[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:03

Wel bijzonder dat ons hier niks over verteld is dan....
Wat kunnen bijwerkingen zijn van te hoge dosering?

Batlow

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:09

Verminderde eetlust, paard wordt suf, diarree en zweten, wat ik me nu kan bedenken

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:13

Verminderde eetlust en sloom/apatisch is hij zeker.
Hij krijgt nu 3 weken de medicijnen. Wat is jullie idee, een halve tablet gaan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:13

nou ja... zo bijzonder blijkt dat dus niet zo te zijn hoor, 90% van de DA's neemt voetstoots het advies van BI over...
Ben zelf pas net 3 dagen met de prascend begonnen en zie wel bijwerkingen, maar geen ervaring met overdoseren. Die zullen er helaas vast wel zijn ben ik bang.
Ja maar Batlow, dat zijn toch algemene bijwerkingen , niet van te hoog doseren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:14

hoe groot/zwaar is je paard dan eigenlijk?

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:27

Een kleine kwpn-er van net geen 1.60m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:53

gewicht?

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:59

Gokje? Kleine 500 kilo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:25

Er zijn hier paarden van 700/800 kg die het "goed" op een kwartje deden... ik kan je hier echt niet goed in adviseren, wacht even tot morgen, dan zijn er vast weer een paar cracks in het topic aanwezig...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 01:29

Wat is jullie mening over voeren van wortels aan bevangen paarden? Of iig gevoelige? Kan het nou kwaad of niet? Mijn pony krijgt nu niks extra's naast zijn voer en ruwvoer. Niet dat het moet, maar ben nu erg huiverig wat betreft extra's...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 02:36

vooral zo huiverig blijven; peen zit ook vol met suikers...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:53

Pony hier krijgt niks naast voer en hooi. En de andere 2 dus ook niet. Een buurman kwam me wortelen verkopen. Ik zei ze krijgen ze niet, hij keek me aan alsof ik gek was haha.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 08:55

Ja ik wilde misschien een halfje per dag door het voer doen, maar je leest, de een zegt kan geen kwaad de andere zegt, ja beperkt, en de ander, nee echt niet... En voor voedingsadvies wil ik niet naar mijn da, over voeding is hij soms niet echt juist

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:31

Batlow schreef:
Wat is jullie mening over voeren van wortels aan bevangen paarden? Of iig gevoelige? Kan het nou kwaad of niet? Mijn pony krijgt nu niks extra's naast zijn voer en ruwvoer. Niet dat het moet, maar ben nu erg huiverig wat betreft extra's...

Mijn dierenarts heeft mijn paard zijn voedings patroon nagekeken met een voedingsdeskundige en die gaf aan dat wortels geen kwaad kunnen omdat het voornamelijk vocht is wat er in zit. Wel met mate uiteraard. Onze paarden kregen 10 kilo per paard per dag en dat is nu wel gehalveerd.

Voor degene die er overheen gelezen heeft of nieuw meeleest. Ik heb nog een emmer equitop forte te koop (30.- incl. verzendkosten). Is 1.5 kilo en werd aangeraden door mijn dierenarts voor mijn cushing paard. Heb er vorige week twee schepjes uit gehaald dus is pas net open maar heb iets gevonden wat beter bij ons past.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:36

10 kilo wortels per paard per dag??? :oo
De mijne krijgt als zijn hele leven 1 kilo per dag.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:41

*Jolanda* schreef:
Ik heb niet naar de mgr gekeken maar moest beginnen met 1tablet per dag en na 6 wk evalueren

Hier in het topic wordt aangeraden om te beginnen met 1/4 ivm de bijwerkingen. Als je te snel opbouwt krijgt het lichaam een shock effect qua aanpassen van de hormonen. Toen ik op ging bouwen naar 1/2 (vanaf 1/4) kreeg mij paard al bijwerkingen als niet eten, dikke benen en sloom. Kan je nagaan hoe een paard reageert als hij meteen 1 tablet krijgt. Zonde dat DA's nog steeds de richtlijnen van BI volgen en niet naar de patiënten luisteren

Wat je het beste kan doen laat ik aan de overige experts over.

Maar 6 weken is te kort om opnieuw te evalueren, vooral omdat je pas na 8 weken enige verbetering ziet. Ik ben in juli begonnen en zie sinds 2 weken echt de grote verbeteringen pas.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:08

Meert schreef:
Bij een paard van 550kg met een ACTH-waarde van 43 (vorige week gemeten). Zouden jullie dan 1 tablet geven of eerst kijken of het paard verbeterd met een half tablet? En na hoeveel weken is het nodig om opnieuw te testen om te kijken hoe het paard reageert op de medicijnen?
Dierenarts raadt aan om te beginnen met 1 tablet, na 2 maanden opnieuw testen en afhankelijk van de uitslag de dosering aan te passen.

Mijn paard , kwpn van 180 cm , ruim 800 kilo had een acth van 71.
Hij kreeg 1 tablet per dag , zijn acth daalde in 16 weken naar 22.
Achteraf gezien kon ik zeggen dat ik duidelijk verschil merkte na 12 weken

Maar het ligt een beetje aan de de symptomen die je paard heeft.
Is het zwaar hoefbevangen met een acth van 43 , dan kan ik me voorstellen dat je 1 tablet wilt geven.
Maar heeft hij nauwelijks symptomen , dan zou ik eens kijken wat hij op 0,5 of 0,75 mg doet.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:09

ohjajoh6 schreef:
Ik heb informatie opgevraagd bij Agrifirm inzake de magnesium gries, met betrekking tot het ijzer en de beschuldiging dat het een andere verbinding is en onderstaand het antwoord;

Het product wat wij verkopen, de 2061700 bevat 90% Magnesiumoxide. De 90 % duidt de zuiverheid aan. Er zijn namelijk veel soorten magnesiumoxide op de markt. Zo loopt de zuiverheid uiteen van krap 60 % tot globaal 90 %. In de humane consumptie wordt gebruikt gemaakt van de meest zuivere vorm van Magnesiumoxide, te weten 99,9 %. Voor diervoedingsdoeleinden is dit niet nodig en te duur.

Magnesiumoxide ontstaat door verbranden van magnesiumcarbonaat (MgCO3). Bij onvolledige verbranding blijft er nog een deel in de carbonaatvorm aanwezig.

Magnesiumcarbonaat komt minder goed beschikbaar voor de dieren. Vandaar dat niet alleen zuiverheid van belang is, ook de oplosbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol.

Afhankelijk van de diersoort en de periode in de lactatie worden er ook wel andere vormen van magnesium gebruikt. Zo wordt er bij droogstaande dieren ook wel magnesiumsulfaat gebruikt.

De overige 10% in dit product bestaat uit

Calcium oxide - CaO 3.5%

Silicium oxide - SiO2 3%

Iron oxide - Fe2O3 1.5%

Aluminium oxide - Al2O3 0,5%

Zoals u ziet is het aandeel ijzer zo laag dat het verwaarloosbaar is.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben

Met vriendelijke groet,

Agrifirm Feed

Voor de rest moet iedereen maar zien wat ie met de informatie doet, wilde het jullie iig niet onthouden....

Fijn dat je dit met ons deelt!!!
Thanks!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:15

Dit is een analyse van voerwortelen , restproduct van winterwortelen en waspeen.

Product details voedingswaarde in gr/kg rode wortelen

Drogestof 11,3%
VEM 1069
VEVI 1179
DVE 92
OEB - 86
FOSp 677
Ruwe as 94
Suiker 344
Ruw eiwit 78
Ruw celstof 85
Stikstof N 12,5
Fosfor P 3,1
Kalium K 27,3
* Bovenstaande gegevens zijn gemiddelde waarden. Wortelen is een natuurproduct waarbij schommelingen mogelijk zijn.

Zoals ik het lees , maar ik heb vaker blunders begaan....
3 kilo wortels , is 1 kilo suiker :wow:

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:20

Holy, wat een suiker zit er in kilo wortels. Gelukkig krijgt die van mij zo nu en dan 1 wortel.

*Jolanda*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:26

Ik ben blij met jullie reacties!
Hij had wel wat symptomen als veel plassen, hangbuik en soms wat traag, en is 10 jaar geleden flink hoefbevangen geweest.
Maar nu zijn de bijwerkingen (echt sloom, weinig eten, dikke benen) vele malen erger dan de symptomen!
Ik vraag me nu af of we een halve tablet of een kwart zullen proberen?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:36

HEb mijn paard 2 weken geleden ook laten testen, maar hij had geen cusching, al had ik dat wel verwacht.
Roep al meer dan een jaar dat die pony iets mankeerd, maar kom er niet achter wat :(

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:42

*Jolanda* schreef:
Ik ben blij met jullie reacties!
Hij had wel wat symptomen als veel plassen, hangbuik en soms wat traag, en is 10 jaar geleden flink hoefbevangen geweest.
Maar nu zijn de bijwerkingen (echt sloom, weinig eten, dikke benen) vele malen erger dan de symptomen!
Ik vraag me nu af of we een halve tablet of een kwart zullen proberen?

In jouw geval , staar je niet blind op een acth die binnen de grenzen valt.
Als je paard zoveel bijwerkingen heeft zou ik een halve per dag proberen , en kijken wat er gebeurd over een wat langere periode.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:43

darwin schreef:
HEb mijn paard 2 weken geleden ook laten testen, maar hij had geen cusching, al had ik dat wel verwacht.
Roep al meer dan een jaar dat die pony iets mankeerd, maar kom er niet achter wat :(

Wat zijn de symptomen van je paard?
Welke test is gedaan bij je paard , wat is er geprikt?
En is het bloed daarna goed behandeld? dus gekoeld?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:44

En bovendien darwin, wat waren de waardes. Ik weet dat een aantal DA's de waardes verkeerd lezen waardoor er geen cushing volgens hun aanwezig is, terwijl de waarde daar wel op duidt.