[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:40

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn merrie is 4,5 jaar geleden positief getest op Cushing, krijgt nu 1,5 tablet Pergolide per dag en doet het daar super goed op.

Ik heb sinds gistermiddag een zieke pony. Ze heeft een paar uur op de wei gestaan in de middag. Stonden dag en nacht, maar nu met natte weer af en toe een paar uurtjes.
Met binnenhalen was ze een beetje vochtig op haar hals, maar stapte ( 10 min) goed mee terug naar stal.
Na 2 uur weer naar stal, en toen stond ze zeiknat op dr hoofd en hals en trillend op stal. DA geweest, pijnstilling en darmontspanners gekregen. Dachten aan volle maag die niet leeg kon, dus is leeggepompt maar dit was niet het geval. Daarna nog met 1 liter parafine gespoeld, maar dat is er nog steeds niet uit. Wel beetje mest, maar geen dunne poep wat ik wel verwacht had. Temp was 37,9, hartslag rond de 60.

Hele avond verder gewandeld, dat deed ze heel fanatiek. Ze werd wel wat vrolijker, maar bleef zweten en trillen. Na twijfel toch niet naar de kliniek gegaan, had ze gebeld maar zij vonden het niet als koliek klinken. Ze wilde niet rollen, waa niet aan het schrapen en eigenlijk niet echt koliekverschijnselen. Uiteindelijk om 23 uur toch maar achter gelaten op stal, vannacht is ze rustig gebleven. Klein plukje hooi gegeven.

Vanmorgen weer vroeg gegaan, maar nog steeds licht trillen en klammig. Ze ging buiten in de paddock gelijk liggen, wel rustig.

DA is vanmiddag weer geweest, ze is niet zichzelf maar wat t wel is? Er is bloed afgenomen, uitgebreid onderzoek en ze kijken ook even naar de insuline. Hartslag was nu 48, zelfde temperatuur.

Vanavond weer geweest. Was toen ik kwam rustig, wel zweetneus en klamme oksels. totdat ik dr benen even afspoelde, alsof ze vermoord werd en weer trillen als een rietje. Daarna rondje buiten gestapt, moest bijna rennen. Maar daarna wel weer rustig. Toen pas viel het kwartje opeens. Het lijkt wel alsof ze ontzettend gestrest was/ paniek had, misschien onwijs verhoogd cortisol? Als er niets uit het bloed komt, laat ik haar acth waarde controleren. Heb hier vanmiddag niet aan gedacht, anders had ik het gelijk gedaan. Maar omdat de cushing verder zo onder controle is, heb ik er eigenlijk niet aangedacht. We rijden nog best fanatiek en doet het beter dan ooit.

Iemand hier wel eens zoiets gehad?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:47

OJJ, hele bewuste keuze voor dit moment om mijn merrie alleen te laten staan.

Fleda, Hoelang staat ze op al die 1,5 pil. En is ze hier meteen vanaf begin af aan op gezet of is dit opgebouwd?
Hoe groot is ze? Hoe veel weegt ze ongeveer?
Aangezien je pony zegt.........zou de 1,5 pil niet veel te hoog zijn?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:51

Welkom Fleda!

Jeetje een pony van 39, ziet er nog mooi uit zeg. Respect.

Pfoee ik ga vanavond ook weer BI sponsoren. DA zei wel dat 1,5 pil niet erg vaak voorkomt, maarja wat moet, dat moet. Zijn ACTH waarde was trouwens 27 tijdens de laatste test, hij kwam van 37.

Voor wat betreft ontwormen houden wij voor alle paarden 3 a 4 keer per jaar aan, controle door goed naar ze te kijken en soms een mestonderzoek voor allemaal. Verder vraag ik altijd advies aan de DA over welke eieren/wormen er mogelijk actief zijn op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:56

Pony staat hoogstwaarschijnlijk ook al 4,5 jaar op de prascend dimple, dus jouw vragen zijn nogal als mosterd na de maaltijd.
En ik vind het afzonderen van alle dieren van hun soortgenoten nogal wreed .

Ik kan je verder niet helpen fleda want mijn eigen pony heeft nog niet zo lang cushing en heb zoiets iig nog niet meegemaakt maar hopelijk kunnen de meer ervaren ervaringsdeskundigen je hierbij wel helpen

Douraque

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:04

Misschien kan je je JP of Focussed even vragen aangezien zij veel meer ervaring hiermee hebben alsmede toegang tot onderzoeken naar Cushing

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:05

Ja, ze is opgebouwd vanaf het begin tot uiteindelijk 1 mg, maar na 2,5 jaar verder opgebouwd tot 1,5 mg. Uit haar jaarlijkse acth test kwam dat ze meer nodig had, daarna ging het ook beduidend beter met haar.

Ze is 21, een Mérens en 1.48 hoog. Breed gebouwd

Ik wacht nu de bloeduitslag even af, maar omdat ze zo gespannen deed vanavond, denk ik toch dat ze ineens een ontzettende dip heeft ofzo. Ik zal hun anders even een berichtje sturen, dank jullie wel!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:12

Edit: ga hier geen discussie over aan

Fleda, succes met je pony, ik hoop dat de uitslag snel komt en je meer weet waar haar klachten vandaan komen. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:22

Fleda schreef:
Ja, ze is opgebouwd vanaf het begin tot uiteindelijk 1 mg, maar na 2,5 jaar verder opgebouwd tot 1,5 mg. Uit haar jaarlijkse acth test kwam dat ze meer nodig had, daarna ging het ook beduidend beter met haar.

Ze is 21, een Mérens en 1.48 hoog. Breed gebouwd

Ik wacht nu de bloeduitslag even af, maar omdat ze zo gespannen deed vanavond, denk ik toch dat ze ineens een ontzettende dip heeft ofzo. Ik zal hun anders even een berichtje sturen, dank jullie wel!

geef je magnesium?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:33

Nee, heb ik wel een tijdje geprobeerd te geven, maar dat wilde ze niet eten, ook niet door slobber/wortels etc.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:19

misschien lukt het wel als je de magnesium oplost in water en dan over het hooi sprenkelen. Zo lust die van mij het wel en anders ook niet

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:22

Fleda schreef:
Nee, heb ik wel een tijdje geprobeerd te geven, maar dat wilde ze niet eten, ook niet door slobber/wortels etc.

heb je het bloed laten tesen op eventueel magnesium tekort?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:35

Dimple schreef:
Tamary, die van mijn stond ook op 1 pil. Nu op 3/4 daar doet ze het ook super op.

Hij staat nu op 5/8ste (lang leve de pergo, in 2en hakken is simpel, kleiner niet), hoger dan 3/4 lijkt mij niet nodig met waarde 36 en nog geen 400kg.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 21:56

geerke schreef:
Fleda schreef:

heb je het bloed laten tesen op eventueel magnesium tekort?

Bloed is vanmiddag geprikt, wordt groot uitgebreid onderzoek bij gedaan, daar viel magnesium ook onder geloof ik.

Goede tip van het oplossen, kan ik wel eens proberen. Welke magnesium geven jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:04

Ik geef die van de welkoop

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:11

Stille meelezer (sinds m'n merrie vorig jaar erg ziek werd) meldt zich weer met een vraag. :)

Ik kwam vandaag weer op stal na een weekje afwezig te zijn geweest en schrok een beetje van de terugval in de bespiering opeens (voornamelijk in de bovenlijn, van schoft tot staart). Na het ziek zijn vorig jaar blijft Cushing door mn hoofd spoken. (Er is op atch getest vorig jaar, maar ik twijfel of dat wel op de juiste manier is gedaan).
Ze is niet gevoelig voor hoefbevangenheid, wel voor spierbevangenheid (maar dan zonder verhoogde waarden in het bloed) en ze heeft geen lange of krullerige vacht.
Nu lees ik hier wel eens over een "gouden" gloed over de vacht, heeft iemand hier misschien een voorbeeldfoto van? Heb namelijk een bruine merrie, dus vraag me af of de kleur die ze nu heeft een gouden gloed is of gewoon opgelicht door het zomerweer (niet van deze week hoor hahaha).
Ik wil haar misschien toch laten testen (gezien de gratis testperiode die er aan komt). Al is het maar om dat stemmetje in mn achterhoofd gerust te stellen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:17

Nee, heb ik wel een tijdje geprobeerd te geven, maar dat wilde ze niet eten, ook niet door slobber/wortels

De magnesium van paard natuurlijk wilde die van mij ook niet. Ik heb nu die van (niet groene os maar.. moet ik even opzoeken) in een witte pot met blauwe deksel. Geurloos dus ik denk vrijwel smaakloos en je geeft er minder van.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:52

Vanmorgen voor het eerst een 0.25 prascend gegeven aan mijn paardje.
Gewoon uit mijn hand met een beetje brok en ze at gewoon normaal, hopelijk blijft dit zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:12

Zo doe ik het ook. Ik wissel dit dan ook regelmatig af met het in een stuk wortel verstoppen. Dit gaat nu al bijna een jaar goed, in tegenstelling tot sommige anderen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:46

tamary schreef:
Dimple schreef:
Tamary, die van mijn stond ook op 1 pil. Nu op 3/4 daar doet ze het ook super op.

Hij staat nu op 5/8ste (lang leve de pergo, in 2en hakken is simpel, kleiner niet), hoger dan 3/4 lijkt mij niet nodig met waarde 36 en nog geen 400kg.

Ik geef een half tablet en mijn paard weegt 430 kilo

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:02

Beertje1983 schreef:
Stille meelezer (sinds m'n merrie vorig jaar erg ziek werd) meldt zich weer met een vraag. :)

Ik kwam vandaag weer op stal na een weekje afwezig te zijn geweest en schrok een beetje van de terugval in de bespiering opeens (voornamelijk in de bovenlijn, van schoft tot staart). Na het ziek zijn vorig jaar blijft Cushing door mn hoofd spoken. (Er is op atch getest vorig jaar, maar ik twijfel of dat wel op de juiste manier is gedaan).
Ze is niet gevoelig voor hoefbevangenheid, wel voor spierbevangenheid (maar dan zonder verhoogde waarden in het bloed) en ze heeft geen lange of krullerige vacht.
Nu lees ik hier wel eens over een "gouden" gloed over de vacht, heeft iemand hier misschien een voorbeeldfoto van? Heb namelijk een bruine merrie, dus vraag me af of de kleur die ze nu heeft een gouden gloed is of gewoon opgelicht door het zomerweer (niet van deze week hoor hahaha).
Ik wil haar misschien toch laten testen (gezien de gratis testperiode die er aan komt). Al is het maar om dat stemmetje in mn achterhoofd gerust te stellen.

Ik dacht ook altijd bij mijn merrie dat de verkleuring door de zo'n kwam, alleen bij andere bruine paarden zie ik het niet. Denk toch dat door de cushing komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 09:06

:( ik word er soms zo moedeloos van, dat ik mij serieus afvraag of het wel zin heeft, om mijn meiden te houden: dazen seizoen zowat voorbij, dus ik ben het weer zachtjes aan aan het opbouwen, kwakkelt mijn grote weer met van alles , net wel, net niet zeg maar, wormenkuur, zand weg, omeprazol, maar is het toch allemaal ook weer niet. Heeft een droge rot hoest, geen koorts en niet verkouden DA kan er ook niet echt wat aan zien en zegt (zeggen ze allemaal, altijd ) ze glimt zo mooi ( dat is iid net een akhal theke in tuigervorm). Die staat gisteren ineens op 3 benen tijdens fietsen , breekt haar nek over een kiezel en verstuikt haar kogel ( gebruikt dus haar achterbenen niet goed)
Ga ik nou net fietsen met Kleine, sleept die verdomme weer dusdanig met 1 achterbeentje , dat ze zowat halve hoef wegslijt (voor de afwisseling is het nu weer het andere been als waar ze de laatste keer wat aan mankeerde).

Moedeloos, dat is echt het juiste woord ervoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:10

En het is wellicht een beetje off-topic , maar vraag mij dus af of dat gesleep met achterhand van beide , misschien door een vitamine gebrek kan lijden? Of heeft iemand een andere gouden tip voor mij?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:24

Mijn paard sleept ook met zijn achterhand, nu met medicijnen is dat enigszins verbeterd. Echter is het niet totaal verdwenen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:32

ohjajoh6 schreef:
:( ik word er soms zo moedeloos van, dat ik mij serieus afvraag of het wel zin heeft, om mijn meiden te houden: dazen seizoen zowat voorbij, dus ik ben het weer zachtjes aan aan het opbouwen, kwakkelt mijn grote weer met van alles , net wel, net niet zeg maar, wormenkuur, zand weg, omeprazol, maar is het toch allemaal ook weer niet. Heeft een droge rot hoest, geen koorts en niet verkouden DA kan er ook niet echt wat aan zien en zegt (zeggen ze allemaal, altijd ) ze glimt zo mooi ( dat is iid net een akhal theke in tuigervorm). Die staat gisteren ineens op 3 benen tijdens fietsen , breekt haar nek over een kiezel en verstuikt haar kogel ( gebruikt dus haar achterbenen niet goed)
Ga ik nou net fietsen met Kleine, sleept die verdomme weer dusdanig met 1 achterbeentje , dat ze zowat halve hoef wegslijt (voor de afwisseling is het nu weer het andere been als waar ze de laatste keer wat aan mankeerde).

Moedeloos, dat is echt het juiste woord ervoor.

Klopje op schouder voor je(kan daar geen smiley van vinden. Het vreet ook zo'n energie. Aan je inzet zal het niet liggen. Hoe ver je wil gaan is ook zo'n dilemma voor mij. Vantevoren over nagedacht maar weet dat ik mijn grenzen dan opschuif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:47

Thanks dames, maar ik vind het zo apart dat ze het nu dus allebei doen, dat niet optillen van achterhand/gesleep; Grote = notabene de Tuiger en heeft geen cushing - Kleine = de shetlander met cushing, die dus nu bijna een jaar medicatie krijgt, maar toch nog altijd afwisselend of wat mankeert aan het ene of het andere achterbeen en die sleept nu toch wel zo dusdanig de voorkant van 1 hoefje af dat ik die dus ook maar weer op de wei laat staan...
Ik raak gewoon serieus gefrustreerd dat je zo dus nooit eens conditie kan gaan opbouwen bij allebei niet, want het is echt altijd wel weer wat weet je wel...
Dus vraag ik mij oprecht af dit niet een symptoom kan zijn van iets bepaalds, misschien zelfs een gebrek van een bepaald soort vitamine? En hier zit zoveel wijsheid, denk dat ik hier eerder een goeie tip krijg, als dat ik een apart topic er voor open?