[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:00

Zo, kwam vanmiddag op stal na aantal dagen.
Keek in de wei en zag staartharen omhoog staan.
Ik in paniek naar pony toe, was het de wind, haha |o

Hier vooralsnog rustig, nog geen deken op, verhaart als een tierelier, manen en staart groeien als kool.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:27

kreeg nog de tip om dode zeezout te kopen,dit op te lossen in water en je paard daarmee 1x per week helemaal spoelen.
scheen goed te zijn tegen eczeem.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:34

Of wekelijks een strandritje maken met paard... hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:48

Ik begin te twijfelen aan de ZE bij mijn paard.
Hij heeft deze winter ook geschuurd. Vooral aan de manen. De lengte is er nog wel, maar aan de kant waar de manen niet hangen, heeft hij de manen aan de aanzet eraf geschuurd en ook de hals zelf heeft hij geschuurd. De staart niet, maar vinden we af en toe, plukken van een cm of 50.
Als je dus naar hem kijkt heeft hij mooie hangende manen met aan de bovenkant rechtopstaande haren.
Ik laat de da er maar bij komen.
Kan het luis zijn of mijt? Vorig jaar winter deed hij dit misschen ook wel, maar toen had hij toch al een fjordenkam en kan ik het gemist hebben. Ben een beetje wanhopig onderhand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:54

zou kunnen je kunt gaan behandelen met een mijtdodend middel die meteen luis aan pakt ,zoals sebacil
je kunt de veearts laten kijken en evetueel een volledog bloedonderzoek laten doen waarbij je ook even kijkt naar tekorten in magnesium,en selenium/vitamine E.

kan voedingsgerelateerd zijn of allergie vor stro ofzo.
kan allerlei kanten op eigenlijk.

je zou eventueel......een holistisch arts kunnen aten kijken.
in zo'n geval als jouw dier kunnen zij soms nog wat vinden wat een gewone veearts weer niet kan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:04

Als je paard in de winter ook schuurt zou ik ook zeker kijken naar andere oorzaken.
Want een eczemer schuurt niet de hele winter door (hooguit misschien het 1ste deel omdat het lichaam nog 'vol' zit).

Dode zeezout werkt antiseptisch, dus erg geschikt.
Maar zoals met alles, met mate ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:31

Ik heb de ingrediënten van derfen nog eens nagetrokken.

De laatste ingrediënt, de jeneverbes, ik vraag mij echt af wat die in derfen doet.
Wat ik lees erover.
Je zou het niet bij drachtige merries mogen gebruiken (jeneverbes stimuleert de baarmoederspier namelijk).
Verder mag je het niet langer dan 6 weken gebruiken, en verder overprikkelt het de nieren.

Wordt dit allemaal vermeld bij dit "wonder' product?

Was er al niet kapot van, en nog steeds niet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 03:15

ik vermoed dat de dosering jeneverbesolie dermate laag is dat het risico op de bijwerkingen nihil is
maar is allemaal na te vragen, mailtje naar een fabrikant is zo gebeurt :)

wat mij betreft wegen in mijn situatie de voordelen ruimschoots op tegen de eventuele nadelen \
en het grootste nadeel...het ruft naar een afgefikt berkenbos :+

ik vind het nog steeds erg fijn om een smeersel zonder petroleumderivaten etc te kunnen gebruiken... en mijn paard er dermate op reageert dat de jeuk vrijwel niet meer aanwezig is ...dat heb ik geen enkel ander middel op deze manier voor elkaar zien krijgen en ik heb toch al aardig wat smeersels de revue zien passeren

over het langdurig gebruiken, mijn ervaring is dat je het na een paar keer wat vaker te smeren, maar 1 keer per weer hoeft te smeren, dus de toediening van de stoffen aan het paard is niet continu en geen grote hoeveelheden ,van een smeersel waarin de concentratie jeneverbes waarschijnlijk erg laag is het is nog steeds heel wat gezonder in mijn ogen , dan een heleboel andere smeersels die niet half zo goed werk leveren ,

maar heb voor de gein een mailtje de deur uit gedaan naar de fabrikant

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:43

ben benieuwd wat je als antwoord krijgt!

duna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:52

Gebruik PUUR Culico in combinatie met PUUR Allergie
PUUR Culico bevat een verdunning van de Culicoïdesmug (knut) waar paarden met staart- en maneneczeem allergisch voor zijn. Door langere tijd een kleine hoeveelheid hiervan toe te dienen, went het lichaam aan het gif van de mug waardoor de overgevoeligheid hiervoor vermindert.

Overweeg ook eens een kuur Drainage Compositum dit geeft vaak een goed resultaat in de aanpak tegen eczeem

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:49

Mindim schreef:
Ik begin te twijfelen aan de ZE bij mijn paard.
Hij heeft deze winter ook geschuurd. Vooral aan de manen. De lengte is er nog wel, maar aan de kant waar de manen niet hangen, heeft hij de manen aan de aanzet eraf geschuurd en ook de hals zelf heeft hij geschuurd. De staart niet, maar vinden we af en toe, plukken van een cm of 50.
Als je dus naar hem kijkt heeft hij mooie hangende manen met aan de bovenkant rechtopstaande haren.
Ik laat de da er maar bij komen.
Kan het luis zijn of mijt? Vorig jaar winter deed hij dit misschen ook wel, maar toen had hij toch al een fjordenkam en kan ik het gemist hebben. Ben een beetje wanhopig onderhand.

Luis kun je zien, die lopen op de huid, ze zijn klein maar kijk eens heel goed!
Mijt kan ook, (die zie je niet, zitten onder de huid)je hebt wel verschillende soorten, dus ik zou wel een middel kiezen speciaal voor die mijt, want ze kunnen heel hardnekkig zijn!
(luizen trouwens ook)

Jeneverbes??
Dan kan ik af en toe wel een slokje nemen! :P
Ik denk wel dat je te weinig gebruikt voor overdosering van jeneverbes, voor ons paard is het naast de deken heel erg gebaat bij derfen, dus de neveneffecten moeten wel erger zijn dan de kwaal.
Als je wel eens zelf medicijnen slikt staat er vaak ook een hele lijst van de evt. bijwerkingen, maar zolang die niet erger zijn dan de kwaal moet je toch wat!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:22

Even klein vraagje, hoe lang geven jullie de Drainage kuur? Tot het flesje op is, of is een bepaald aantal dagen een maximum?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:25

ik deed vorig jaar twee flesjes, met een stopweek ertussen.
Anders zou ik gewoon altijd een heel flesje geven.

Ben erg benieuwd hoe de Derfen aanslaat dit jaar, vorig jaar was ik er erg enthousiast over in ieder geval en behalve de stank en bruine kleur en vieze manen :P hadden we totaal geen bijverschijnselen.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:53

Goedenmiddag ,
ik meld me ook weer even .... ik heb dit weekend wedstrijd gereden en uiteraard is de kalende wienig behaarde staart van mijn paardje bij de jury (mevr. Zoest-Boerboom), opgevallen en de jury had tegen de schrijfster gezegt dat ik mijn paard zijn staart een aantal dagen moest insmeren met (menselijk) ochtend urine .... heeft iemand hier wel eens van gehoord --- ikke dus niet ? ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:03

kun je prima proberen hoor!
word wel tegen meer kwaaltjes aangeraden.
je kunt ook de staart een keer spoelen met natuurazijn.
wel uitkijken op open plekjes want het prikt.

er zijn zo ontzettend veel middeltjes die je proberen kunt.
ik reed vroeger een dravertje die ook staartschuurde en bij haar werkte de azijn dus heel goed.

benzylbenzoaat schijn je ook te kunnen gebruiken bij jeuk,schijnt dat dat ook mijt dodend is

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:13

Weer wat geleerd :D ... misschien ga ik het wel proberen ... vind het wel een raar idee hahahahahah Het is idd waar dat er zoveel middeltjes zijn en niets werkt hetzelfde wat bij het ene paard werkt doet niets bij het andere paard, het is echt zoeken totdat je iets gevonden hebt wat bij jouw eigen paard aanslaat , ik ben nog steeds zoekende alhoewel ik heel erg twijfel of het bij mijn paard wel ZE is dit omdat ze er de hele winter gewoon last van heeft gehad het is geen enkel moment rustig geweest, mijn paardje heeft geen jeuk maar een kale en zeer poreuse staartwortel maar aan haar manenkam heeft ze wel duidelijk ZE plekken dus tsja ik blijf gewoon lekker aanmodderen :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:06

Auky schreef:
atorka schreef:
Klitten voorkomen onder een deken? Een van onze klanten gebruikt altijd een klein beetje Cowboy Magic, blijven de manen erg lang klit vrij terwijl ze toch onder de deken zitten.

Werkt absoluut, gebruik het ook eens in de zoveel tijd om het boeltje klitvrij te maken. Heerlijk spul!

Bij de Action hebben ze Hegron haarserum voor 2,99 en dat schijnt dezelfde werking te hebben als de Cowboy Magic detangler.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:13

yvonnedv schreef:
Auky schreef:
Werkt absoluut, gebruik het ook eens in de zoveel tijd om het boeltje klitvrij te maken. Heerlijk spul!

Bij de Action hebben ze Hegron haarserum voor 2,99 en dat schijnt dezelfde werking te hebben als de Cowboy Magic detangler.

Lijkt me toch sterk dat daar dezelfde ingredienten inzitten... ;)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:17

Wat ook helpt tegen zomerexceem is : uiercréme of uierzalf van de kruitvat.
Van de zalf worden de manen en staart wel erg vettig, dus 't beste is uiercréme.

Zo heb ik altans de zomer doorgebracht met mijn paardje die er ook last van heeft, iedere ochtend, avond & na het rijden een dikke laag aanbrengen en het werkt :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:19

Dat is denk ik gewoon om de huid soepel te houden. daar werkt van alles voor. Babyolie, babyzalf/creme, vaseline etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:39

je moet alleen met bepaalde zalven uitkijken dat die in samenwerking met de zon wel verbranding van de huid kunnen geven!
in elk geval bijna alle olieën, en uierzalf is ook uitkijken.
ik heb ze vroeger wel geprobeerd,maar appie reageerde er juist op met nog meer jeuk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:04

Er zijn heel veel anti-klit producten, waarvan veel met silliconen.
Dat is niet goed voor het haar, dus daar moet je op letten.
Silliconen zitten volgens mij ook in cowboy magic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:12

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:16

Ik kom hier even nieuw in dit topic binnen vallen, en heb meteen een aantal vragen := Ik hoop dat er hier bokkers zijn die mij kunnen helpen :)
Mijn merrie (d-pony) schuurt al de hele winter, haar staart is van super dik naar een ielig staartje gegaan. De staartwortel is bijna helemaal kaal en de billen hebben ook geen haar meer. Ook de manen aan de rechterkant zijn een beetje weg. Door het schuren heeft ze overal korstjes en kale plekjes. We hebben haar al 3 keer behandeld met sebacil en haar behandeld tegen aarsmaden. Er zijn 3 verschillende dierenartsen bij haar geweest en geen van allen wisten ze waarom mijn pony zo'n jeuk heeft. De een zei dat ze geen luizen kon vinden, en de andere zei dat je luizen zoiezo niet met het blote oog kan zien? Alle 3 sloten ze zomereczeem uit, dus dan blijft er denk ik nog schimmel of schurft over? Wij hadden eerst naast de stal van onze pony 5 kippen, omdat deze erg gevoelig zijn voor luizen en voor veel stof zorgen, hebben wij deze meteen verkocht en de hele stal schoon gemaakt en ontsmet. Nu hebben we haar weer 2 keer gewassen met sebacil, maar het werkt nog niet. Als het na 2 weken nog niet werkte, zou de DA terug komen om huid weg te krabben en dit in het lab te laten onderzoeken. Het is vandaag precies 2 weken geleden, dus ik denk dat het tijd wordt om de DA maar weer eens te bellen?
Heeft iemand nog andere suggesties over wat het zou kunnen zijn? En kun je luizen nu wél of niet zien?
Alvast bedankt! :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:27

Ja, Ellepel, het is alleen allemaal zo belachelijk duur!
Het scheelt ook, hoe sterk het haar is van je paard.
Mijn arab heeft veel eerder afbrekend haar dan de tink, die kunnen wel tegen een stootje gelukkig.
Ik heb wel iets ontdekt bij onze deken, de rsi, wat werkt zodat de deken niet zo op de manen hangt.
We hadden een elastiek gespannen tussen de twee haken die onder de deken zitten om een hals aan vast te maken.
Daardoor ging de deken bovenop iets omhoog en komt het niet zo op de manen/schoft te drukken.
Later had ik dat eraf gehaald en toen begon het opeens te schuren!
Dus dit jaar ga ik dat weer zo proberen.

Renske, luizen kun je wel zien!
Mijten niet.
In de winter zomereceem zal het niet zijn.
Maar wat heb je gedaan om van de aarsmaden af te komen?
Want die zijn resistent tegen een groot aantal ontwormingsmiddelen.