Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 16:55

Jannepauli schreef:
Timokyana: ik heb alleen jouw posten gelezen en niet die van de mensen die reageerden.
Ik vroeg me het volgende af: in je beginpost schrijf je "we doen aan Ttouch" en je wekt de indruk dat daarná de klachten begonnen zijn - klopt dat? Hoe is eigenlijk de dagindeling van je paard: hoe ( en wat) voer je, komt het paard op de weide? Hoeveel uur op stal? Werk je met het paard? Wanneer zijn de klachten het minst zichtbaar en wanneer het meeste? Ik begrijp uit je posten dat het paard het heftigst reageert als je hem aanraakt, borstelt?

Voor mijn gevoel is het bijten begonnen na TTouch.Althans tijdens.
Sinds die keer hebben we dit ook niet meer toegepast,ze bijt nog steeds,ene periode is het even weg om vervolgens weer te beginnen.
Mijn paarden krijgen s ochtends hooi (ongeveer 4 kg) uit een slowfeeder,ze staan in een grote paddock met track.
s middags krijgen ze zemelen met daarbij de suplementen en normaal de vit korrel.Kyana krijgt nu detoxcom door de zemelen.Sinds vandaag ook s ochtends via een spuit 5 druppels hiervan en 1.5 zakje equipalazone.
Paard komt niet in de weide,enkel de zomerperiode en dan korte periode met graasmasker.
Ze staat niet op stal,heeft wel de mogelijkheid een schuilstal binnen te gaan maar doet dit niet.Verder hangt er een mineraalblok.Ze loopt zo slecht dat er niet mee gewerkt word.Voorheen in mindere mate zoals een wandeling/buitenrit.
Ze reageerd met bijten bij aanraking.Verder is ze zuur naar de andere paarden indien ze in haar ruimte komen.

Er is bijna geen peil op te trekken wanneer het bijtgedrag het ergst is.Het wisseld enorm.Het rare lopen was voordien enkele passen,nu continu.

Ik heb een filmpje gemaakt van hoe ze loopt nu,ik zal deze uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:58

Heb je al een keer contact gezocht met een TToucht Goeroe? Misschien kan zij/hij dat gedrag verklaren.

Bij mij komt het over op afweergedrag..

Kan het in haar zenuwstelsel zitten? Maar ja, hoe test je dat?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:07

De Ttouchgoeroe zou eventueel mijn lesgeefster kunnen zijn.Zij is nauw betrokken en blijft van alles op de hoogte.Zij zegt dat het onmogelijk is dat dit door Ttouch komt.
Overigens leeft ook de osteopaat nog enorm mee,ze willen allemaal graag op de hoogte worden gehouden omdat ze zelf ook niet goed weten hoe en wat.

Indien het afweergedrag is denk je niet dat mijn paard dan uiteindelijk niet een mens zou raak bijten ipv alleen zichzelf.

Haar zenuwstelsel is getest,althans de neurologische kant.Deze werkt uitstekend.
De geleiding van hoofd door rug naar de benen is goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:11

Waarom niet zichzelf ipv een mens? Sommige paarden zijn erg subtiel en beleeft. MIjn paard zou mij nooit bijten of trappen...dat is een heel speciaal dier, maar die andere 3 zeker wel...die missen een stukje mystiek...daar straalt de lomperigheid van af tov mijn speciale dier...die is gewoon echt edel.

Met zenuwstelsel dacht ik ook aan bv evenwicht en dat kan een heel klein stukje maar zijn, al zijn het de spierspoeltjes die niet helemaal goed werken en haar een onzeker gevoel geven, maar het kan ook een lichte zenuwpijn zijn.
Arthrose is ook pijnlijk ik heb het momenteel in heel mijn linkerkant en het is een voortdurende zeurende lichte pijn, lijkt kiespijn in mijn botten, lijf...ondefinieerbaar, je zou er bijna in bijten.. :D

Ttouch als ik het goed begrijp, maakt een wezen zich bewust van zijn eigen lijf...of heb ik het helemaal mis?

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:18

Ttouch maakt ze idd bewust van hun lijf,dus zou in theorie de aanzet geweest kunnen zijn.

Volgens mijn dierenarts kan de artrose niet de reden zijn van haar overige 'problemen'.
Vooral niet omdat zij bij uitverdoving van het artrose been hetzelfde lopen vertoonde.
de lichte zenuwpijn bij aanraking zou ik me nog kunnen indenken,ik denk ook echt dat het haar pijn doet.Ze word boos,begint te bijten,als dit niet gaat begint ze te knarsentanden en heftig te klapperen.
Ze is denk ik inderdaad ook te beleeft om me te bijten of te schoppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:23

Heb je de indruk dat ze goed reageert op de equipalazone? Is het gedrag daardoor mogelijk veranderd of minder dan voorheen? Krijgt het paard na de ochtendvoeding (hooi) verder op de dag geen hooi meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:26

Is het altijd op de zelfde plaats en altijd meteen een heftige reaktie bij die aanraking op de zelfde plaatsen? Reageert ze op allerlei verschillende manieren van aanraken op de zelfde manier? Of reageert ze pas als de druk een beetje toeneemt.

Reageert ze op juist plekken waar spieren zitten of ook op plekken waar juist weer bot zit?

Ik zou die aanrakingen eens in kaart brengen om daar een beeld in te creëren.

Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat een Ttouch docent ontkent dat het met Ttouch te maken kan hebben...want dat is wel makkelijk...dan heb je meteen alles ingekaderd en ik denk juist dat dat met dit soort dingen helemaal niet kan..dat er altijd een stukje onwetendheid blijft bestaan..het is nl geen wetenschap.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:37

Jannepauli schreef:
Heb je de indruk dat ze goed reageert op de equipalazone? Is het gedrag daardoor mogelijk veranderd of minder dan voorheen? Krijgt het paard na de ochtendvoeding (hooi) verder op de dag geen hooi meer?

Ze reageerd in de zin van het beter lopen.De pijn is minder want ze beweegt nu meer.
Met de ochtendvoeding zijn ze tot in de middag zoet.
Verder scharrelen ze wat op de paddock.
In de middag zemelen etc en rond 18 a 19 (tijd wisselt weleens) wederom ruwvoer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:39

russel schreef:
Is het altijd op de zelfde plaats en altijd meteen een heftige reaktie bij die aanraking op de zelfde plaatsen? Reageert ze op allerlei verschillende manieren van aanraken op de zelfde manier? Of reageert ze pas als de druk een beetje toeneemt.

Reageert ze op juist plekken waar spieren zitten of ook op plekken waar juist weer bot zit?

Ik zou die aanrakingen eens in kaart brengen om daar een beeld in te creëren.

Ik kan mij overigens heel goed voorstellen dat een Ttouch docent ontkent dat het met Ttouch te maken kan hebben...want dat is wel makkelijk...dan heb je meteen alles ingekaderd en ik denk juist dat dat met dit soort dingen helemaal niet kan..dat er altijd een stukje onwetendheid blijft bestaan..het is nl geen wetenschap.

Ze reageert op aanraking van borstels,hard of zacht maakt niet uit.verder aanraking met de hand van hard tot alleen maar wijzen.Het meest op aanraking van buik/ribben gebied,maar het komt voor dat ze ook zo reageerd bij aanraking van de hals en de benen.
Hoofd nooit,ze heeft nog nooit gereageerd bij aanraking van haar hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:41

Maar als je een dekje op haar rug legt, dan bijt ze niet?

Borstels, zijn wel meer paarden die daar een hekel aan hebben.
Overgevoeligheid in de huid, zou het een allergische reaktie kunnen zijn? maar dat testen is ook niet makkelijk..kan van zoveel dingen zijn, net als bij mensen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:44

Eerlijk gezegd denk ik dat Ttouch er niks mee te maken heeft - lijkt me eerder 'toeval' dan iets anders.
Het is een zeer oppervlakkige massage methode die zeker niet zulke effecten kan oproepen, hoe mooi of zweverig het ook gepresenteerd wordt door Mw Tellington. :)

Timokyana: je voert dus twee keer ruwvoer op een dag en tussendoor zemelen? Nog een vraag: als het paard net gegeten heeft, is ze dan wel of niet zonder problemen aan te raken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:50

ik zadel altijd op met dekje gelijk onder het zadel,ze heeft daarop nog nooit gereageerd.
Nu is het ook niet zo dat ze continu dit gedrag laat zien.Voor de osteopaat kwam heb ik haar lange periode weer kunnen borstelen/aanraken.
1e diagnose van de dierenarts was idd een allergische reactie op bv insecten.
Door de deken leek het bijtgedrag verdwenen echter is het toch terug ondanks de deken.
Het zou mijn niet verbazen indien het met de hengstigheid te maken heef omdat de periodes zo wisselen.echter laat ze nooit/nauwelijks zien wanneer ze dit is.
Overigens word nu niet meer aan een allergie gedacht van buitenaf door mijn dierenarts.Mede door het vreemde lopen. (helaas werkt you tube niet mee)

Je herrinert me wel weer aan iets.
Bij de dierenarts toen de deken afmoest zaten er op haar vacht weer veel vieze zwarte dingetjes,kan ook vuil zijn.Het zijn geen vlooien of beestjes.
Verder (maar misschien is dit normaal bij paarden die een deken dragen en een lichte huid hebben) geeft ze bij aaien/aanraken erg veel huidvet af,wit.Het lijkt haast wel een talklaag.Bij haar hals is het normaal zwart en niet zoveel.Misschien is dit normaal hoor,ze word natuurlijk ook niet gepoetst op het moment en haar deken gaat weinig af.

Maakt geen verschil jannepauli, de ene keer kan ik ze wel aaien na/voor het eten, de andere keer vertoont ze het bijten weer.
Inderdaad 2 x ruwvoer per dag in slowfeeders waar ze een aantal uur zoet mee zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:52

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:01

Jeetje, op dat filmpje zie ik geen happy paard.... ik ga even je posten nog teruglezen wb de artrose.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:02

Is ze ook niet,daarom had ik erg gehoopt dat ze van Den Hoek zouden willen komen.
Helaas,nog 6 dagen hopelijk zonder verdere achteruitgang.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:08

Maar ze liep voor het bekappen niet zò belabberd toch?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:12

Het is nu erger,draagt haar hals/hoofd ook anders en haar oren/ogen staan anders.
Voordien had ze naar mijn idee niet zoveel pijn,als het moest kon ze zelfs even draven.
Dit zou ik nu natuurlijk niet durven vragen en ze doet dit ook niet meer uit zichzelf in de paddock.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:14

AU! Dit doet gewoon pijn om naar te kijken... Ik zou haar uit de groep halen zodat ze 100% rust heeft en voor niemand aan de kant moet. Liefst een stal (met zacht strobed of iets) met voldoende ruime uitloop en mogelijkheid om contact te maken over het stroomdraadje. Ik kan helaas niet goed zien of ze nu op haar toon land of niet (voor), maar dit heeft dus te maken met hoe comfortabel ze wel op de achterkant van de hoef kan landen.
Ijzer zou ik zelf niet aan beginnen, wel een zeer kundige bekapper en indien nodig hoefschoenen / frog pads / extra demping.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:19

Ik durf nauwelijks over de stenen met haar,ik zou bang zijn dat ze op stal het beton raakt.
Overigens word ze niet extreem opgejaagd en heeft ze volop sociaal contact met haar maatje.
Een stal met zachte uitloop heb ik ook niet.Ik kan haar apart zetten in de bak,erge is alleen dat ik eerst het verharde over moet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:20

Als ze niet weggejaagd wordt zou ik haar niet uit haar vertrouwde kudde halen en alles nu even laten zoals het is totdat je woensdag meer weet.
Als ze nu wel weggejaagd wordt is het een ander verhaal..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:22

Ze zondert zich ook af,behalve tijdens de voerbeurten en soms voor het sociale contact zoals krabbelen.
Ze staat vaak alleen op de track,de rest slaapt/waakt bij elkaar op de paddock.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:23

Een paard wat zo loopt moet in mijn ogen toch echt even beschermt worden tegen ´opjagen´, ookal is het niet extreem. Over hoeveel meter verharding zou je moeten? En kan ze vanuit de bak de andere paarden zien/ over een draad contact hebben?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 18:24

Ze kan de andere paarden zien en contact maken met de neus.
De bak is op een paar honderd meter afstand.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:29

Dan zou ik dat persoonlijk toch doen. Je ziet nu duidelijk dat ze pijn heeft met lopen, en dan kan ze beter zonder een ander paard staan, dat ze het helemaal zelf kan bepalen. De weg naar de bak toe gewoon op haar tempo afleggen. Daarna heeft ze dan rust.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:55

Is de calcium/fosfor verhouding bekeken? Ik heb begrepen dat bij regelmatig (veel) zemelen voeren dit geen goed evenwicht meer kan hebben.