[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 15:58

Ninx schreef:
jadabus schreef:
aan de hooistomer gaan sleutelen - die bleek niet heet genoeg te worden maar dat is nu opgelost.

Paar vraagjes: welke hooistomer heb je?

- staat je paard nog steeds 24/7 buiten?
- kan ze niet in aanraking komen met stro?

De hooistomer is gemaakt van een palletbox, dubbel geïsoleerd, met een Black & Decker behangafstomer en een buizensysteem in de bodem dat er voor zorgt dat de stoom goed verspreidt. Heb deze via marktplaats van iemand gekocht en daarna nog extra geïsoleerd toen bleek dat die niet heet genoeg werkt. We testen hem nu met een combinatie van temperatuurstickers (op verschillende plekken) en een vleesthermometer (kan alleen bovenin), die laten zien dat de temperatuur meestal rond de 86 graden en met de bak wat voller rond de 80, en de stickers dat het op verschillende plekken boven de 71 is). Daarnaast ruiken we aan het hooi om te bepalen of het ook binnenin de plakken goed gestoomd is.
Ze staat altijd 24/7 buiten en stro hebben we niet. Ze staan voornamelijk op zand en hier en daar op tegels of rubber matten.

Samantha89

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 17:28

Toch denk ik dat het niet voldoende op temperatuur komt. Ik heb de haygain 600 en die tikt standaard tussen de 90 en 100 graden aan. Ik heb m in een timer zitten en hij gaat dan voor een uur aan. Het duurt ongeveer 10 a 15 minuten totdat tie echt gaan stomen, ongeveer met 15 a 20 minuten zit tie qua warmte al in het groene gedeelte op de thermometer en dat is vanaf 80 graden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 19:45

jadabus schreef:
Ninx schreef:

Paar vraagjes: welke hooistomer heb je?

- staat je paard nog steeds 24/7 buiten?
- kan ze niet in aanraking komen met stro?

De hooistomer is gemaakt van een palletbox, dubbel geïsoleerd, met een Black & Decker behangafstomer en een buizensysteem in de bodem dat er voor zorgt dat de stoom goed verspreidt. Heb deze via marktplaats van iemand gekocht en daarna nog extra geïsoleerd toen bleek dat die niet heet genoeg werkt. We testen hem nu met een combinatie van temperatuurstickers (op verschillende plekken) en een vleesthermometer (kan alleen bovenin), die laten zien dat de temperatuur meestal rond de 86 graden en met de bak wat voller rond de 80, en de stickers dat het op verschillende plekken boven de 71 is). Daarnaast ruiken we aan het hooi om te bepalen of het ook binnenin de plakken goed gestoomd is.
Ze staat altijd 24/7 buiten en stro hebben we niet. Ze staan voornamelijk op zand en hier en daar op tegels of rubber matten.

Ik denk dat je hooistomer mogelijk het probleem in stand houdt.
Ik heb zelf ook eerst 1 gemaakt voordat ik een haygain kocht.
Hele uitgave, dat geef ik toe.

Wanneer je die uitgave teveel vindt zou je een periode voordroog kunnen gaan voeren om te kijken wat dat oplevert.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:13

Samantha89 schreef:
Toch denk ik dat het niet voldoende op temperatuur komt. Ik heb de haygain 600 en die tikt standaard tussen de 90 en 100 graden aan. Ik heb m in een timer zitten en hij gaat dan voor een uur aan. Het duurt ongeveer 10 a 15 minuten totdat tie echt gaan stomen, ongeveer met 15 a 20 minuten zit tie qua warmte al in het groene gedeelte op de thermometer en dat is vanaf 80 graden.

Ik ga hierin mee.
Ik heb ook om deze reden een haygain gekocht en inderdaad, die gaat een stuk warmer dan de temperaturen die jij aangeeft, jadebus.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 17:51

Fangio schreef:
Samantha89 schreef:

Ik ga hierin mee.
Ik heb ook om deze reden een haygain gekocht en inderdaad, die gaat een stuk warmer dan de temperaturen die jij aangeeft, jadebus.

Theoretisch gezien gaat het om het doden van de schimmels in het hooi, en dat gebeurt op een temperatuur van 70 graden. Daar gaat onze stomer dus ruim overheen. De haygain gaat hoger, maar de vraag is in hoeverre dat dan nog uitmaakt, en dat is voor zover ik weet niet bekend? Na de duizenden die ik al gespendeerd heb, is een dure haygain kopen in de hoop dat dat beter gaat zonder dat daar een theoretische reden voor is me toch echt een brug te ver. Voordroog heb ik eerder ook overwogen, uiteindelijk voor stomen gegaan vanwege de andere nadelen van voordroog en omdat ik de mogelijkheid kreeg om te stomen op de nieuwe stal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:38

jadabus schreef:
Fangio schreef:

Ik ga hierin mee.

Theoretisch gezien gaat het om het doden van de schimmels in het hooi, en dat gebeurt op een temperatuur van 70 graden. Daar gaat onze stomer dus ruim overheen. De haygain gaat hoger, maar de vraag is in hoeverre dat dan nog uitmaakt, en dat is voor zover ik weet niet bekend? Na de duizenden die ik al gespendeerd heb, is een dure haygain kopen in de hoop dat dat beter gaat zonder dat daar een theoretische reden voor is me toch echt een brug te ver. Voordroog heb ik eerder ook overwogen, uiteindelijk voor stomen gegaan vanwege de andere nadelen van voordroog en omdat ik de mogelijkheid kreeg om te stomen op de nieuwe stal.

Wellicht is er een optie tot huur om te testen voordat je koopt?

Ik begrijp je redenatie. Anderzijds kan het zo zijn dat je juist zoveel kosten hebt gemaakt door meer schimmels te kweken in plaats van doden.

Ik zou het serieus overwegen of anders toch voordroog proberen.
Het is jammer wanneer je het niet hebt geprobeerd en je alsnog afscheid moet nemen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:50

Ik zie met enige regelmaat een advertentie voor een haygain te huur. Ik twijfel nu of het op marktplaats of 2dehands is, maar een van die 2 iig.
Wat toch wel vaak lees hier en ook toen ik mezelf nog aan het orienteren was op een hooistomer is dat zelf maken toch wel heel precies komt. Dat is toen ook de reden dat ik voor een haygain ben gegaan (ik ben niet zo handig om dat allemaal zelf te doen).
Er is trouwens ook een nederlands product die iets goedkoper is, hooistomer.nl oid.

mayka1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 21:52

Wij gaan maandag terug naar de kliniek voor een scopie en mogelijk een bal-spoeling... Na 4 weken 2maal daags flexineb zit er te weinig verbetering in :(

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:30

mayka1234 schreef:
Wij gaan maandag terug naar de kliniek voor een scopie en mogelijk een bal-spoeling... Na 4 weken 2maal daags flexineb zit er te weinig verbetering in :(

Oh balen zeg. Succes

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:36

Equisana werkt inderdaad met droog zout. Flexineb en de dampbox werkt met nat zout. Droog zout komt dieper in de longen en werkt effectiever. Voor wij naar Equisana gingen eerst een poos met de flexineb verneveld maar kreeg daar niet de verbetering mee die ik wilde. Ondanks dat hij stress gevoelig is hem toch naar Equisana gebracht. Hij staat daar lekker veel buiten en de zorgen super voor je paard. Na de kuur van 10 dagen kwam er super veel snot uit. Hij is daar zo van opgeknapt. Was zo benauwd met dubbelslag, echt astma aanvallen en ook 30 ademhalingen per minuut. Dat heeft hij nu niet meer gehad. Begint nu af en toe weer te hoesten dus nu weer elke dag flexineb en puur pollen gestart, maar wordt hij weer zo benauwd dan gaat hij naar Equisana.

jadabus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:28

Bedankt voor de tips allemaal!

Connie76 schreef:
Equisana werkt inderdaad met droog zout. Flexineb en de dampbox werkt met nat zout. Droog zout komt dieper in de longen en werkt effectiever. Voor wij naar Equisana gingen eerst een poos met de flexineb verneveld maar kreeg daar niet de verbetering mee die ik wilde. Ondanks dat hij stress gevoelig is hem toch naar Equisana gebracht. Hij staat daar lekker veel buiten en de zorgen super voor je paard. Na de kuur van 10 dagen kwam er super veel snot uit. Hij is daar zo van opgeknapt. Was zo benauwd met dubbelslag, echt astma aanvallen en ook 30 ademhalingen per minuut. Dat heeft hij nu niet meer gehad. Begint nu af en toe weer te hoesten dus nu weer elke dag flexineb en puur pollen gestart, maar wordt hij weer zo benauwd dan gaat hij naar Equisana.

Nog een laatste vraag; waarop is het gebaseerd dat droog zout dieper in de longen komt en effectiever werkt dan nat zout, weet je dat? Op de website van Equizouttherapie staat wel 'gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek', maar zonder referenties naar de studies betekent dat eigenlijk niet zo veel.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 14:49

jadabus schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Connie76 schreef:

Nog een laatste vraag; waarop is het gebaseerd dat droog zout dieper in de longen komt en effectiever werkt dan nat zout, weet je dat? Op de website van Equizouttherapie staat wel 'gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek', maar zonder referenties naar de studies betekent dat eigenlijk niet zo veel.

Ik heb dat zelf niet uitgezocht. Equisana heeft al zoveel ervaring hiermee en vele paarden behandeld dus ben daar op afgegaan. Merkte ook echt verschil in resultaat tussen de flexineb en de zouttherapie bij Equisana. Hij verbeterde wel op de flexineb maar was nog benauwd en teveel hoesten naar mijn zin. Pas na Equisana totaal van benauwdheid af en na opbouwen stond hij weer volop in het werk. Eigenlijk klinkt het ook logisch. Zout neemt vocht op en droog zout kan meer opnemen dan nat zout.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:39

Ik ben wel redelijk blij tot nu toe. Afgelopen week heeft ze wel een paar keer gehoest, maar het valt nog mee met wat ik gewend ben van dr rond deze tijd.. ik denk dat er wat stoffige balen hooi misschien tussen hebben gezeten, ondanks het onderdompelen.

Weer goed aan het vernevelen, ook afgewisseld met balsamic air. De balsamic air krijgt ze ook over t voer nu. En vandaag had ze voor het vernevelen zelfs een beetje snot aan dr neus zitten.

Hopelijk zet het snot een beetje door en neemt het hoesten af

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:37

Helaas is mijn paard niet goed opgeknapt na Equisana en gaat ze weer achteruit |( vanmiddag komt de dierenarts weer.

Ik vind het zo verschrikkelijk om te zien. Haar hoofd wilt zo graag, maar ze heeft zo weinig adem |(

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:04

N_B_N schreef:
Helaas is mijn paard niet goed opgeknapt na Equisana en gaat ze weer achteruit |( vanmiddag komt de dierenarts weer.

Ik vind het zo verschrikkelijk om te zien. Haar hoofd wilt zo graag, maar ze heeft zo weinig adem |(

Jij had ook een flexineb toch? Heb je al medicatie vernevelt met de flexineb? Ik vernevel mijn paard in slechte periodes met 1 ampulle flixotide en 3 ampullen atrovent (samen in het cupje). Dit helpt hem enorm. De atrovent zet de longen open en de flixotide (cortisone) onderdrukt lokaal de ontstekingen. Alleen zout helpt bij die van mij dan ook niet genoeg.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:26

Fangio schreef:
N_B_N schreef:

Jij had ook een flexineb toch? Heb je al medicatie vernevelt met de flexineb? Ik vernevel mijn paard in slechte periodes met 1 ampulle flixotide en 3 ampullen atrovent (samen in het cupje). Dit helpt hem enorm. De atrovent zet de longen open en de flixotide (cortisone) onderdrukt lokaal de ontstekingen. Alleen zout helpt bij die van mij dan ook niet genoeg.

Ja klopt. Flixotide en atrovent heb ik inderdaad al gehad van de dierenarts. In iets minder hoge dosis dat wel. Maar deed niet genoeg.

Dierenarts is geweest vanmiddag en haar longen klonken slechter dan voor Equisana. Morgen een scopie en eventueel bal-spoeling en een biopt. Ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Voel me nu wel heel verdoofd

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:33

Wat vervelend dat equisana nog niks heeft uitgehaald heeft. Ik hoop voor je paardje dat het slijm er nog uit gaat komen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:49

N_B_N schreef:
Ja klopt. Flixotide en atrovent heb ik inderdaad al gehad van de dierenarts. In iets minder hoge dosis dat wel. Maar deed niet genoeg.

Dierenarts is geweest vanmiddag en haar longen klonken slechter dan voor Equisana. Morgen een scopie en eventueel bal-spoeling en een biopt. Ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Voel me nu wel heel verdoofd

Mijn kliniek benadrukte wel dat vooral die hoeveelheid atrovent in het begin echt van belang was voor de benauwdheid. Ik moest dit 2x per dag doen en merkte ook echt dat tegen de tijd voor de volgende keer hij alweer slechter was. Het is misschien nog een optie om te proberen, mocht de dierenarts niet met betere ideeen komen...

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:34

Dank je wel beide. Fangio ik ga het morgen meenemen om te bespreken met de arts

mayka1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:15

Wij zijn vandaag ook weer naar de kliniek geweest... Dierenarts heeft hem zien en horen lopen en het geluid wat hij maakt (het hijgen) komt uit de keel. Is niet goed, maar hoeft niet te betekenen dat ie ook benauwd is. Uiteraard heeft ie niet even gehoest wat ie normaal wel doet... Scopie gedaan, zat nog steeds wat slijm, niet schrikbarend veel, maar ook niet minder dan in december... Een van z'n stembanden beweegt niet voldoende waardoor dat de doorgang naar de luchtpijp een beetje vernauwd. Daarna toch een balspoeling om meer gegevens te kunnen verzamelen, dat is nu naar het lab en krijg ik eind van de week uitslag van. Ondertussen nog even flexinebben met alleen zoutoplossing...

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:44

N_B_N schreef:

Jeetje dat is een tegenvaller zeg. Hoe lang is dat geleden? Die van ons heeft na Equisana ook nog een even doorgehoest omdat het slijm er nog uit moest komen, maar ging met de weken steeds beter. Ben benieuwd wat de dierenarts gaat adviseren en wat er uit er onderzoeken gaat komen. Sterkte

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:05

Connie76 schreef:
N_B_N schreef:

Jeetje dat is een tegenvaller zeg. Hoe lang is dat geleden? Die van ons heeft na Equisana ook nog een even doorgehoest omdat het slijm er nog uit moest komen, maar ging met de weken steeds beter. Ben benieuwd wat de dierenarts gaat adviseren en wat er uit er onderzoeken gaat komen. Sterkte

6 februari heb ik haar weer opgehaald na 10 dagen. Dus ze is alweer een dikke maand thuis. Eva heb ik wekelijks contact mee, maar ook zij zei dat dit niet het “normale” was van hoe zij het normaal ziet als een paard weer thuis is.

We hebben scopie, BAL-spoeling en een echo gedaan. Scopie zag er niet zo goed uit. Heel veel taai slijm en flink wat roodheid en ontstekingkjes. De spoeling is nu opgestuurd naar Utrecht dus die wachten we met spanning af en de echo zag er goed uit. Geen gekke plekjes buiten op de longen gevonden gelukkig.

Als de uitslag van de spoeling er is wilt ze aan de hand daarvan medicatie opstarten

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:31

Stille meelezer, met gelukkig niet al te veel ervaring op dit gebied, meldt zich even. Merk dat mijn bejaarde Haflinger toch weer benauwder wordt, wat niet gek is met dit drogere weer. Tot nu toe heeft hij het gered met nat hooi en 24/7 buiten met schuilstal. Zonder te hoesten, waar hij eerder al in januari voorzichtig mee begon. Nu ga ik staleigenaar weer vragen om wat ondersteuning door zijn voer te doen (hij krijgt dagelijks seniores ivm wat invallen). Hij deed het vorig jaar iets beter met Balsamic Air en heb ook nog fenegriek en anijs dat erbij kan.

Ik vroeg me, praktisch, af, hoe jullie het regelen met vernevelen. Ik lees hier verhalen over het vernevelen, maar meerdere keren per dag, incl wandelen tijdens/erna, schoonmaken apparaat... Schakelen jullie daarvoor de staleigenaar in, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Ik werk in de zorg, dus onregelmatig, maar daardoor soms ook lang weg, ik zou niet weten wie ik daarvoor zou moeten vragen (het is immers ook best langdurig voor de meeste paarden).

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:43

Sting schreef:
Ik vroeg me, praktisch, af, hoe jullie het regelen met vernevelen. Ik lees hier verhalen over het vernevelen, maar meerdere keren per dag, incl wandelen tijdens/erna, schoonmaken apparaat... Schakelen jullie daarvoor de staleigenaar in, hebben jullie ze allemaal aan huis staan? Ik werk in de zorg, dus onregelmatig, maar daardoor soms ook lang weg, ik zou niet weten wie ik daarvoor zou moeten vragen (het is immers ook best langdurig voor de meeste paarden).

Ik werk ook in de zorg, in de praktijk betekend dat als hij 2x daags gepuft word dat ik dat om 3u45 sochtends of 23u30 savonds sta te doen als ik een vroeg/laatdienst heb, het is niet anders. Ik vind mn flexineb te duur om het aan random andere mensen over te laten. Ik stap hem op werkdagen maar 1x tijdens het vernevelen (overdag), als het donker is doen we het gewoon binnen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:47

Pfff... Dat is dan soms best een uitdaging Fangio! Ik denk niet dat ik dan al welkom ben op het erf B-), maar ik sta dan ook in pension. Bedankt voor je reactie!
Hoe lang ben je bezig van begin tot eind met vernevelen? (incl alles zeg maar) De kosten zijn me het probleem niet, al is het een flinke hap, het is meer praktisch ivm werk en privé etc.