Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
merrieveulen schreef:nouuuu... mijn ervaring is naast wat jij zegt ook weleens dat artsen een paard de moeite niet waard vinden, lijken te vinden, etc.
toen mijn paard terugkerende koliek had vond de arts ook op een gegeven moment dat inslapen misschien toch beter was. Ik heb mijn paard toen naar de kliniek gebracht en na 8 dagen was hij weer thuis, safe & sound. bleek zand in te zitten. paard heeft hier nooit meer last van gehad en we zijn nu vier jaar verder.
tegenwoordig is de mentaliteit soms zo, dat als een paard niet (meer) geschikt is voor de sport of het rijden, het maar dood moet. maar een paard kan heel gelukkig zijn in een groepje op de wei, dat wordt weleens vergeten. vaker zie ik dat mensen hun paard laten inslapen omdat hij afgekeurd is voor de sport en men geen twee paarden kan aanhouden.
ik zal de eerste zijn die roept 'uit zijn lijden verlossen', als een paard zijn leven een lijdensweg wordt of is. maar dat is bij dit paard simpelweg niet het geval. ik vind het dan ook erg kort door de bocht om makkelijk te gaan doen over inslapen bij een jong dier dat 0,0 tekenen van pijn of ongemak laat zien, en waar nog nooit mee gewerkt is.
overigens ken ik een merrie met een heel ernstige schoftvergroeiing, zoals ik al eerder schreef, en deze mag nooit meer een zadel op. paard geniet van vervroegd pensioen en krijgt om het jaar een veulentje. lekker met de meiden in de groep.
rapido schreef:Precies, het is altijd zo makkelijk roepen dat je het paard nooit zou weg doen omdat het niet kan doen wat je wil! Men heeft geen idee!!
of je moet zelf flink wat hectare groen hebben.........
140509 schreef:wat ik bedoelde dat de arts zo'n rug nog nooit had gezien was voor de rontgen foto's
en niet toen hij zag dat het een volgroeiing was