[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:53

*\o/* he hallo heeft iemand dan al een keertje die nieuwe geprobeerd ..die kan je gewoon bij paardenwinkel halen op op natuur basis ben de naam kwijt .Die willen wij proberen omdat ons paard ook heftig reageerd op enting en ontworming

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:58

die nieuwe wat?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:49

Ik wil graag even jullie ervaringen horen.
Ik heb dit seizoen voor het eerst een RSIH voor mijn paard gekocht.
Maar hoe doen jullie dat met dagen dat het veel regent?
Blijven de paarden niet zeikenat onder de deken of droogt dat weer? En is dat voor de deken wel goed?
Ik zag dat je speciale onderdekens hebt , maar het liefst wil ik hem alleen onder deze deken houden, omdat ik geen tijd heb om
telkens als ze regen gemeld hebben die onderdeken eronder te gaan gooien. Dus graag jullie ervaringen ?
Hij heeft vorig jaar 24/7 buiten gestaan met zijn andere eczeemdeken, ook in weer en wind dus. en daar heb ik nooit van gemerkt dat hij er last van had.
Wil dus graag ook weten of dat niet slecht is voor deze deken?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:27

Als het niet uren achter elkaar regent blijft Bobo nagenoeg droog onder de RSIH. Waarom zou het naar jouw idee slecht zijn voor de deken? Die droogt wel weer hoor.

Als ze dagen lang regen op geven kun je eventueel een regendeken er overheen of eronder doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:32

mijn tinker had een rambo sweetitch ,ik had deze dag en nacht op met of zonder regen,ze drgen wel weer nooit wat gemerkt aan paard/of deken.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:47

Goeiemorgen!

Ik meld me hier ook :D
Heb ook een paard met zomerexceem, hij heeft de RSH nog niet op, want hij heeft nog niet geschuurd.
Ben al vanaf februari bezig met een speciale shampoo om zijn staart en manen te wassen
En tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Vroeg me af of ik misshien uit voorzorg de deken al op kon doen?

Oh ja *\o/* Prettige pasen allemaal!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:49

Ja natuurlijk kun je de deken gewoon uit voorzorg opdoen! Hoe minder hij gestoken wordt hoe beter he!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:58

zuma1 schreef:
*\o/* he hallo heeft iemand dan al een keertje die nieuwe geprobeerd ..die kan je gewoon bij paardenwinkel halen op op natuur basis ben de naam kwijt .Die willen wij proberen omdat ons paard ook heftig reageerd op enting en ontworming

Equi parex of verm-X bedoel je volgens mij. Nee, ik zorg dat de paddock en wei schoon blijven en ontworm 2 of 3x per jaar afhankelijk van wat ik met de paarden gedaan heb. Na vakantie bv ontworm ik extra ivm mogelijk besmetting door vieze weides onderweg. Verder ontworm ik standaard begin en einde weideseizoen met ivermectine en praziquantel ivm besmettingsdruk van wilde dieren in en om de wei en het soms laten grazen onderweg (lintworm voornamelijk). Daarnaast wil ik zo rond september/oktober een middel dat ook de horzels aanpakt ivm de paniek die het eitjes plakken van die beesten geeft. Mestonderzoek heeft voor deze 2 parasieten geen zin.

Over mestonderzoek gesproken : Om dat echt nuttig te laten zijn (dus alle te vinden besmettingen ook opmerken) moet dat onderzoek 5 dagen achterelkaar en elke 6-8 weken gebeuren. Dat is dus veel te kostbaar als je het laat doen. Ik zou dan proberen of je DA voor een lesje te porren is en zelf een microscoop aanschaffen, want een super sterke heb je er niet voor nodig.
Laatst bijgewerkt door tamary op 09-04-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:58

ZusJacobs schreef:
Ja natuurlijk kun je de deken gewoon uit voorzorg opdoen! Hoe minder hij gestoken wordt hoe beter he!

:o?

Af en toe doe ik mijn haarkleur eer aan zeg maar :D
Straks dekentje lekker op , met een extra dekentje eroverheen.
Tis nog wel frisjes :o

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:07

byjou1983 schreef:
Goeiemorgen!

Ik meld me hier ook :D
Heb ook een paard met zomerexceem, hij heeft de RSH nog niet op, want hij heeft nog niet geschuurd.
Ben al vanaf februari bezig met een speciale shampoo om zijn staart en manen te wassen
En tot nu toe lijkt het goed te gaan.
Vroeg me af of ik misshien uit voorzorg de deken al op kon doen?

Oh ja *\o/* Prettige pasen allemaal!

Senna heeft haar eczeemdeken al een tijdje op. Ik wacht bij haar niet tot ze jeuk heeft. Ik doe de deken liever te vroeg op dan te laat.

@o0melis0o: Bij Senna heb ik nu een regendeken voer de RSIH gedaan:
Afbeelding
Ik vind het nu te koud voor haar om met een nat eczeemdeken rond te lopen. Sen heeft ook wel heel de winter onder dekens gestaan. Als het warmer is dan heeft ze alleen haar RSIH op. Meestal droogt de RSIH redelijk snel op. In de zomer bij heel veel regen en niet al te hoge temperaturen doe ik ook weleens haar regendeken met eczeemhals op. Dan vind ik het niets dat ze continu met zo'n natte deken opstaat.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:11

Ik heb een extra RSH gekocht voor als deze echt te nat of te vies is.
Ga hem vandaag opleggen, alles ziet er nu nog rustig uit bij hem.
Maar inderdaad ik kan het maar beter voor zijn :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:43

als ik weet dat het écht flink gaat regenen leg ik mijn regendeken onder de RSIH.

Ik heb mijn RSIH nog van vorig jaar, die ga ik binnenkort eens flink oplappen
(hals overal wel wat gescheurd...) zodat ik mijn 'nieuwe' eens regelmatiger kan wassen!

Heb gisteren met derfen gesmeerd aan de uier,
kwam daarstraks op de wei en zag mijn paard niet continu slaan met staart of been,
dus even afwachten :D

Kan ik het ook elke dag smeren?
De eerste week dan? Of is om de dag aan te raden?

En als het paard rolt, gaat het product dan niet weg of trekt het in de huid?
Vind de derfen geur trouwens héél goed meevallen :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:54

Voor de Rambo SIH is een speciale extra deken voor als het regent. Bij mijn paard is het wel noodzaak, als die de deken weer om moet en het regent meerdere uren, dan verkleumd hij echt wel. Een bui in de zomer is geen probleem, de dekens zijn idd zo weer droog.
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/117801/

De RSIH is trouwens fors gedaald in prijs! Bij paardendrogist zijn ze nog maar 129,50 ! Vorig jaar heb ik daar nog 1 gekocht voor 159 euro.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:56

Derfen moet je niet iedere dag smeren, om de dag en op gegeven moment kon ik zelfs om de 5 dagen. Het trekt denk ik wel in de huid, dus rollen is geen probleem. Maar kijk anders even op Vidoma.nl. Al je vragen worden daar beantwoord :-)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:00

ik heb hem voor €136 gekocht nu inc. verzendkosten, dus inderdaad wel wat goedkoper ja.
Ik had al gezien dat er inderdaad een speciale onderdeken is voor de rambo voor als het regent,
maar mij gaat het er om of de rambo zelf het aankan en indd weer vrij snel droog is. Want ik heb wel eens een dag dag ik niet naar stal kan, en dan kan ik hem dus geen regendeken of wat dan ook eronder/erop doen. Zoals vandaag heeft ie even een regendeken op ipv de eczeemdeken, maar dat kan dalijk in de zomer niet. Vorig jaar heb ik een andere eczeemdeken gehad, die werd ook gewoon nat als het regende en toen stond hij 24/7 buiten en heb ik eigenlijk nooit iets gemerkt aan m dat ie er last van had. Dus lijkt me dat het met de rambo dan ook gewoon te doen moet zijn zonder een extra deken eronder? Vind het lastig, want wil m niet constant met een regendeken op de eczeemdeken laten staan omdat ik hem niet eraf kan halen savonds en smorgens weer erop kan doen..

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:08

Als het in de zomer niet te koud is en het regent, dan laat ik de deken gewoon nat om. In principe is een waterdichte onderdeken niet nodig. Het droogt echt heel erg goed en heb daar nog geen problemen mee gehad. De deken zelf is sterk en snel drogend.
Je kunt het vergelijken met andere exceemdekens. Maar voor de vroege schuurders (vroeg in voorjaar) en de paarden die nog schuren in november kan een onderdeken wel fijner zijn als het langdurig regent. Het is mn de temperatuur die voor mij bepaalt of ze nog nat onder de deken kunnen staan. Ik vind 10 graden (dag en nacht) de grens. Ik zou dus nu zeker kiezen voor een onderdeken als je paard al een exceemdeken om moet. Of je paard moet snachts op stal staan, dan is het weer een ander verhaal.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:52

Het is altijd een gehannes met die dekens :o

Ik heb dit jaar een nieuwe gekocht bij de paardendrogist en kreeg er een kadobon van 50 euro bij.
Altijd handig!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:08

Biies schreef:
http://users.telenet.be/oostmalle/neder ... arden1.htm

kent iemand deze meneer? mijn hoefsmid kwam ermee en hij zei dat het bij mijn eczemer heeft geholpen,

heb hem een email gestuurd voor meer info.

*steekt vinger op*

Een jaar of 8 geleden heb ik zijn product geprobeerd. Zijn verhaal is goed, maar "uiteraard" werkt het niet. Had een no cure no pay afspraak met hem, maar hij heeft "uiteraard" nooit meer thuis gegeven

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 19:56

intel_1x schreef:
Als het in de zomer niet te koud is en het regent, dan laat ik de deken gewoon nat om. In principe is een waterdichte onderdeken niet nodig. Het droogt echt heel erg goed en heb daar nog geen problemen mee gehad. De deken zelf is sterk en snel drogend.
Je kunt het vergelijken met andere exceemdekens. Maar voor de vroege schuurders (vroeg in voorjaar) en de paarden die nog schuren in november kan een onderdeken wel fijner zijn als het langdurig regent. Het is mn de temperatuur die voor mij bepaalt of ze nog nat onder de deken kunnen staan. Ik vind 10 graden (dag en nacht) de grens. Ik zou dus nu zeker kiezen voor een onderdeken als je paard al een exceemdeken om moet. Of je paard moet snachts op stal staan, dan is het weer een ander verhaal.

Hij staat s nachts op stal, dus ik was zelf ook aant denken om gewoon eens aan te kijken hoe het gaat.. Het is naar mijn idee natuurlijk alleen minder als je m nat van t land plukt om te rijden en daarna weer een natte deken om moet doen.. Vind ik niet zo'n strak plan, dus vind het erg moeilijk om nu te weten wat de beste oplossing is. Ze hebben voor de komende dagen regen gemeld, dus ik ga m morgen de deken even afhalen en dan de gewone regendeken even voor een paar dagen op doen en dan hopen op het beste haha.. Heb bij ons nog geen vliegjes e.d. gezien, dus ik ga er vanuit dat hij dat nog wel even redt.. Er zijn eczemers bij ons op stal die uit voorzorg, net als mij, de deken nu al om hebben maar ook eczemers die hem nog niet om hebben die ook nog nergens last van hebben, dus ik denk dat de komende paar dagen geen kwaad kan als ie dan even alleen met regendeken buiten staat.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:35

Hier is het alweer knudde...
Flink jeuk rondom haar navel en de oren beginnen nu ook. Ondanks het smeren met derfen...
Eczeemdeken ligt alweer een paar weken op met nu een regendeken met hals erover.
Begin dit jaar ben ik van voer veranderd, ze krijgt nu de kruidenbrok met lucerne van Hugho. Heeft een kuur darmolie en kruiden gehad.
Ik heb ondertussen al zoveel geprobeerd, allemaal zonder resultaat. Wordt er werkelijk waar gewoon chagrijnig van :(

Iemand ervaring met een kuur traumeel? 5 ampullen moet je iedere 14 dgn intramusculair toedienen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:59

* Maakt sprongetje * hier gaat alles nog steeds heel erg lekker.

Dekentje verwisseld.

Heb de oude deken vanmiddag ingekort, en de elastische rugband vervangen voor een nylon band, in de hoop dat ie nou niet meer telkens weg zakt.
Ben benieuwd hoe ik de deken van de week aan tref.

Vanavond tevens pony even bloot lekker laten rollebollen in het zand.
Toen weer allemaal vlechten in en de andere deken weer op.

Van de week even de deken die ik er vanavond afgehaald heb even wassen, en als die ander die nu op ligt nog goed ligt, ga ik die ik thuis heb nu ook vermaken.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:17

Colonel staat nog steeds zonder deken. Twijfel bij hem nog steeds/alweer of hij ZE heeft of dat hij gewoon een supergevoelige huid heeft in combinatie met een overgevoeligheid voor allerlei voedingstoffen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:07

gillian schreef:
Hier is het alweer knudde...
Flink jeuk rondom haar navel en de oren beginnen nu ook. Ondanks het smeren met derfen...
Eczeemdeken ligt alweer een paar weken op met nu een regendeken met hals erover.
Begin dit jaar ben ik van voer veranderd, ze krijgt nu de kruidenbrok met lucerne van Hugho. Heeft een kuur darmolie en kruiden gehad.
Ik heb ondertussen al zoveel geprobeerd, allemaal zonder resultaat. Wordt er werkelijk waar gewoon chagrijnig van :(

Iemand ervaring met een kuur traumeel? 5 ampullen moet je iedere 14 dgn intramusculair toedienen.

Ik kan het me heel goed voorstellen dat je er chaggi van wordt....ik heb geen ervaring met traumeel.
Wel geef ik mijn paarden dagelijks pure noni sap, mijn paard met zomerexceem heeft nog geen last gehad.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 22:28

gillian: er is op getest bij die van mij dat traumeel bij haar ook zou helpen,maar heb dat nooit doorgezet.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:39

Biies schreef:
http://users.telenet.be/oostmalle/neder ... arden1.htm

kent iemand deze meneer? mijn hoefsmid kwam ermee en hij zei dat het bij mijn eczemer heeft geholpen,

heb hem een email gestuurd voor meer info.

Ja, hij heeft - net als een paar anderen - goede resultaten bereikt met kruidenmengsels om ZE te bestrijden. Vind het alleen erg jammer dat hij samen met mijten een mix heeft ontwikkeld wat erg veel maïs en granen bevat; sindsdien werkt het niet meer zo goed als 'het pure spul'. Als ik een ZE-paard behandel dan geef ik 'm een kant-en-klaar-kruidenmengsel ZONDER granen (niet van Louis), en vind dat toch beter werken.