Ik begrijp ook niet zo goed dat mensen zo lang aanrommelen met bijvoorbeeld Virex zalf als het weinig tot niets lijkt te helpen. Hoeveel maanden ben je verder en wat heeft het opgeleverd?
SulJinty
Geplaatst: 09-02-15 10:06
Ik hoop dat het nooit meer nodig zal zijn, maar zou ook zo weer voor BCG gaan. Die van mij is eigenlijk helemaal niet ziek geweest van de behandelingen.
Inderdaad. Vond de prijs (800 euro) nog meevallen en mijn paard is er nu al een half jaar helemaal vanaf. De laatste keer was hij er wel echt ziek van, maar het is wel een tumor en wat verwacht je dan.
Smeren met die zalfjes zal ook niet helemaal pijnloos zijn toch?
Ik kwam in Utrecht tijdens dat spreekuur steeds een heleboel mensen tegen, bijna allemaal zeer tevreden over hoe de BCG werkt.
Elk paard zal er anders op reageren, dus er kan niet gezegd worden hoeveel ongemak een paard ervan heeft. Ik ga af op feiten en naar wat ik begrijp zijn de feiten: - zit in bloedbaan, dus ongeacht welke behandeling er wordt gekozen; er is kans op dat het terug komt.
Gezien de goeie ervaringen met virex, die wel pijnloos zijn, is dat voor mij voldoende reden om niet gelijk zo'n behandeling te ondergaan. Daarbij kijk ik ook naar hoe gevoelig mijn paard nu is en daarmee schat ik in dat bcg of zalf een behoorlijke aanslag op zijn lijf gaat zijn.
Daarnaast zijn er paarden die niet goed hebben gereageerd op de BCG en knottenbelt. Deze behandelingen zijn niet aangeslagen. Volgensmij houd het dan op?
Virex creme is dan misschien een iets langere behandeling, maar als je hetzelfde resultaat ermee kan boeken als de agressievere behandelingen, lijkt het me de moeite waard om te proberen (ligt er wel aan welke vorm sarcoid je paard natuurlijk heeft).
Tuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar BCG wordt hier wel een beetje afgeschilderd als een slechte methode, terwijl er ook een hoop goede ervaringen mee zijn.
Bij mijn paard zaten ze op zijn ooglid en zijn lip, BCG was de enige optie.
Is het zo dat je moet proberen je paard zo min mogelijk wondjes te laten oplopen omdat daar weer een sarcoid uit kan ontstaan?
Ja hoor er zijn paarden ingeslapen door knottenbelt zalf. BCG kies ik niet voor omdat het een aanslag op mijn portemonnee en tijd is. Elk jaar krijg ik er eentje bij...dan zou ik elk jaar 800-1000 euro kwijt zijn en virus blijft inwendig actief.
Pattypaard
Geplaatst: 09-02-15 13:27
Het klopt inderdaad dat het virus altijd bij het paard blijft. Het is niet dat het virus weg haalt door middel van BCG, maar het lichaam activeert om stoffen te maken om het virus aan te vallen en onder de duim te houden. Blijft de vraag of het paard dit blijft lukken of dat het virus er af en toe toch doorheen komt. Oftewel, hoe hoger je de weerstand van je paard kan houden, hoe minder kans het virus krijgt. Maar bij welke behandeling dan ook, het kan inderdaad alsnog terug komen.
Ik heb met mijn paard een operatie (wegsnijden) gedaan, XXTerra zalf geprobeerd (heftig!) en voor de BCG gegaan. Paard is er niet echt ziek van geworden maar het heeft ook niet genoeg geholpen helaas. Nu Vire X creme aan het smeren, 2e pot is al bijna op en de ontwikkeling in groei van tumor stopte en hij is kleiner geworden. Vooralsnog lijkt hij stabiel en wellicht wordt hij nog kleiner. De 2 andere kleine die ze had zijn voor de helft minder nu door het smeren.
Er zijn nog behandelingen na BCG maar deze zijn dusdanig duur (+/- 700/800 per keer en +/- 1300 per keer) dat ik hier niet mee aan de slag gegaan ben. Heeft Utrecht trouwens ook afgeraden. In de zin van denk goed na of dat geld het je waard is, na alles wat je al gedaan hebt, daar er geen zekerheid gegeven kan worden en het voor je paard ook niet prettig zal zijn.
mijn paard had een flinke sarcoid op de binnenkant van zijn achterbeen.Die is twee jaar geleden weggehaald en nog steeds weg.Mij is toen aangeraden wel chemobolletjes in te laten plaatsen.Heb ik niet gedaan vanwege zijn leeftijd en zijn ziekte.(IR en cushing) Ik zie nog steeds niets terugkomen op die plek.
Het is altijd maar afwachten denk ik. Al zou ik wel echt flink balen mochten die rotdingen nog een keer terugkomen, zeker als het binnen afzienbare tijd is.
Denk ik ook, van kanker weet je nooit of het terugkomt. Maar kan me voorstellen als je zalf of injecties hebt gedaan, de wens er extra is dat het definitief over is.
In mijn ogen is knottenbelt nogal een goeroe geworden... En als het ook natuurlijk kan zonder pijn, boos paard, extra dierenartskosten. Ik ben begonnen met de zalf zonder dat ik mn DA op de hoogte had gebracht, nu is hij zelf fan van de zalf. Wie niet waagt niet wint! Ik ben fan van Virex, bij mijn paard helpt het enorm goed, dat het wat langer duurt dan de knottenbelt of andere ingrepen heb ik er graag voor over. Het is het resultaat en de paardvriendelijkheid die telt niet de tijd. Plus ik heb ondervonden dat je het paard grotendeels ook vanbinnen moet ondersteunen, sinds ik kruiden bijgeef (ik pluk en droog alles zelf, dus de prijs valt goed mee) gaat het genezingsproces veel sneller,ik post dit weekend nog eens een update foto zodat jullie ook de verbetering kunnen zien.
Ik heb op 31dec een heel klein sarcoidje laten wegsnijden aan de singel. Alles lijkt nu, voorlopig, mooi toe en genezen... duimen dat het niet terug komt.
Volgens mij is het tijdens en na behandeling inderdaad heel belangrijk dat de weerstand goed blijft. Zover je dat kunt beinvloeden, probeer ik daar altijd goed aan te denken. Ik word altijd een beetje nerveus van de jaarlijkse enting; stel dat het daardoor terug komt! Liever entte ik ze niet, maar als je op pad wilt met je paard :S
Fauvetje
Geplaatst: 27-02-15 10:40
Hier een update van de sarcoide na ruim een jaar smeren Ik ben nog steeds tevreden, vooral met de haargroei
Nu ik weer minimaal 5x per week smeer en 5x per week slobber met winterfit geeft, zie ik hem bij mij ook weer slinken. Van de 4 is 1 helemaal weg, 2 nog dubbeltjesformaat en voel je bijna niet meer en 1 formaat grootste knikker die nu slinkt. Hurray!
Hier nog mensen die een potje virex creme te koop hebben? Ben nu al minimaal 3 mnd bezig met aciclovir maar zie momenteel nauwelijks verbetering, lijkt er eerder op dat het erger wordt. Wil toch de virex proberen voordat we aan de BCG injecties gaan (1 plekje zit op zijn bovenooglid). hoor het graag.