest pramox. Hopelijk reageert ze niet te heftig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:47

Paarden reageren exact hetzelfde als mensen op magnesium tekorten en als paard geen nier problemen heeft kun je dat zonder problemen uitproberen, want eventueel teveel magnesium plassen ze weer uit.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:20

Jannepauli schreef:
indra2001 schreef:
Kun je die halve pillen nog enigszins verantwoord in tweeën delen dan? of geef je ze dan om de dag? ik wil even met de DA overleggen, snap dat ik niet kan stoppen (en wil dat ook niet) maar zo gaat het ook niet!
Bedankt voor alle advies!!!

Inderdaad, met een pillenspliter - verkrijgbaar bij apotheken - kun je een half tablet nog door de helft 'knippen'. Om de dag geven kan niet in verband het de halfwaardetijd van de medicatie.

Pillensnijder bij de Marskramer gekocht voor 1 euro.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:27

Pf bij de apotheek. Kosten ze ook niet veel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:04

Jannepauli schreef:
indra2001 schreef:
Kun je die halve pillen nog enigszins verantwoord in tweeën delen dan? of geef je ze dan om de dag? ik wil even met de DA overleggen, snap dat ik niet kan stoppen (en wil dat ook niet) maar zo gaat het ook niet!
Bedankt voor alle advies!!!

Inderdaad, met een pillenspliter - verkrijgbaar bij apotheken - kun je een half tablet nog door de helft 'knippen'. Om de dag geven kan niet in verband het de halfwaardetijd van de medicatie.

Om de dag kan soms wel goed werken, een merrie van een bekende heeft dit 5 jaar volgehouden. Merrie verrekte het om dagelijks de pil te eten, maakte niet uit wat je probeerde, om de dag deed ze probleemloos. Altijd een apart paard geweest, dat wel ;)

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:37

Ach ja merries! Ben nu op zoek naar magnesium! Is er iemand die n bepaald merk kan aanbevelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:52

Check de OP eens indra? Daar staan er een aantal in vermeld. Ik heb die van PN gegeven en geef nu al weer een aantal jaar die van de welkoop, merk geen verschil in werking, maar absoluut in mijn portemonnee.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:15

Thx!!!!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:14

indra2001 schreef:
Ach ja merries! Ben nu op zoek naar magnesium! Is er iemand die n bepaald merk kan aanbevelen?

Ik bestel tegenwoordig bij pharmahorse. Deze eet hij goed, hoeft niet zoveel bij en smaakt niet vies(ik proef bijna alles, prascend durf ik niet te proeven). Heb diverse merken geprobeerd, het is altijd zo zonde als je weer een zak of pot weg kan gooien/geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:19

Haha ik vind de vitamine e & selenium van pharmahorse toch echt niet lekker hoor :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:19

Prijs valt ook erg mee bij pharmahorse zie ik. Ik ben ook net begonnen met magnesium maar heb nu de Groene Os, die was in de aanbieding bij de paardendrogist.
Volgende keer bestel ik die van pharmahorse

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:26

Ik ben hier even een paar dagen niet actief geweest, te moeilijk na het overlijden van onze Blacky. Toch wil ik graag weten hoe het met jullie paardjes verder gaat en heb ik even bijgelezen.

In de posts van de afgelopen dagen was er een ding wat mij opviel en dat gaat over het paard van Ilora.
Een paard wat moeilijk op gewicht te houden is onbeperkt hooi voeren is een goed idee, maar ik zag haar hooi knabbelen uit een fijnmazig hooinet.
Met zo'n net heb je wel altijd hooi beschikbaar, maar beperk je de hoeveelheid die ze kunnen opnemen per uur/dag, dus voer je niet onbeperkt.
Persoonlijk zou ik het hooi gewoon los aanbieden zodat het eten niet zo veel moeite kost en er meer gegeten wordt. Gewoon lekker laten happen.

Verder heb ik de indruk dat veel dierenartsen nog niet zoveel ervaring hebben met Prascend en dus de informatie volgen zoals dat door BI wordt verstrekt.
Toen we Blacky gingen behandelen heb ik met de DA ook het opbouwen besproken, daar was bij hem ook niets over bekend. De aanwezigheid van DA en ervaringsdeskundige JP in dit topic heeft hem overtuigd om het bij Blacky ook rustig te gaan opbouwen.

Wij hebben bij het opbouwen een keer eens stapje terug moeten doen, van 1/4 naar 1/2 ging te snel, dus daar een stapje van 3/8 tussen gezet.

Blacky leefde echt op van de Prascend, werd vlotter en wakkerder en heeft met de Prascend nog 3 heel goede maanden gehad. Het viel iedereen op stal op dat hij zo lekker in zijn vel zat.
De rest is bekend.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:50

Hey tiwi. Ik kan,niet anders dan,met slowfeeders werken. Ik kan,haar niet alleen,zetten. Dan breekt ZE de boel af. En,haar alleen,hooi los geven gaat ook niet. Want dan nemen de andere paarden het af. Het is een net met mazen van 4,5. In elk net geraakt tien kilo hooi. Er hangen er vijf in totaal voor drie paarden en een a pony. ZE eet redelijk vlot uit de hooinetten. ZE kunnen er echt goeie grote plukken,uitkrijgen. En,tot december bleef ZE mooi op gewicht met de hooinetten .

Gisteren ontwormt met equest pramox voor 700 kg vandaag geen wormen,te zien. |( . Had zo gehoopt dat het dit was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:54

Hoeveel prascend geef je Ilora? En misschien toch eens proberen aan seriores priores of speedybeet te proberen komen? Pulp zet altijd wel mooi aan en is dacht ik nog redelijk laag in suikers en zetmeel. Of anders cushcare gaan proberen? Dat schijnt speciaal voor cushingpaarden te zijn en ook goed aan te zetten...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:15

ZE krijgt sinds december 1pil per dag, er is begin december bloed getrokken toen ZE de tanden zijn komen doen. Toen stond ze echt goed. Dierenarts zei het ook. Begin januari viel,op dat ze vermagert was.
In de zuppa zit 55% pulp, 30 procent grassen en kruiden en 15% lijnzaadolie.

Haar voeding,ziet er zo uit.
S morgens: Schep zuppa, een schep geweekte grasmix, drie vierde muesli, een halve schep luzerne korrel en 40 ml olie.
S middags een schep en een half zuppa en een schep grasmix en luzerne korrel plus olie.
S avonds krijgt ze het zelfde als s morgens .
Vermoed dat ze hier genoeg aan,heeft. Alle denk ik toch. De gras mix krijgt ze bij sinds vrijdag.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:05

Het enige dat in haar voeding verandert is is de mengel. We zijn van een mengel met hogere waarde van suikers en zetmelen naar een met veel minder suikers en zetmelen. Zou dat het verschil kunnen geven. We zijn in december overgeschakeld. En enkele weken later viel ons op dat ze vermagert was. Heb ook niet daaraan gedacht. Maar weet ook niet of het daardoor komt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:08

Vandaag nog steeds geen,wormen gevonden. Ze reageert nog altijd goed op de ontworming. Geen,koliek verschijnselen. Blijft goed eten. Hooi eet ze ook nog goed.

Nu mijn vraag. Begin december is er bloed getrokken om de waarde te testen. Heb het nog eens opgezocht. Waarde was 40pg/ml. Daarom op advies verhoogd naar een pil in plaats van drie vierde pil. Ook de mengel,is verandert. Van sportmengel met haver en een suiker en zetmeel gehalte van 31 % naar een mengel zonder graan en met een gehalte van 11,5% aan suikers en zetmelen. Enkele weken,later merken we dat ze begint af te vallen en nu staat ze heel mager. Haar eten is verhoogd met extra zuppa en grasmix. Geen effect op gewicht. Kan een paard vermageren door een mengel met minder suikers en zetmelen en zonder graan? En,kan een paard afvallen door de medicatie te verhogen terwijl ze goed blijven eten? Iemand ervaring mee? Of toch ineens is een bloedonderzoek laten doen. Ze krijgt sinds vrijdag ook een vitaminen en mineralen korrel bij.

Ik weet niet wat het effect van de prascend is als de dosis te hoog is. Heeft iemand hier al ervaring mee gehad?

Alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:14

Ik zou eerlijk gezegt niet weten hoe je er achter kan komen of je dosis te hoog is (behalve als je gevoel het je ingeeft en de waarde flink onder controle is misschien?) dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Minder suiker en zetmeel kan zeker bijdragen aan afvallen. Dat wordt ook juist geadviseerd bij paarden op (streng) dieet ook met oog op bevangen paarden.

Zelf heb ik mijn paarden gewoon op basisbrok en een muesli zonder haver. Doen ze het prima op. Al moet ik zeggen dat we de laatste keer een andere muesli geleverd hebben gekregen als normaal (havens ipv hippostar) en daar moet Sedje niks van weten. De rest zonder ppid eet het wel normaal..

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:16

Kan je niet gewoon een 'normaal' bloedonderzoek doen om te zien of er tekorten zijn of dat er iets anders mankeert? Natuurlijk ook niet heilig, maar het kan wel een indicatie geven van wat er aan de hand is..

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:23

Ben zowizo van plan om een volledig bloedonderzoek te laten doen. De laatste keer in december waren alle waardes goed. Maar dat kan natuurlijk snel,veranderen E.

@ shanna. Dus het zou wel kunnen dat ze door de minder suikers en zetmelen vermagert. Had die juist vermindert om de kans op hoefbevangenheid te verminderen. ZE heeft nooit HB gestaan. Ook niet met 24/7 op de wei. En toen kreeg ze die mengel ook een beetje bij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:40

llora schreef:
Ben zowizo van plan om een volledig bloedonderzoek te laten doen. De laatste keer in december waren alle waardes goed. Maar dat kan natuurlijk snel,veranderen E.

@ shanna. Dus het zou wel kunnen dat ze door de minder suikers en zetmelen vermagert. Had die juist vermindert om de kans op hoefbevangenheid te verminderen. ZE heeft nooit HB gestaan. Ook niet met 24/7 op de wei. En toen kreeg ze die mengel ook een beetje bij.

Even een,up date. Juist ontdekt dat mijn paard aan drie benen,mok heeft.vermoed dat dit wel,is de boosdoener kan,zijn. Alle hoop ik. Heb al een,kuur hepavan opgestart.maar waar kan ik de mok het beste mee behandelen?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:16

Poeh dat verschilt echt heel erg per paard en type mok, ik heb uiteindelijk ontzettend lang aangeklungeld met allerlei huismiddeltjes (sudocreme, mokzalf, helosan, homeopathie, zelfs zuurkool), en als laatste hydrocortiderm gebruikt. Daarmee was het direct weg. Maar mok kan bv ook door mijten komen en dan moet je weer heel anders behandelen, dat maakt het zo lastig..

En mager worden van mok lijkt me stug? Lijkt me eerder andersom: mok is vaak een uitlaatklep van dat er iets niet goed is in het lichaam, misschien verminderde weerstand oid?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:27

Bij mijn paard was de mok (en de mijten) weg toen ik de darmen op orde had. Kan dus inderdaad aan verminderde weerstand liggen. Nooit makkelijk om er achter te komen wat precies de oorzaak is. Wel een schraapsel van de benen laten nemen om te kijken of het geen mijt is (dan hebben ze veel jeuk. Mok zonder mijten schijnt niet te jeuken, zei mijn DA). Anders eerst mijten uitroeien, mok behandelen en als het steeds terug komt, dan wordt het zoeken naar de oorzaak.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:31

Die van mij heeft mok gehad van binnenuit probleem weg gehaald en weg was de mok.

Oke denk toch dat ik een probleem heb zag vanmiddag toen ik na het breken de pillen uit de snijder haalde gewoon een stofwolkje. Nu loop ik al langere tijd met luchtweg problemen bij mij zelf en de laatste tijd lijk het alleen maar te verergeren. En ben nu dus bang dat het van de pracend kom. :=