Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sueno

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:48

heel heel veel succes Ilonab. Ik hoop dat alles goed gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:03

Hij is echt prachtig. Jammer dat je bij castratie niet kan kiezen "dit en dit en dit blijft, dat en dat en dat gaat er mee uit", maar dat je het aan het toeval moet overlaten. Hij is erg mooi uitgegroeid hoor, dat raak je alvast niet meer kwijt.

Heb vadnaag de mijne even getest aan de longeerlijn toen alle merries overal buitenstonden. En laten ze nou bijna allemaal gelijk hengstig zijn. Vond het spannend, vooral omdat hij tijdens poetsen nogal drammerig en ongeduldig was.

Maar eenmaal aan de longeerlijn.... een lammetje! Beste beentje voor oinhet werk, lekker aandacht bij me en bij het uitstappen met losse teugels over z'n hoofd liet hij zich ook echt erg mooi meenemen.

Stalhouder heeft zich vandaag wel 'n kriek gelachen toen hij op de paddock stond, blijkbaar doet hij echt erg vrolijk en gek met zijn jollybal. En erna ging hij zijn waterton aanvallen. Pogingen om erin te kruipen zijn mislukt, maar wel hilarisch als ik het mag geloven. is zo'n zwarte ton voor 90L trouwens.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:23

oh heerlijk dat soort spelletjes tum weet ook wel raad met zijn jolly bal en eigenlijk alles wat los in de bak ligt ;-)

Ik heb Tum ook getest om langs de merrie's te gaan in de hoop dat ze hem niets zouden interesseren maar helaas hij werd 10 cm groter en begon alleen maar de snurken dus super dat ie van jou zo relaxed bleef.

Wel weer een bevestiging dat mijn keus de juiste is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:36

na een tijdje snurkt hij wel, hij krijgt ook met wat pech een extra been erbij maar je kan zo relax verder doen waar je mee bezig was. Hij gaat niet lopen trekken of sleuren aan het hoofdstel, gaat gewoon netjes mee als je er weer van wegloopt.
En onder het zadel of aan de longe houdt hij zich netjes bij het werk.

Ik heb zelfs soms de indruk dat hij rustiger en meer geconcentreerd kan werken als hij in de buurt van de andere paarden mag werken dan er iets verderaf...

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:56

Maar is hij niet te jong...1 keer eerder jaarling laten doen, veel na zorg door ontsteking dus twijfel wel erg.

tamary schreef:
kevje06 schreef:
Ik twijfel om onze shet te laten castreren.
Hij word in mei 1 jaar.
Loopt nu nog met zijn zusje maar moet daar wel eerdaags vandaan.
Dan kan ik evt mijn koppel in 2en delen, merries en ruinen en hij maar dat vind ik weer jammer voor mijn hechte kudde, onze oude ruin is echt de man van de kudde en erg gehecht aan zijn merries, de andere 2 ruintjes zullen ook hun kudde missen...

Doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 22:31

Als beide ballen er onder hangen kan het makkelijk. Zit 1 of beide nog binnen moet het op de kliniek. Ontsteking krijg je bv door vliegen en verminderde weerstand niet door leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:39

De mijne was vandaag een enorme etter! is nou de 2e keer op een week tijd. Binnenkort mag hij 24/7 het land in, als hij zo'n streken daar ook uithaalt is ie binnen de maand z'n ballen kwijt.

Wil hem uit stal halen en op de paddock zetten, er lag al hooi. Normaal stapt hij erg netjes en relax mee maar vandaag? Hing er net niet achteraan, dus meneer gedraaid, terug de stal in. De merries liepen inhet land ernaast, zoals altijd, dus ik dacht "hormonen beginnen te werken". Mest geruimd, en poging nummer 2. Terug hetzelfde, maar veilig in de paddock geraakt. Ging ie me daar springen, steigeren en idioot doen! Touw niet gelost, heel keine cirkel om me heen en paar fikse trappen verkocht, dit gedrag tolereer ik echt NIET! Achterwaarts doen gaan, ging iets of wat, beloond, ik laat 'm los... Ging hij niet naar de merries, maar wel als een gek naar de hooibol. Viel hij op aan alsof hij al 2 dagen uitgehongerd wordt!
Hij was gelijk ook weer poeslief met 'n fikse prop ruwvoer in de mond, kon er weer alles mee.

Stalbaas heeft hem gisteravond moeten voeren, vond al dat er maar weinig weg was uit het pak toen ik aankwam deze ochtend. Zou het kunnen dat hij gewoon zo vooruit was omdat hij zo'n honger had, of kan dit toch hormoon afhankelijk zijn?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:45

@ Varekaj zo begon het bij Tum ook ;-) wil je niet ontmoedigen hoor maar die stond ook op een gegeven moment aan zijn touwtje te stuitereren of hij week niet buiten was geweest.
Ook ik hou gewoon vast en zet hem in zijn achteruit laat hem wachten totdat hij netjes met zijn hoofd zakt zodat ik hem los kan klikken. Een keer of 2 á 3 maakt me niet uit maar hij maakt er nu bijna iedere dag een potje van!
alhoewel hij gister eigenlijk wel weer heel braaf was.....en dan slaan toch wel weer de twijfels toe :-(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:14

Welja, ik moest er ook aan denken en het ging ook gelijk door m'n hoofd "als dit blijft istie ze kwijt".

Maar het rare is... hij doet het dus niet omdat er anderen paarden zijn. Als ik het hooi voer is hij altijd erg happig om er op te vliegen, ook op stal. Voernijd heeft hij gelukkig afgeleerd, hij kan nu gewoon rustig eten. (In de groep kreeg hij niks van de groep, enkel de restjes).
Hij probeerde ook echt om zoveel mogelijk hooi in 1x naar binnen te proppen + dat ik zag dat de kleine portie die nog over was van gistermorgen ook niet helemaal is opgebruikt gisteravond. Wat dus wel wil zeggen dat hij misschien 1 of slechts 2 plakjes hooi heeft gehad? Ik voer altijd zowat het dubbele... Liever paardje dat wat dikker is maar constant kan kauwen dan eentje op gewicht die niks heeft om te peuzelen. Ze staan ook op vlas.

Over max. 2 weken kunnen ze het land in en kan hij 24/7 buiten. Vanaf de 1e dag dat ik hem ken is het altijd zo geweest dat hij veel meer ettert en prutst als hij op stal staat, en niks doet als hij 24/7 in het land kan. Afgelopen weken kon hij ook meer buiten en dus zijn energie kwijt.

Ga het maandag met mijn instructie bespreken. Ik verwachtte me in elk geval al wel aan een fikse testperiode bij meneer, een verrassing is het dus niet.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:09

Varekaj schreef:
De mijne was vandaag een enorme etter! is nou de 2e keer op een week tijd. Binnenkort mag hij 24/7 het land in, als hij zo'n streken daar ook uithaalt is ie binnen de maand z'n ballen kwijt.

Wil hem uit stal halen en op de paddock zetten, er lag al hooi. Normaal stapt hij erg netjes en relax mee maar vandaag? Hing er net niet achteraan, dus meneer gedraaid, terug de stal in. De merries liepen inhet land ernaast, zoals altijd, dus ik dacht "hormonen beginnen te werken". Mest geruimd, en poging nummer 2. Terug hetzelfde, maar veilig in de paddock geraakt. Ging ie me daar springen, steigeren en idioot doen! Touw niet gelost, heel keine cirkel om me heen en paar fikse trappen verkocht, dit gedrag tolereer ik echt NIET! Achterwaarts doen gaan, ging iets of wat, beloond, ik laat 'm los... Ging hij niet naar de merries, maar wel als een gek naar de hooibol. Viel hij op aan alsof hij al 2 dagen uitgehongerd wordt!
Hij was gelijk ook weer poeslief met 'n fikse prop ruwvoer in de mond, kon er weer alles mee.

Stalbaas heeft hem gisteravond moeten voeren, vond al dat er maar weinig weg was uit het pak toen ik aankwam deze ochtend. Zou het kunnen dat hij gewoon zo vooruit was omdat hij zo'n honger had, of kan dit toch hormoon afhankelijk zijn?

Hou het maar op de hormoontjes. Hij gaat je toch uitproberen. Strak zijn en de baas blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:15

Hij heeft wel gemerkt dat ie niet moet sollen :') Het goede gedrag achteraf heb ik uiteraard flink beloond.

Moet zo dadelijk toch weer naar stal, hij gaat nog eens aan de longe vandaag en morgen rijden als het lukt (heb net lichte operatie gehad).
En denk dat ik er maar gelijk weer eens een fikse portie grondwerk achteraan hang.

Het zou leuker geweest zijn als ik 'm hengst kon houden maar gedrag zoals vandaag wil ik écht niet constant op m'n dak. Nog even afwachten wat het geeft als hij op de weide mag, bespreken met de instructie (ervaring in werken met (jonge) hengsten) en de nummer van de DA ligt al klaar als we toch de knoop doorhakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 18:44

Ben toch tikje te streng geweest vanochtend denk ik. Wilde hem uit de paddock halen voor het longeren, ging hij echt pijlsnel achteruit in een hoekje staan, hoofd laag, kauwen en trillen als een rietje. Heb er ff mee gekroeld, toen was ie weer wat rustiger en het werk ging echt top!

Ohja, en heb het aan stalbaas gevraagd, hij heeft gisteravond om 16u voer gehad, geen extra portie om 20u zoals gewoonlijk en de portie om 16u was maar 1 klein plakje hooi, dus in totaal slechts 1/4 van wat hij normaal krijgt.
Ik was vanochtend ook later dan normaal, dus ergens verbaasd het me dan ook niet dat hij zo gek deed om naar die hooibaal te gaan die ik in de paddopck had gegooid...

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:01

Haha dat is wel weer andere uiterste Varekaj ! :P Mijne gaat echt niet meer kauwen haha..
Was dat maar zo :+

Helaas is Tootje afgekeurd zaterdag, wel jammer hoor. Maar de complimenten aan de zijlijn waren al een voldoening :D

Afbeelding

Afbeelding

Hij heeft wel zijn B en L Dressuur Fjordsport proeven behaald met super punten. Dat was wel weer leuk.

Hier staan trouwens wat overige hengsten van deze keuring:
[EV-ITP] Hengstenkeuring Fjordenpaardenstamboek

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:01

Maar nu vergeet ik het belangrijkste haha... Vandaag, 4 uur !! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:08

Succes!

Ik heb straks les, ga het er even met mijn instructie over hebben hoe ik het best kan oplossen. Kans zit er dik in dat hij gewoon kliert omdat hij nog regelmatig op stal moet blijven, de weide is nog niet af. En tjah, hij verveelt zich erg snel... Wat altijd al heeft aanleiding gegeven tot etterig gedrag, zelfs als veulen.

Als het écht enkel daaraan ligt, dan ga ik toch ernstig overwegen om hem deze winter ook 24/7 in het land te houden.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:15

Ow, amber vervelend dat hij niet door de keuring is gekomen !
Maar het word er niet een minder mooie fjord door ! ;-)

Spannend, houd ons op de hoogte hoe het is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:18

Ik vond hem anders niet mis als hengst, de bovenste foto's zaten er een paar tussen waarvan ik dacht "zo, die zit iets te lekker in z'n vel" :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:28

Soms is het moeilijk of het de hormonen zijn die opspelen of dat er gewoon iets is gebeurd in de stal management wat niet normaal is.
Ongeacht geslacht kunnen sommigen paarden daar wel last van hebben als er wat gebeurt is op stal of dat het schema anders gaat.

Het enige wat je kan doen is inderdaad erg alert blijven op subtiele veranderingen in gedrag.

De nachten zijn ook frisser misschien in combi van weinig ruwvoer om zich lekker te voelen kan hij die energie de volgende dag er uit willen gooien.

Montoyo was onder het zadel zaterdag ook redelijk alert op zijn omgeving.

De lente/mooi weer brengt natuurlijk ook wat meer bedrijverigheid(kan er effe niet op komen) met zich mee.
Mensen die bomen snoeien.
Tractoren die heen en weer rijden
Dat zijn geluiden die misschien weer nieuw zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:01

ik ben er intussen toch redelijk van overtuigd dat de laatste "uitspatting" was omwille van het hooi in de paddock, en niet door zijn hormonen.

Stalbaas had gewoon 1/4 gegeven van zijn normale portie, kan best begrijpen dat hij toen honger had.
We hebben de proef op de som genomen en paar keer met en paar keer zonder hooi in de paddock gezet als het een neiwue voerbeurt is en de vorige portie op was.

Ligt er hooi, dan is hij braaf maar net een tikje meer voorwaarts en "actief" dan wanneer je niks in de paddock legt en pas er in gooit als hij er al staat.

We oefenen er nu op dat hij altijd kalm moet zijn, of er nu eten ligt of niet...

Stalbaas had ook de gewoonte om hem aan de poort los te laten en gewoon te laten lopen naar binnen. Doe ik nu ook niet meer, en het valt goed op waar het dus even de mist in ging :) Kerel gedraagt zich nog steeds top. Veel bedrijvigheid kijkt hij niet naar, heeft hij nooit gedaan.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:20

Varekaj schreef:
Ik vond hem anders niet mis als hengst, de bovenste foto's zaten er een paar tussen waarvan ik dacht "zo, die zit iets te lekker in z'n vel" :P

Erg he haha.. Sommige zijn echt dik dik :=

Ik hoop alleen dat hij zijn Uitstraling niet gaat missen ;(

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:23

Zijn bouw heeft hij wel mee, als je hem nou mooi in conditie en bespiering houdt zal hij daar niet zo veel aan inboeten denk ik.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:18

Ik heb hier een paar maanden geleden een berichtje geplaatst dat ik m'n bijna 2 jarige Welsh hengstje van het voorjaar wil laten castreren. Hij was toen echt stront vervelend en vooral met heel veel andere dingen bezig dan met mij. Nu is hij echter een soort omgeslagen, bijna altijd super lief en loopt (meestal) braaf mee. Hij heeft me dus weer aan het twijfelen gebracht, haha.

Hij staat hier samen met mijn haflinger ruin aan huis, dus opzich heb ik er verder weinig last van dat hij hengst is. Kan gewoon samen naar buiten en geen merries in de buurt om druk voor te doen.
Maar aan de andere kant, ik wil toch niet met hem gaan fokken, hij gaat een hengstenkeuring toch niet door komen, dus waarom dan hengst houden?
Twijfels twijfels twijfels..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:21

Nou het is gebeurd.... maar jemig, wat had ik het moeilijk zeg !!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:25

Sterkte nu hopen dat alles voorspoedig blijft lopen.

Ik ben de dagen aan het aftellen.......

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:35

Mijn volgende word in ieder geval echt staan gecasteerd.
Ik heb echt in paniek gezeten met het wakker worden, ik vond het zo ontzettend zielig ! :=