[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:34

Maakt op zich niet uit wat je er op smeert.
Uierzalf kan, ik gebruik dus ook wel zinkzalf,dat ontsmet ook een beetje.
Elke zalf die wat vettig is en eventueel tegen de jeuk werkt kan er op.

Een babyolie kan ook,maar dan moet je zeker weten dat d ehqls van de deken wel op blijft,want olie kan in de zon er juist voor zorgen dat het verbrand en dan heb je weer plekjes.
Maar op,zich maakt het niet uit,liefst iets wat ongeparfumeerd is.

Betaal je de knoflook ook?
Laat die maar weg,want het helpt niet en eigenlijk is het ook niet goed om steeds te geven :j
Voor dat geld kun je dan kijken naar iets wat speciaal voor zomereczeem is om mee te smeren.
Ik vind de sweet otch van sectolin erg goed en die is ook niet duur

Deze
https://www.agradi.nl/sectolin-sweet-itch-500ml.htm

Yvankaxx

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:44

De hals komt helaas niet helemaal tot aan haar hoofd. Ze is een palomino, dus ze heeft een lichte huid, dan zal ik dat risico maar niet nemen denk ik?

Dan ga ik sowieso even zinkzalf halen, dat kan dus ook op de open wondjes? En dan gewoon over de hele manenkam smeren ofzo?

Die knoflook hebben we nog een jaarvoorraad van, maar dan ga ik daarmee stoppen. We hebben ook van die pavo summerfit koeken, die zou ik in eerste instantie geven na het rijden, maar ik dacht dat die knoflook ook kon helpen bij de eczeem.
Die sweet itch heb ik een tijdje gebruikt bij mijn vorige verzorgpaard, die had geen eczeem, maar was wel wat jeukerig soms. Had bij haar niet het idee dat het hielp, maar is in Yellow haar geval zeker het proberen waard. Ik ga deze week of volgende week naar divoza toe, dus zal kijken of ze het daar hebben!

Bedankt voor je duidelijke reactie :j

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:46

Pavo summerfit koeken bevatten onwijs veel suiker ondanks Pavo zegt van niet maar kijk maar goed op de verpakking.
Mijn pony ging er onwijs van schuren, hier zal ik ook zeker mee uitkijken!
Op de wondjes smeer ik Sudo Creme en honingzalf.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:55

Oke, geen summerfit koeken dus!
Om te smeren uierzalf, zinkzalf of sudocreme. Eventueel honingzalf/sweet itch.

Kan de sweet itch ook op de wondjes? Of kan ik daar beter mee wachten tot ze dicht zijn?
En als ik het op de staart smeer, moet het dan alleen op de wortel/bovenkant? Of de zijkanten ook?
Als ik nu met mijn hand bij haar staart kom, dan gaat ze er helemaal tegenaan hangen zodat ik maar ga jeuken voor haar. De pop :(:)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 11:58

Ik kom ook weer even binnenvallen, vooral omdat ik me afvraag of ik wel een eczemer heb.

Ik heb mijn toen 3 jarige gekocht met het verhaal dat ze al vanaf veulen ZE zou hebben, stond daar onder deken en hoofdkap. Ik heb haar in okt gekocht, bij ons op stal gezet ( had altijd 24/7 buiten gestaan) zonder deken. Ze heeft bij mij nog niet 1 keer staan schuren. Vorige week konden ze niet op het land en heb ik zelfs overdag de deken afgehad, die ik in april bij de eerste wat hogere temperaturen had opgedaan.

Zou ze ook gewoon hebben kunnen schuren door verkeerde voeding (koeienkuil, verse mais en suikerbieten) en nu ze in een ritme zit met goed hooi, biks en werk het lichaam aan het herstellen is en geen jeuk meer heeft?

Ik durf haar nog niet zo goed helemaal onder de deken weg te halen, dit omdat de deken ook een voordeel heeft dat ze veel schoner blijft en ik toch bang ben dat ze wel jeuk krijgt. Nadeel van de deken is dat de manen gesmoord worden.

Kan de da evt een test doen voor ZE.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:03

Yvankaxx schreef:

Kan de sweet itch ook op de wondjes? Of kan ik daar beter mee wachten tot ze dicht zijn?
En als ik het op de staart smeer, moet het dan alleen op de wortel/bovenkant? Of de zijkanten ook?
Als ik nu met mijn hand bij haar staart kom, dan gaat ze er helemaal tegenaan hangen zodat ik maar ga jeuken voor haar. De pop :(:)

Het is natuurlijk hartstikke goed bedoelt en ik ben het helemaal eens met de adviezen, maar is het niet handig om dit met de eigenaresse te overleggen?
Ik zou er absoluut niet blij van worden als de bijrijder zonder ervaring op eigen houtje gaat uitzoeken wat wel of niet bij het paard werkt.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:13

Jotoma schreef:
Yvankaxx schreef:

Het is natuurlijk hartstikke goed bedoelt en ik ben het helemaal eens met de adviezen, maar is het niet handig om dit met de eigenaresse te overleggen?
Ik zou er absoluut niet blij van worden als de bijrijder zonder ervaring op eigen houtje gaat uitzoeken wat wel of niet bij het paard werkt.

Ik heb je even een pb gestuurd met toelichting hierop :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:23

Nou begin ik toch wel erg enthousiast te worden over de jeukstillende effecten van de Fibra Anti Itch Creme, vanaf dag 1 van gebruik stond Shetmerrietje Barbie zelfs zonder haar EZ dekentje niet mer t staartzwaaien en te schuren...

Anderen met ervaring hiermee?

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:16

Fons doet het dit jaar tot nu toe erg goed! Butox in combinatie met de RSIH lijkt voorlopig fantastisch te werken!

Hij heeft duidelijk veel minder jeuk dan vorig jaar, toen we enkel de RSIH gebruikten. Af en toe smeer ik nog met Befix tegen de jeuk, maar dit is ongeveer 1x/maand, meer niet :)

Momenteel heeft hij wat last van schuurplekjes op zijn hoofd, maar dat bleek schimmel te zijn. Ik was hem 2x per week met isobetadine shampoo en smeer elke dag zinkzalf op de plekjes, dus deze zijn ook al aan het wegtrekken :)

Hier een (heel charmante) foto van hoe hij er nu uit ziet :D

Afbeelding

Ik hou mijn hart nog vast voor de muggenplaag die er waarschijnlijk aan komt binnen kort... :P

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:27

Ziet er goed uit sarah!

Hier is het weer hopeloos... staart is 1 grote plee borstel.. en de oren zijn helemaal kapot en gebobbeld.
En hoofd onder de plekjes... -O-
Gek worden we ervan! Alles weer in staan smeren.
Leek ook weer op schimmel plekjes... zou me niet verbazen met dit natte weer. Ff in de gaten houden.

Ik heb de tektonik ook binnen. Ben heel benieuwd. Geheel met gele handschoenen aan de slag vanavond haha
Maar is het wel handig om over de ruggengraat te gieten? Gezien het zadel/dekje enzo?
Dacht beetje aan de aanzet manen kam en richting de kont.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:30

Hoe lang moet die tecktonik minimaal intrekken?

Twee weken terug heb ik ze er mee behandeld.
Uur of 4 later kwam er onaangekondigde regen. ;(
Maar ik durf ze ook weer niet opnieuw te doen. Of zou dat wel kunnen?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:32

Ik heb geen idee, dat staat er niet op... (volgens mij)
Zal strakjes nog eens ff kijken.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:00

Ik gebruik Butox, dit is volgens mij vergelijkbaar met Tectonik. DA zei dat ik 10 ml over zijn manenkam moest verdelen en 5 ml op zijn staartaanzet. Dit 1 tot 2 keer per week, afhankelijk van de jeuk.

Ik weet niet hoe de dosering is bij Tectonik, maar volgens mij is het ook niet nodig om dit op de rug te doen?

Die vraag van regen heb ik ook aan mijn DA gesteld. Hij zei dat eens het ingetrokken is, het niet uitmaakt of het regent of niet. Dus ook niet opnieuw aanbrengen. Volgens mij is het na 4u wel voldoende ingetrokken :) Maar ik ben natuurlijk geen expert :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:59

terpentijn schreef:
Nou begin ik toch wel erg enthousiast te worden over de jeukstillende effecten van de Fibra Anti Itch Creme, vanaf dag 1 van gebruik stond Shetmerrietje Barbie zelfs zonder haar EZ dekentje niet mer t staartzwaaien en te schuren...

Anderen met ervaring hiermee?

Is het insectwerend? Aangezien zoiets smeren eigenlijk niet preventief is.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:20

hmm balen...., mijn dame staat dus overdag zonder deken maar heeft vandaag haar staart ietsje geschuurd..., terwijl er toch veel wind stond...

nu gesmeerd met derfen.., maar jammer is het wel want dit was het eerste jaar dat ze het overdag zonder deken prima deed...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:34

Hij staat als ik er ben zonder deken vaak even, heb hem niet zien schuren meer, :)
Hopelijk groeit alles weer snel aan, :D
Afbeelding

wel had hij allemaal bulten onder zijn buik :(

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:38

@lotus, ik gebruik veerust als ik ga rijden, werkt hier ongeveer een uurtje, net lang genoeg voor mij, de dazen vluchten dan echt weg, gisteren weer gezien.
Spuit het ook op haar benen en buik als ik een uitrijdeken gebruik bij een buitenrit.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:40

assebassie schreef:
@lotus, ik gebruik veerust als ik ga rijden, werkt hier ongeveer een uurtje, net lang genoeg voor mij, de dazen vluchten dan echt weg, gisteren weer gezien.
Spuit het ook op haar benen en buik als ik een uitrijdeken gebruik bij een buitenrit.

Ik heb dat in het verleden wel veel gebruikt maar volgens mij is het wel echt troep?

Ik ben verhuist en er zijn gewoon echt veel dazen...., knutten vallen erg mee *\o/*

Bravootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:50

Ik heb een vraagje over schuren, hopelijk zit ik hier juist ...

K heb sinds vorig jaar juni een Friese ruin.
Bij de aankoop is het me niet opgevallen, maar eenmaal thuis (veel op stal en paar uur per dag naar buiten)(geloof mij, ik zou het ook liever omdraaien)
viel het ons op dat hij wat kortere plukken in z'n manen had.

nu sinds tweetal maanden natuurlijk weer.

het is mijn eerste eigen paard
hoe weet ik of het hier over exceem gaat
ik doe nu Itch stop Feed oil bij z'n brok
en itch stop plus sprayen

het lijkt iets erger te worden, maar het zijn nog steeds "gewoon" wat kortere plukken

is dit een geval van exceem ?
moet ik een deken aanschaffen?
zoja, welk merk/model deken ?

hopelijk kan iemand me verder helpen !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:04

SaskiaOjan, voeding kan sowieso heel veel invloed hebben op de hevigheid van symptomen
als een paard idd veel verkeerde voeding krijgt kunnen minimale symptomen uitlopen tot zware klachten
Maar het kan idd ook dat een dier gewoon kapot gaat van de jeuk door verkeerde voeding

Er is maar 1 manier om er achter te komen, deken af en kijken wat er gebeurt.
Maar dat blijft een grote gok

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:14

Mijnmenneke, leuke naam haha :!

Hoeft geen zomereczeem te zijn.
Kan ook zijn dat je dier misschien veel te veel in gras staat,dan kan verminderen daarvan al een hoop jeuk weg nemen.
Kijk ook naar de andere voeding, probeer suikervrij en zonder granen te voeren, wel genoeg vitamines geven,dat is wel belangrijk.
Is er een ander paard wat misschien erg jeuk heeft en dat ze bij elkaar kriebelen en hij zo de manen mist?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:28

mirriejj schreef:
Ik had laatst een berichtje gezet dat Jimmy zo een jeuk had. Nu reageerde Ellepel er volgens mij op of het niet aan het gras lag, ik zei toen van niet, omdat ze op een kale wei stonden.
Nu echter 1,5 week in de zandpaddock met alleen hooi en vitalbix en de jeuk is al zoveel minder geworden! Bedankt dus voor de tip.

Mocht iemand nog een bruine pagony exceemdeken zoeken in maat 125, die mag voor een klein prijsje weg :)

Juist kort gras kan snel voor een reactie zorgen, kort afgegraasd gras wil groeien groeien groeien, waardoor en juist meer stofjes in zitten die de reactie veroorzaken.

Je kunt Beter een x uur per dag op langer gras hebben staan dan diezelfde periode op kort gras

Bravootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:09

Ellepel,
dankjewel voor je antwoord!
buiten staan hij meestal op aparte paddock, omdat ie geen vriendjes wil maken (hij was klophengst tot paar maanden geleden, maar wist ik natuurlijk niet)
dus dan zou het aan zijn brok moeten liggen? maar hoe kom je daar achter ... w in bulk aangevoerd op stal in silo gedaan ...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:15

Lotus83 schreef:
assebassie schreef:

Ik heb dat in het verleden wel veel gebruikt maar volgens mij is het wel echt troep?

Ik ben verhuist en er zijn gewoon echt veel dazen...., knutten vallen erg mee *\o/*

Ja, is troep |( maar ook Tectonic, Butox en Z-itch is dezelfde troep, maar ja, je moet wat, en dit werkt tenminste even. Ik spoel haar ook vaak even af na 't rijden, en ze regent vaak nat tegenwoordig :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:20

Mijnmenneke, gras is het dan dus niet,brok denk ik dan ook niet,tenzij je misschien erg veel voert
Stress misschien,staat hij helemaal alleen dan?
Is vaak best een puzzel hoor om uit te zoeken waar jeuk vandaan komt.
Probeer eerst eens het een en ander, voor je een deken gaat aanschaffen