Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Re: Van uitzichtloos naar hoop, dampig, alternatieve geneeswijze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 18:43

Nee geweekt hooi.

De dierenarts die de uitslag heeft is vrij tot donderdag. Dit betekend dat ik dan pas de echte uitslag krijg.
Ik heb wel te horen gekregen of het positief of negatief was. Helaas was mijn hoofd in de war dus weet ik het niet meer zeker.
Ik dagt negatief maar ze vertelde dat ze geen waardes wist dus ik donderdag meer info zou krijgen.
Maar als ze het niet heeft wat heb ik dan aan waardes?

Dus afwachten tot donderdag :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:44

Ach Wilma, wat vervelend dat je moet wachten op de uitslag. Vind dat niet heel erg netjes overgedragen als ik heel eerlijk ben. Misschien morgen nog maar eens bellen en kun je wel beter begrijpen wat men er over zegt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:47

Kun je niet gewoon langsgaan bij de balie en een uitdraai vragen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:06

Vooral de waarde vragen wilmatj!

Het komt vaak voor dat dierenartsen de referentiewaarden niet goed weten. Zo is er een paar dagen geleden nog iemand in het centrale Cushingtopic met een waarde van boven de 60 die volgens de DA geen Cushing had, terwijl de referentiewaarde in deze tijd rond de 45 liggen....

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:38

Focussed schreef:
Vooral de waarde vragen wilmatj!

Het komt vaak voor dat dierenartsen de referentiewaarden niet goed weten. Zo is er een paar dagen geleden nog iemand in het centrale Cushingtopic met een waarde van boven de 60 die volgens de DA geen Cushing had, terwijl de referentiewaarde in deze tijd rond de 45 liggen....

Precies, die referenties kloppen soms niet! Ik zou even via de faculteit Utrecht de referentiewaarden opzoeken, die zijn tenminste betrouwbaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:41

Dit zijn de goede referentiewaarden in de eenheid pg/ml. (Soms wordt het ACTH bij paarden uitgedrukt in pmol/L let daar dus ook op!)

November tot Juli: 20-40 pg/ml (afgeleid van grenswaarde 29)
Augustus tot Oktober: 37-57 pg/ml (afgeleid van grenswaarde 47).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:45

wilmatj schreef:
Nee geweekt hooi.

De dierenarts die de uitslag heeft is vrij tot donderdag. Dit betekend dat ik dan pas de echte uitslag krijg.
Ik heb wel te horen gekregen of het positief of negatief was. Helaas was mijn hoofd in de war dus weet ik het niet meer zeker.
Ik dagt negatief maar ze vertelde dat ze geen waardes wist dus ik donderdag meer info zou krijgen.
Maar als ze het niet heeft wat heb ik dan aan waardes?

Dus afwachten tot donderdag :(

Wat is dat nou..? "Ze dacht dat het negatief was, maar ze had geen waardes.."??
Als de uitslag binnen is, dan moeten de waardes bekend zijn. Dus: opnieuw bellen en vragen "wat is de uitslag, wat is de ACTH waarde die gemeten is". Laat je niet aan het lijntje houden.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:09

Als de uitslag binnen is, is deze bij de kliniek bekend, en kan een andere DA je ook informeren.
Of je dit dan later nog met je behandelend DA wil bespreken, is wat anders.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 11:12

het verhaal wat ze vertelde. omdat ik het via die voucher gedaan heb heeft behandelend arts de uitslag op prive mail gekregen. het lab was al dicht toen ze eindelijk terug belde dus ze kon de uitslag niet nof een keer opvragen.
ik zal zo nog eens bellen en kijken of ik er nu meer info uit krijg.

over die waardes. wanneer heeft ze het en wanneer niet?

Net heb ik gelijk weer gebeld. Ik mag weer leuk wachten tot ze me terug belt.
Afwachten maar weer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:18

Rond deze tijd van het jaar zou de ACTH waarde gemiddeld onder de 47 moeten zijn, tot 60 is nog 'acceptabel'. Vraag dus desnoods 3x welke welk getal er gemeten is. ;)

Intussen nog meer sterkte, heel naar voor je dat zo de spanning nog langer duurt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:19

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 13:32

Net ze weer gesproken en ik moet echt wachten tot donderdag. Ik weet nu wel welke dierenarts ik voortaan niet meer laat komen.

Ik heb even een vraagje, de oud eigenaar van shir stuurde mij net een berichtje. Uiteindelijk kwam de volgende opmerking: mocht het ooit zo ver komen dan zou ik er graag bij willen zijn.
Nu vind ik mezelf een beetje egoistisch maar het eerste wat ik dacht was nee!
Dit hetzelfde bij shir der verzorger....

Ik zit met een dubbel gevoel. Shir is 16 jaar van oud eigenaar geweest. Komt nog wel eens langs. In eerstd instantie zou ik shir in bruikleen hebben maar uiteindelijk heb ik haar over genomen.
Nu is het wel dat ze heel moeilijk info gaf over shir der ziekte verleden toen ik daarna vroeg. Daarom ook dubbele onderzoeken gedaan bij shir, en dus geld uitgegeven wat beter besteed kon worden....

Ook mijn bijrijder vind ik lastig verhaal, ze komt altijd en bleef shir trouw verzorgen toen shir alleen maar gepoetst kon worden..

Denk ik nou alleen aan mezelf? Wat zou nou eerlijk of slim zijn?
Maar ja als het dan gebeurt weet ik niet of ik er überhaupt wel mensen bij wil hebben.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:39

Als het paard 16 jaar bij die andere mensen is geweest zou ik het ze niet ontnemen. De verzorgster is een ander verhaal, die zou ik niet doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:43

Waarom niet? Al deze mensen zijn ook zeer dicht betrokken (geweest) bij het paard. Geef ze iig de mogelijkheid om afscheid te nemen. Of je ze er ook bij het daadwerkelijke inslapen moet laten zijn, dat is wel je eigen keus. Enerzijds kun je een hoop steun hebben aan de mensen om je heen, maar misschien is het voor jou juist weer fijner als je het wel alleen kunt doen met je eigen verdriet.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:51

wilmatj schreef:
Net ze weer gesproken en ik moet echt wachten tot donderdag. Ik weet nu wel welke dierenarts ik voortaan niet meer laat komen.

Wat raar. Pony's van bekenden van me zijn ook afgelopen donderdag getest, de uitslag was er vanmorgen. Kan me voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt. :(

Mbt. het evt. inslapen en de aanwezigheid van de oude eigenaar en/of verzorger: Mijn ervaring is dat dierenartsen er (uit veiligheidsoverwegingen) het liefst zo min mogelijk mensen bij hebben op het moment dat het gebeurt. Zou hen wel de kans geven afscheid te nemen, zowel voor als na het overlijden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:10

Afscheid komen nemen mogen ze zoizo. Net zoals een aantal die hebben gereden op shir in mijn lessen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:28

Als vriendin van de oude eigenaar kan ik zeggen dat ik weet dat ze ontzettend van Shir houdt. Ze heeft zoveel met dat paard gedaan, haar zoveel geleerd, we waren dagelijks urenlang met de paarden bezig.
Ze heeft zo'n grote stempel gedrukt op het welzijn en geluk van Shirley al die jaren dat ik persoonlijk ervoor zou kiezen Linda - en ook Shirley - het laatste moment samen te gunnen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 14:40

Bo_Cassey schreef:
Als vriendin van de oude eigenaar kan ik zeggen dat ik weet dat ze ontzettend van Shir houdt. Ze heeft zoveel met dat paard gedaan, haar zoveel geleerd, we waren dagelijks urenlang met de paarden bezig.
Ze heeft zo'n grote stempel gedrukt op het welzijn en geluk van Shirley al die jaren dat ik persoonlijk ervoor zou kiezen Linda - en ook Shirley - het laatste moment samen te gunnen.

Nou dat vind ik dus ook wel weer. Maar als ik er dan tegen over zet hoe het nu gaat baal ik een beetje van haar..

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:20

Ik kan natuurlijk alleen mijn persoonlijke mening geven. Feiten zijn wel dat ze het paard heel lang en goed heeft onderhouden en echt een band met haar heeft. Ik zelf vind dat zwaarder tellen dan dat jij van haar baalt.
Uiteindelijk heeft ze het paard nooit iets misdaan.

Maar jij hebt daar je eigen mening over, ik kan niet beslissen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:39

Moeilijk! Ik zou het ook niet weten. Van te voren afscheid laten nemen zou ik wel sowieso doen, maar ik denk dat ik op het moment van de injectie liever alleen of met familie bij mijn paard zou willen zijn.

Misschien zou je de oude eigenaar op stal kunnen vragen, zodat ze voor of na het overlijden nog even bij haar oude paardje kan zijn?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:49

Ik zou ze beiden het gunnen om erbij te zijn.
Zou het eerlijk gezegd egoistisch vinden om het een van beiden te ontnemen, maar wie ben ik.

Ik zou echt not amused zijn als het mij zou gebeuren dat ik daar niet bij mocht zijn.
Zelf verzorg ik al dik 6 jaar een paard en kan me best indenken hoe ik dat zou vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:06

Ach Wilma het maakt niet uit. Meestal gaat in laten slapen door de dierenarts zo snel, ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. En niet voor de dierenarts en niet voor jezelf.
Zijn allemaal mensen die van je paardje houden, dat is toch mooi zo ongeacht wat er tussen jullie mensen is of was. Jij houdt op aanwijzing van de dierenarts je paard vast en de rest houdt veilig afstand. Kan later als het voorbij is weer wat dichter bij komen.
Maar laten we maar niet op de feiten vooruit lopen en eerst uitslag van de dierenarts afwachten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-11-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:38

Je verzorgster heeft shirley niet in de steek gelaten toen er enkel en alleen maar gepoetst kon worden, waarom wil je haar dan de mogelijkheid ontnemen om bij haar afscheid te zijn? Zij was er ook voor shirley en dus ook voor jou toen shirley ziek was... het lijkt mij niet meer dan eerlijk dat je haar zelf laat beslissen of ze er bij aanwezig wil zijn...

De vorige eigenaar... tsja... ook zij heeft 16 jaar lief en leed met shirley gedeeld...

Verplaats jezelf eens in hun schoenen... hoe zou jij je voelen in hun plaats als de eigenaar dit tegen je zou zeggen? Eventuele irritatie van jouw kant is best begrijpelijk... maar moet je daarom 'straffen' door iemand niet toe te laten bij het inslapen? Zou het je niet een fijn gevoel geven als je even flink bent, en deze mensen toelaat en daarmee dus helpt?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:27

Mag ze alsjeblieft zelf beslissen of ze alleen wil zijn of andere mensen erbij wil hebben tijdens het inslapen..
Als TS ze de gelegenheid geeft om afscheid te nemen en voor de rest alleen met haar paard wil zijn, dan moet ze dat helemaal zelf beslissen.
Wat l*llig om hier zo op TS in te spelen..Bah..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:34

@zammie: natuurlijk mag ze het zelf bepalen... ze vraagt om wat anderen er van vinden? Dan zeggen mensen hoe zij er over denken en dan zeik jij die meningen vervolgens af... onder het mom dat wij voor haar bepalen dat ze het niet alleen kan doen... alsjeblieft zeg...
ts is een volwassen vrouw die kan heus wel zelf bepalen wat ze met andermans advies wil en gaat doen dus in mijn ogen heeft hier niemand iets verkeerds gezegd...

Ts nogmaals veel sterkte