[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:18

De mijne staat nu al een tijdje onder zijn exceemdeken maar heeft toch veel kriebels als ik hem poets.....
Helaas, hij staat ook te schuren en te doen in stal. Gelukkig heb ik bijna vakantie en kan ik hem tenminste iedere dag smeren.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:40

Even een vraagje.. Ik heb mijn paard nu al 24/7 onder de RSIH staan alleen onderaan vallen zijn manen met bosjes tegelijk uit, zou dit van schuren zijn of zou het komen doordat de deken schuurt/verstikt?
Wie heeft er ook een RSIH en heeft hier ervaring mee? En vooral ook wat er dan tegen te doen is?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:30

Eeffii schreef:
Even een vraagje.. Ik heb mijn paard nu al 24/7 onder de RSIH staan alleen onderaan vallen zijn manen met bosjes tegelijk uit, zou dit van schuren zijn of zou het komen doordat de deken schuurt/verstikt?
Wie heeft er ook een RSIH en heeft hier ervaring mee? En vooral ook wat er dan tegen te doen is?

ik heb vroeger bij mij tinker een rambo gehad,maar daar vielen geen manen bij uit kan dus zijn dat het op dat punt bij jou schuurt.ook zal het per paard verschillend zijn.de een heeft dikke manen de andere heeft dunne manen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:43

Toen mijn merrie langere manen had . Deed ik er een aantal vlechten in .
Hoe je het ook wend of keert elke deken veroorzaakt wat wrijving op de manen .

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:03

Vlechten is inderdaad een oplossing.
Gelukkig hier nog steeds geen jeuk!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:35

Bij mij ook geen jeuk . Maar wel onder Boett deken .
Gisteren deed ik hem af omdat ik ging rijden . En meteen onrust . Staart gezwiep al tijdens het poetsen en ze had afleiding van een pluk hooi ...
Dus het seizoen is wel echt begonnen hier

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:40

chery schreef:
Vlechten is inderdaad een oplossing.
Gelukkig hier nog steeds geen jeuk!

bij ons op stal ook niet,alle 3 eczemers lopen nog zonder eczeemdeken rond :D
mijn pony staat vlak bij assen :j

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:26

keona schreef:
Eeffii schreef:

ik heb vroeger bij mij tinker een rambo gehad,maar daar vielen geen manen bij uit kan dus zijn dat het op dat punt bij jou schuurt.ook zal het per paard verschillend zijn.de een heeft dikke manen de andere heeft dunne manen

Hier ook en dan de eerste helft. Voor wedstrijden heeft hij dan 3 of 4 knotjes en de rest zijn sprietjes. :=

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:27

hoevaak moet je derfen smeren.?

Ik heb het nu een dag of 4/5 terug gesmeerd. (ruik het nog aan mijn handen :+ :+

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:33

Ik smeer het altijd met handschoenen op, ik doe het meestal om de dag. Later in het jaar als de jeuk erger word, soms een periode iedere dag.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:41

oke dankje. dan zal ik het vanmiddag na het longeren weer erop smeren. :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:43

Ik schreef er eerder al iets over; Nlay is deze winter gaan schudden met zijn hoofd. In het begin alleen met sneeuw. Hierdoor dacht ik dat hij paniekte omdat hij de dwarrrelende sneeuwvlokjes verwarde met mugjes ( nilay heeft zomereczeem). Maar het werd steeds erger. Eerst begon hij te schudden bij elk drupje water. En nu ook steeds vaker zonder neerslag als het zonnetje flink schijnt. Niet alleen met rijden. Maar ook als hij vrij loopt. De enige plek waar hij het echt niet doet is op stal. Ik ben me gaan inlezen op het onderwerp headshaking en ben er inmiddels achter dat Nilay minimaal een klasse 3 en mIsschien zelfs wel klasse 4 headshaker is. Hij kan onder het rijden ineens tegen een muur op lopen en stil staan en is dan pas met zeer veel moeite weer vooruit te krijgen. Ook schud hij zijn hoofd zo hoog dat hij mij zowat raakt. Hij moet ontzettend veel pijn hebben. Maar ondanks dat probeert hij nog zo goed uit te voeren wat ik hem vraag... Ik voel me machteloos. Ik kan dit probleem voor mijn paard niet oplossen. De enige echte oplossingen zijn hele dure operaties die hoogstens een slagingspercentage van 10 procent hebben. Mijn plezier in rijden raak ik op deze manier wel kwijt en ik vraag me steeds vaker af of ik nog wel een paard moet houden. Alle ellende die ik met dit paard mee maak... is het het allemaal wel waard? Voor Nilay ben ik nu in ieder geval op zoek naar manieren om de symptomen te bestrijden. Een masker bijvoorbeeld (ik hoop zo dat het nut heeft).

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:04

De mijne heeft al wel jeuk (Brabant)...helaas heeft zijn deken het weer moeten ontgelden.
Eerst door vriendje al 2x een gat ingebeten sinds hij hem dit jaar op heeft en nu weer door het schuren.
Waarschijnlijk ook mede door het verharen, maar ook al wel kriebels van de mugjes. Ik zie ze savonds vliegen.

@Malenka lijkt me heel moeilijk om je paardje zo te zien en niet weten wat je eraan kan doen. Ik heb geen advies voor je want ik ken het probleem niet, maar hopelijk heb je snel een oplossing hiervoor!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:50

Mijn twee friezen staan ook in de buurt van Assen en staan ook nog altijd zonder deken. Wel heb ik gister preventief weer gesmeerd met Derfen. Ze staan vanaf dit weekend wel overdag weer op het land dus ga ze nu goed in de gaten houden. Helaas ben ik niet in de gelegenheid elke dag heen te gaan, dus zie ze donderdag pas weer. Ben benieuwd....De stalhouder houdt overigens ook een oogje in het zeil.

@ Malenka, hier op bokt loopt ook een topic over headshaking, daar worden ook oplossingen genoemd die je kunt proberen in plaats van dure operaties. Mijn fries schudde af en toe ook een beetje. Ik denk dat het bij hem een lichte pollenallergie is aangezien ik nu met een neusnetje rijd en dat goed gaat. Ik heb toen wel bijna het hele topic doorgespit en er werden zelfs voor extreme schudders goede tips gegeven, dus misschien dat je daar nog eens in kunt lezen en om advies kunt vragen. Het lijkt mij ook heel vervelend om je paardje zo te zien.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:56

Ik moet ook echt weer dringend met derfen gaan smeren. Ben nu de laatste tijd wat slordig erin geweest... en ik trek dagelijks bijna hele plukken uit der manenkam.

Als ik zo tot september door moet gaat helaas voor de winter het scheermes erover :( Had gehoopt dat ik dit jaar weer zonder manen scheren de zomer door zou komen maar denk niet dat het gaat lukken...

miss als ik vanaf nu wel volop derfen ga smeren maar ik denk het niet.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:57

Gebruik je ook een deken?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:57

Eeffii schreef:

Ik heb ook de RSIH en dezelfde problemen als jou. Dit probleem krijg je eigenlijk wel met iedere deken. Dit is wel nog altijd de deken die het meest ademt dus denk dat je hiermee de meeste manen zult blijven houden.

Manen blijven wassen en smeren dus maar...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:58

Barbara88 schreef:

Ik ? Ja een rambo sweet itch hoody..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:00

Ik heb totaal geen last van manenuitval met de RSIH en mijn haf heeft best lange en hele dikke manen :j beste optie is imo de manen los houden, in vlechten trek ik er wel hele plukken uit los nooit. En met regelmaat de manen goed wassen.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:01

M_hartje_M schreef:
Barbara88 schreef:

Ik ? Ja een rambo sweet itch hoody..

Ja, ik dacht als je alleen Derfen gebruikt en geen deken dat dan te weinig is, maar dat is dus niet zo. :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:09

Barbara88 schreef:
Ja, ik dacht als je alleen Derfen gebruikt en geen deken dat dan te weinig is, maar dat is dus niet zo. :)

Rambo sweet itch hoody samen met Derfen. om de week wassen met teershampoo. Speciale voeding (pavo care 4 life)
Pas na zonsopgang de wei op en voor zonsondergang binnen. Ook niet meer rijden na zonsondergang. Stalraam ook pas open bij zonsopgang en dicht voor de zonsondergang

En dan nog... schuurt madam zich helemaal kaal -_-

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:37

Hier nog geen jeuk (en mooie lange manen),staat nog zonder deken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:39

Om de week wassen misschien wat veel? Ook daar kan de huid/manen op reageren en dan niet altijd in positieve zin.. of misschien is het de voeding, pavo schijnt vaker jeuk erger te maken?

Hier wel al preventief de deken fijn opgedaan, alles dus nog rustig.. Gisteren stukje wezen wandelen met paardlief, bloot, en er waren al flink wat mugjes te zien.. Hier reageerde hij verder niet op op dat moment. En als ik klaar ben met 'm gaat gewoon weer lekker de deken op. Dus hoop dat we zonder schuren dit seizoen doorkomen nu de deken op tijd op ligt en consequent gebruikt blijft worden.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:16

Yvank_ schreef:
Ik heb totaal geen last van manenuitval met de RSIH en mijn haf heeft best lange en hele dikke manen :j beste optie is imo de manen los houden, in vlechten trek ik er wel hele plukken uit los nooit. En met regelmaat de manen goed wassen.

Waar zit bij jou dan de 'naad'? Daarmee bedoel ik zeg maar de overgang van hals naar deken? Heb je misschien een foto?
Het kan zijn dat dit bij mijn paard gewoon te ver op de hals ligt. Als hij graast heeft hij namelijk bij zijn borst ruimte genoeg maar vind ik toch dat de deken aardig strak trekt op de schoft/begin van de hals..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:32

:wave:

Hier ook 2 excemers, een shetXwelsh en een Fjord. Gelukkig nu nog geen last dus ook hun deken nog niet op. Wel altijd lastig wanneer die op te doen, wil de jeuk voor zijn maar ze hebben een hekel aan die deken dus onnodig deken op is ook zo sneu..

Ze krijgen hier trouwens alleen hooi en een beetje kuil, verder brood, wortel of heel af en toe een appeltje. De Fjord soms nog gewoon basis niks. Daar doen ze het goer en redelijk jeuk-vrij op! Ben benieuwd hoe het straks op gras gaat, hoe doen jullie dat? Of gewoon helemaal niet op gras?