[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:57

Ik vind het zo verschrikkelijk om te zien. Haar hoofd wilt zo graag, maar ze heeft zo weinig adem |(
[/quote]

Jeetje dat is een tegenvaller zeg. Hoe lang is dat geleden? Die van ons heeft na Equisana ook nog een even doorgehoest omdat het slijm er nog uit moest komen, maar ging met de weken steeds beter. Ben benieuwd wat de dierenarts gaat adviseren en wat er uit er onderzoeken gaat komen. Sterkte[/quote]

6 februari heb ik haar weer opgehaald na 10 dagen. Dus ze is alweer een dikke maand thuis. Eva heb ik wekelijks contact mee, maar ook zij zei dat dit niet het “normale” was van hoe zij het normaal ziet als een paard weer thuis is.

We hebben scopie, BAL-spoeling en een echo gedaan. Scopie zag er niet zo goed uit. Heel veel taai slijm en flink wat roodheid en ontstekingkjes. De spoeling is nu opgestuurd naar Utrecht dus die wachten we met spanning af en de echo zag er goed uit. Geen gekke plekjes buiten op de longen gevonden gelukkig.

Als de uitslag van de spoeling er is wilt ze aan de hand daarvan medicatie opstarten[/quote]

Goed dat je nog contact met Eva hebt. Ben benieuwd wat Utrecht er over gaat zeggen. Sterkte

mayka1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:22

Sting schreef:
Stille meelezer, met gelukkig niet al te veel ervaring op dit gebied, meldt zich even. Merk dat mijn bejaarde Haflinger toch weer benauwder wordt, wat niet gek is met dit drogere weer. Tot nu toe heeft hij het gered met nat hooi en 24/7 buiten met schuilstal. Zonder te hoesten, waar hij eerder al in januari voorzichtig mee begon. Nu ga ik staleigenaar weer vragen om wat ondersteuning door zijn voer te doen (hij krijgt dagelijks seniores ivm wat invallen). Hij deed het vorig jaar iets beter met Balsamic Air en heb ook nog fenegriek en anijs dat erbij kan.

Ik vroeg me, praktisch, af, hoe jullie het regelen met vernevelen. Ik lees hier verhalen over het vernevelen, maar meerdere keren per dag, incl wandelen tijdens/erna, schoonmaken apparaat... Schakelen jullie daarvoor de staleigenaar in, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Ik werk in de zorg, dus onregelmatig, maar daardoor soms ook lang weg, ik zou niet weten wie ik daarvoor zou moeten vragen (het is immers ook best langdurig voor de meeste paarden).

Ik doe het ook voornamelijk zelf. Ik werk dan wel redelijk kantooruren, maar ik sta idd om half 7 op stal met dat ding... Ik sta bij iemand aan huis en zij weet dat ik kom, dus is geen probleem gelukkig. Als ik echt niet kan heb ik m'n stalgenootjes die het dan voor me doen - misschien dan een keer 1 keer per dag, maar beter dan niks. Vind het heel vervelend om het van ze te vragen, is toch een klote klus...

mayka1234

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:32

Ik heb inmiddels de uitslag van de bal spoeling. Verhoogde mastcellen en meerkernige reuscellen, kan erop duiden dat ie reageert op iets in de omgeving.... Ja wat is 'iets'.... Iemand hier ervaring mee?

(Voor nu 2 weken terug op de flexineb met medicijnen en bij geen/onvoldoende verbetering terug naar de kliniek voor een dynamische endoscopie)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:37

mayka1234 schreef:
Ik heb inmiddels de uitslag van de bal spoeling. Verhoogde mastcellen en meerkernige reuscellen, kan erop duiden dat ie reageert op iets in de omgeving.... Ja wat is 'iets'.... Iemand hier ervaring mee?

(Voor nu 2 weken terug op de flexineb met medicijnen en bij geen/onvoldoende verbetering terug naar de kliniek voor een dynamische endoscopie)

Helaas echt geen ervaring met het verloop bij jullie.
Ik zou je graag advies willen geven, maar ik kan het echt niet.

@sting, hier staat ze gelukkig achter huis in eigen beheer.
Ik heb de goedkopere variant om te inhaleren. En doe dit ca 2-3x per week.
Nu doet mijn Zusje 1x per week aangezien ik niet thuis ben.
Maar ook daarmee blijft ze eigenlijk best fit.
Omgeving hebben wij kunnen aanpassen qua openstal en dus de hele tijd buiten kunnen rondstappen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:30

Ik doe het 1x per dag. Als ze rustig is durf ik ook in haar omgeving wat klusjes te doen. Tijdens mn vakantie doet mn stalgenootje het voor mij, wel niet elke dag. Ook maakt ze elke maandag mn hooi nat. Is een behoorlijke klus en vind het ook rot. Het kost zo best wat tijd.

Maar ik heb wel een paard dat voor het eerst in 3 jaar m'n rond deze tijd zo goed is geweest als nu..

Gisteren kwam er weer lekker snot uit. Woensdag verneveld met balsamic air, gisteren niet. Af en toe sporadisch een hoest.

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 10:02

mayka1234 schreef:

Wat is een dynamische endoscopie??

Ik heb ook een BAL laten doen maar er kwam niks uit alles was in orde.
Ze vertelde mij wel dat als er wel wat uitkwam ze wel konden zien of het bijv stro zou zijn

Ik heb bij mijn vorige pony een allergietest uitgebreid gedaan via bloed die was dan ook voor de gekste dingen allergisch wellicht kun je daarmee kijken wat de reactie geeft

Ik baal een beetje dat er bij mij niks is uitgekomen dan een keelontsteking (een oude) en wat slijm in de keel (dat is door balsamic air sterk verbeterd) en mijn paard hoest nog steeds.
DA gooit t nu op conditie dus we gaan langzaam opbouwen maar t zit me niet lekker.
Temp ook al weken op 38.1 :(

mayka1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:03

Een dynamische endoscopie is een kijk onderzoek tijdens arbeid om te zien wat er
daadwerkelijk met de stemspleet/opening van het strottehoofd gebeurd en of de toegang tot de luchtpijp voldoende
open blijft en dus het paard voldoende lucht binnen krijgt. Voor dat onderzoek zal een speciaal verzoek worden uitgezet
naar een collega die dit ter plaatse op de kliniek kan uitvoeren.

(Tekst uit onderzoeksverslag)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:14

Wat fijn dat het bij jullie allemaal zo goed te regelen is! Hier zou het toch wel uitdaging worden en ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Zal voor jullie in het begin ook geweest zijn, dat weet ik zeker. Het is echt een routine die erbij komt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 18:18

Sting schreef:
Pfff... Dat is dan soms best een uitdaging Fangio! Ik denk niet dat ik dan al welkom ben op het erf B-), maar ik sta dan ook in pension. Bedankt voor je reactie!
Hoe lang ben je bezig van begin tot eind met vernevelen? (incl alles zeg maar) De kosten zijn me het probleem niet, al is het een flinke hap, het is meer praktisch ivm werk en privé etc.

Ik moet zeggen dat ik hem alleen in zijn slechtste periodes 2x daags puf, anders gewoon 1xdaags of helemaal niet. Maar het hangt natuurlijk heel erg van je soort stal en de eigenaren af. Denk dat er op een kleine prive stal meer ruimte is voor dit soort dingen dan op een mega stal met goed beveiligingssysteem enzo, dan wordt het al lastiger om iemand op vreemde uren toe te laten want voor je het weet staan ze er alle 50, bij wijze van spreke.
Vernevelen kost me denk ik ongeveer een half uurtje (1 amp flixotide + 3 atrovent) plus nog een minuutje of 2 om het cupje schoon te maken.
Het scheelt natuurlijk ook, in het begin moest ik er echt bij blijven, nu is die van mij het zo gewend dat ik hem bijvoorbeeld ermee op de poetsplaats kan zetten en zelf ondertussen mest e.d. dan hoef je dat daarna ook niet meer te doen, dus 2 vliegen in 1 klap

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:14

Hoi ik kom even binnenvallen met een vraagje.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang ventipulmin in het bloed gevonden kan worden?

Ik kwam alleen een oud topic tegen waar de een zei dat de da 6 weken zei en iemand anders kwam met 7 dagen of zoiets.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:20

Melisje_92 schreef:
Hoi ik kom even binnenvallen met een vraagje.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe lang ventipulmin in het bloed gevonden kan worden?

Ik kwam alleen een oud topic tegen waar de een zei dat de da 6 weken zei en iemand anders kwam met 7 dagen of zoiets.

Heb al antwoord van mijn eigen da binnen, 7 dagen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:06

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een flexineb, alleen morgen geeft flexineb 15% korting op een compleet systeem, zag ik net op Facebook voorbij komen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:47

Ik ben zo blij hoe goed het nu gaat bij ons. Nat hooi en de flexineb en ze hoest echt bijna niet meer. Terwijl ze normaal echt flink aan het hoesten was rond deze tijd. De laatste tijd komt er na het vernevelen soms snot uit. Dus ik ben daar echt blij mee. Zal er wel mee te maken hebben dat haar toch iets prikkelt rond deze tijd van het jaar, maar ik denk dat door het vernevelen in ieder geval het hoesten achterwege blijft!

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:07

Ik heb al veel pagina’s gelezen, maar alle 250 is voor nu iets teveel :o

Ik dacht eraan om respirator boost te geven, dat hielp mijn merrie altijd erg goed. En heeft iemand anders goede ervaringen met iets waardoor het hoesten beter is geworden. Alle tips zijn welkom
Laatst bijgewerkt door garffpamela op 16-12-23 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:10

Tip Nr 1 en 2 is hier over het algemeen zorgen voor een goede stal omgeving en inhaleren met zoutoplossing of eventueel medicatie

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:48

Ik zou kijken naar iets anders dan Zaagsel, of is het zonder stof? Misschien is het mogelijk om hem de nachten ook buiten te laten? Ik merk hier echt verschil met de nachten ook buiten!

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:11

Sting schreef:
Ik zou kijken naar iets anders dan Zaagsel, of is het zonder stof? Misschien is het mogelijk om hem de nachten ook buiten te laten? Ik merk hier echt verschil met de nachten ook buiten!

Het zijn houtkrullen zonder stof inderdaad, dat had ik beter kunnen zeggen ipv zaagsel. Eventueel mocht het niet beter worden heb ik nog de keuze voor vlas.

Als het straks mooi weer blijft blijven ze wel snachts buiten, denk volgende maand.
Hij staat in de stal naast de deuren en met een Luik, totaal maar 5 stallen en er gebeurt gelukkig verder niks meer op stal als ze binnen staan.
Helaas hebben we geen schuilstal buiten en is de paddock met deze droogte ook wat stoffig. Maar stof uit zand is misschien weer anders dan bodembedekking en uit hooi.

Ik kan buiten ook overgaan op alleen voordroog eventueel mocht dit allemaal niet baten. Alleen zou het voor de andere paarden in de kudde beter zijn als we blijven mengen.

Hopelijk met een paar dagen gewoon verbetering door de medicijnen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:59

Het zou ook door de pollen kunnen komen? De mijne had juist in deze periode enorme hoestbuien. Ik heb altijd gedacht dat het de pollen waren. Dit najaar begon ze ook weer te hoesten, dus wellicht zijn het nooit de pollen geweest, maar toch het stof. Maar dat zou bij die van jou ook kunnen. Wanneer is ze begonnen met hoesten?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:21

Pollen zijn momenteel wel heel erg.
Opeens heeft mijn pony ook weer last.
Zondag niks aan de hand en sinds maandag slecht.
Benauwd en super droge kuchen.
Direct 2x per dag aan het vernevelen met de flexineb. (Zout en daarna immunosan)
Smorgens is hij redelijk ok. Savonds niet. Dus wijst enorm op pollen.
Ik heb zo met hem te doen

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:19

Sneu is dat he! Ik kijk ook direct als ik aankom naar de neusgaten.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:17

Vinden jullie dat proesten ook in de categorie van hoesten hoort? Of is dit totaal iets anders

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:11

Xritt schreef:
Vinden jullie dat proesten ook in de categorie van hoesten hoort? Of is dit totaal iets anders

Afhankelijk van intentie en mate ervan kan dat zeker.
Het is een vorm van irritatie.

Vanmorgen gestart met 8 pufjes flixotide in de flexineb.
Wel in overleg met de dierenarts natuurlijk!!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:46

fluffyfox schreef:
Xritt schreef:

Afhankelijk van intentie en mate ervan kan dat zeker.
Het is een vorm van irritatie.

Vanmorgen gestart met 8 pufjes flixotide in de flexineb.
Wel in overleg met de dierenarts natuurlijk!!

Dank je. Ik moet een vragenlijst invullen voor de da. Daar staat een vraag over hoesten. Hij heeft een tijd terug een kuchje gehad. Maar nu proest hij heel veel. Dat proesten deed hij in fases altijd al. Maar nu is het wel heel erg. Het begint na ongeveer 10min rijden. En dit blijft tijdens het rijden maar doorgaan. Ik vroeg me daarom af of dit ook onder hoesten valt. Het lijkt alsof iets hem irriteert.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:01

Xritt schreef:
Dank je. Ik moet een vragenlijst invullen voor de da. Daar staat een vraag over hoesten. Hij heeft een tijd terug een kuchje gehad. Maar nu proest hij heel veel. Dat proesten deed hij in fases altijd al. Maar nu is het wel heel erg. Het begint na ongeveer 10min rijden. En dit blijft tijdens het rijden maar doorgaan. Ik vroeg me daarom af of dit ook onder hoesten valt. Het lijkt alsof iets hem irriteert.

Zo klinkt het wel ja. Blijven proesten en zeker in beweging lijkt uiting van irritatie.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:28

In jouw geval zou ik het wel noteren ja. Vooral omdat het ook aanhoud en niet een paar x na het rollen is bijvoorbeeld.

Vanmiddag met die van mij even in de bak geweest, die plofte gelijk neer om te rollen. Daarna even laten rennen, staart ging de lucht in en lekker enthousiast. Was alweer een paar maanden geleden dat we dat gedaan hadden. En daarna… geen kuchje gehoord! Dus dat is heel fijn