[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 16:48

Die van mij krijgt kuil, dus ik hoef sowieso geen hooi nat te maken. Je kunt bij de gamma bijv. een grote specie kuip halen en het hooi daarin weken. Kun je het gewoon met de tuinslag nat maken, laten staan en dan ergens laten uitlekken voor je het voert.

Hier vandaag helaas ineens weer 6 hoestjes achter elkaar bij het aandraven. Nog niet eerder meegemaakt dat het er zoveel waren. Dosering gaat dus weer iets omhoog, kijken of dat helpt. Knijpen is wonder boven wonder eindelijk zo goed als verdwenen!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:22

Die van ons gaat ook weer wat minder. Eergister stond ze weer onwijs te pompen. 1 probleem nu.. ze neemt haar medicijnen niet meer in. Er hoeft maar een korreltje prednison door het bix te zitten (echt een korreltje) dan ruikt ze het meteen en neemt ze het niet meer. We hebben nu capsules besteld. Volgende week woensdag zijn ze er pas omdat ze nog besteld moesten worden. Dan kunnen we die capsules breken en dan door de appelmoes doen in een spuit en zo inbrengen :? Ik baal er wel van.. De ventipulmin neemt ze wel gewoon in.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:57

Herkenbaar. Die van mij wilde haar poeder ook niet meer, komt omdat prednisolon bitter is. Wat wij toen hebben gedaan is (bij de hogere dosering) een klein beetje slobber maken en het daar doorheen doen. Die van mij is gek op slobber en dat ging heel goed. Nu bij de lagere dosering doe ik het weer gewoon door haar voer.

Ik denk dat ze ook wat last hebben van de warmte. Die van mij heeft best nog wel een dik pak haar en dan ineens van 12 naar 20 graden is best een overgang. Ze is gelukkig niet benauwd, alleen dat kuchje bij het aandraven. Maar dat zal bij mij komen door de lagere dosering, dus ik moet niet te hard gaan met afbouwen. Ben eigenlijk tegen beter weten is te snel van 1/3 naar 1/4 naar 1/8 gegaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:24

De temp is vrij hoog en het is ontzettend droog, alles is stoffig, dus dan geven ze ook al sneller een kuch...

Met de mijne gaat op 't moment goed, een poosje op de luchtwegcompositum gehad omdat ze iedere keer weer een paar kuchen gaf.
Nu maak ik al een tijdje het compactgras vochtig, omdat ik dat ook stoffiger vond en sindsdien hoor ik haar niet meer...
Hooi week ik ook altijd een speciekuip, dat gaat prima.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:41

Door de slobber ruikt ze het ook op een of andere manier. Wij doen het nu door de muslie. Het maakt voor haar eigenlijk niet uit. Beide keren ruikt ze het. Dus we moeten maar op de capsules wachten en dan door de appelmoes en met een spuit inbrengen ;(

Het is idd erg stoffig nu. Als ze spelen vliegt het stof je om de oren. Vandaag vloog een van de paarden telkens achter haar aan toen heb ik haar maar appart gezet met een ander paard. Ze pompt nu best wel dus ik wil niet dat ze als een gek gaat lopen rennen in de padock.

Hoe ruikt de luchtwegcompositum bij jou? Ik heb het laatst van een bokker over gekocht maar het stinkt zo verschrikkelijk. Beetje bier/hop/gist achtig :? ik twijfel of het nog wel goed is eigenlijk vandaar dat ik het vraag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:32

het stinkt inderdaad wel, maar mijn merrie eet het meestal wel op als ik het op een paar kleine stukje brood verdeel
ik vind het wel goed spul

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:02

Ok, dus het stinkt gewoon zo :P Zal er morgen weer mee beginnen en zien of ze daar baat bij gaat hebben. Kan gewoon naast de ventipulmin en prednison denk ik?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 05:56

glossi:
waarom breek je die capsules?
dat is helemaal niet nodig.
appie kreeg ook prednisoncapsules,maar die gingen in een handje muesli.
een capsule proeven ze niet he, en het is ook de bedoeling dat het pas in de maag open gaat?

en klopt dat luchtwegcompositum stinkt,ik heb het nog staan en viel mij laatst ook op dat er een vreemde geur van af komt :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:34

Mijn paard was gisteren ook weer aan het hoesten ( maar tegelijk wel willen draven of galoperen ) en vandaag snel aan het ademen.
Ik heb het idee dat de droogte daar ook een rol in speelt. Weet iemand toevallig wat je daaraan kan doen ( behalve de regendans ;) ) ?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 15:47

Niet veel vrees ik..Hopen dat ze heel snel verharen, er wat wind blijft staan en er regen komt om al het stof weer wat neer te laten slaan. En het niet te veel wisselt qua temperatuur.

Ben 'blij' om te horen dat die van mij niet als enigste dus weer een paar kuchjes heeft laten horen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 19:35

Zou het snellere ademhalen ook door de warmte + nog 1/2 wintervacht hebben kunnen komen ? Ik zag de andere paarden ook snel ademen vandaag....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:49

Die van ons hadden het vandaag ook behoorlijk warm. Onse IJslanders hebben nog een behoorlijke vacht!! Die met Astma/Longemfyseem hebben we de hals van geschoren.

Ellepel, wij hebben nu pilletjes maar die neemt ze niet in. Neem aan dat als je capsules geeft dat die in de mond door het kauwen ook kapot gaan en het zelfde smaken :? Omdat ze de pilletjes niet meer neemt, ookal doe ik het door de muslie of bix of slobber.. leek het me handig om nu capsules te nemen en die te breken en door de appelmoes te doen en met een spuit in te brengen. Maar wie weet neemt ze de capsules wel in. We kunnen de capsules woensdag ophalen, dus nog even afwachten en duimen dat ze ze dan wel gewoon inneemt :=

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:44

Jaaaaaaa het regent *\o/* Maris, jou regendans heeft wonderen gedaan :Y) Het komt nu met bakken uit de hemel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:57

met wat geluk gaat het goed, appie slikte ze zo door,die kauwde er niet op. :j
met ap gaat het nog steeds goed,wel is hij weer aan het headshaken, en heeft wat lichte waterige neusuitvloeiing.
maar verder merk ik niks meer aan hem.

maris het was gister ook warm!
ze stonden bij ons in de wei gewoon te zweten,die wintervacht houdt ze nog flink op temperatuur :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:24

Ja gisteravond was kwam mijn paard echt nat de wei af ( van de warmte ). Maar halen ze dan idd ook sneller adem ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:59

ik heb geen idee,wel weet ik ondertussen dat het van paard tot paard verschilt.
appie had er gisteren geen last van want daar heb ik nog op gelet hoe zijn ademhaling was.

maar er zijn periodes dan ademt hij heel snel en dan zie ik dat andere paarden dat ook doen.
dat stelt mij dan toch wel gerust,dan neem ik aan dat het wel "normaal' zal zijn

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:55

Ja, ik ga daar ook maar vaker naar kijken idd. Vandaag weer helemaal normale ademhaling, ook na longeren ( tis ook 10 graden kouder als gisteren... )

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:00

Een manier om warmte kwijt te raken is idd ook sneller ademen. Dus dat kan heel goed. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:32

Ik wil regen en wel nu...

Gisteren ging San lekker een paar keer rollen in de paddock, en na de laatste keer hoestte ze 2x echt flink hard. Tis ook zo stoffig momenteel..Dus ik hoop dat het alleen was vanwege het stof en dat er verder niet meer aan de hand is. Overigens is ze nog steeds erg fris en fruitig, dus ze voelt zich goed!

High_Voltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:02

Met Samba gaat alles goed nu, soms een kuchje maar veel verbetering ten opzichte van vorige week.
Ze haat het nat hooi alleen, ze eet 't echt niet graag, hiervoor ideeen?

's nachts hoor ik mijn ander paardje, Eva, een New Forest van 22, hoesten. Overdag hoest zij helemaal niet. Ook nat hooi geven?

Suwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:38

Ik heb even een vraag.
Als een paard hoest en snotterd is dit dan overdraagbaar aan andere paarden?

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:51

Ik heb een vraag over het verzorgpaard van een vriendin van mij. Dat paard is al heel lang aan het hoesten en heel zwaar aan het ademen. Grote neusgaten enz. Nu is de dierenarts een tijdje geleden gekomen en heeft iets gegeven.
Nu is mijn vraag of we nog iets extra's kunnen doen waardoor hij het niet zo benouwd heeft. Dus bijvoorbeeld iets door zijn voer of iets nat maken ofzo?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 19:55

Hooi nat maken lijkt me al super verstandig om mee te beginnen, of doen jullie dat al ?
Wat had het paard ? Bacterie in zijn longen ? Veel slijm ?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 20:44

Wij hebben gister de prednison capsules op gehaalt. De 1e keer ging het er wel in maar ze begon wel heftig met haar hoofd te schudden. Vandaag spuugde ze hem uit en nu wil ze hem niet meer in nemen. Ze ruikt de capsule ondanks hij door muslie met knoflook geur zit. Dus ik vrees dat we morgen toch maar met appelmoes (in spuit) moeten knoeien :=

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:52

Hier is het ook weer mis helaas :\
Ze hoest al een paar dagen wat meer, maar vanmorgen leek er echt iets verstopt te zitten toen ik haar een stukje wortel gaf. Over het algemeen heeft ze het vooral met eten, komt iemand dat bekend voor?
Over een uur komt de veearts weer... hopelijk hebben we er wat aan.