Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:44

Dit vond ik zelf de leukste foto: Belle-Passo helemaal relax maar dat oortje naar Gaby toe. Gaby zeer geconcentreerd met een naaldje in haar mond).
Aangezien ik commentaar heb gekregen en privé berichten over een ander topic, dat mijn merrie naald angst heeft en dus een paar weken orale medicatie heeft gekregen, vind ik dit wel een passende foto.

En die naaldjes zijn idd dunner dan een gewone injectie naald maar het prikt even hard: ik heb ook een sessie gekregen.
Gratis en voor niks, alleen om te helpen. Wat een kwakzalver is zij zeg, om 3 maal een hele namiddag te spenderen aan een paard dat ze niet kent en een eigenaresse vol met stress dus die nam ze der dan wel even bij! :+

http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 012031.jpg

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:32

Balada schreef:
nee, maar ik ga je erover PB'en later. :)

@ Esther: blijkbaar heb je toch moeite om te lezen :

Nieuwe aandoening bij bokkers: boktlectisch. niet kunnen begrijpen of toepassen van inzichten die boktbeheer voor ogen heeft, symptomen: reageren met humor, harde waarheden of duidelijke taal, bij voortdurende blootstelling ernstig risico voor de directe leefomgeving, ivm spreken met bijproducten(mogelijkheid tot overdraagbare infectieziekten!), beschadiging van deuren, servicegoed en datadragers of verwerkers.

behandeling, uitsluitend alternatief, bijv. de rode knop methode, banknop of ouderwets de kookwekker, verdere aanpak uitsluitend tegen overmaking van 50 euro per vraag, wel foto meesturen.

Kunnen we het over paarden hebben?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:56

Hele goede, een mening vormen zonder te proberen. :Y)

Ik ben ook van het proberen hoor, als het niet werkt werkt het niet, maak ik er ook geen punt van.
Laat o.a. Acupunctuur en Bachbloesems nou wel degelijk helpen naar mijn ervaring. :D

Ik wil ook stiekem wel eens naar een osteopaat, maar ik moet niets hebben van vreemde paten en peuten. :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:16

moonfish13 schreef:
Hele goede, een mening vormen zonder te proberen. :Y)

Ik ben ook van het proberen hoor, als het niet werkt werkt het niet, maak ik er ook geen punt van.
Laat o.a. Acupunctuur en Bachbloesems nou wel degelijk helpen naar mijn ervaring. :D

Ik heb jou nog geen een keer het woord paard horen noemen. En daar gaat de discussie om, kwakzalverij bij paarden. Mensen kunnen zelf beslissen wat ze met hun eigen lijf doen. Paarden zien er van binnen en van buiten anders uit als mensen en hebben dus ook andere zorg nodig.
In deze discussie zijn goede argumenten naar voren gekomen a.a dat het volgens de wet diergeneeskunde een diagnose enkel en alleen gesteld mag worden door een erkende dierenarts. Even dan de botte bijl maar, waar zijn al die kwakzalvers als een paard echt ziek is, been breekt, geopereerd moet worden etc. ?
Drogredenen worden er gebruikt door de gelovers, een ziek paard hoort doodgewoon met bewezen werkzaam en veilige middelen voor betreffend diersoort behandeld te worden. Bachbloesem zal echt niet helpen bij koliek etc.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:21

Maar daar gáát het in deze situatie toch niet om?
Uiteraard moet je met koliek geen risico's nemen, maar dat zijn imo ook geen dingen voor het alternatieve circuit.
Dingen voor het alternatieve circuit zijn in mijn ogen dingen waar een dierenarts niets mee kan.
(En dan heb ik het niet over verdraaide darmen en gebroken benen.)

Een gebroken been kan je niet heel toveren, klaar. Een DA niet, een alternatief genezer niet.
Alhoewel je het herstel met bijvoorbeeld homeopathie wel heel erg kan bevorderen, na de basiszorg van een DA. Enige punt is dat een paard meestal per definitie ingeslapen wordt bij een beenbreuk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:27

moonfish13 schreef:
Alhoewel je het herstel met bijvoorbeeld homeopathie wel heel erg kan bevorderen, na de basiszorg van een DA. Enige punt is dat een paard meestal per definitie ingeslapen wordt bij een beenbreuk.

Flauwekul, homeopathie is bewezen onwerkzaam, het paard was zonder ook wel vanzelf beter geworden, dat is het gevaarlijke signaal wat er van uit gaat. Dat zelf dokteren bij een ziek paard is not done. Denken dat wortels en look een wormbesmetting kunnen voorkomen is ook een fout signaal. Veel knoflook heeft bijwerkingen voor een paard.
Veel wortels kunnen zelf een ongewenste bijwerking hebben bij een paard. Het hele verhaal dat je naar het dier zelf moet kijken is zo . n prachtig excuus, maar wel standaard dingen bedenken die zouden moeten helpen terwijl het hele paard waar het om gaat onbekend is. Wat een arrogantie, het zijn gewoon non argumenten, je kunt geen dierenarts worden uit een boekje, helaas, dan had ik mijn titel al binnen denk ik, ik heb heel wat keren paarden beet gehouden als studieonderwerp en dan mochten de papiertjes er even niet bij, ook heeft geen van onze dierenartsen nog een koe of paard convertor op zijn pc, het is geen auto met boordcomputer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:28

Valt uiteraard niets op te zeggen gezien homeopathie niet wetenschappelijk bewezen is.
Ga ik ook géén moeite voor doen aangezien ik nu al zie dat het geen zin heeft. 8-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:33

moonfish13 schreef:
Valt uiteraard niets op te zeggen gezien homeopathie niet wetenschappelijk bewezen is.
Ga ik ook géén moeite voor doen aangezien ik nu al zie dat het geen zin heeft. 8-)

Er zijn talloze dubbelblind gecontroleerde studies die uitwijzen dat homeopathie niet beter werkt dan een placebo. Zoek eens op Pub med etc. Je vindt ze, die linken zijn al gegeven in deze discussie.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:35

En so what?
Stel nou dat homeopathie het lichaam alleen maar het zetje geeft tot het zichzelf gaan genezen?
-al dan niet volgens het placebo effect, maar zelf geloof ik dat niet-
Wat zou daar verkeerd aan zijn? Ik zie het niet. :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:39

moonfish13 schreef:
En so what?
Stel nou dat homeopathie het lichaam alleen maar het zetje geeft tot het zichzelf gaan genezen?
-al dan niet volgens het placebo effect, maar zelf geloof ik dat niet-
Wat zou daar verkeerd aan zijn? Ik zie het niet. :)

Blijf vooral negeren dat een diagnose enkel door een erkend dierenarts gesteld mag worden. Het gaat om dieren die niet voor zichzelf kunnen kiezen. Zij zijn afhankleijk van de grillen van de eigenaar.
Leuk linkje http://www.dw.de/dw/article/0,,15673133,00.html

Citaat:
"They're dishonest, they teach things that aren't true, and things that are dangerous to patients in some cases," said David Colquhoun, professor of pharmacology at University College London, who has led the charge to shut down these programs.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 21-04-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:39

Dat is voor mensen prima, maar bij beesten werkt het placebo effect niet. En het gevaar schuilt erin dat het dier de juiste zorg niet krijgt, omdat de eigenaar vertrouwd op kwakzalvers.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:46

Daar ben ik ook geen voorstander van, nergens gezegd ook.
Maar als ik niet meer verder kom in de reguliere zorg, stap ik over naar een andere methode.
Bijvoorbeeld homeopathie of wat op dat moment nodig is.

Alleen op minder acute dingen, zou ik kiezen voor homeopathie.
Zo heeft mijn paard mok gehad en erg ook. Na AB kwam dat net zo hard weer terug.
Toen na het even aangekeken te hebben moktabletten besteld bij de paardendrogist.
Mok trok rap weg en genas, potje leeg.. Begon het weer dus nog een potje er tegenaan.
Nu is het weg dus krijgt ze de tabletten niet meer.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 21-04-12 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:48

Nog een mooie uit de lancet

http://www.dw.de/dw/article/0,,1692210,00.html Study: Homeopathy No Better than Placebo

Homeopathic treatment is no more effective than a placebo, the dummy substance used in medical trials, according to a study appearing in the British medical weekly, "The Lancet."

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:50

Dan een andere om het maar even op het zweverige te gooien.
Waarom zouden we al die soorten planten op de wereld hebben als ze toch allemaal niets doen?
Er zijn hoeba-hoeba stammen die nog steeds leven zonder de normale medische zorg en gebruik maken van plantjes..

Overigens ben ik niet gelovig, maar ik vind het erg kort door de bocht te denken dat er niets is.

Brainless

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:06

@Moonfish
Natuurlijk zijn er veel geneeskrachtige kruiden en planten op de wereld.
Daar is (vaak) ook de basis van de medische wereld op gebaseerd.

Maar homeopathie is niks, daar gaat men vanuit dat water geheugen heeft en door schudden en verdunnen en schudden en verdunnen (x1000) je dan nog dezelfde geneeskracht hebt als de oorspronkelijke "medicijn".

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:14

Dat keer 1000 hoeft niet van toepassing te zijn hoor, kan wel.
Met mijn nuchtere verstand zeg ik ook dat het niet kán werken, echter heb ik teveel rare dingen gezien al dat ik zeg dat het wel kan werken.
Ze zeggen dat planten een frequentietrilling bevatten, en die zit nog steeds in die sterke verdunning.
Alle planten zijn daar anders in, raar maar persoonlijk teveel rare dingen gezien om het niet te geloven.
Maar al zou je me zeggen dat de werking ergens anders op berust dan die trilling vind ik het ook best.
Hoe het werkt zal mij een biet zijn, als het maar werkt.

Persoonlijk vind ik het eerder vreemd dat men negatief tegenover homeopathie staat, dat komt immers uit onze natuur.. En dat we zonder nadenken allerlei chemische troep eten. :)
Maar hoe dan ook, men moet doen waar iemand zich goed bij voelt.
Zolang je je hersens erbij houdt zit ik er niet mee.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:40

moonfish13 schreef:
Dan een andere om het maar even op het zweverige te gooien.
Waarom zouden we al die soorten planten op de wereld hebben als ze toch allemaal niets doen?
Er zijn hoeba-hoeba stammen die nog steeds leven zonder de normale medische zorg en gebruik maken van plantjes..

Overigens ben ik niet gelovig, maar ik vind het erg kort door de bocht te denken dat er niets is.

Dat snijdt wel hout, en is een heel interessant onderwerp. Medicijnen zijn afgeleid van de werkzame stoffen van planten, vaak hebben planten ook ongewenste bijwerkingen, neem de wilg, de aspirine is een stof ( de juiste benamingen moet ik op zoeken) die pijnstillend werkt, maar in wilg zit nog een stof die maagbloedingen kan veroorzaken, door het bewerken van de wilg en de ongewenste bijwerkingenstof er uit te halen is er aspirine, ( ik leg het even heel simpel uit hoor)

Je hoeba-hoeba stammen hebben een ander probleem dan je denkt, ten eerste vind ik de term wel denigrerend. maar ik denk niet dat je dat zo bedoelt. In het regenwoud zijn geen dierenartsen, maar bijvoorbeeld ook geen koelkasten om medicatie goed te kunnen houden, ook worden dieren en mensen niet zo oud. Zeker niet als er bijvoorbeeld malaria is. Maar ook slangenbeten, zo'n antiserum is er niet, zij hebben geen andere keuze om het te doen met wat er beschikbaar is uit de directe omgeving. Vrienden van me waren op veldwerk in de Phillipijnen, een 3 jarig jongetje werd gebeten door een slang. Hij ging dood omdat er geen serum was in het dorp. Was er wel serum geweest dan was dat kind niet dood.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:57

Hoezo homeopatisch uit de natuur, gewoon simpel mensenwerk uit een tijd dat het zeker niet de slechtste optie was, maar eerder omdat purgeren(soort detox voor gevorderden), aderlaten, en dergelijke er tegenover stonden. inmiddels wordt er zelfs gewerkt met homeopathisch verdunde wormenkuren, vaccins en reguliere medicatie. de homeopathie van Hahnemann is nog best lang in oorspronkelijke staat gebruikt, wel periodes dat het in zeer beperkte kring werd toegepast, maar inmiddels bestaan er zeer lucratieve variaties hierop, niets meer individueel uitgekozen middelen op de verschijnselen die iemand vertoond, maar gewoon een zelf help rek bij de drogist of nog handiger via prachtige sites gewoon bij je thuis, middelen die op inmiddels van een naam voorziene ziektes, vaak samengesteld uit meerdere homeopathische middeltjes.

De principes achter de oorspronkelijke homeopathie bestaan al lang niet meer, tenminste niet zoals Hahnemann ze ooit bedacht. toch hangt elke stroming er garanties aan van origineel, werkzaam, beter dan regulier of de concurrent of oudere voorganger, alleen jammer dat de beloftes nog steeds loos blijken te zijn. terwijl als je werkelijk volgens de strikte opvattingen van weleer zou werken , verbetering of modernisering overbodig zou moeten zijn. Maar zelfs perfect a la voorschrift van de grondlegger er is geen enkel bewijs dat het meer doet dan andere voren van in de luren leggen, aandacht schenken, kortom samengevat in de term placebo!

Ook mengvormen met andere alternatieve stromingen komen vaker voor, bijv. het gebruik van kruiden,mineralen bacterieleen en gisten in voor een paard in zijn omvang bijna homeopathische proporties, wat dan op de markt komt als het goede uit de orthomoleculaire zienswijze in combinatie met homeopathische inzichten. aangeprezen met kan helpen helpt, ondersteunt en gewoon onder de wet mbt aanvullend diervoeder in de markt gezet. soms ook nog met een staaltje knap op een net echt lijkend wetenschappelijk onderzoek erbij!

Als ik bij je op het erf kom zou ik ook best kunnen helpen voor of met wat dingen, maar dan wel handig als ik het gevraagde ook enigszins beheers, maar wie weet kan ik je met wat peptalk of een kletspraatje ook wel ondersteunen, of je er iets mee opschiet is zeer onwaarschijnlijk. Voor middelen en methoden is het toch wel handig als je tevoren enigszins kunt bepalen of het ook wel zin heeft of slechts , net als mijn kletspraatje , niet gewoon je tijd aan het verdoen bent, Och en voor een volwassen persoon , die moet wat kunnen verdragen als het het gevolg is van eigen keuze, echter het wordt toch anders als je voor anderen gaat beslissen, bijv. je kind of je dieren. helemaal als je ook nog eens eerlijk durft te kijken naar de beperking van je persoonlijke kennis van ziekte en aandoeningen bij paarden, lijkt mij enige bescheidenheid daaromtrent niet misplaatst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:59

Het is uiteraard niet zo bedoeld van de hoeba-hoeba stammen.
Ik vind het bijzonder dat het nog bestaat, en hoop dat dat zo blijft.

Dat is dus ook mijn punt, veel medicijnen zijn gebaseer op iets uit de natuur.
Of chemisch nagemaakt, of bewerkt bijvoorbeeld. Met chemisch namaken valt gewoon meer geld te verdienen denk ik als met middelen uit de natuur. |o
Persoonlijk denk ik gewoon dat de farmaceutische industrie helemaal niet wil dat homeopathie werkt.
Denk dat er stél dat er een onderzoek is waarbij het bewezen wordt, die industrie er wel weer een onderzoek tegenaan gooit om het tegendeel te bewijzen. :o

*KNIP* anders worden de mods niet blij.

Nog iets, je hebt homeopathische verdunningen en verdunningen.
Je hebt een verschil tussen D verdunningen en C verdunningen.
Hoe sta je dan over tegenover bijv. een D4?

De Passiflora, zou hetzelfde werken als de humane oxazepam.
http://home.tiscali.nl/genezenmetkruide ... bloem.html

Een slangenbeet, daar noem je inderdaat meteen wel iets heftigs trouwens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:02

moonfish13 schreef:

de homeopatische lachesis is in dit topic al voorbij gekomen. Misschien dat het helpt tegen uitslag op je handen of aura ..............als serum echt niet hoor.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:05

EstherHegt schreef:
moonfish13 schreef:

de homeopatische lachesis is in dit topic al voorbij gekomen. Misschien dat het helpt tegen uitslag op je handen of aura ..............als serum echt niet hoor.

Lachesis, das Bosmeester.
Ik weet even de werking niet meer, zit sowiezo in de Menstruasan van A vogel.

*zoekt*

Daar ga ik me morgen even meer in verdiepen als je het erg vindt.
Zou ik al eerder doen, maar was het vergeten.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:09

Lachesis is een addersoort http://nl.wikipedia.org/wiki/Bosmeester wordt je paard daar door gebeten dan zal het echt niet helpen. Het geeft perfect aan wat het probleem is met homeopathie. Het gelijke met het gelijke behandelen tsssskkkk.

Slangengif is dan wel weer puur natuur! maar om een door een adder gebeten paard hier nu te voorzien van druppeltjes die alleen in gedachte werken te gebruiken lijkt mij redelijk ongepast als oplossing. Alleen al het afnemen van de gehele doopceel van dat paard ben je uren verder, zoals eerder genoemd in dit topic kan een amnese door een homeopaat gerust tot een uurtje of 3 duren, wel tijdverlies, die je niet kunt missen. er gaan ook mensen en dieren binnen 3 dagen dood door een relatief simpele influenza, ook daar geen tijd om af te wachten , in de hoop dat iets misschien bij voldoende geloof iets zou kunnen doen?
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 21-04-12 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:13

Ik sta niet afwijzend tegenover homeopathie maar zal altijd eerst een reguliere dierenarts raadplegen. En daar zit dus mijn vraag. Mijn pony was door de reguliere diergeneeskundigen afgeschreven en moest hemelen. Eigenwijs als ik was ben ik in een laatste poging het diertje te redden overgegaan op homeopathie. De pony is volledig opgeknapt. Als ik de berichten hier lees is wetenschappelijk bewezen dat hompeopathie niet beter werkt dan een placebo. Wat heeft mijn pony er dan bovenop geholpen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:16

Yinnar schreef:
Ik sta niet afwijzend tegenover homeopathie maar zal altijd eerst een reguliere dierenarts raadplegen. En daar zit dus mijn vraag. Mijn pony was door de reguliere diergeneeskundigen afgeschreven en moest hemelen. Eigenwijs als ik was ben ik in een laatste poging het diertje te redden overgegaan op homeopathie. De pony is volledig opgeknapt. Als ik de berichten hier lees is wetenschappelijk bewezen dat hompeopathie niet beter werkt dan een placebo. Wat heeft mijn pony er dan bovenop geholpen?

Fijn dat je pony er weer boven opgekomen is! Waardoor hij precies genezen is, is zo wat lastig vast te stellen, maar ik denk niet door water?

Yinnar

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:19

Nee geen water. Homeopathische medicijnen. Bloedonderzoek had uitgewezen dat haar lever niet meer werkte en ze had volgens de dierenarts scepsis. Conclusie: afmaken.