[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:02

ja ik ook t beste is da er bij halen lijkt mij

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:04

Ik heb gelezen dat de Zomerexceem niet alleen dor een vliegje komt maar dat het een huidaandoening is en dat er sowieso schilfers komen o.i.d...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:08

trisca schreef:
Ik weet het, heb mijn scriptie hierover geschreven (is per mail wel op te sturen), over het gehele immuunsysteem. Heeft een artikel van mij vorig jaar in de Hoefslag gestaan. Zei het voorzichtig omdat sommige mensen hier soms toch hele andere ideeen hebben en ik die niet voor het hoofd wilde stoten.

in de hoefslag?
zo wat goed!!!
Haha!

die schilfers heeft ap ook..kijk maar:
Afbeelding
de foto is gemaakt eind november.
zijn manen zijn nu schoon, gewoon heel goed poetsen dan gaan ze er vanzelf uit.
komt denk ik doordat de huid de hele zomer aangetast is en het zich nu gaat herstellen.
nu heeft ap het heel erg in zijn staart,ik wil er wel een foto van maken hoor.

nikkii_lisa:
jammer het dat die boeren nooit wat willen?
wat voor voer krijgt het paardje?

nanette_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:11

Die schilfers heeft mijn paard ook, maar mijn shet heeft het ook, maar die heeft volgens mij geen exceem, ze jeukt nooit zo erg, alleen met haar kont tegen de kruiwagen maar ze is gewoon gek Tong uitsteken maar betekenen die schilfers dat ze zomerexceem hebben? en hoe kun je het in de zomer zien?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:12

Ja
Heel erg bedankt.

Dus niemand heeft enig idee wat het eventueel zou kunnen zijn?

Ellepel; Ja erg jammer. Zuinig op de centen hè?
Lies krijgt Hippostar sportbrok, ongeveer een kilootje per dag, een half brood (heeft de eigenaar bedacht, dit krijgt ze zo'n 3x per week), en 2 plakken hooi.
Dit eet ze al zo'n 12 jaar.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:14

Ze heeft trouwens 's zomers wel anti-biotica gehad. Een injectie tegen de jeuk, dit werkte erg goed, dit moest ik aanvullen met een poeder. Ik ben de naam even kwijt. Een wit poeder wat door het biks moest.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:14

nanette_bokt schreef:
Die schilfers heeft mijn paard ook, maar mijn shet heeft het ook, maar die heeft volgens mij geen exceem, ze jeukt nooit zo erg, alleen met haar kont tegen de kruiwagen maar ze is gewoon gek Tong uitsteken maar betekenen die schilfers dat ze zomerexceem hebben? en hoe kun je het in de zomer zien?

mijn verzorgshet ook geloof dat heel veel paarden die schilfers hebben..
mijn verzorgshet die schuurt ook niet egt alleen z'n staart inderdaad oook soms aan de kruiwage lekker irritant als die bijna volzit en de shet duwt em om Huilen maarja:p maffe beesjes maar wel schatjes:P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:17

rocky de shet bij ons heeft ook schilfers,maar die zijn kleiner, lijkt mee op echt roos.
de schilfers die ap heeft zijn vrij groot en vaak zitten ze echt nog aan de manen vast.
nikki, 1 kilo sportbrok?
doet ze veel werk dan? anders is het best veel hoor,maar hoeft niet daarvan te komen he.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:24

Ze loopt ongeveer een uur per dag. Meestal 4 tot 5x in de week dressuurmatig waaronder 1 les waarbij ze in totaal 2 uur loopt. De rest van de dagen wordt afgewisseld met longeren of een flinke buitenrit. Ze loopt 6 á 7 dagen in de week.
Het is niet 'veel' werk, want ze loopt hooguit op L2 niveau.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 09:06

carina schreef:
Amigo_tje schreef:
oliebol, dan zal het toch een 2-delige zijn?
Dan valt ie weg voor mij, de Sweet Itch Hoody. Ik wil er één uit 1 stuk, met vaste hals dus...

Voor de duidelijkheid. Als je de échte Sweet Itch Hoody hebt, de witte met oorgaten aan de hals, dan is dit een deken met een VASTE hals. De hals maak je onder de hals vast met klitteband, wat zo stevig zit dat ik mij niet kan voorstellen dat dat uit zichzelf los gaat.

Carina heeft deze deken dit zomerseizoen op gehad, en hij bevalt me prima! Is nog geen krasje op te zien, terwijl ze toch met 2 zéér slopende ruinen in de wei heeft gestaan.

Ik heb de deken ook. Het is een zeer fijne deken. Gaat niet snel kapot en is niet zo warm in de zomer. Onze paarden vonden dat getrek over het hoofd van die andere bruine dekens niets. Toen deze gekocht en deze dekens zijn heel praktisch met het klitteband bij de hals. Ze zijn ook snel droog als ze nat zijn. Voor mij en mijn paardjes geen andere exceemdekens meer.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:47

Nikkii_Lisa schreef:
Ze heeft trouwens 's zomers wel anti-biotica gehad. Een injectie tegen de jeuk, dit werkte erg goed, dit moest ik aanvullen met een poeder. Ik ben de naam even kwijt. Een wit poeder wat door het biks moest.

Is het een witte zak met groene accenten op? Het is ook geschikt voor kalveren en varkens. Ik ben de naam ook even kwijt, maar dat is idd een anti-biotica, die geef ik ook aan mn paarden.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:29

Het zat in een klein potje, van de veearts. Dus ik weet niet uit wat voor zak het komt.
Ik ga in ieder geval de veearts raadplegen!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:52

Nikkii_Lisa schreef:
Laatst stond in de Bit een artikel over zomereczeem dat erfverlichting ook vliegen aantrekt. Nu staat ze langs huis maar hebben we toch de lichten gewoon uitgelaten.

Dat was mijn stuk Haha! Ik denk dat het bij jou pony iets anders is, maar je kunt het beste de veearts er even naar laten kijken. Op de foto is het duidelijk beneden de 15 graden, het vliegje dat bij de meeste paardem zomereczeem veroorzaakt is dan niet actief

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:57

een alergische reactie uit zich vaak ook door een onrustige huid. Er is wel aangetoond dat als de paarden met zomereczeem naar een eiland worden geplaatst waar die vliegjes niet zijn er ook geen zomereczeem meer is.

Toch ben ik van mening dat het ongeveer net zo werkt als bij mensen met b.v. astma of melkalergie. Die mensen zijn vaak niet alleen daar gevoelig voor, maar hebben ook reacties op andere allergenen zoals stof, huisdieren, pollen, etc...

Volgens mij zijn veel paarden die niet tegen de steken van dat vliegje kunnen ook gevoelig voor andere factoren, dat maakt het juist zo moeilijk. Wat is het waar je paard op reageerd? Dat kan in het voer zitten, heb ook al verhalen gehoord over kalk in het leidingwater van de drinkensbakken, pollen, bepaalde beplanting, mijten, dazen..etc..

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:32

Dazen en vliegen zitten er nauwelijks bij ons, ze staat op zand, gewoon bollengrond. Ze heeft ook haast nooit last ervan dat er vliegen op haar hoofd of lichaam zitten.
We hadden nieuw hooi toen wat best stoffig was, dus misschien dat het daar aan lag? Maar dan zou het nu toch allang weg moeten zijn?
Ze had eerder ook geen last van een onrustige huid. Zelf denk ik aan een beestje wat zich in haar genesteld heeft? Op haar huid? Misschien zelfs onder? Omdat die korst (zo groot als een hand) ineens opdook?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:45

Mijn verzorgje heeft zomereczeem, ik heb 2 jaar terug een eczeemdeken (zie profiel voor foto) gekocht.
Die heeft ze dat jaar al heel vroeg op gehad, eigenlijk vanaf maart. Werkte heel goed, ze had eigenlijk alleen nog jeuk achter de oren, waar de deken te kort was. Ook waste ik haar in de zomer 1 tot 2x per week met zt-champoo en daarna een soort jeukstillende olie erop.

Die zomer bijna al haar manen gehouden! Vorige zomer is het echter weer helemaal mis gegaan, ik was op vakantie toen ze een veulen kreeg, ze hebben toen de deken (die ook wel heel erg kapot ging prikkeldraad! Boos! ) er af gelaten. Helemaal kaal met open wonden was het resultaat. Heb geprobeerd de deken nog een keer op te lappen maar ze had al zo'n wonden en jeuk dat het niks meer werd.

Toen ben ik veel dekens gaan passen, maar geen een paste echt goed. (rug/hals verhouding) Toen heb ik de gespen van haar oude vod gehaald, om zelf een passende deken te gaan maken.
Daarom heb ik een paar vragen:
1 Waar zou je stof kunnen kopen om zelf een eczeemdeken te maken?
2 Vanaf wanneer moet ze hem op?
3 Ik heb appelazijn met knoflook, vanaf wanneer moet dat gegeven worden?
4 Tips voor de deken, zijn ook heel welkom (bijv. De staartflap zó is handig/juist niet want...)

Alvast bedankt voor de hulp!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:00

Nikkii_Lisa het zou ook schurftmijt kunnen zijn, maar dan zul er echt een DA bij moeten halen om te kijken wat het nu precies is en dan kun je het pas gaan behandelen. Ik denk nl niet dat het zomerexceem is, maar goed ben natuurlijk geen da en vanaf een foto kun je het ook niet zo goed zien.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:26

Trisca, heb je toevallig jouw artikel nog ergens? Lachen Of was dat al hier ergens geplaatst en heb ik eroverheen gelezen? Ben errugg benieuwd nl!! Ja ZE is wel één vd bijzondere aandoeningen bij paarden, toch zou er meer onderzoek naar moeten worden gedaan... Nu heeft mijn pony twee nogal aparte aandoeningen waarvan men niet weet waardoor het ontstaat. Hij lijdt aan zomereczeem en maanblindheid. Tref ik t ff Knipoog hihi

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:27

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:18

angelax schreef:
waar ga je hem bestellen?
bij ooteman was hij in de aanbieding maar niet de maat.
maar als je hem bestelt moet je volgens mij de maat weten voor de oortjes dat weet ik niet natuurlijk!
en asl hij niet past hoe zit het met terugsturen bestel hem in belgie waarschijnlijk

Gewoon de normale dekenmaat van je paard bestellen. Het is onzin dat er speciale maten voor de oren zijn... Clown

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:39

dat stat op die site Tong uitsteken

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:41

De Everline eczeemdeken is mij wel bevallen. Alleen was deze eigenlijk net iets te klein voor mn pony, helemaal nu ze sinds een peesblessure ook nog eens flink dikker is geworden. Nu wil ik deze dus opnieuw kopen maar dan en maatje groter. De everline heeft een hele brede buikflap en omdat mijn pony vooral haar buik behoorlijk schuurt vind ik dit erg fijn.

Ze hebben hier http://www.homeovet.nl/artikelen_ruiter ... eemdekens/ de 'everline' deken die ik al heb en een nieuwe 'everline extensive'.

Gewone deken:
- Extra staart bescherming.
- UV bestendig.
- Lucht circulerend

En de Extensive met als extra:
- Meervoudig verstelbaar
- Snel drogend materiaal
- verbeterde kwaliteit
- optimale passvorm

Is er al iemand die ervaring heeft met deze deken?
Het verschil is € 30-. Zijn de verbeteringen dit geld waard?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:37

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:49

zweetvos schreef:
Gewone deken:
- Extra staart bescherming.
- UV bestendig.
- Lucht circulerend

En de Extensive met als extra:
- Meervoudig verstelbaar
- Snel drogend materiaal
- verbeterde kwaliteit
- optimale passvorm
Is er al iemand die ervaring heeft met deze deken?
Het verschil is € 30-. Zijn de verbeteringen dit geld waard?
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik alleen die Extensive heb en dat ik t een hele fijne deken vind. Ja Ik zie de verschillen niet echt met de normale, maar hij droogt idd erg snel. Ook zie ik dat op die normale geen verstelriempjes zitten op de schoft, dat heeft die extensive wel.
Edit: (ik heb m btw bij http://www.atorka.nl vandaan, daar is ie nu in de aanbieding voor 95 euro. Er staat een plaatje bij van de oude versie, maar het is die Extensive weet ik uit ervaring Knipoog )

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:01

Nog even een vraagje..zeggen jullie nou JA of NEE tegen de pagony eczema