Maristj schreef:nu het schudden is met momenten wel hevig inderdaad, dierenarts zei gewoon blijven rijden, maar zo leuk en handig is het niet, zit je constant met een weglopend paard of wil die niet goed doorgalopperen, en loopt ze te niezen en te schudden, vraag mij af wat het paard er dan nog aan heeft?? hij zegt ook dat het door suikers enz is.. ik moet nu een speciale mengeling geven die samengesteld is, ipv voordroog zou ik hooi moeten geven en veel minder weidegang.. ook niks van appels, wortels, bieten, snoepjes, enz..
Dat zou dan betekenen dat je paard een schimmel in zijn lichaam heeft die het schudden veroorzaakt? Schimmels leven op/van suikers namelijk. Ben benieuwd hoe je DA daar is achter gekomen of wat zijn redenatie hier voor is?
En schudt je paard dan doordat zijn slijmvliezen opgezet zijn en hij snotterig is en hij dit kwijt wil dmv schudden of schudt hij omdat de aangezichtszenuw wordt getriggerd/pijnlijk is door de opgezette slijmvliezen?
Er zit namelijk veel verschil in de hoeveelheid pijn bij deze twee.
Heb je het filmpje in de beginpost bekeken? Daar kun je een x-aantal paarden zien in verschillende gradaties v.w.b. het hoofdschudden en wordt er ook een uitleg bij gegeven.