Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:39

Met onze pony gaat het na een mindere periode weer relatief goed. Ik geef haar nu Devil's Releaf van de Paardendrogist en ze loopt duidelijk soepeler en vrolijker. DA had pijnstilling voorgesteld om haar door de winter heen te helpen, maar ben heel blij dat dit 'kruidendrankje' al genoeg werkt!
Moet het overigens wel met een spuit appelmoes geven, anders gaat het er niet in :P

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 18:17

BETUWE schreef:
Mijne heeft een soort van vakantie. Ben van een ander paard gevallen en heb me arm gebroken dus kan niet rijden

Poverdorie! zeer herkenbaar :|

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:40

@safiera, een mindere periode? enig idee hoe dat dan kan? :(

Ik ben eergister naar de kliniek geweest. mijn paard liep soepel, met fijne beweging in de rug. dierenarts nog even gevoeld, en die vond dat ze totaal niet pijnlijk was op de rug. ik mag er zelfs weer op! *\o/* *\o/* en toen ik vroeg, alleen maar lang en laag? toen zei de dierenarts dat ik het moet afwisselen. hoger instellen is dus ook geen taboe. (mits je alles helemaal bij elkaar rijdt) ik ga het trouwens wel veeeeeeel rustiger aan doen, en het komende jaar alleen maar even lang en laag rijden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:55

Klinkt goed Femo!
En een juiste manier in oprichting, dan lopen de paarden nog steeds over de rug he. Ze moeten niet korter worden, maar meer gaan dragen en zitten achter, daardoor word door voorkant als vanzelf meer opgericht.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:57

ja, i know! alleen is ze nog niet gereden. alleen maar zadelmak. dus dat is zo moeilijk! :(

hoe is het met jullie knollies?!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 10:58

Ja, dat is lastiger inderdaad.
Ik zou dan terug grijpen naar het werken aan de hand(academische/klassieke rijkunst) om ze op die manier de hulpen alvast vanaf de grond aan te leren.. Dan worden ze ook al sterker en dan met het rijden inderdaad rustig aan beginnen, lang en laag, voorwaarts en rechtgericht.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:01

femo, heb je ook foto's van haar rug? Hou altijd wel van wat vergelijkingsmateriaal :)
Goed idee van Ijssnuiver inderdaad, het is zo toch allemaal net wat lastiger!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:21

Ik heb wel foto's ja. niet mee gekregen van de kliniek? kun je die opvragen?

@ijssnuiver, ik heb in de herstel periode heel veel aan de hand gewerkt idd. iets wat ik ook blijf doen. ze kent veel al. ook wijken voor druk etc etc.

voor mij is een normale training al het constant versoepelen van een paard. dus ook rechtrichten. :)
ik zie dat nooit als een apart iets.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:24

Femo,

ik had ze meegekregen op een cdrom, maar heb ze later ook nog een keer via de mail ontvangen. Zou wel in je dossier moeten staan dus verkrijgbaar moeten zijn. Ben wel benieuwd :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:45

Ik zal ze opvragen voor je! hihi! ik ben dan ook wel heel erg benieuwd naar die van jou! :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:55

Voor mijn knollie is een site opgericht door een dierenarts die hem een tijdje onder haar hoede heeft genomen! Staat in mijn onderschrift. Als je kijkt bij foto's, staan daar ook de foto's van zijn rug.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 11:56

oeh! ff kijken!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:03

grappig om te zien, want ik train mijn paardje ook met de easy longe. die van mij zakt alleen wat makkelijker.

ziet er verder goed uit zeg! hij heeft iets minder beweging in zn rug dan normale paarden, maar je gaat er echt super mee om!

echt een voordeel van die KS , is dat je zo bewust word van je paard zijn lichaam.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:09

Femo, die beweging in de rug is momenteel echt waar we mee aan de slag zijn. De wervels zijn zoals je hebt gezien niet aan elkaar gegroeid en we hopen dat hij meer durft los te laten als hij zijn buik nog meer aan gaat spannen. We stretchen hem geregeld, in stand en in beweging. Het is wel een uitdaging hoor, maar hij is zo leuk!
Heb nog wel een vrij recent filmpje geloof ik, waar zijn rug al beter op wordt. Longeer hem nu vaker met dubbele lijnen en dat gaat helemaal vooruit, maar is nog niet gefilmd helaas...morgen ff doen:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:21

ja! jullie zijn lekker bezig hoor! :D

ziet er super uit!

haha, die dubbele lijnen heb ik laatst ook geprobeerd. maar daar was mijn merrie te angsthazerig voor. er kwam weer zoveel spanning dat ik ze toch maar even achterwegen laat!

je hebt inderdaad een leuk paard!

grote gangen vooral! :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:25

Femo, dank je. Hij is maar 1,65 maar voelt als een huis!
Je hoeft die dubbele lijnen niet achter de kont te doen he, die kun je ook gewoon achter de longeersingel langs laten lopen. Doe ik ook sinds de lijn een keer onder zijn staart vast kwam te zitten en hij er als een kanonskogel bokkend vandoor ging :+

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:34

haha, ja dat kan ik inderdaad proberen!

alleen ik vind het wel fijn als ie op een gegeven moment ook achter de billetjes langs gaat. maar dat is een kwestie van tijd! :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:36

daarom, alles met beleid. Vind het vooral lekker dat je meteen kunt loslaten als ze gaan nageven, dus dat spelletje hebben ze snel door :) Zal eens kijken of ik straks kan filmen, vind dat wel leuk voor het dossier over zijn vooruitgang.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:03

weten jullie trouwens of met een merrie met KS fokken mogelijk is? of verslechterd het gewicht van de buik de wervels?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:11

Ik heb me laten vertellen dat het wel een risico is, inderdaad door het gewicht in de buik. daarnaast is de oorzaak van KS nog onduidelijk (primair of secundair probleem) waardoor het zou kunnen dat het fokken er tevens invloed op heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:47

femo schreef:
weten jullie trouwens of met een merrie met KS fokken mogelijk is? of verslechterd het gewicht van de buik de wervels?

Geen idee maar er schijnt ook een erfelijke factor in te zitten dus ik neem het risico liever niet.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:11

ik heb daarover net de kliniek utrecht gebeld.

de kans is echt nihil dat het veulen het erft. ze hebben de paar paarden met ks gezien met veulens waarbij de de veulens het niet hebben gekregen. maar ze kunnen niet met 100 % zekerheid zeggen of het nou erfelijk is of niet. maar het wijst erop van niet.

en mijn merrie heeft KS bij dr schoft. en een merrie draagt een veulen meer naar achter. zij zien hier ook niet een groot probleem van.

ik ga binnenkort naar ermelo namelijk voor fokadvies. haha.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:19

femo schreef:
Ik heb wel foto's ja. niet mee gekregen van de kliniek? kun je die opvragen?

@ijssnuiver, ik heb in de herstel periode heel veel aan de hand gewerkt idd. iets wat ik ook blijf doen. ze kent veel al. ook wijken voor druk etc etc.

voor mij is een normale training al het constant versoepelen van een paard. dus ook rechtrichten. :)
ik zie dat nooit als een apart iets.

Ben ik met je eens hoor! Zo zie ik dat ook, maar mijn KS paard, vraagt daarin wel wat meer aandacht als het gemiddelde trainingspaard wat ik door handen krijg.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:36

jazeker! die KS zijn echt wel goed voor je zicht! op stal bij mij zie ik af en toe vreselijk kreupele en stijve paarden. en blijkbaar ziet de eigenaar het gewoon niet. bizar vind ik dat altijd

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:56

Ja klopt inderdaad! Ik heb door de KS zoveel meer leren zien en voelen, wat jij zegt veel sneller zien dat de paarden niet lekker bewegen. Maar daartegen over, kan ik ook onwijs genieten van het werk met een fysiek gezond paard. Dat zijn dingen die je dan veel meer leert waarderen, super tof vind ik dat!