Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:13

xNicolx schreef:
PhiaBink schreef:
ALs iedereen nu eens thuis blijft met de paarden in Zuid-Oost Nederland, dan is de kans dat het virus van stal naar stal overgaat een stuk minder. Nu kan er niks aan de hand zijn op je stal en morgen kan het virus toch ergens op een stal opduiken. Blijf thuis en ga ook niet naar andere stallen toe. Besmetting kan ook via je handen en kleding worden verspreid.
Door verplaatsing van dieren worden virussen heel makkelijk verspreid. Voor 99% van de bokkers zijn de paarden een hobby. Dan maar geen buitenrit en wedstrijd. De gezondheid van je paard en paarden op je stal is toch belangrijker dan een winstpunt of een uurtje uitwaaien in de bossen. Neem geen risico!!!!!! Blijf thuis!

Hoezo niet uitwaaien in de bossen? Dit kan toch geen kwaad als je geen andere paarden aanraakt (stond op de KNHS site dacht ik).

Het virus is zeer besmettelijk en ook via de lucht overdraagbaar.

edit: over enkele meters, zie mijn reactie verderop met bronvermelding.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:14

Je zou diegene aan de hoogste boom ophangen die die pol geplaatst heeft. Grmbl.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:14

Angela schreef:
Het virus is zeer besmettelijk en ook via de lucht overdraagbaar.

Wordt nou niet stellig ontkend steeds????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:15

Angela, de KNHS site bericht daar echt iets anders over.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:16

Huh, Kris zei net dat het niet via de lucht (aeroob) kon?!

Kiimm_

Rhino is niet via de lucht overdraagbaar!

daffodil

Via de lucht niet maar wel via je trailer of kleding....dus je kunt wel lekker op pad gaan zonder er rekening mee te houden maar je verspreidt wel degelijk het virus!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:18

De wedstrijd dit weekend op de Roskam in Kapel-Avezaath is ook afgelast wegens Rhino. Er waren heel veel afmeldingen hoorde ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:19

liempje schreef:

Mmz...Probeer het eens wat genuanceerder te bekijken?
Varkens, kippen, koeien, alles wordt geruimd bij uitbraak van een dodelijke ziekte. Voor mensen die helemaal niets met dieren hebben is het onmogelijk te begrijpen dat paarden niet worden geruimd, dat er niet meteen een groot vervoersverbod is en alles stilligt. Het lijkt wel alsof er niets gebeurt....De paardensector verliest toch al steeds meer krediet bij de burgers, ik denk dat zo'n poll, hoe storend ook, juist een prima manier is om te peilen wat de meningen zijn. Niet alleen de mening van de paardenhouderij is hier belangrijk namelijk, maar ook de mening van de rest van Nederland. We moeten op een of andere manier toch laten zien dat er wel serieus mee om wordt gegaan, dat er echt wel maatregelen genomen worden.
Enne, natuurlijk wil ik niet dat er geruimd wordt, maar heel eerlijk, ik ben er ook totaal niet bang voor. Gaat echt niet gebeuren. Dat wil echter niet zeggen dat er niet over gepraat mag worden...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:20

_Esther_87_ schreef:
liempje schreef:

Varkens, kippen, koeien, alles wordt geruimd bij uitbraak van een dodelijke ziekte. Voor mensen die helemaal niets met dieren hebben is het onmogelijk te begrijpen dat paarden niet worden geruimd, dat er niet meteen een groot vervoersverbod is en alles stilligt. Het lijkt wel alsof er niets gebeurt....De paardensector verliest toch al steeds meer krediet bij de burgers, ik denk dat zo'n poll, hoe storend ook, juist een prima manier is om te peilen wat de meningen zijn. Niet alleen de mening van de paardenhouderij is hier belangrijk namelijk, maar ook de mening van de rest van Nederland. We moeten op een of andere manier toch laten zien dat er wel serieus mee om wordt gegaan, dat er echt wel maatregelen genomen worden.
Enne, natuurlijk wil ik niet dat er geruimd wordt, maar heel eerlijk, ik ben er ook totaal niet bang voor. Gaat echt niet gebeuren. Dat wil echter niet zeggen dat er niet over gepraat mag worden...

Sluit ik me bij aan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:22

Kiimm_ schreef:
Rhino is niet via de lucht overdraagbaar!

Naar wat ik gelezen heb dus wel. Geen kilometers, maar als paarden elkaar passeren in het bos wel.

Als rhino in feite overal latent aanwezig kan zijn, wat kunt u dan doen om besmetting tegen te gaan? Het rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen. De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die we bij influenza noteerden. Een besmetting met rhino komt meestal door direct contact tussen paarden. Het is aangetoond dat dit virus buiten het paardenlichaam nog vele uren kan overleven, in koude omstandigheden langer dan in warme. Besmetting kan daarom ook plaatsvinden via achterblijvend virus in een stal, een trailer, de paddock, op kleding, tuigage, emmers enzovoorts.

(http://www.paardendokters.nl/PrevVaccinatie.html)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:23

Ik kan het niet helemaal vinden op de site van de knhs, maar ik woon in overijssel en heb aanstaand weekend wedstrijd vlakbij coevorden, kan ik nog gewoon de weg op want het is niet echt in de buurt van het besmettingsgebied...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:23

maar dat is wel iets anders dan per lucht overdraagbaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:26

Het is inderdaad niet zo dat je bang moet zijn dat het van de ene stal naar de andere stal "zweeft", maar ik zou persoonlijk niet met mijn paard in een bos gaan rijden waarvan je weet dat er in de directe omgeving een stal is waar Rhino op dat moment heerst. Je weet immers niet zeker dat alle stallen waar nog geen bevestiging van is (en die dus niet volledig op slot zijn), ook echt schoon zijn. Better safe than sorry verhaal wat mij betreft.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:28

Rhino is inderdaad niet zozeer via de lucht verspreidbaar, het is op dezelfde manieren besmettelijk als droes. Puur door aanraking van spuug/snot, mest of bloed. Op zich is het niet erg besmettelijk, maar omdat het zo'n ernstige ziekte is, is het verstandig om het besmettingsgevaar zo klein mogelijk te houden.
Wanneer jouw paard (onbewust) het virus bij zich draagt en briest tijdens een buitenrit, kán het zijn dat een ander gezond paard daarna langs loopt en een hapje boom neemt waar jij net met je paard rhino op gesmeerd hebt. Het is heeeeel erg onwaarschijnlijk, maar het is mogelijk. Ook met andere ruiters die je tegenkomt in het bos heb je toch een klein risicio.

Het zit voor ons vrij ver weg, maar onze stal heeft wel maatregelen genomen. Geen paard het erf af of op en de lesklanten mogen geen eigen poetsspullen meenemen. Schoenen e.d. moeten ontsmet, handen wassen voor je binnenkomt en voor je weggaat. Klanten zijn ook allemaal ingelicht.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:29

Wij zitten hemelsbreed 1 km van de Veerkracht af. Als het virus via de lucht verspreid zou worden, dan zou dat betekenen dat wij inmiddels ook besmet zouden zijn (WAT NIET ZO IS!!!).
Het virus kan van paard op mens op paard, maar ook van paard op paard bij vluchtig contact verspreid worden.
Het is dus niet aeroob (via de lucht) overdraagbaar!!! Het virus heeft "iets" nodig om op vast te kleven zeg maar. Een jas, muur, handschoen, mens etc.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:31

_Esther_87_ schreef:
liempje schreef:

Wat doet de mening van de rest van Nederland er toe ?? mensen die geen paarden hebben lopen geen risico want het is niet besmettelijk voor mensen... dus dat ruimen is onzin !!!! Waarom een poll houden onder burgers die niets met paarden te doen hebben ? Dat vind ik onnodig paniek zaaien ! Vervoersverbod vind ik wel een goede zaak zodat niet meer paarden besmet gaan worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:31

Nee, via de lucht is slechts over enkele meters. Je hoeft dus inderdaad niet bang te zijn dat het van pensionstal naar pensionstal kan waaien.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:32

Kris, stel dat het nu heel erg vochtig weer is buiten. Beetje mistig enzo. Zou zo'n virus dan wel meegenomen kunnen worden door de lucht? Het kan dan immers aan het vocht 'vasthouden'. Of is dat ook niet mogelijk?

CM_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:35

Ik denk dat we ook wel wat voorzichtiger mogen zijn.
Dat er nu zo kort na mekaar 3 uitbraken zijn, is toch wel erg verdacht, wellicht is het virus sterker geworden en kan heel misschien idd wel door de lucht verplaatst gaan worden?
Aan de kleding kan het immers ook lang overleven.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:36

Citaat:
Wat doet de mening van de rest van Nederland er toe ?? mensen die geen paarden hebben lopen geen risico want het is niet besmettelijk voor mensen... dus dat ruimen is onzin !!!! Waarom een poll houden onder burgers die niets met paarden te doen hebben ? Dat vind ik onnodig paniek zaaien ! Vervoersverbod vind ik wel een goede zaak zodat niet meer paarden besmet gaan worden.

Precies ze zullen niet gaan ruimen. Maar je bent al bang dat het bij jou op stal uitbreekt en dan lees je zoiets. Vervoersverbod ben ik ook voor.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:37

Annetje schreef:
Kris, stel dat het nu heel erg vochtig weer is buiten. Beetje mistig enzo. Zou zo'n virus dan wel meegenomen kunnen worden door de lucht? Het kan dan immers aan het vocht 'vasthouden'. Of is dat ook niet mogelijk?

Zo ver reikt mijn kennis niet, maar dit lijkt me vrijwel uitgesloten. Nevel en mist lijkt mij niet "vast" genoeg voor een virus om zich op te verspreiden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:37

Sammiesam: sta jij bij W Jansen of bij ten Bosch. Omdat je zegt dat je ernaast staat?
Bij W is afgelopen week DA geweest voor aantal paarden die met dikke benen enzo stonden.
Dat is op de Nijgraaf dus ook het geval.

Nu heb ik ook de kliniek gebeld (wij moeten toevallig aankomende week alles Rhino enten) en er is gezegd dat dat gewoon kan omdat ze de enting al veel vaker gehad hebben. Tevens is er naar ik geloof gister een bijeenkomst geweest over de Rhino uitbraak en daar zijn een aantal DAs dus samen gekomen om te overleggen. Onze DA is er van overtuigd dat we icm ons entbeleid en de getroffen maatregelen de ziekte kunnen weren en dat onze paarden beter tegen het virus moeten kunnen. Dit is dus geen garantie en niet alle DAs delen die mening. Maar we vertrouwen de onze en hopen dus dat hij gelijk heeft. Bel mijn baas (weer een andere DA) ook nog ff zo.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:39

Sassy4barrel schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ten eerste, doe even rustig.

Wat die mening ertoe doet? Nou, heel erg veel. Als we nog medewerking willen van gemeenten als er weer ergens een bak/stal/rijhal neergezet moet worden. Of als we nog sponsors willen voor de volgende wedstrijd/activiteit. Of als we niet aan nog meer regels vast willen komen zitten voor het houden van onze dieren. Of als we niet nóg een uitgebreider registratiesysteem willen. Of als we nog overal buiten willen rijden. Of....vul zelf maar in.

Het is belangrijk dat wij laten zien hoe we omgaan met gebeurtenissen zoals deze. Dat zorgt ervoor dat het vertrouwen in de paardensector als geheel gehandhaafd blijft. Hoe meer dat vertrouwen verdwijnt, hoe meer regels, commentaar en mogelijk verwijten er geuit zullen worden. En daar zijn we uiteindelijke allemaal de dupe van...

Enne, je denkt toch niet serieus dat er aan de hand van een polletje in een niet eens landelijk dagblad echt geruimd gaat worden...Kom op zeg. Maar het is wél belangrijk dat er iets gedaan wordt met de meningen van mensen, dus ja, ik vind het een hele goede zaak dat er een mogelijkheid is om die mening te uiten.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:39

Ik las ook ergens dat de incubatie tijd 20 dagen is, dus paard en ruiter (aan de kleding) kunnen het virus al verspreiden zonder dat er ziekte symptomen zijn.
Chaos : Tegen de neurologische variant is de enting niet bestand..