Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Aukelizzy schreef:Omeprazole werkt dus niet bij darmzweren helaas, dat helpt echt alleen bij maagzweren. Er is helaas geen effectief middel wat darmzweren geneest. Ik loop met mijn merrie bij een grote kliniek en zelfa daar gaven ze aan dat het extreem moeilijk is om van darmzweren af te komen. Mijn merrie staat nu op 6 kleine porties zacht hooi per dag, levende gisten en mag geen stro en luzerne meer. Als dit onvoldoende verbetering geeft moet ze over op (gedeeltelijk) ruwvoer vervangers. Door de structuur van hooi krijgt de darm (te) weinig rust om zweren te genezen.
Femke_Tweety schreef:Toch blijkt mest van darmzwerenpaarden vaak te zuur te zijn.
En dat valt deels te ondervangen door minder maagzuur aanmaak --> omeprazol.
En ik meen dat sucralfaat ook wel wat doet, ook in de darmen.
Geen 100%, maar ieder stuk pijn dat je weg kunt krijgen is meegenomen.
Femke_Tweety schreef:1 plak per dag is bizar weinig.
Voor ieder paard, maar zéker voorden zweer-paard
Femke_Tweety schreef:Een week is leuk om de diagnose te kunnen stellen.
Maar voor behandeling by far veel en veel te kort.
Stoppen vanaf volle dosis naar 0 kan zweren veroorzaken zelfs...
Dus kiezen voor omeprazol om te kunnen diagnostiseren is prima wat mij betreft, maar de manier waarop het nu geadviseerd wordt lijkt mij -op zijn minst- wat discutabel.
Joman schreef:En, na hoe lang zouden resultaat/verbetering zichtbaar moeten zijn?
Femke_Tweety schreef:Joman schreef:En, na hoe lang zouden resultaat/verbetering zichtbaar moeten zijn?
Verbetering na 3 tot 5 dagen meestal.
Soms eerder.
Áls er inderdaad verbetering is, dan waren er waarschijnlijk zweren.
En dan is 1 week vol/ 2 week half heel weinig
Ik zou ook zeker nog een tussenstap doen.
Ik bouw voorzichtiger af.
600 kg
400 kg
200 kg
100 kg.
Beetje op gevoel inmiddels, en wat ik zie aan het paard en wat het weer doet.
Maar goed, ik heb dit grapje inmiddels al heel wat keren meegemaakt.
Hoipiepeloii schreef:Dat is niet voldoende. Minstens een maand volledige dosis en daarna een maand afbouwen.