Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:31

Nado

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 17:44

Ach Kimmie, wat naar voor je om jouw Bitje zo te zien...
Ik zie ook duidelijk veel verbetering met de pijnstilling. Fijn dat je hem kan helpen. Ik duim heel hard mee dat jullie de zwelling snel de baas zullen zijn!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:36

Jannepauli schreef:
makkie79 schreef:
hoi hoi

Ik heb effe een vraagje!!!
Hoe zit het eigenlijk met de voeding voor paarden met cushing?
Mijn vriendin der paard heeft cushing helaas veel te laat geconstateerd (ik zag het al 4 maanden geleden maar de DA zei dat kan niet ze is daar veel te jong voor (13 is ze)).
Ze hadden eerst de diagnose EMS gesteld en moest ze enorm veel afvallen (terwijl ze echt niet dik was) Het is een Camarque en die zijn barok en stevig.
Maar goed je volg de DA adviezen op.
Nu is ze zo ingevallen ziet er echt verschrikkelijk uit.... maar de DA blijft zeggen dat het goed zo is!!!
Ze krijgt nu 1 plak graszaadhooi in de ochtend en 1 in de avond en na arbeid 250 gram saniqu muslie.Naar mijn idee veel te weinig!!!!
Wat zegt jullie DA??

En buiten dat krijgt dat paard niks? En medicatie?

Ja sinds vrijdag medicatie maar de DA heeft niets gezegt over de voeding!!
Ik maak me serieus zorgen.
Morgen ga ik zelf de DA bellen (zal me wel niet in dank afgenomen worden) maar ik maak me gewoon zorgen op het paardje!!!
Vind het zo wie zo al erg dat de DA het niet erkende en dat ze advieseren om zo door te gaan.
Ik heb me enigzins al verdiept in cushing en naar mijn idee is dieten (vermageren) juist helemaal niet goed!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:28

Kimmie succes met Gambit... Hoop dat hij snel opknapt!!!

Makkie79: mijn merrie heeft ook Cushing en moet wel afvallen. Maar het dieet van jouw paard is wel heel erg schaars :=
Mijn merrie krijgt nu 8 uur weidegang op een kaal stuk met iedere dag een meter gras erbij. Snachts krijgt ze 5 kg hooi. Als ze minder lang op t land staat krijgt ze wat meer hooi en andersom ook, dan krijgt ze minder hooi.

Ik zou jouw paard, als hij niet op de wei staat, houden op zo'n 7 à 8 kg graszaadhooi. 2 plakken is wss 3 kg en wel erg karig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:45

makkie79 schreef:
[
Ja sinds vrijdag medicatie maar de DA heeft niets gezegt over de voeding!!
Ik maak me serieus zorgen.
Morgen ga ik zelf de DA bellen (zal me wel niet in dank afgenomen worden) maar ik maak me gewoon zorgen op het paardje!!!
Vind het zo wie zo al erg dat de DA het niet erkende en dat ze advieseren om zo door te gaan.
Ik heb me enigzins al verdiept in cushing en naar mijn idee is dieten (vermageren) juist helemaal niet goed!!

Voeding is uiteraard een onderdeel van de behandeling van Cushing en wat het paard dat je beschrijft krijgt is ws te weinig.
Graszaadhooi is goed voor paarden die sterk moeten afvallen omdat dit hooi nog maar weinig voedingsstoffen bevat - de meeste energie is vooral in het vormen van graszaad gaan zitten en wat rest is voornamelijk maagvulling ( vezels en zeer laag gehalte aan vit/min).

Ten eerste moet het gewicht van het paard bepaald worden: moet een paard afvallen dan geeft je 1,5% van het lichaamsgewicht. Paarden die niet hoeven af te vallen geef je 2%. Verdeeld over de dag uiteraard.
Daarnaast heeft het paard zeker een vitamine-mineralen supplement nodig.
Weet je of het paard pergolide krijgt?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:39

Sterkte met Gambit Kimme, hopelijk knapt hij snel weer wat op!

Even een vraag van mijn kant aan de ervaringsdeskundigen... wanneer besluiten/besloten jullie om de dosis pergolide te verhogen? Mijn shet heeft nu bijna een jaar 0.5 mg en dat ging eigenlijk heel goed. Maar sinds een paar weken loopt ze weer stijf. Of het beginnende HB is, rotstraal die stiekem weer opspeelt, of stijfheid van het koude en natte weer is me niet helemaal duidelijk.
Ik heb haar eind aug laten testen op ACTH en de waardes waren toen goed. Ben twee weken geleden een half schepje provarium breeding erbij gaan geven maar dat lijkt ook niet echt wat te doen (hoe lang duurt het voor je daar wat van zou zien?)
Dus.. nu zit ik te twijfelen om toch te proberen de pergolide wat op te voeren. Wat is wijsheid...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:13

Op dit moment is er op het Noordelijk halfrond, sprake van de zgn 'seasonal rise'... dat betekent kort gezegd dat de ACTH waarden verhoogd zijn ( bij alle paarden, niet alleen de Cushing-paarden) en je daardoor kunt denken dat de pergolide mnder goed werkt. Het is dan ook in de periode october-november niet aan te raden om ACTH te testen, tenzij je DA goed op de hoogte is van de aanpassingswaarden die o.a. door Dr Andrew Durham (Liphook Hospital) gehanteerd worden om de juiste uitslag te bepalen.

Eigenlijk zou je voor het verhogen van de dosering opnieuw moeten testen om te zien hoe de zaken ervoor staan, met bovengenoemde bemerking. Je zou met je DA kunnen overleggen maar m.i. zou je best wel met o.25 mg kunnen verhogen zonder dat je in de problemen raakt en zien hoe het gaat.

Aanvulling: ik zie dat je in de UK woont? Dan kun je ook even met Liphook bellen !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:44

Lastig Gemske, je zou inderdaad iets omhoog kunnen gaan met de pergolide, na overleg met je DA wat die er van denkt?
Het is wel zo dat wij (als ik terugkijk) als wij gingen verhogen dat vaak in het najaar was .. omdat bijvoorbeeld willy weer slechter door zijn vacht heen ging komen dan daarvoor - meer krullen bijvoorbeeld.

Kimmie hoe is het vandaag met Gambit? Zit er al verbetering in zijn situatie? En eet hij al weer wat? :(:)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:49

hij loopt wel beter vind ik,maar het is echt nog heel pijnlijk als je eraan zit,zijn been lijkt wel iets dunner,zijn koker is nog mega dik en zijn buik daarvoor loopt steeds voller van de oedeem...

het zit bij hem echt zo bovenin het probleem...

eten doet hij wel weer,niet graag,maar gister wel wat senior priores gegeten en zijn hooi was redelijk opgegaan...en gras eet ie wel,maar ja helaas een hele kale wei hier...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:54

Jannepauli schreef:
Op dit moment is er op het Noordelijk halfrond, sprake van de zgn 'seasonal rise'... dat betekent kort gezegd dat de ACTH waarden verhoogd zijn ( bij alle paarden, niet alleen de Cushing-paarden) en je daardoor kunt denken dat de pergolide mnder goed werkt. Het is dan ook in de periode october-november niet aan te raden om ACTH te testen, tenzij je DA goed op de hoogte is van de aanpassingswaarden die o.a. door Dr Andrew Durham (Liphook Hospital) gehanteerd worden om de juiste uitslag te bepalen.

Eigenlijk zou je voor het verhogen van de dosering opnieuw moeten testen om te zien hoe de zaken ervoor staan, met bovengenoemde bemerking. Je zou met je DA kunnen overleggen maar m.i. zou je best wel met o.25 mg kunnen verhogen zonder dat je in de problemen raakt en zien hoe het gaat.

Aanvulling: ik zie dat je in de UK woont? Dan kun je ook even met Liphook bellen !

Wat interessant, heb je hier meer informatie over? Of waar ik dat kan vinden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 15:47

die seasonal rise duurt tot eind januari,tot de dagen weer gaan lengen, en begint als de dagen korter worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:41

Gemske... wat als je de dosering Provarium Breeding weer verlaagd?
Het schijnt niet altijd te werken om de dosering te verhogen.
(mogelijk heeft het invloed op de werking van Pergolide)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:56

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik heb vanmiddag de veearts even gesproken, die was toevallig op stal. Hij was een beetje terughoudend vanwege de geteste waarde 6 weken geleden, maar het kon niet veel kwaad om een paar weken een wat hogere dosering te proberen om te kijken of dat helpt. Ideaal zou je weer willen testen, maar dat kost ook weer 100 euro, dan kan ik het beter uitproberen lijkt me.

Provarium breeding ben ik weer even mee gestopt nu, ze vond het ook niet lekker. Heb wel een magnesiumsupplement besteld om mee te beginnen. Dat kreeg ze nog niet maar heeft haar jaren geleden wel een keer goed geholpen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:36

Ik zet even een 'stipje' in dit topic.
Vorige week heeft mijn paard de diagnose Cushing gekregen, ze krijgt nu vanaf zaterdag 1 x daags een tablet Prascend, verder moeten we afwachten....
Mijn paard heeft nog maar weinig symptomen, de ergste op het moment is gigantische jeuk. Ze weet van de jeuk niet meer waar ze het heeft, arm ding :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:15

Jasia, als een paard nog maar weinig symptomen heeft, kan Provarium Breeding een goed alternatief zijn.
Mijn paard heeft het daar 2 jaar goed mee gefunctioneerd, totdat het een 'echte' cushing- patient werd. De jeuk werd ook veel minder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:18

Jasia: Wow 1 tablet direct of moet je opbouwen? Best een hoge dosis is dat toch voor weinig symptomen? Of heb ik dat fout! Hoop dat je paard snel opknapt!

Provarium Breeding durf ik niet te geven omdat er gewaarschuwd wordt dat er interacties zijn met monnikskruid en dopamine agonisten. Hoe die interacties zijn (versterkend of verzwakkend bijv) weet ik niet. Maar ik hou t voorlopig nog even op alleen de pergolide. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:18

Focussed schreef:
Jasia: Wow 1 tablet direct of moet je opbouwen? Best een hoge dosis is dat toch voor weinig symptomen? Of heb ik dat fout! Hoop dat je paard snel opknapt!

Provarium Breeding durf ik niet te geven omdat er gewaarschuwd wordt dat er interacties zijn met monnikskruid en dopamine agonisten. Hoe die interacties zijn (versterkend of verzwakkend bijv) weet ik niet. Maar ik hou t voorlopig nog even op alleen de pergolide. :D

Even heel gechargeerd gezegd "heel amerika geeft bijna beiden aan hun cushing paard" ;-) . Je zou eens moeten zoeken op chasteberry of vitex of vitex agnus en pergolide dan kom je zoveel topics en pagina's tegen waarop dit besproken wordt en dat het ondersteunend werkt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:20

Jasia schreef:
Vorige week heeft mijn paard de diagnose Cushing gekregen, ze krijgt nu vanaf zaterdag 1 x daags een tablet Prascend, verder moeten we afwachten....
Mijn paard heeft nog maar weinig symptomen, de ergste op het moment is gigantische jeuk. Ze weet van de jeuk niet meer waar ze het heeft, arm ding :(:)

Meestal is het voor je paard fijner om de doses in stapjes van 0,25 mg op te bouwen een paar dagen per stap. Ik neem aan dat je pil 1mg pergolide bevat en dat is dan best een behoorlijke dosis om mee te starten. Als je pech hebt, heeft je paard dan meer last van de bijwerkingen ..

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:24

Jasia schreef:

Jasia, heel vervelend voor het paard en voor jou: deze diagnose horen is heel vervelend. Mijn fjord knapte enorm op van Pergoldie en heeft al twee jaar geen klachten meer (is ook 120 kilo afgevallen...)

Maar: is dit dan het eerste paard dat nu echt Prascend krijgt??? Hier is toch veel over te doen geweest in het toppic? Dit is de op dieren geteste Pergolide. Ik kocht vorige week nog Pergolide bij de humane apotheek: 80 euro voor 200 tabletten.

Mijn vraag aan Jasia: is de Prascend 1,0 mg per tablet? En (als ik het vragen mag) : hoeveel kost Prascend?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:56

Ik zal thuis even kijken hoeveel mg..
Ik betaal 130 euro voor 80 tabletten....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:28

fargo schreef:
Focussed schreef:

Even heel gechargeerd gezegd "heel amerika geeft bijna beiden aan hun cushing paard" ;-) . Je zou eens moeten zoeken op chasteberry of vitex of vitex agnus en pergolide dan kom je zoveel topics en pagina's tegen waarop dit besproken wordt en dat het ondersteunend werkt.

Dank voor de tip, ga eens aan de Google :d

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:50

Focussed schreef:

Vitex (bv Provarium Breeding) en Pergolide benaderen het 'managen' van de hypofyse op verschillende manieren. Voor zover ik weet zal het elkaar niet tegenwerken maar de vraag is of én pergolide én vitex niet een vorm van overkill is.
Wat je bij vitex niet mag gebruiken is acepromazine (kalmeringsmiddel, wordt ook wel bij hoefbevangenheid gegeven) - daar zijn voldoende wetenschappelijke studies dat die stoffen elkaar gaan tegenwerken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:01

Provarium Breeding wordt ook maar met een heel klein schepje per dag gedoseerd. En wij hebben het altijd ter ondersteuning van de pergolide gegeven. Ook met het idee dat je dan langer met een lagere dosis van pergolide toe zou kunnen - en dat zag ik in de ervaringen van de VS boards ook terug bij mijn recente google acties ;-)

Heb al wel eens vermeld dat ik ooit - haha - een onderzoek ben tegengekomen waarbij een lage dosis van vitex/chasteberry/monnikspeper/kuisboom (hoe je het maar wilt noemen ;-) ) ondersteunend zou werken bij o.a. pergolide. Niet meer terug kunnen vinden ook niet bij mijn laatste speur acties maar wel degelijk gelezen in onderzoeksverslag met resultaten erbij (amerikaans).

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:19

In de Prascent zit 1 mg Pergolide Mesilaat...
Ik moest beginnen met 1 tablet per dag, omdat haar symptomen wel erg heftig zijn en voor Anneloes zelf ontzettend vervelend.
Ze heeft zó veel jeuk dat ze van gekkigheid niet meer weet waar ze het heeft. Ze is dan ook ontzettend down, reageert op niets meer en helemaal niet zichzelf.
Over 4-6 weken gaan we kijken of de symptomen al afgenomen zijn, zo niet, doen we nog een bloedonderzoek.
Dan gaan we bekijken of we kunnen halveren naar een halve tablet per dag en hoe ze het daar dan op doet.. :)

Ik betaal voor 80 tabletten 130 euro..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:30

Dat down zijn komt niet door de jeuk maar door de overproductie van het cortisol (stress) hormoon. Haar hormonen zijn zo van slag en ze produceert op dit moment geen gelukshormoon dopamine. Dus is ze depressief. Als de medicijnen gaan werken worden de hormonen weer op orde gebracht en voelt ze zich beter. Maar het aanpassen van hormonen is een ingrijpend zaakje, dus als dat direct met grote stappen gebeurt, kan ze zich als bijwerking angstig, duizelig en misselijk voelen... en door de misselijkheid stoppen met eten als je pecht hebt.

Pas na 6 tot 8 weken heeft het pas echt zin om bloedonderzoek te doen, na 4 weken is nog veel te vroeg, dan ga je pas de eerste duidelijke definitieve wijzigingen zien. Binnen de 8 weken weer bloedonderzoek doen, is zonde van je geld en bovendien weet je dan nog niet wat de echte inwerking van 1 mg pergolide is.
Helaas zijn sommige DA niet echt goed op de hoogte van de werking van het medicijn (ik kan daar wel een beetje pissig van worden eerlijk gezegd :o :( -:(- ) en wanneer je pas echt goed kunt meten of de werking voldoende is of verder opgehoogd moet worden. Zo zijn ze ook niet op de hoogte van het feit dat rustig aan opbouwen veel beter is voor een paard (en ook voor een mens die pergolide slikt, geldt een opbouwfase..)
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-10-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt