[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:20

Kan het niet door het weer komen? Weet niet of ze onder een deken hebben gestaan, maar het was best koud en behoorlijk nat de afgelopen dagen. Misschien hebben ze wat opgetrokken gestaan en zijn de spieren nu wat verzuurd.
In ieder geval :(:)

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:23

Thanks beertje1983, zoiets zij mijn vriendin en stalgenote ook al, maar het duurt vooral bij grote toch al weer een x aantal weken (op het hoesten na hoor dat doet ze pas een dag of 3), maar dat er blijkbaar iets in de lucht hangt is wel bijna zeker...

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:32

Mijn merrie heeft het ook gehad. Vorig jaar heel erg en dit jaar ook weer een weekje na een dag heftige regen.
De mijne heeft erg veel baat gehad en nog steeds bij massage. Osteopaat was te heftig (bleek achteraf, heb ik eerst gedaan) voor dr lijf.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:03

Pff balen ojajoh, ik denk ook hetzelfde als Beertje.. Die van mij heeft 1,5 week geleden in de regen gewerkt en ook wel wat dagen in de regen gelopen (met deken op). Hij is qua eten wel weer lekker bezig, maar in zijn lijf erg stijf. Morgen wordt zijn lichaam onder handen genomen. Misschien ook iets voor die van jou? Het liefst iemand die osteopathie, masseren en bijvoorbeeld dry-needling kan doen, dan kun je alles nalopen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:07

OJJ: Vitamine E + Selenium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:19

Thanks allemaal, maar in het bijzonder JP! Hoewel ik niet zomaar selenium durf bij te geven, ben ik direct onderweg naar het kruidvat voor Vitamine E! Ik wist dat ik iets over het hoofd zag en ik heb inderdaad al geruime tijd geen Vitamine E meer bij gegeven, stom, stom, stom!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:02

Soms is 't dichterbij dan je denkt ohjajoh6 ;) Ik geef hier om de dag chevivit, vorig jaar beide paarden een tekort aan selenium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:09

Dat durf ik niet te geven zonder dat er bloed is afgenomen en zichtbare tekorten zijn vastgesteld. Te veel aan selenium geven is dacht ik nogal gevaarlijk. En DA is gisteren geweest en die vond het allemaal nog niet duidelijk genoeg om al uitgebreid bloedonderzoek er tegen aan te knallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 19:06

Selenium is bij overdosering wel link ja, maar de verhoudingen die in de gecombineerde producten zitten ( zoals bv die erg goeie van Pharmahorse) zijn zodanig dat - zelfs al geef je ook nog krachtvoer met Se erin, je nog niet overdoseert. In NL is inmiddels vastgesteld dat heel veel paarden een seleniumtekort hebben - onze bodem is wat dat betreft totaal verarmd.

Ik zou selenium niet los geven, dat is echt riskant.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:33

ohjajoh6 schreef:
Dat durf ik niet te geven zonder dat er bloed is afgenomen en zichtbare tekorten zijn vastgesteld. Te veel aan selenium geven is dacht ik nogal gevaarlijk. En DA is gisteren geweest en die vond het allemaal nog niet duidelijk genoeg om al uitgebreid bloedonderzoek er tegen aan te knallen.

geef je al een compleet mineralen/vitamine supplement?Het voordeel daarvan is dat de hoeveelheden goed kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:48

Nee, hebben jullie daar tips voor, die qua prijs/kwaliteit verhouding te doen zijn voor mijn portomonnee ? En bovenal zonder toevoegingen, zoals suiker enzo? Ivm i.r., want denk dat ik daar nu idd wel eens moet gaan geloven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 07:40

Bedoel je niet Nutrilife, geerke? Zat eens even te kijken maar je doet met beide potten maar een maand. Wel een gigantisch prijsverschil zeg...
En zit er dan niet verhoudingsgewijs veel selenium in die nutrilife? Schrok trouwens ook van de calcium gehaltes...
Moet je dit dan echt iedere dag geven? Of beperk je dit nadat alles weer op peil is voor je gevoel tot een onderhouds doses van een x aantal keer per week?
Nou weet ik het niet meer hoor, waar doe je nou goed aan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:24

He wat vreemd.. ik had gisteren nog iets gepost maar dat is nu weg..?
Anyway: de Declathon die Geerke noemt zou ik niet nemen - te veel ijzer voor een IR paard.
Nutrilife ken ik niet, behalve dan dat Audevard (de producent) ontzettend hard pusht bij alle DA's in NL. Lijkt me ook erg duur.
Misschien moet je 's even contact opnemen met het meisje/de vrouw van http://www.jepaardgezondenfit.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:33

Thanks JP, die balancer ziet er wel uit als iets wat ik gewoon voor allebei zonder zorgen erbij kan gaan geven, ga vanmiddag even bestellen....
oliebol, die gaan pas weer vanaf 9 september afleveren...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:06

Helaas sta ik zelf ook in de wacht voor een nieuwe voorraad anders had ik je wel wat gestuurd om te overbruggen.. maar mijn tonnetje is ook leeg..:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:18

Aww! Dat vind ik echt ontzettend lief aangeboden van je JP!
Hmmffpp; ik zit nu echt even te twijfelen of ik nu voor die 2 weken toch eerst iets anders bestel, of dat ik er op ga wachten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:02

thanks JP, nog even een vraagje over die Balancer ; vind jij de verhouding calcium niet ontzettend hoog eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:07

Nog steeds erg laag in suiker en zetmeel (18,7% totaal) heeft het een energiegehalte van 12,5 MJ/kg.

Dit is toch veel te hoog voor paarden met I.R. en hb gevoeligheid?

Dit hoort trouwens bij deze:

http://www.thepurefeedcompany.com/products/pure-balance

Oh ik zie nu inderdaad de yht er ook tussen staan, maar ik weet het nu echt even niet meer hoor, ik neig nu naar 2 weken wachten eigenlijk, want nog meer poeders door haar voer gaat MiniMe op zeker niet meer accepteren en heel banketstaaf misschien maar ben ietwat wantrouwig dat het uit slowakije komt...

Weet jij nog hoe dat nou precies zat met een hoog aantal calcium voeren als je snel last hebt van magnesium tekorten? Ik lees nu namelijk ook, dat het bijvoeren van magnesium dan niet eens zin meer heeft? Klopt dit dat jij weet JP?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:43

Jannepauli schreef:
He wat vreemd.. ik had gisteren nog iets gepost maar dat is nu weg..?
Anyway: de Declathon die Geerke noemt zou ik niet nemen - te veel ijzer voor een IR paard.
Nutrilife ken ik niet, behalve dan dat Audevard (de producent) ontzettend hard pusht bij alle DA's in NL. Lijkt me ook erg duur.
Misschien moet je 's even contact opnemen met het meisje/de vrouw van http://www.jepaardgezondenfit.nl/

ik weet dat een IR paard niet teveel ijzer mag hebben maar waarom eigelijk niet?
En dat terwijl IR en cushing paarden vaak bloedarmoede hebben?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:21

Je hebt ijzer en ijzer Geerke..:)

De ijzer die slecht is voor IR paarden: via de voeding wordt dit opgeslagen in de organen - wordt niet uitgescheiden en 'stapelt'. Dit veroorzaakt schade aan de organen en aangezien het IMsysteem van IR en PPID paarden al slecht is.. nou je, je snapt 't.

OJJ: Eerlijk gezegd zou ik wachten totdat de balancer weer beschibaar is.
In de tussentijd gewoon alvast je Vit E extra geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:27

Selenium zit ook veel in lijnzaad. Je moet het malen om het beschikbaar te krijgen (ook goed voor omega 3), maar dat is simpel thuis te doen met koffiemolentje. Vers is nl beste. Lijnzaad is ook rijk aan mangaan en als ik het goed onthouden heb is dat een antagonist van ijzer en neutraliseren die elkaar als het ware.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:47

Ik heb een mail terug gehad inzake de balancer en als je vandaag voor 14:00 besteld en betaald word het nog afgeleverd, misschien handig voor jou om te weten jp? Ik weet nog steeds niet waar ik goed asn doe als ik naar het calcium gehalte kijk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:53

Bel anders even met die vrouw - ze is erg aardig, goed aanspreekbaar.