Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:17

Ik moet zeggen dat die van mij er ook geen problemen mee heeft.
Wat ik mij wel afvraag hoe lang is bij jullie het gras allemaal op het land (evt. in cm)?
Is het bij jullie echt lang als die van jullie ermee staan of valt dat wel mee.

Breghje schreef:
Mijn vreetbak was vrij vlot aan haar GG gewend, ze moeten alleen meer moeite mee doen én idd ze moeten de tijd krijgen om er handig mee te worden. Ik denk dat 2x een uur te kort is, ik heb hem gewoon omgedaan. Punt. :D

Die van mij begreep hem ook erg snel, alleen ik denk wel dat ze er handiger mee moet worden.
En dat ze daar door al aardig wat was afgevallen, omdat ze eerst wat handiger mee moet worden.
En dan waarschijnlijk ook iets meer binnen krijgt :)

miss_kippie

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:39

als het gras heel kort word dan gaat hij af.en zodra ze weer naar het nieuwe land gaan gaat hij weer om.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:49

Tja, misschien moet ik d'r dan langer laten wennen.
Het punt is alleen dat ik haar niet een hele dag op het land wil hebben, ook niet met GG, in verband met het feit dat ze hoefbevangen is geweest, het risico dat ze hem sloopt of af krijgt en de hele dag gewoon gras naar binnen kan werken, is mij te groot. Ik wilde dus eerst kijken of ze hem omliet als ik d'r een uurtje op het land zetten, in het weekend maar eens kijken of het langer kan dan.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:03

hier staan ze op behoorlijk kort kras met strookbegrazing.
Maar juist dat korte gras is gevaarlijk, daar zit erg veel zuikers in.
De strook die ze erbij krijgen is dusdanig nog steeds te veel dat ze daarom de GG om houdt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:48

de onze staan nu op een groot stuk, waarvan ruim een kwart tot een derde bestaat uit lang gras (al uitgeschoten op sommige plekken), en de rest hebben ze al afgegraasd. er stond eerder nl. een draad doorheen. wij merken daarin weinig verschil, alleen als het echt kort is krijgen ze in totaal volume gewoon minder binnen. om de reden die Cindybijl al geeft heb ik ze persoonlijk liever met korf op een uitgeschoten stuk dan zonder op kort gras. ook ivm eventueel zand, mijn paard heeft ooit behoorlijk zwaar zandkoliek gehad.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:55

Daarom heeft de mijne hem standaard om eigenlijk. In de winter niet zo, omdat ze dan op één of andere manier het zand met rust schijnt te laten, maar zodra er groen te zien is gaat ie om. Dan heeft ze idd overdag niet veel te snaaien, maar dan krijgt ze extra hooi op stal en in de ochtend. Ze is aan zandkoliek geopereerd, en dat gaan we niet nog eens doen dus vandaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:38

dat weet ik ;) toen Faram in de kliniek stond had ik daar een topic over, is komend najaar 3 jaar geleden dacht ik. jouw paardje zat toen nog echt in de lappenmand.

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:26

Ik heb zonet een graasmasker voor de shetlander besteld, ben benieuwd wat hij er van gaat vinden. :)
Hopelijk verliest hij met dit masker en wat meer beweging dan wat van de overtollige kilo's, want op dit moment ziet de arme pony eruit alsof hij elk moment door z'n beentjes kan zakken van het overgewicht. :(:)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:38

merrieveulen schreef:
dat weet ik ;) toen Faram in de kliniek stond had ik daar een topic over, is komend najaar 3 jaar geleden dacht ik. jouw paardje zat toen nog echt in de lappenmand.

Jaaaaaaaa das waar!!! Jij bent van Faram!! Je naam kwam me al zo bekend voor, maar kon de link niet leggen. :D Bregh is idd half november alweer 4 jaar geleden geopereerd. Gaat snel die tijd hé!! Gelukkig maar. Maar ze is het zandeten dus echt echt echt niet verleerd helaas.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:53

haha ja inderdaad... 4 jaar alweer. Faram heeft na die tijd nog één keer zandkoliek gehad, maar heel minimaal. hij had krampjes en één drol vól met zand. maar dat had de DA ook wel voorspeld zeg maar. ik hou er rekening mee maar op zich gaat het supergoed met Faram. hij eet gelukkig ook niet bewust zand, daar is hij veel te kieskeurig voor hihi!

ik heb foto's van zijn korf:

Afbeelding

Afbeelding

ik heb dus voor de neusgaten ruimte erin geknipt, en de overgebleven 'strengen' nylon dichtgestikt. de rubberen reepjes zijn er ook af, alleen die middenop zit er nog, met een kussentje. de korf lijkt strak maar dat issie niet hoor, ik heb alleen binnenin de 'neusriem' ook een kussentje gemaakt. Faram kijkt wel behoorlijk wantrouwig, hihi!

[edit] het halster is dus van soft grip longeerlijn.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:02

is dit de korf van IR?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:33

Dat is wel lekker luchtig! Is ie zo niet "te" open zodat ze er tussendoor kunnen eten? Of weerhoud dat middelste stuk ze daarvan? Ik zou dan denk ik toch dat onderste randje laten zitten.
Ben je trouwens niet bang dat ie blijft hangen met dit "halster"? Of heb je daar ook een breek systeem in gemaakt?

EllaRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 14:14

Neckaro z'n graasmasker is vandaag aangekomen, dus maar meteen uitgetest.
Pony snapt er nog niet zo veel van en vindt zichzelf vooral heel erg zielig, hopelijk heeft hij snel door hoe het werkt. :(:)
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:37

Leedebee schreef:
Dat is wel lekker luchtig! Is ie zo niet "te" open zodat ze er tussendoor kunnen eten? Of weerhoud dat middelste stuk ze daarvan? Ik zou dan denk ik toch dat onderste randje laten zitten.
Ben je trouwens niet bang dat ie blijft hangen met dit "halster"? Of heb je daar ook een breek systeem in gemaakt?

nee door het middelste bandje kan hij er niet langs eten, dit gaat echt geweldig! fijnste vind ik nog dat hij zich niet meer aan de korf ergert, elke keer als ik hem omdoe gaat het makkelijker en in meer ontspanning. Faram vocht er nooit tegen maar je kon wel altijd zien dat hij het naar vond.

juist door dat onderste randje brieste hij zoveel, zijn hele neus zat dan onder het snot en dat ging stinken en irriteren. daarom heb ik het helemaal open gedaan.
blijven hangen is niet erg, ik heb het halster persoonlijk aan de korf gestikt en breekt idd los als hij blijft hangen. dit is vorig jaar diverse keren gebeurt toen mone deze korf aanhad, hihi!

@ Cindybijl, nee ik weet zo even niet welke dit is, dit is al een wat oudere.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 17:52

shetlander lief moet er dit jaar ook aan geloven, ze kudde is kleiner geworden en er komt nu gewoon te veel gras. hij heeft het voormaat al wat die normaal aan eind van de zomer heeft.
aangezien die een chronische loopneus heeft wilde ik hem niet in een gewone graaskorf en ik bang ben dat die met de GG zijn benen ophaalt. ben ik op zoek gegaan naar een korf met neus gaten. die heb ik in engeland gevonden. heb hem van het weekend besteld dus hoop dat die snel binen is.

gaat om deze
Afbeelding
van http://www.tackandturnout.co.uk

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:00

wat kost je dat in totaal? ik ben met het verbouwen van een korf zoals die van Faram toch wel minstens een uur bezig geloof ik, dan zou gewoon kopen toch makkelijker zijn. de korfjes die wij gebruiken kosten 12,95 bij Agradi, een nieuwe plaat rubber erin kost iets van een Euro... en dan kost het nog tijd om het te verbouwen natuurlijk.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:11

ik heb 26 pound betaald.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:15

pfoei dat is niet niks... ik denk dat ik dan maar die uurtjes blijf investeren, hihi! ben wel heel benieuwd hoe de korf je bevalt, zou je foto's in het topic kunnen plaatsen als ie binnen is?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:19

zal ik doen.
naast de voordelen van de neusgaten, was het ook puur gemak, geen geklooi met op maat maken. en hier staat de omvang van neus en korf erbij. dus shet zijn neus op gemeten.
shetlander paste die van EJ niet, dus deze is een kleine 10 euro duurder. dus dat vond ik nog wel mee vallen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:20

absoluut! voor een tientje verschil ga ik ook niet meer met naald en draad aan de gang hoor! ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:22

de verzend kosten van 6 pound maken het relatief duur, maar pony is met pensioen en staat 365 dagen op de wei dus heeft niks anders nodig

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:24

oh hahah ik moest erg lachen om die boze shet met graasmasker/korfje.. geweldig.
Hier staan mijn shetten wel op een kleiner stuk, apart van elkaar omdat ze hengst zijn,
en vrij kaal en droog, uiteraard voer ik ze hooi bij, en ook brok omdat ze voor de wagen lopen samen.
Maar het commentaar wat ik soms al krijg uit de buurt, omdat ze op een kleiner stuk staan als de moddervette shetten van de buurman.. niet normaal.
(even offtopic, maar moet effe afreageren )
Dan denk ik, waarom moeten al die shetten waar niks mee gedaan word zich eigen hartstikke dood vreten?
waarom is dat niet zielig? en mijn shetten (en met mij velen) wie kort staan, mooi gezond lijntje hebben, een graasmasker dragen etc. iig de shetten waar voor 'gezorgd' word, die zijn dan direct zielig..

ik weet wel dat die mensen er geen verstand van hebben, maar ik vind het soms zo vervelend.
vraag dan altijd maar als mensen ze er slecht uit vinden zien.. antwoord is dan wel altijd 'nee' ...
maar toch..

zo, eigenlijk geen bijdrage aan t topic, maar toch gezegd.. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:37

merrieveulen schreef:
absoluut! voor een tientje verschil ga ik ook niet meer met naald en draad aan de gang hoor! ;)

Gat in de markt? :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:46

heb er ook overal bont omheen genaaid WAT EEN WERK. maar het zit bij beide korven
helaas had de 1ste pony hem vandaag af gekregen en best wel een tijdje volgens mijn want er lagen ineens wel wat meer dunne mest hoopjes haha...

de andere die de korf echt sloopt heeft hem vandaag weer na een week om dus ben benieuwd morgen helemaal verbouwd maar ben bang dat bij deze de vloermat niet echt werkt het echte originele gat is al te ver weg waardoor de mat er gemakkelijk doorheen kan, dus even aankijken en anders morgen een nieuwe kopen en ook eerst verbouwen. hahaha dubbel werk achteraf maar ach ze zijn het waard

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 21:08