Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:25

petitparis schreef:
dat kan idd maanden duren vooraleer het volledig weg is en dan nog moet je steeds op je hoede zijn qua stress, voeding en het voerschema.

Qua stress ben ik op de goede weg; Hij krijgt meer aandacht, zowel van mij als van zn nieuwe bijrijdstertje.
Wat de voeding betreft; Hij krijgt 's ochtends en 's avonds pulp met luzerne, gerst, Pronutrin, een handje krachtvoer (anders eet hij het niet) en wortels.
Voor de rest heeft hij de hele dag hooi ter beschikking (want hij eet het slecht..) en ik zet hem zo veel mogelijk op de wei.
Al mag dit laatste blijkbaar ook niet te lang, want dan krijgt hij dus terug buikpijn - verschijnselen...
Is er nog iets dat ik kan doen om het genezingsproces te versnellen/verbeteren?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:05

waarom geef je gerst? mij is gezegd dat gerst ook kan branden op de maag en ipv gerst zou ik dan liever een hand muesli extra geven, spelt en/of een vitaminen supplement.
Meer aandacht reduceert niet noodzakelijk de stress, maar opzich wel fijn dat je paard nu meer afleiding heeft.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:21

petitparis schreef:
waarom geef je gerst? mij is gezegd dat gerst ook kan branden op de maag en ipv gerst zou ik dan liever een hand muesli extra geven, spelt en/of een vitaminen supplement.
Meer aandacht reduceert niet noodzakelijk de stress, maar opzich wel fijn dat je paard nu meer afleiding heeft.

Ik veronderstel dat hij stress heeft uit verveling.. Voor de rest is er bijster weinig aanleiding tot de maagzweren.
De gerst gaf ik puur omdat hij dat gewend is. Ik wist niet dat dit brandend was op de maag...
Dit wordt dus geschrapt uit zn voeding. Bedankt!

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:32

Is melasse geven goed/slecht mbt de maagzweren?
Hierbij bedoel ik niét de vloeibare vorm (siroop) maar wel de vaste vorm ervan.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:00

Paperboy

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:11

Lees net dit topic erg interressant. Mijn paard staat in de uithof in Utrecht, vorige week heftige koliek (plaatselijke da zei kramp op de darmen) en koorts, de koorts heeft de hele week aangehouden geen koliek meer gehad. Na elke koortsremmer kwam de koorts weer op... Vrijdag opnieuw koorts en paard naar Utrecht gebracht. Daar echo van buik en kwam een de dikke maagwand uit. Vandaag scopie gehad en inderdaad verschillende maagzweren. Verder nog een verhoogde leverwaarde die morgen opnieuw bepaald wordt als dit niet is gezakt dan volgt een lever echo en eventueel biopt. Wat ik raar vind is dat mijn paard geen stress heeft (behalve nu in de kliniek). Hij is leider van een hele leuke rustige groep, loopt overdag in de wei en verder veel hooi en staat op stro om op te knabbelen. Krachtvoer is faser light van Marstall met weinig suikers etc. en daar krijgt hij s'ochtend en s'avonds voor het idee (ivm andere paarden) een handje van. Het is trouwens een net 5 jarige koudbloed.Ik zou niet weten wat ik moet aanpassen om in de toekomst maagzweren te voorkomen.

Het kan dus zijn dat er nog iets ontdekt wordt wat ook de maagzweren verklaard. Maar ik moet gewoon even bezig zijn terwijl ik elke keer op uitslagen en spannende onderzoeken van mijn mannetje moet wachten....

Het enige wat ik kan bedenken is dat de maagzweren zijn ontstaan vorige week toen hij misschien met de koorts wat minder heeft gegeten alhoewel dat volgens mij maar 1 dag is geweest..... misschien net genoeg voor de zweren????? Hij staat sinds vandaag op de gastrogard en uiteraard wordt over een aantal weken weer een scopie gedaan voor het verloop. Nu ook nog de lever nakijken......
Hij wordt dus goed onderzocht ze willen echt alles boven water krijgen, maar ondertussen ben ik benieuwd of deze klachten, maagzweren, verhoogde leverwaarde en een koliekaanval iemand iets zegt zou het 1 door het ander kunnen komen...... Sorry heel verhaal....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:19

met een dikke maagwand, kan ik me voorstellen dat de vertering daar minder is. Dan komt er nog te veel niet voorverteerd voedsel in de darmen en die kunnen daar best moeite mee hebben stel ik me voor.
En wie weet hebben de maagzweren er al langere tijd gezeten en komt het nu vanwege iets anders echt tot uiting?

Succes met je paardje iig!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:29

De dikke maagwand op de echo wijst op irratie van de maagzweren. Ik vroeg ook al of de zweren ouder waren maar ze zager er redelijk jong uit met de scopie. Bedankt voor je reactie.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:43

Hallo allemaal, meld me ook weer even in het topic..

Ik gaf mijn paard pronutrin maar zag geen resultaat, inmiddels geef ik Stomastine van Dimaxx en zie wel duidelijk een verbetering, paard is er nog niiet helemaal maar ben al blij dat ze een stuk fitter/energieker/vrolijker is.

Waar ik dus op advies ook mee gestopt ben is het geven van muesli, muesli veroorzaakt gas (ben even de naam van het gas kwijt....even graven in mijn geheugen), waar sommige paarden dus klachten van krijgen. Ik ben overgestapt op Conceptbrok van Hartog, fijn spul. Verder heb ik het rantsoen aangevuld met Luzerne, maar daar is volgens mij al heel wat over geschreven in dit topic.

@paperboy: klinkt als de ideale leefomstandigheden voor een paard, dus dat is iid lastig om te zoeken... misschien iets in het rantsoen veranderen? Of misschien zand? Succes met je paard!!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:21

Hoi Joozz, inderdaad lastig zoeken over 3 weken ook nog maar eens vragen bij de kliniek....

Zand stond hij eigenlijk nooit op.... Nu een dagdeel met eten in een net om de weide weer op te bouwen.
Hij heeft een vreemde combinatie van dingen eigenlijk, maarja misschien komen we er nooit achter.... als het maar beter wordt.

Er interressant topic hoor, ben nog steeds aan het bijlezen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:17

@paperboy: mijn paard had ook allerlei vage klachten, niet lekker in haar vel, af en toe koliekerig.
De verklaring die ik bij mijn paard het meest voor de hand liggend vind: door de maagzweren komen er afvalstoffen in de blinde darm terecht die daar niet verwerkt kunnen worden, de hele spijsvertering is daardoor niet in orde en aangezien de spijsvertering het belangrijkste is voor de gezondheid van een paard onstaan er allerlei 'vage' klachten. Bij mijn paard kan je de blindedarm ook horen pruttelen.

En zoek ook eens op luzerne bij de behandeling van een maagzweer, vind ik ook wel interessant!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:58

Ga ik doen, dankje!
Mijn paard heeft ook verhoogde leverwaarden zou dat er ook mee te maken kunnen hebben op de een of andere manier??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:49

yep slechte maag geeft bijna altijd slechte leverwaardes... Logisch als een stap van dde vertering niet optimaal verloopt, dan lijdt de rest er ook onder

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 00:20

mijn paard heeft ook maagzweren gehad.
toen ik ze gekocht had en eindelijk thuis had is de da de zelfde dag nog geweest.
in 3 weken tijd 3 keer koliek gehad.
ben toen naar de kliniek geweest en zijn ze met zoon slang (kom even niet op de naam) via de neus naar binnengegaan. en wat we al dachten maagzweren.
heel de maag wand was geiriteerd en heeft 3 maanden alleen op hooi-kuil gestaan en duure spuiten van de da hier weet ik alleen de naam niet meer van maar je kan het zien als maagzuur remmers.
mijn paard maakt namelijk erg veel maagzuur aan en moet daarom ook altijd ruimvoldoende hooi-kuil op een dag krijgen.
ze staat dan ook niet meer op bix hooguit een halve kilo per dag als ze aan het werk staan (staat nu met peesblessure en krijgt alleen hooi)
goed op je voer letten en verminder desnoods je bix en vul het aan met iets wat makkelijk verteerbaar is .
weet niet hoe de voerbeurten bij je op stal zijn maar zorg ervoor dat ze als eerste haar hooi/kuil krijg zodat ze niet gelijk met haar brokken begint op een lege maag.
wat je ook kan doen is door het voer bix of wat ander een lepeltje olie doen zodat de de maag en darmen een beschermend laagje geeft .
dit heeft bij de mijne erg geholpen.

suc6 met je paardje

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:11

Dankjullie voor de tips alleen helaas nog steeds een raadsel hier hoe de maagzweren komen.... Alles wat betreft voeding en huisvesting is al twee jaar in orde zolang ik hem heb.....
Gelukkig reageert hij erg goed op de Gastrogard en is weer vrolijk, inmiddels rustig opgebouwd naar 4 uur weidegang per dag omdat hij begon met krampkoliek van de darmen toen hij ziek werd. Net weer gelezen dat maagzweren zich in enkele uren kunnen ontwikkelen dus ik wijt het aan zijn ziek zijn twee terug en toen een paar dagen minder gegeten en pijnstillers (misschien de combi die de maagzweren heeft gemaakt).

Olie is misschien wel een goed idee moet alleen wel rekening houden met snel aankomen bij hem. Ga er eens naar kijken

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 10:58

Is het bij de jou ook niet gewoon te veel maagsappen aanmaken.
En een klein beetje olie per dag worden ze niet dik van.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:30

Wie weet, misschien dat de kliniek daar bij de controle iets meer over kan zeggen.
Olie ga ik bestellen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:49

Een tijdje geleden had ik beloofd een overzicht van ingredienten van de verschillende maagzweer supplementen hier op te zetten.

Let wel, ik heb dit naar beste eer en geweten gedaan met de info die beschikbaar was, niet alle producenten zetten de info in leesbare taal op i-net. Vaak gebruiken ze de latijnse benaming van een kruid o.i.d. (volgens mij om het meer exotisch te laten klinken terwijl ze bv gewoon paardenbloemen bedoelen :') Als ik iets niet thuis kon brengen dan zocht ik het op op wikepedia voor de NL of engelse naam. Ik heb alles wel 3x gechecked (voor zover mogelijk op de sites van producenten en leveranciers : paardendrogist was een dankbare site) maar ik ben ook maar een mens :D ;)

Ik zal even niets zeggen over mijn gedachtes over deze supplementen....ben benieuwd naar reacties.

Ik krijg ze helaas niet groter..misschien kan iemand die handiger is met computers dan ik ze leesbaar wegzetten ? (ik kan het origineel ook per email toesturen: pb !)

Afbeelding

Afbeelding

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:48

Paperboy schreef:
Wie weet, misschien dat de kliniek daar bij de controle iets meer over kan zeggen.
Olie ga ik bestellen!

zou ik zeker vragen als ik jou was.
dan is het goed op te lossen met veel ruwvoer verdeeld over de dag .
de mijne heeft er nu namelijk geen last meer vag gelukkig *\o/* klop het af :D

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:51

@mist top dat je dat gedaan heb!! Kan het alleen niet lezen, zou je het mij via PB kunnen sturen? Thanks alvast!!

Ik gaf op aanraden van mn eigen DA pronutrin, maar toen ik een deskundig iemand erbij had gehaald vertelde die me dat er in de pronutrin feitelijk niets zit tegen de maagzweren maar dat het een beetje stressverlagend is (bij nadere bestudering van de emmer staat er een nogal misleidend etiket op!)

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:22

ik geef nu gatri comp voorgeschreven door Den hoek. Op basis van kruiden en vind het erg goed werken.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:51

Geven jullie dit uit voorzorg omdat ze maagzweren hebben gehad, als een soort onderhoud voor de maag?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:58

ik bedoel gastri comp. Zozo heeft er eerder al 1 gehad en was nu weer goed op weg om er opnieuw last van te krijgen. Dus vandaar.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:27

Mijn pony heeft dus een volledige behandeling gehad...
In januari zijn we begonnen; Gastrogard en pilletjes tegen maagontsteking, dit de hele maand lang.
(Op voorschrift van de dierenkliniek, uiteraard)
Tem vorige week, dus zo'n 4 maand lang hebben we hem ter nabehandeling Pronutrin gegeven. Dit bleek bij hem wel goed te werken.
Ik moet zeggen dat hij de laatste weken super goed at en terug helemaal de oude was. Zijn hooi at hij zelfs beter op dan voordien. Ik was zo blij!

MAAR.
Je kan het al raden... Sinds donderdag gaat het weer bergaf. 's Avonds hebben ze hier in de buurt vuurwerk afgeschoten en mijn ruin was dus helemaal over zijn toeren... Hij heeft zo ontzettend bang van vuurwerk en onweer... En jah, meneer was in shock en kreeg weer lichte koliekaanvallen.
Ik heb hem goed in de gaten gehouden en zou de DA natuurlijk ook gebeld hebben als het escaleerde...
Nu, een paar dagen later, eet hij af - aan gras. Maar zn portie pulp - lucerne weigert hij weer op te eten...
Ook staat hij met momenten te niksen en zie je dat hij aant knarsetanden is.

Wat doe ik?
Het zijn opnieuw dezelfde symptomen, dus ik veronderstel dat er zich terug wat maagzweren gevormd zullen hebben.

Wat zouden jullie doen/geven?

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:00

ik geef Stezz druppels en samen met de gastro comp. Hierdoor is de stres bij mn paard aanzienlijk vermindert zonder suf te worden en zijn de maagzweren ook weggebleven. Als ik jou verhaal zo lees denk ik dat je ook de oorzaak (stres) eerst moet gaan aanpakken anders blijft het volgens mij terugkomen. Dat was althans bij mijn paard zo.