Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:58

Welkom Arnoud!
Is dit hem? http://arabianfantasie.nl/pages/hengste ... iblion.php Wat een prachtpaard zeg!!!

En wat een nachtmerrie hebben jullie met hem beleefd zeg. Dan realiseer je je ineens dat het een wonder is als ze goed uit de narcoses komen en zonder verwondingen. Bah wat een zorgen zul je gehad hebben! En wat goed dat hij er nog is.

arnoud64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:02

Thanks Fargo, ja dat is hem inderdaad :):)
We hebben heel wat met hem meegemaakt, zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten, maar je bouwt hierdoor ook een hele bijzonder band met je /3 op!

Heel succes met jouw paard, het vechten voor ze is het altijd waard!!!!

Vincy

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:37

WAUW Fargo!! Wat is het goed om te lezen dat het zo goed met Whizz gaat en dat je er weer op mag!! Ge-wel-dig!! Ik ben echt heel blij voor jullie! :D :D Nu alles weer lekker rustig (voor zover dat gaat :+ ) opbouwen. Hoop dat alles goed blijft gaan :j

Jeetje wat een naar verhaal zeg arnoud64! Gelukkig is hij er nog en kun je zelfs op hoog niveau nog met hem rijden. Maar jeetje, wat erg ook van zijn kaak. Hoop maar dat hij er niet te veel last van heeft...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:43

Vincy: ik ben er ook echt blij mee, had niet verwacht dat het al direct mocht dan wel zou moeten dat rijden.
Hoe gaat het bij jou met het rijden, doe je alles gewoon al weer? Want jij bent toch in december weer gaan rijden ofzo?

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:37

Ja dat klopt (heb je goed onthouden zeg!). Net voor kerstmis ben ik er weer op gaan zitten. En in januari was ik weer naar 'les' gegaan, omdat we daar een binnenbak hadden en je toch iedere keer met de vorst enzo zat. Dus ook maar voor 15 a 20 minuutjes ofzo. Nu ben ik weer vollop aan het rijden. Ik rijd haar niet elke dag (dat deed ik voorheen ook niet). Als het goed is hebben we 25 maart een onderlinge wedstrijd (ff afwachten ivm de rhino). Maar we zijn er nog niet hoor. Ze kan het al wel goed volhouden, maar de spieren moeten toch langzaam weer terug komen. Ook vind ik dat ze nog iets erbij op mag hebben, maar goed dat heeft tijd nodig.
Mijn revalidatie was ook heel anders dan die van jou. Bijoux mocht naar haar boxrustperiode (met elke dag eruit om te wandelen) gelijk los in de wei/bak. Ik mocht na de controle er ook eigenlijk gelijk op, maar dacht, ze heeft vast wel even genoeg aan de beweging in de wei. Daarom ben ik er een week later pas weer op gaan zitten.

Even ter vergelijking;

Dit was op de kliniek:
Afbeelding

Afbeelding

En nu zijn we hier:
Afbeelding

Als ik zelf nu zo dit verschil zie, word ik er weer bang van....jeetje, wat we toen mee hebben gemaakt...onvoorstelbaar. En onvoorstelbaar dat ik nu weer zo lekker met d'r kan rijden! Ongelovelijk eigenlijk.. Ik hoop dat jij dat dadelijk ook weer hebt.

En dit was toen ze weer voor het eerst de wei in mocht:
http://www.youtube.com/watch?v=M27NKDylUFw

Echt apart om nu zelf ook weer de foto's en filmpjes terug te zien, het komt weer allemaal boven...

Maar goed ik blijf heel benieuwd hoe het met jullie verder gaat en ook met de anderen uit dit topic natuurlijk. Ben altijd een stille mee lezer hier;-)
Wil graag op de hoogte blijven van je ontwikkelingen van je prachtige paard (heb je foto's voorbij zien komen Fargo, leuk!! Had je paard volgens mij nog niet eerder gezien op een foto hier, was er altijd al nieuwsgierig naar haha!).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 18:43

Wat een leukerd is die van jou ook zeg! Ze lijkt best groot op de eerste foto of vertekent dat?
Ik denk dat ze ook graag willen dat ik hem sterker maak omdat het zo'n grote lummel is. Hij is 1,82m en staat natuurlijk verder ook nog binnen. Als het meezit en ons andere paard is van zijn hoefzweer af dan mag hij volgende week een paar uurtjes per dag in onze loopstal terwijl de rest buiten staat. Kan ie toch lekker zijn benen strekken en rollen. Dat is denk ik al heel erg fijn voor hem.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:03

Ja dat vertekent wat idd. Toen ik haar kocht zou ze ongeveer 1.66m zijn. Misschien is ze inmiddels iets groter, maar niet veel...
Ja idd zeg, 1.82m is ook wel erg groot! Mijn vriendin had ook zo'n mooi groot paard, heerlijk dier was dat. Dat zou denk ik idd een goede reden zijn om met zo'n grote lummel zo te beginnen, beter het zekere voor het onzekere dan.
Aah dat zal die heerlijk vinden denk ik, met z'n maatje de loopstal in. Enne...camera in de aanslag, die gaat vast proberen gek te doen :+ :D
Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 10:03

fargo schreef:
Goed om te lezen dat jij dat ook opgebouwd hebt Luziream.

Ben er gisteren op gestapt!!! *\o/* *\o/* *\o/* Wat spannend is dat zeg! En wat gaaf om er weer op te zitten, vertrouwd maar ook toch even anders. Hij was zeer voorwaarts en vond het wel leuk, volgens mij wilde hij echt wel een stukje harder dan stap! Nog wel een beetje slap, maar vlot zat. Zijn ogen glansden helemaal na de tijd.
Heb M met onze oude Willy maar even naast en voor ons laten lopen de eerste 10 minuten zodat ie niet alleen was en als er wel gekkigheid uit zou komen. M zei: maar hij doet toch nooit wat? Ik zei neeee en normaal steigert hij ook nooit aan de hand en dat heeft ie nog nooit zoveel gedaan in zijn leven als in de laatste 2 weken :') ;) :D De laatste 5 minuten alleen gereden maar toen ook snel nog even ander paard in de bak opgezocht want hij zag ineens dat Willy verdwenen was :') :j Joechee, weer een stap gemaakt, had niet gedacht dat ik zo snel al weer mocht en moest eigenlijk!!

@Latruda: is het nietje al verwijderd? En gaat het nog goed met het stappen en longeren?

Wat super nieuws zeg Fargo! fijn dat het zo goed gaat!

Nee het nietje zit er nog in die ga ik zelf vandaag weg halen.. We hebben op stal namelijk een toegangsverbod voor iedereen die met andere paarden in contact is geweest om dat hier 2 km vandaag onofficeel Rhino is geconstateerd. Ze weigeren namelijk om het officeel te laten bevestigen.
De Da mag dus alleen in geval van nood hier komen.

Het longeren gaat super! Latruda heeft al een paar keer flink misbruik gemaakt van die vrijheid.. :')
Maar ze vind het heerlijk.. En officeel mag ik er morgen ook weer op.. maar ik doe het nog niet. ik vind haar nog te mager en ik ben nou ook niet echt de lichtste. ik ga haar voer met een kilo omhoog zetten dat zit ze op 2.5 emmer slobber per dag. :D

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:52

@ Vincy Mooierd hebbie hoor?
@ Arnoud Ja zo,n breuk is geen grapje. Een hengst bij ons op stal heeft dit ook gehad. Ik dacht echt dat ie doodging. Er kwam zelfs bloed uit zijn neus. Kregen hem niet de trailer op. Uiteindelijk gelukt, met spoed geopereerd. Hij leeft nog steeds, is inmiddels 7 jaar geleden.

Ja je bouwt een enorme band op met je paardje met dit soort dingen. Helaas heeft 1 van mijn paarden het niet mogen overleven en moest al met zijn jonge leeftijd de strijd opgeven. Ik had een geweldige band met dat paard, deed alles voor je en als je floot galopeerde hij op je af. was een enorme knuffel en erg 1 kennig. Maar ik kon er alles mee. De tijd die ik ernaast heb moeten lopen is ons niet in de koude kleren gaan zitten, maar ik heb het met alle liefde gedaan....

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:43

We hebben op stal namelijk een toegangsverbod voor iedereen die met andere paarden in contact is geweest om dat hier 2 km vandaag onofficeel Rhino is geconstateerd. Ze weigeren namelijk om het officeel te laten bevestigen.

Is dit waar? dat betekend dat er dus toch wel weer een nieuw geval van rhino is??? ooooooooohjeee

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:27

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:27

Heerlijk dat het toch ook met paarden goed af kan lopen.
Mijn roos had precies het zelfde als jou paard.
slag in de dunne darm 1,5 meter er tussen uit.

Wat een kasplantje kreeg ik mee terug naar huis,maar wat was ik blij dat ze er nog was.
Met behulp van probiotic van groene os en lever compositum is ze op knappen heen gegaan.
Dit omdat al haar goede bacterien in de darm verdwenen waren en de lever compositum
voor al die medicijnen die ze gehad had en haar lever over uren aan het maken was.
Elke dag zag ik haar opfleuren,heeft haar heeeeeel veel goed gedaan dus.
Slobber is ook heeeeeeel belangrijk voor darmpatienten.
Hier gaat er ook standaard lijnzaad olie over het eten en elke avond voor het slapen gaan een bakje slobber.
Slobber is perfect voor de darmen,en ik blijf het ook geven ook al is het al 4 jaar geleden dat ze geopereerd is.
Verder is ze ook gewoon de sport weer in gegaan.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:46

@Roosa Wat een gaaf paard heb jij zeg!!!!!!
Mijn paard van nu bijna 19 is op zijn 7de geopereerd. Zelfs nu na 12 jaar ben ik nog steeds op mijn hoede. Vooral weersovergangen ben ik extra allert. Geef die van mij standaard in de winter bijna dagelijks slobber. Verder altijd olie over het eten en zn hooi ipv kuil. Daarnaast toch wat stro omdat die van mij op vlas staan.
Door het voer geef ik nog wel gistculturen voor de darmen. Hij mest hier super van en ik heb het idee dat hij op die manier beter zijn gas kwijt kan. Dagelijks bewegen is een must.
Ben blij dat het voorjaar zijn intrede gaat doen.....

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:52

Mijne krijg enkel nog lijnzaadslobber, dus gekookte lijnzaad en daar gooi ik dan haar portie voer door heen.
Lijkt meer een bal snot, maar Indy vind het alsnog heerlijk! Voorheen gaf ik ook wel van die standaard slobber want daar zijn ze ook echt gek op, maar ik voer zo weinig mogelijik suiker en melasse.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 09:57

Jullie dus ook altijd nog op je hoede.
Ik ook hoor,al slijt het wel met de jaren.
Slobber(of gekookte lijnzaad is ook perfect) is eigenlijk een pre he bij darm patienten.
Ook dat moest ik zelf bedenken want uit de kliniek zeggen ze niks daar over.

Ik herken ook altijd de drollen van roos.....die glimmen :D

Pfff weet nog wel het wachten op die eerste keutels in de kliniek.
Zenuwslopend is dat.
Elke keer kijken in het bakkie of der al een drol in lag.
En dan kom je ,en dan ligt er een fijg in het bakkie.
Gehuild heb ik....om een stomme drol.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:57

PLK schreef:
We hebben op stal namelijk een toegangsverbod voor iedereen die met andere paarden in contact is geweest om dat hier 2 km vandaag onofficeel Rhino is geconstateerd. Ze weigeren namelijk om het officeel te laten bevestigen.

Is dit waar? dat betekend dat er dus toch wel weer een nieuw geval van rhino is??? ooooooooohjeee

Ja maar dit is nieuws van vorig weekend.. dus geen nieuwe besmetting.

Hier een paar fototjes van vandaag.. De galop mag eigenlijk nog niet maar stiekem gooit ze er toch een paar passen tussendoor..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En in de speciaal voor haar angelgde paddoc.. <3
Afbeelding

Afbeelding

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:11

@ Latruda ziet er goed uit! Hoe lang is het nou geleden van jou? Aangezien ik de scheerplekken nog zie van het infuus en wond

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:15

1e kerstdag is ze geopereerd..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 22:42

Wat een boel reacties hier. Zal morgen even uitgebreider lezen ;-) Heb vandaag gedraafd!! We hebben een betonnen pad in onze wei waar ik veel stap aan de hand maar ook wel onder het zadel heb gereden. Ik wilde daar voor het eerst draven want dat is rechttoe rechtuit en whizz kent dit (ook van toen hij jong was en revalideerde van een peesprobleem). Vandaag dus 2 keer het pad afgedraafd. En dat ging hatstikke goed, hij was braaf en vrolijk en ben heel erg blij en tevreden. Hij liep super ruim en makkelijk, dat had ik echt niet verwacht! Morgen weer verder.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:15

Zoooo nu eerst maar eens reageren op al die nieuwe berichtjes!
Wat een superfoto's van van Truus - Latruda, ze doet super goed haar best zo te zien. En wat ziet ze er goed uit joh!
En is het nietje succesvol verwijderd? Onze stal is ook gesloten, we mogen het erf niet af, maar DA mag er wel op gelukkig.
Jij rijdt western zo te zien?

Vincy: er kwamen hele rare geluidjes, sprongetjes en gooitjes met zijn hoofd uit Whizz, maar mijn camera stopte er al gauw mee dus geen bewijs :')

Bojangles: wat super leuk dat schilderen van Indy. Volgens mij heeft ze zich wel vermaakt!

Roosa: welkom hier, bij ons werd Whizz direct op slobber gezet in Bodegraven en er werd me op het hart gedrukt om voorlopig 2 keer per dag en later in ieder geval 1 keer per dag slobber te blijven geven. Dus gelukkig hebben ze het daar wel door dat dat een belangrijk advies is. Wat kun je blij zijn als ze dan vooruit gaan hè? Jemig.
Whizz is succesvolvanaf dit weekend naar 1 keer slobber minder gegaan! Hij krijgt nu 'smorgens mueslie met olie ipv slobber, tussen de middag geen mueslie meer alleen kuil en om 6 uur mueslie met olie en 'savonds nog een keertje slobber met wortel erdoor. Ben zo blij dat deze wijziging goed is gegaan!

Verder heeft hij gisteren 4 uur in de loopstal gestaan vanaf zijn tussen de middag kuil maal en dat is goed bevallen. Hij was helemaal happy. Dus dat mag vanaf vandaag weer. En we hebben dus gedraafd gisteravond en dat ging super. Zo durf ik het wel verder uit te bouwen!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:00

Nou het is hier wel weer heel rustig nu ;-)

Gisteren weer gereden en dus 2 stukjes gedraafd. Voelde nu weer heel anders, maar het was in het donker, dan is je evenwicht vaak ook wat anders. Denk dat ik vandaag hem aan de bijzet longeer, dan kan ik hem even goed bekijken.

Hoe doen jullie dat eigenlijk als je 5 minuten mag draven? Draaft ie dan 5 minuten achter elkaar of doe je meerdere stukjes die samen 5 minuten zijn? Daar ben ik nog niet helemaal uit ;-) :o

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:22

fargo schreef:
Zoooo nu eerst maar eens reageren op al die nieuwe berichtjes!
Wat een superfoto's van van Truus - Latruda, ze doet super goed haar best zo te zien. En wat ziet ze er goed uit joh!
En is het nietje succesvol verwijderd? Onze stal is ook gesloten, we mogen het erf niet af, maar DA mag er wel op gelukkig.
Jij rijdt western zo te zien?

Dank je! ze pakt het zo makkelijk weer op he.. echt een topper..
Het nietje heb ik er idd goed uit kunnen halen dus daar kan ze geen last meer van krijgen.
Ik rij recreatief western. Ik heb zelf Fibromialgie en kan niet meer op een gewoon engels zadel zitten.
Dit zadel hadden we net een paar weken voor ze ziek werd aangeschaft. en ik heb er dus zelf nog maar 2 keer opgezeten. ;(
Ik heb wel besloten om het rijden nog 1 week uit te stellen omdat ik haar rug nog te bloot vind.
Ik heb haar voer met een halfe emmer omhoog gezet en nu krijgt ze 2,5 emmer slobber op een dag met onbeperkt hooi.

Over het trainen.. ik doe meerder stukjes draven en dus veel overgangen maken om haar buik sterker te laten worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:32

Het ziet er inderdaad echt heel relaxed en goed uit. Ze zit gewoon lekker in haar lichaam lijkt het.

Zo wilde ik het dan ook maar doen. Jij werkt met dubbele teugels of zet je haar ook bij?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:37

ik heb in het begin nog niet bijgezet, aangezien ze de buik moeten aanspannen( iets gedwongen) ik heb dit later gedaan. ik ben alleen maar naar buiten geweest. en idd niet 5 min achter elkaar maar stukjes draven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 17:45

Het bijzetten moet ik inderdaad om de buik sterker te maken, maar ook om te voorkomen dat ie er van tussen gaat (denk ik). tenminste zo formuleerde ze het wel een beetje. Ik ga onder het zadel ook min of meer naar buiten, een betonpad af dat in onze wei loopt, recht toe recht aan.