[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 12:53

Zover ik weet krijgt hij genoeg eiwitten bij, bewust ook een tijd luzerne bijgegeven. Maar geen effect :j

Energie gaat echt in verschillende flows. Ene dag kan hij genoeg energie hebben en de volgende dag(en) is hij niet vooruit te branden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 18:31

Gister na een stop van enkele dagen weer begonnen met prascend, nu een kwart per keer en nu geeft ze er gelukkig geen enkele reactie op terwijl ze vorige week nadat ze een halve had gekregen er echt niet lekker bij stond.
Dit maar even aanhouden :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 12:56

A_nouk schreef:
Erg gevoelige hoeven, met vlagen ontbreekt er veel energie, heeft flinke opstarten nodig wanneer we gaan rijden, met regelmaat zonder verkoudheid opgezette klieren, bespiering in de achterhand blijft wat achter ondanks gericht trainen en blijft ook wat slappig. Allemaal dingen die er wel bij zouden kunnen passen.

Cushing vreet ook vitamine B12 heb ik pas ontdekt na veel gezoek.
Ik heb uitgebreid bloed laten onderzoeken en hij had ook vorm van bloedarmoede en tekort in zink en eiwit inderdaad.
Dat kan dus ook zijn huidige moeheid en spierzwakte bepalen. Meer nog dan dat hij cushing heeft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 13:12

Bij paarden schijnt in 90% van de gevallen kopertekort de oorzaak te zijn van bloedarmoede..... Zowel koper als zink komen vaak te weinig voor in het paardendieet in Nederland.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 15:22

Koper was bij mijn pony ruim voldoende aanwezig.
Zink inderdaad onder de grens.
Maar bij hem zijn tekorten mogelijk ontstaan ook door wormbesmetting, evenals de bloedarmoede.
Al denk ik dat de cushing extra meespeelt omdat verhoogde ACTH waarden, zorgen voor verhoogde cortisol en dat vreet 'mineralen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:37

Welke vitamine-brok is aan te raden voor PPIDers? Ik geef nu supplementen bij, maar een compleet vitaminebrokje zou eigenlijk wel veel makkelijker zijn.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:41

Ik geef marstall force. Wel met handje brok erbij anders eet ie t niet

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:48

Ik geef Pavo vital, een bekertje per dag. Dat dan samen met Pavo 18+, 2 bekertjes. En dan doe ik t pilletje ook daarin, dan eet ze alles prima.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 18:52

Ik geef daily complete van vitalbix

Afgelopen woensdag ben ik begonnen met prascend, een 1/8 per dag voor mn pony van 80 cm. Maar hij voelt zich echt beroerd. Elke dag gaat het minder lekker met hem, alle klachten lijken juist te verslechteren....

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:05

Mijn pony werd ziek van vitalbix

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:12

Fabster schreef:
Ik ben even benieuwd naar mensen met een paard met ppid en hb. Was dat goed onder controle te houden? Ik loop al 3 maanden te klooien met mijn pony van 11. Nu laten testen op oa ppid (en alles wat er nog merr uit bloed te halen valt). Maar mocht er ppid uit komen, dan maak ik me echt zorgen. Bij mijn vorige pony was het echt dweilen met de kraan open. Dus ik ven erg geneigd om dat traject niet weer in te gaan. Maar ik hoop natuurlijk op succesverhalen...

Ik probeer hem nog een keer. Anyone?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:16

Hier ook pavo vital. Pony is super kieskeurig, maar dit gaat erin als snoep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:22

Dat ligt er een beetje aan Fabster en niet voor 1 paard is er een sluitend antwoord daarop;

Er zijn paarden die hb raken door de PPID en dan kan prascend heel goed helpen hierin.
Maar er zijn ook paarden die bv ook al ir zijn en daaraan hb gerelateerde problemen hebben, dan zal de prascend daar waarschijnlijk niet veel in helpen...

Het punt met jouw pony is wel, dat je die (want ik weet heel goed hoe jij je paarden houd) al zolang dat je hem hebt als ir pony voert en houd. Het lijkt mij dus best bijzonder dat hij hb van de eventuele ir zou worden. Dus stel je hebt een positieve ppid uitslag, is het de poging misschien wel waard, om hem aan de prascend te knallen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:24

Die van mij is chronisch bevangen en staat nu 3 jaar op prascend inmiddels. Ging de eerste 2 jaar goed in combinatie met een streng dieet maae nu toch weer bevangen helaas. Gelukkig gaat het lopen nu de goede kant op.

Ik voer marstall force en ben zoekende naar een supplement of voer waar ze wat meer van aanzetten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:27

Fabster schreef:
Fabster schreef:
Ik ben even benieuwd naar mensen met een paard met ppid en hb. Was dat goed onder controle te houden? Ik loop al 3 maanden te klooien met mijn pony van 11. Nu laten testen op oa ppid (en alles wat er nog merr uit bloed te halen valt). Maar mocht er ppid uit komen, dan maak ik me echt zorgen. Bij mijn vorige pony was het echt dweilen met de kraan open. Dus ik ven erg geneigd om dat traject niet weer in te gaan. Maar ik hoop natuurlijk op succesverhalen...

Ik heb 2 pony's die beide hb hebben gehad en diagnose ppid.
Één was vorig jaar ineens behoorlijk hoefbevangen, liep op 3 benen. Met streng dieet en pijnstillers is hij er weer bovenop gekomen. Let wel dat ik mijn pony's altijd al heel strak houd, tot vorig jaar op gras mei strookbegrazing. Dit ivm mijn merrie die heel gevoelig is voor hb. Ondanks alles dus toch nog hoefbevangen. Sinds ik ze prascend geef zijn ze beide niet meer hb geweest maar de huisvesting is nu ook dusdanig veranderd dat ze in principe alleen maar hooi krijgen en heel af en toe een uur hooguit twee op gras met grasmaker.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:37

Wou het toch even vragen. Is een beetje gek maar mijn paard doet de laatste tijd erg raar af en toe. Da is recentelijk geweest en die zag niets geks want hij laat dat gedrag maar af en toe zien.

Hij gaat dan met zijn hoofd naar beneden staan. Ik dacht eerst aan zijn nek hals of rug. Vrijdag zijn zijn wervels bekeken en niets mis.

Spieren zaten wel vast en die zijn wat losgemaakt. Ook heb ik hem laten uitmeten om te kijken of ik in de goede richting zat te denken met weerstand supplement en lycine. Dat klopte inderdaad.

Vandaag stond hij weer met zijn hoofd omlaag. Zeiknat van het zweet. Gaten gegraven en rondjes gelopen.

Hij wou niet binnen komen. Uiteindelijk te pakken en op stal werd hij rustig en ging eten. Geen koorts etc. Op stal werd hij meteen rustig dus geen pijn of zo.

Dit had hij 2 weken terug ook. Helemaal nat. Liep je gewoon omver in de box. Buiten bleef hij maar rondjes rennen.

Hij lijkt dan wel apatisch. :j

Heeft iemand meer info over cushing en de geestelijke gevolgen. Kan dit of moet ik het toch ergens anders in zoeken en kan er geen verband zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:03

Ik wil een filmpje plaatsen maar hij wil niet opslaan dus geen idee hoe dat werkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:10

Fabster schreef:
Fabster schreef:

Mijn pony is ook een aantal keer goed bevangen geweest. Hij is dan wel van een andere categorie, momenteel 27. Hij heeft ppid en sinds hij aan de prascend is hoef ik niet bang te zijn met gras. Zonder prascend is dat gewoon niet mogelijk, dan wordt hij weer bevangen. Hij krijgt wat hooi en verder staat hij op de wei en ‘s ochtends dan zijn tabletje met wat brok. Proberen waard om te kijken of je je pony met prascend gewoon een ‘normaal’ leven kan krijgen. Hij is nou dan 27 en hij is zo über taai, lijkt geen 27, rent soms nog door de wei. Heerlijk ding, je zou hem geen 27 geven.

Ps. We werken wel dagelijks nog met strook begrazing. Ik hou hem altijd goed in de gaten en we maken nog wandelingen samen met mijn ouders en de hond. Heb ooit rx laten maken en zijn hoefbeen is wel al iets gekanteld. Maar is jaren geleden laatste keer bevangen. Morgen komt de dierenarts om weer bloed te tappen om zijn waardes te bekijken. Ben zeer benieuwd. Ohja en een gebitsbehandeling :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:13

Dit kan inderdaad wel voorkomen bij ppid. De mijne kan soms ook ineens heel gestressed zijn zonder echte reden. Terwijl hij een hele flegmatieke fjord is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:17

Simongek, dat klinkt voor mij als koliek.. heb je hem al preventief een zandkuurtje gegeven?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:43

Shanna schreef:
Simongek, dat klinkt voor mij als koliek.. heb je hem al preventief een zandkuurtje gegeven?

Hij krijgt geen zand binnen. Hij wordt namelijk niet in de bak gevoerd maar in de box.

En als hij zo raar doet is het ook zomaar weg. Kijkt niet naar zijn buik. Wil niet rollen etc. Mest ook gewoon etc.

Mijn pony had vaak koliek en heeft ook 2x in utrecht gestaan. Dat was toch heel anders. :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:45

Even een korte dankjewel voor jullie meedenken :j !

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:47

Mijn paard is trouwens ook hb geweest. Na het aanpassen van voer is hij dat niet meer geweest en hij krijgt geen prascend trouwens.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:47

cynthiar schreef:
Dit kan inderdaad wel voorkomen bij ppid. De mijne kan soms ook ineens heel gestressed zijn zonder echte reden. Terwijl hij een hele flegmatieke fjord is.

Thanks

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:52

Tnx ladies. Deze week krijg ik de bloeduitslagen.