moonfish13 schreef:Dan een andere om het maar even op het zweverige te gooien.
Waarom zouden we al die soorten planten op de wereld hebben als ze toch allemaal niets doen?
Er zijn hoeba-hoeba stammen die nog steeds leven zonder de normale medische zorg en gebruik maken van plantjes..
Overigens ben ik niet gelovig, maar ik vind het erg kort door de bocht te denken dat er niets is.
Dat snijdt wel hout, en is een heel interessant onderwerp. Medicijnen zijn afgeleid van de werkzame stoffen van planten, vaak hebben planten ook ongewenste bijwerkingen, neem de wilg, de aspirine is een stof ( de juiste benamingen moet ik op zoeken) die pijnstillend werkt, maar in wilg zit nog een stof die maagbloedingen kan veroorzaken, door het bewerken van de wilg en de ongewenste bijwerkingenstof er uit te halen is er aspirine, ( ik leg het even heel simpel uit hoor)
Je hoeba-hoeba stammen hebben een ander probleem dan je denkt, ten eerste vind ik de term wel denigrerend. maar ik denk niet dat je dat zo bedoelt. In het regenwoud zijn geen dierenartsen, maar bijvoorbeeld ook geen koelkasten om medicatie goed te kunnen houden, ook worden dieren en mensen niet zo oud. Zeker niet als er bijvoorbeeld malaria is. Maar ook slangenbeten, zo'n antiserum is er niet, zij hebben geen andere keuze om het te doen met wat er beschikbaar is uit de directe omgeving. Vrienden van me waren op veldwerk in de Phillipijnen, een 3 jarig jongetje werd gebeten door een slang. Hij ging dood omdat er geen serum was in het dorp. Was er wel serum geweest dan was dat kind niet dood.