[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:39

Wat vinden jullie dan extreem? Vriendin van me met een pony die zonder deken alles volledig stuk schuurt en door de dierenarts bestempeld is als een zeer zware eczemer die als hij weer zo kapot is aan de prednison moet werd bij opgave door jullie bestempeld als een licht geval....
Vond ik voor de eigenaresse die elke seizoen van maart tot november meerdere malen per dag bezig is om het leefbaar te houden voor haar paard die anders alles kapot schuurt toch een beetje sneu.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:45

Yvank,zeg je nou pony zonder deken?
Zo een pony moet toch ook een deken op, appie schuurt zoch ook open zonder deken hoor.
Ik hoef niet te testen, de rsih bevalt prima.

Ik heb er trouwens nog eentje over, heb echt teveel dekens.
Het is een rsih,maatje 168.
Fotos via pb :j

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:45

Yvank_ schreef:
Wat vinden jullie dan extreem? Vriendin van me met een pony die zonder deken alles volledig stuk schuurt en door de dierenarts bestempeld is als een zeer zware eczemer die als hij weer zo kapot is aan de prednison moet werd bij opgave door jullie bestempeld als een licht geval....

Mijn paard met grote huidproblemen waarvan da DA niet meer wist wat hij ermee aan moest is ook geen extreem geval volgens hun...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:39

Nee dat zeg ik niet ellepel :n

Pony staat van neus tot staart ingepakt uiteraard! Zou je de deken af doen blijft er niets meer van over. Met deken is het al met pijn en moeite om het in toom te houden en schuurt hij ondanks hoofdkap het hoofd wel kapot. Zoals jij nog vrij lang zonder deken stond en met regen zelfs af dat kan bij die absoluut niet :n , hij kan maar beperkt in de wei alleen overdag anders gaat het ondanks de deken alsnog weer mis. (zand of gras maakt geen verschil)

@Moniek ja vreemd toch? Ik zie mijn eigen paard als een licht geval. Die schuurt enkel manen en staart wat met een deken en wat smeren prima onder controle te houden is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:05

Met een extreem geval bedoelen wij een paard/pony die er dusdanig aan toe is dat de eczeem zelfs met een traditionele deken niet onder controle te krijgen is,en waar de eczeem zich over het gehele lichaam openbaart...dus niet uitsluitend in staart en manen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:13

MoniekV schreef:
Yvank_ schreef:

Mijn paard met grote huidproblemen waarvan da DA niet meer wist wat hij ermee aan moest is ook geen extreem geval volgens hun...

Moniek,
Op de foto's die je me toe stuurde...waar voor dank overigens..had je enorm vooruitgang geboekt.
Als hij er nog steeds zo aan toe was als op de oude foto's was je zeker in aanmerking gekomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:23

Onlangs passeerde in dit topic allerlei over lijnzaad de revue.
Gekookt, rauw voeren, malen, blauwzuurproblemen etc. etc.

Ik heb een alternatief gevonden waar geen blauwzuur in zit maar wel de Omega 3,6 en 9 en nog veel meer aan belangrijke en gezonde stoffen. Gezonder dan lijnzaad. Nl. hennepzaden.
In Duitsland bekend als Pferdehanf.
Deze voerhennep is laag in THC gehalte dus je hoeft niet bang te zijn dat je paard zo stoned als een garnaal wordt :D
Via diverse duitse paardenfora kwam ik erachter dat er paardeneigenaren zijn die al jaren naar tevredenheid deze hennep aan de paarden voeren en zelfs diverse gezondheidsproblemen hebben kunnen oplossen.
Nou is paardenhennep best wel prijzig en meerdere mensen daar voeren gewoon de hennepzaden voor volierevogels of vissen. Die is vele malen goedkoper en ze merken geen verschil.

Naast de bicarbonaat ben ik 2 weken terug met de paardenhennep begonnen. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel. Een kilo kost hier 4,25 en 20 kg rond de 40 euro. Het is voor vissen maar bevat uitsluitend hennepzaden.
Ik geef de zaadjes heel maar het kan ook gemalen worden. De paarden eten het hier probleemloos.
Meerdere sites geven een dosering en adviseren rustig op te bouwen.
1e week 15 gram per dag
2e week 30 gram per dag
3e week 45 gram per dag
Sommige sites geven nog een iets hogere dosering: vanaf 4e week voor kleinpferde dagelijks 50 gram en grote paarden tot 60 gram.

http://tiergewuerze.de/Kraetuer-fuer-Pf ... bis-sativa

Op zich is hennep ala cannabis al vanuit de oudheid bekend als een zeer gezonde plant. Helaas heeft door de drugsproblematiek deze plant een zeer negatief imago gekregen.
Een buurman voert zijn koeien al een paar jaar voerhennep. Mag deze ook zelf verbouwen met speciale vergunning maar hij is heel enthousiast omdat de koeien het er heel goed op doen.

Hier nog een leuke test incl. foto's met een paar paarden met problemen die een paar weken uitsluitend kruiden en hennep kregen.http://tiergewuerze.de/hanf-fuer-Pferde ... ei-pferden
Per week staat de vooruitgang gemeld.

Verder ben ik sinds een paar dagen met nog een middel aan het uitproberen wat alleen, maar ook samen met bicarbonaat een nog veel sterker middel blijkt te zijn. Ook tegen eczeem en huidjeuk.
Het lijkt aan te slaan want zelfs nu de paarden door de Paddock Paradise eigenlijk de hele dag gras krijgen vermeerdert tegen mijn verwachting in de jeuk niet. Van de week stonden ze ondanks de mugjes 's avonds om 7 uur nog lekker relaxed te grazen.
Aangezien ze nog niet op de volle dosis staan kan ik er nog niet 100% een goed beeld van geven.

Over een paar weken weet ik meer en houd jullie uiteraard op de hoogte :)

Voorlopig hebben jullie weer leesvoer over de pferdehanf ;)

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:43

@henny: wat doet hennepzaad voor de darmen? Dat is namelijk mijn voornaamste reden om lijnzaad te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:27

Yvank,verkeerd gelezen,ik dacht al huh pony zonder deken,maar is dus als je het er af haalt.
Moet zeggen dat appie gister ook even met zijn kont wilde schuren hoor :j

Henny, jij bent nu in elk geval wel flink aan het uitproberen met van alles.
Hopelijk helpt het allemaal een beetje!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:10

Jotoma schreef:
@henny: wat doet hennepzaad voor de darmen? Dat is namelijk mijn voornaamste reden om lijnzaad te voeren.

Zover ik gelezen heb werk hennepzaad positief op de hele stofwisseling.
In deze link wordt ook een positieve werking genoemd voor het spijsverteringssysteem
http://www.pferdchen.org/Pferde/Ernaehr ... /Hanf.html

In deze link kun je onderaan op diverse problemen klikken met welk resultaat door pferdehanf.
Bij 1 van die paarden stopten o.a. de darmproblemen.
http://www.pferdefutter-pferdehanf.de/pferdeernaehrung/

Bij het paard wat bij de 1e vergiftiging het zwaarst getroffen is zag ik nooit appeltjes op zijn huid. Bij de andere 3 paarden wel weer de laatste jaren.
Sinds gisteren appelt Vinquaro voor het eerst in zijn 6 jaren.
Of het nou de hennep of de bicarbonaat of beide is ?

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:33

idinn schreef:
Ja... losse vlechten liggen er binnen een halve dag uit. Maar nu een deel van zn manen eraf is, blijft het nu wel goed verder. Hij had wel hele dikke manen, dus dat paste er ook gewoon niet onder.

Een halve dag? Dan heb je ze wel heel los. Hier blijven ze een week zitten. Ik vlecht ze gewoon normaal, maar niet heel strak zoals bij een wedstrijd oid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 12:39

Ik doe nu bij appie steeds wat vette gel op zijn manen, heb het idee dat ze nog niet dunner worden,
en de gespen van d ehaks van de rsih wat losser gezet :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:46

Ik had laatst een berichtje gezet dat Jimmy zo een jeuk had. Nu reageerde Ellepel er volgens mij op of het niet aan het gras lag, ik zei toen van niet, omdat ze op een kale wei stonden.
Nu echter 1,5 week in de zandpaddock met alleen hooi en vitalbix en de jeuk is al zoveel minder geworden! Bedankt dus voor de tip.

Mocht iemand nog een bruine pagony exceemdeken zoeken in maat 125, die mag voor een klein prijsje weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 15:59

Silver_fox schreef:
Een halve dag? Dan heb je ze wel heel los. Hier blijven ze een week zitten. Ik vlecht ze gewoon normaal, maar niet heel strak zoals bij een wedstrijd oid.

Ik bedoel losse vlechten als in 'geen hengstenvlecht'. Vlecht ze gewoon strak, alleen bij de aanzet iets minder strak, zodat het wel fijn zit.

Ponylief heeft wel hulp van zn weidegenootje. Denk dat zij de boel los kriebelt :') Enkel een vlecht in het midden blijft meerdere dagen zitten. Maar als de rest eruit is telkens, schiet dat ook niks op..

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:40

Oh ik snap het, zo doe ik het ook. Dat van zn weidegenootje zou goed kunnen, gelukkig is hier het weidegenootje te klein en kan er niet goed bij :)

@mirriejj, geweldig nieuws!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:06

Mirriej :D

Ja vaak is toch gras wel de boosdoener hoor.
Fijn dat het nu goed gaat :D

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:37

Vraagje:

Ik gebruik voor mijn paard Excellent Dazenweg maar eigenlijk helpt het voor geen meter.

Dus ik wil wat anders proberen : wie heeft er nu echt goede ervaring met een ander merk?

Bij paarden drogist kan je nu een pakket bestellen om zelf spray te maken, iemand ervaring mee?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:58

Een deken.

Dazenvallen vind ik niet werken en sprays werken tijdelijk of niet.
Afgelopen zondag ging mijn paard in zn burka mee op buitenrit, als enige paard nergens last van.
En als je dan iets met spray wil, dan zou ik gaan voor een mengeling met hertshoornolie. Maar ja, werkt maar tijdelijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:06

Ja een deken... uhm dat is niet de vraag... Want die heeft ze om maar niet als ik ga rijden.

Dus ja... als het tijdelijk werkt is dat prima als ik aan het rijden of longeren ben.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:11

dazenvallen werken niet??? Ik heb er hier 3… zeker weten dat ze werken. Alleen die laatste…die vang je nooit ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:16

terpentijn schreef:
Heeft er (al) iemand ervaring met de Fibra Paardencreme (http://www.fibra-paardencreme.nl)?

Hier een op de fibra crème gehad. Hielp geen drol
Ja heel even de eerste maand maar toch nog helemaal open gelegen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:42

Die van mij verliest zeker manen met de RSIH .
De manen zijn ook niet echt dik en sterk meer vanaf de schoft tot halverwege de hals .
Heb dan nu gekozen voor een deken waarvan de hals er los aan zit .
Dit lijkt beter te gaan .
Helaas is de hals niet zo lang als van de RSIH .
Maar de kleine plekjes die ze nu krijgt vlak achter de oren op de manenkam kan ik goed verzorgen met vetramil honing crème .
Ze staat sinds 1,5 week wel 24/7 buiten . Ipv s avonds / snachts op stal .
Heeft als voordeel dat er weinig is waar ze aan kan schuren en gek genoeg schuurt ze amper als ze even binnen staat voor haar dagelijkse hapje extra voer .
En ze ziet er niet explosief uit wat voorheen wel was als ze lange tijd op t land stond ( van 08.00 tot 17.00 )

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:25

@lotus: mijn ervaring is dat je met elke spray hetzelfde houdt, dat het tijdelijk werkt. En wanneer het paard gaat zweten of als t buiten regent is de werking hier vrijwel altijd over. Overigens geef je in je post niet aan dat het alleen voor t rijden is, vandaar dar ik meerdere antwoorden geef. Ik geef ook een antwoord als je geen deken met rijden wil gebruiken, namelijk hertshoornolie toevoegen aan je spray.

@kinke: ik spreek vanuit mijn eigen ervaring, ik spreek niet voor een ander. Hier werkte het niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:33

De enige spray die bij mij werkt is de paardendeodorant van equi protecta :j . Daarmee kan ik gerust een uur training op M2 niveau volhouden met flink zwetend paard zonder dat hij geprikt wordt. Met alle andere sprays, ook hertshoornolie, is dat normaal drama.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 12:27

Hoi!
Ik heb een vraag, hoop dat ik die hier mag stellen?
Ik lease sinds oktober een pony, wetende dat het een eczemer is. Eigenaresse zit in het buitenland, dus ik ben 'verantwoordelijk' voor haar. Ik heb alleen geen ervaring met eczemers..
Pony staat met een deken, 24/7 buiten, ze krijgt na het rijden 1/4 schep muesli met wat knoflook. Nou heeft ze alleen tussen zondag en dinsdag (toen was ik er niet en is ze verder niet gebruikt) haar hals los gekregen, met als gevolg dat ze als een malle aan haar manen heeft staan schuren dmv rollen en met haar hoeven jeuken. Ze heeft nu dus een aantal wondjes in de manenkam en de manen zijn natuurlijk ook deels afgeschuurd. In de wei zelf is geen gelegenheid om te schuren, dus als ze soms een uurtje binnen staat als er les gereden wordt, dan gaat ze ook helemaal los.

Is er iets wat ik op de manen kan smeren, wat misschien de genezing van de wondjes bevordert en de jeuk misschien iets kan verminderen?
Deze kosten komen op mij zelf aan, bovenop het leasegeld. Ik heb dus niet zo'n heel groot budget om van alles te proberen wat niet helpt. Daarom zijn tips voor huis-tuin-keuken dingen ook welkom!

Wees een beetje lief, het is niet mijn pony, ik heb geen ervaring met eczemers en sommige factoren (waaronder de weidegang) kan ik niet veranderen..