'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:39

Wat erg, veel sterkte!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 08:41

Ja dat is kl.te hoor.Je weet nooit wat ze met je paard doen als je het uit handen geeft.

Misschien kan je hier iets mee.
We hadden een manege pony die op de wei een schop had gekregen.
Ze had een gebroken schedel en een zenuw beschadigd in haar schouder.
Ze stond op 3 benen,hinkte op haar goede been en DA zei inslapen.
Manegehouder eigenwijs,laten staan in de stal en het was echt zielig om te zien.
Het paard stond 4 a 5 maanden op een voorbeen.Iedereen vond het egoistisch van de eigenaar.
Na 6 maanden zetten ze het been neer en langzaam ging het iets beter.
Na een jaar liep deze pony al half uurtjes onder het zadel en na anderhalf jaar was deze pony weer 130 aan het springen.Je ziet er niks meer van.De zenuwen kunnen teruggroeien.

Denk ook aan zenuwsnedes wat ze doen bij hoefkatrolonsteking.Deze zenuwen worden volledig doorgesneden en veel herstellen gewoon en groeien weer aan.Het hoofd is een veel beter doorbloed gebied.
Ik geef het een goede kans.Je moet er gewoon de tijd voor nemen.

Alleen ik zou de merrie nooit als fokmerrie gebruiken.We hebben een merrie gezien die ook blind was en deze was eens geschrokken toen het veulen wilde drinken.Sloeg erna en het veulen viel met een koprol en was opslag dood.Nek gebroken.Dat wil je niet meemaken.

Sterke ermee...Al komt het zicht aan een oog terug,dan kan het paard prima functioneren.
Hoop houden!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:03

Dat is echt heel zuur.. Sterkte TS..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:50

indriss schreef:
Ja dat is kl.te hoor.Je weet nooit wat ze met je paard doen als je het uit handen geeft.

Misschien kan je hier iets mee.
We hadden een manege pony die op de wei een schop had gekregen.
Ze had een gebroken schedel en een zenuw beschadigd in haar schouder.
Ze stond op 3 benen,hinkte op haar goede been en DA zei inslapen.
Manegehouder eigenwijs,laten staan in de stal en het was echt zielig om te zien.
Het paard stond 4 a 5 maanden op een voorbeen.Iedereen vond het egoistisch van de eigenaar.
Na 6 maanden zetten ze het been neer en langzaam ging het iets beter.
Na een jaar liep deze pony al half uurtjes onder het zadel en na anderhalf jaar was deze pony weer 130 aan het springen.Je ziet er niks meer van.De zenuwen kunnen teruggroeien.

Denk ook aan zenuwsnedes wat ze doen bij hoefkatrolonsteking.Deze zenuwen worden volledig doorgesneden en veel herstellen gewoon en groeien weer aan.Het hoofd is een veel beter doorbloed gebied.
Ik geef het een goede kans.Je moet er gewoon de tijd voor nemen.

Alleen ik zou de merrie nooit als fokmerrie gebruiken.We hebben een merrie gezien die ook blind was en deze was eens geschrokken toen het veulen wilde drinken.Sloeg erna en het veulen viel met een koprol en was opslag dood.Nek gebroken.Dat wil je niet meemaken.

Sterke ermee...Al komt het zicht aan een oog terug,dan kan het paard prima functioneren.
Hoop houden!

Er speelt meer in dit geval. De merrie van Bomba heeft ook last van druk in haar hoofd, ze wil niet meer gras eten, omdat ze dan haar hoofd naar beneden moet doen. Waarschijnlijk is er in haar hoofd iets kapot.

Dat zenuwen soms kunnen aangroeien, betekent helaas niet dat elke vorm van hersenletsel zichzelf weer oplost. Dat is niet zo. Het wordt wel vaak zo gebracht om maar hoop te houden, maar je moet je ook afvragen of het paard nog gelukkig is.

Is er kwaliteit van leven ? En TO heeft haar uiterste best gedaan, en heeft het allerbeste met haar merrie voor.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 14:17

Ik wil haar geen leven als blind paard aan doen. De afgelopen vijf maanden zijn een hel geweest voor haar, en het klinkt misschien erg cru, maar ik ben er nu ook wel klaar mee. Het doet gewoon pijn om haar te zien staan. Voorheen liep ik iedere dag met haar aan de hand, maar op een gegeven moment begon ze erg vaak te schrikken van plotselinge geluiden, dus dat risico werd me te groot. Ze staat nu 24/7 op stal en dat is vreselijk. De DA heeft aangegeven dat als er na 6 maanden geen verbetering opgetreden is, er geen kans op herstel meer is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:24

Tsjeetje wat naar, maar het lag wel een beetje in de lijn van de verwachting....Denk dat het voor iedereen straks beter is als je haar laat gaan. Ontzettend zuur en verdrietig, maar ze heeft hard genoeg geknokt. Denk inderdaad dat er weinig kwaliteit van leven is zo. 24/7 je dagen slijten op een aantal vierkante meters en niets kunnen zien, bah

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:28

Wat men zich vaak niet kan voorstellen is de energie, spanningen en stress die het het paard kost en jullie als eigenaar. Op een gegeven moment ben je op zo'n uitgeput punt beland dat je niet anders meer kunt dan een knoop doorhakken. Een moeilijk iets. Welke beslissing er dan ook genomen gaat/moet worden, ik wens je alvast heel veel sterkte Bomba.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:37

Ik vind ook dat je na 6 maanden de knoop door moet hakken, hoe moeilijk dat ook is, als er geen verbetering is denk ik niet dat het nog goed komt. En om zo'n paard nu jaren zo te laten staan omdat het misschien alsnog kan herstellen vind ik tegenover het dier niet eerlijk. Sterkte hoor TS!

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:40

Een hele rottige situatie dit. Buiten dat dat het voor het paard al veel vergt om zich "staande te houden" voor jou ook enorm moeilijk. De kunst om uit de emotie te stappen en in de realiteit je af te vragen met alle respect, begrijp me goed, wat je aan het doen bent of temeer nog wat je er al aan gedaan hebt. Op de faculteit in Utrecht zei een arts eens tegen mij. "Er komt een tijd van afscheid nemen en soms is dat nu al." Ik wens je heel veel sterkte toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:55

Wat erg dat er geen verbetering merkbaar is geworden. Heel veel sterkte. Ga je het bedrijf nu op een bepaalde manier nog aansprakelijk stellen hiervoor?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 15:15

Bah meid, heel veel sterkte voor jullie!!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:05

Bomba schreef:
Ik wil haar geen leven als blind paard aan doen. De afgelopen vijf maanden zijn een hel geweest voor haar, en het klinkt misschien erg cru, maar ik ben er nu ook wel klaar mee. Het doet gewoon pijn om haar te zien staan. Voorheen liep ik iedere dag met haar aan de hand, maar op een gegeven moment begon ze erg vaak te schrikken van plotselinge geluiden, dus dat risico werd me te groot. Ze staat nu 24/7 op stal en dat is vreselijk. De DA heeft aangegeven dat als er na 6 maanden geen verbetering opgetreden is, er geen kans op herstel meer is.

Ik vind het een moedige beslissing van je. Het is ook ontzettend moeilijk om het beestje waar je van houd elke dag met pijn te zien. Uiteindelijk moet je een beslissing maken. :(:)
En een zenuw beschadiging in het hoofd brengt wel meer risico mee dan een beschadiging in het been.
Je moet je paard en jezelf niet in gevaar brengen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:16

Wat een rottig bericht dat er geen enkele verbetering inzit :(:)
Een eerlijke beslissing denk ik om haar te laten gaan tzt :j

Sterkte meid!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:29

Wat ontzettend erg zeg.
Wonderen gebeuren nog steeds en ik duim voor je dat het beter wordt de komende maanden.
In ieder geval heel veel sterkte!!!

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:29

Bomba, wat knap van je dat je kiest voor een paardwaardig bestaan voor je merrie, en dat je daarbij deze nare beslissing moet maken lijkt me verschrikkelijk! Mocht de africhtingsstal verder nul op het rekest blijven geven, dan zou ik alsnog de naam bekend maken; je hebt immers een (vreselijke) ervaring uit eerste hand...

Heel veel sterkte met het nemen van je besluit, ik hoop dat je er vrede in kan vinden dat je voor je merrie de juiste keuze maakt.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:16

Een hele moeilijke beslissing Bomba, maar in mijn ogen maak je wel de juiste keuze. Een paard de rest van zn leven alleen in een box te laten staan, is ook geen diervriendelijk bestaan. Hoe dan ook, het blijft lastig. Heel veel sterkte!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:13

Bomba, wat ben jij een sterk, eerlijk en vooral correct persoon. Ik heb erg veel respect voor je en wens je alle kracht en sterkte toe. Voor nu en ook voor straks.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:27

Er mogen op bokt uit eerste hand ervaringen gedeeld worden met namen op het net! Zeker doen dus Bomba! Zij mogen niet nog meer paarden kunnen verpesten..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:55

Je kunt aan Bomba via PB toch ook vragen welke stal het is...
Ik heb dat gedaan, omdat ik een jonge merrie van nu 3 jaar heb, en eens in de buurt wilde rondkijken waar ik haar over een tijdje heen zou kunnen brengen voor belering. In de buurt, omdat ik haar gedurende de beleringsperiode dan nog kon bezoeken....
Nou, ik ben blij met de PB- info, want dat bleek inderdaad bij mij in de buurt. Mijn merrie Khavanna had daar dus ook zo maar terecht kunnen komen.
Ik wil benadrukken dat er met een jong paard overal wel eens iets mis kan gaan (zeker in de belering), maar dit vind ik te gek voor woorden, en dan al helemaal hoe er vervolgens naar TS is gereageerd.
TS is dus eigenlijk gewoon een toekomstige belofte kwijt, en de nog zo jonge merrie haar leven.
Als het mij zou overkomen wil ik er niet eens aan denken hoe ik mij dan zou voelen, vind dat TS nog zeer netjes reageert, ik zou absoluut ONTPLOFT zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:18

even een berichtje om je heel veel sterkte toe te wensen...

ik kan me voorstellen dat dit je sloopt, vooral omdat je geen verbetering ziet na 5 maanden, een hel voor jouw en voor haar...

:(:)

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:25

Hoe lang is het nu precies geleden dat het gebeurd is?
Dat vraag ik me af.En is er ook maar geen minimale verbetering gekomen?Ook niks kleins?
Sommige paarden herstellen sneller als andere paarden...niet elk paard is hetzelfde.

Begrijp me goed,ik vind het ook geen paardwaardig bestaan en als de situatie zo blijft dan moet je zeker ingrijpen.Ik kan me alleen voorstellen dat je je later misschien gaat afvragen of je wel het juiste eraan gedaan hebt.Dus een maand minder of meer maakt dan ook niet zoveel uit.

Verder een advies,mocht je de stal willen aanspreken...moet het paard daarvoor niet in leven zijn???
Zodat de dierenarts of kliniek kan het paard kan onderzoeken....Als bewijs....
Wij hebben bij een rechtzaak ook het paard moeten laten onderzoeken bij een onafhankelijke kliniek.
Aangewezen door de rechter...

Ik vind het gewoon heel naar voor je,ik hoop gewoon dat de situatie op de een of andere manier beter wordt.Het paard beter wordt en zo niet dat de stal ervoor moet boeten!
Dat maakt de situatie gewoon iets draaglijker.
Ik snap niet waarom je hun naam niet noemt...Zou ik niet kunnen...
Zorg aub toch voor een slechte naam van de stal!!!!
Dit mag toch niet ongestraft blijven!

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:45

ik wil jou heel veel sterkte wensen!!!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:20

Lees ineens je topic weer en zag je bericht..
Wat verschrikkelijk, ik begrijp heel goed dat het pijn doet om je paard zo te zien, dat is niet wat je een jong paard toewenst.. Als ik jou verhaal lees denk ik dat je een dappere beslissing maakt :(:)

Ik vind TS, ook erg netjes richting de stal, ik zou waarschijnlijk door het lint zijn gegaan puur uit verdriet en onmacht..

Heel veel sterkte de komende tijd :(:)!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:24

terpentijn schreef:
Je kunt aan Bomba via PB toch ook vragen welke stal het is...
Ik heb dat gedaan, omdat ik een jonge merrie van nu 3 jaar heb, en eens in de buurt wilde rondkijken waar ik haar over een tijdje heen zou kunnen brengen voor belering. In de buurt, omdat ik haar gedurende de beleringsperiode dan nog kon bezoeken....
Nou, ik ben blij met de PB- info, want dat bleek inderdaad bij mij in de buurt. Mijn merrie Khavanna had daar dus ook zo maar terecht kunnen komen.
Ik wil benadrukken dat er met een jong paard overal wel eens iets mis kan gaan (zeker in de belering), maar dit vind ik te gek voor woorden, en dan al helemaal hoe er vervolgens naar TS is gereageerd.
TS is dus eigenlijk gewoon een toekomstige belofte kwijt, en de nog zo jonge merrie haar leven.
Als het mij zou overkomen wil ik er niet eens aan denken hoe ik mij dan zou voelen, vind dat TS nog zeer netjes reageert, ik zou absoluut ONTPLOFT zijn.

Ik heb de naam allang gekregen ;)
Maar lang niet iedereen stuurt een PB, en het is gewoon toegestaan om de naam te noemen van de stal. Dus waarom zou je het niet doen. Als mensen er dan op googlen vinden ze het direct en anders alleen mensen op bokt terwijl er veel meer paardenmensen zijn dan hier op bokt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:19

Het (openlijk) noemen van de stalnaam op Bokt laat ik als beslissing aan TS over, die kan eigen redenen hebben om deze naam niet op een openbaar Forum te noemen, hetgeen allerlei oorzaken kan hebben, ik wil dat respecteren.
Vooralsnog: wil men de stal- naam zelf hebben, stuur dan TS (of mij!) een PB.