[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:51

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:18

Sonja_vR schreef:
hoe vaak was je de deken?
en smeer je nog iets op dit moment?

Ze draagt de deken (eczeemdeken van vantiaggo) nu ongeveer 2 weken, daarvoor was hij gewassen. Ik klop hem iedere dag uit. Ik smeer helemaal niets bij Shanti, ze heeft ook geen wondjes o.i.d. Wel krijgt ze equiderma.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:21

CarolShadow schreef:
ik zou als ik zeker wist dat ze een eventueel andere deken ook niet tegen kan, toch de deken af laten en de omgevign zo aanpassen dat ze zo min mogelijk kan schuren op het land kan ze niet schuren, alleen pakt ze dan de andere paarden ;) en dan met middeltjes van buitenaf de jeuk zo veel mogelijk proberen te beperken.wat zijn goede middeltjes??? Is er een mogelijkheid haar op te stallen? ja hoor ze kan s'nachts op stal, maar dan gaat ze zeker schuren!Welke dekens heb je al geprobeerd? een normale vliegendeken, en nu een eczeemdeken van vantiaggoOf elke dag deken heel goed uitkloppen (desnoods met een ouderwetse mattenklopper) en de deken zo'n 2x p.m. uit te wassen (zonder wasmiddel)gebruik neutral voor het wassen van de paardenspullen
Mijn pony kan namelijk ook niet tegen wasmiddelen, dus die van mij gaat zonder wasmiddel.

De mijne word door die vieze dingen (die langwerpige dikke zwarte beesten, kom even niet op de naam) gewoon door de deken heen gestoken, zag ik van de week.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:52

Pink_Horizon schreef:

Ik had het topic gevonden. Ik ga MTG denk ik gebruiken in het najaar. Nu staat Senna 24/7 op het land en onder de deken verstikken de manen heel erg snel en dan lijkt MTG me niet zo'n handig middel. Ik kom eigenlijk nooit op een vast tijdstip, dus dan zou ik het af en toe 's ochtends of 's middags al op moeten smeren en dat lijkt me niet zo'n goed idee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:40

Zo, vandaag was er weer niets aan de hand (niets geschuurd), wel een giga dikke nek. Heb even de oude deken erop gegooid, zodat ik de vaste deken even kan wassen.
Het is vandaag dan ook superwarm, op stal net was ikzelf al aan de kook, dus misschien vandaar die harde nek bij shadow.
Normaal (voorgaande jaren) was ze nu al helemaal kaal, dus ik vind dat ik niet mag klagen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:25

Ik heb ook last van verstikkende manen Flosje, maar ik vind het met de MTG zeker niet erger geworden. Het meeste leed was al geleden vóór ik uberhaupt iets ging smeren (enkel de deken op die recht uit de wasserette kwam).
Nu met de MTG is het soms een plekboeltje (zeker de eerste 2 weken als het dagelijks moet) maar nu, met om de dag a om de 2 dagen vind ik het allemaal mee vallen en ben ik zeer tevreden over goed goed ze eruit ziet. Ze is nergens meer aangeweest, geen dikke nek, super :).

Vandaag met teatrea shampoo gewassen en de manen getrokken, ziet er echt heilig uit vergeleken met vorig jaar Juni(/bijna Juli)!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:38

Maar staat jouw paard dan ook dag en nacht op het land? Bestanddelen in MTG kunnen voor brandplekken zorgen en dat vind ik een beetje eng, want Senna staat 24/7 op het land.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:57

Nee alleen overdag van laat zeggen 10 tot 4...
Ik weet niet of het ook kwaad kan als er nog een deken overheen ligt? Want als ik vrij ben dan smeer ik ook, deken erover en weer het padock op...

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:01

IndianaJones schreef:
Hebben jullie overigens ervaring met deze??
http://www.equifashion.nl/website/files ... 0horze.JPG
http://www.equifashion.nl/website/?744, ... merk-horze

Ziet er wel "fijn" uit vind ik. Behalve bij kont misschien?!?! Zal dit wel ver genoeg doorlopen????

Ow PS wat voor mij erg goed werkt als vliegenmiddeltje als ik met Shathu wat wil doen ZONDER deken...een klein spuitflesje van Kruidvat eigen merk!!!! Tevens heb ik daar ook zo'n stick van, voor op z'n hoofd en rond ogen enzo!
Aanrader hoor!! En stinkt niet gigantisch!

Ik heb deze deken voor Mike gekocht, eerst een L maar deze bleek te klein te zijn en toen heb ik hem omgeruild voor een XL, deze bevalt mij heel goed, mooie lange hals (helaas heeft Mike hem al weer stuk gemaakt maar dat ligt niet aan de deken ;) ). Een nadeel van deze deken is dat voor Mike de lussen op de rug te ver naar voren zitten zodat het buikstuk soms naar voren schuift, vooral als hij met zijn buik lekker over de grond gaat schuren). De kap heb ik er ook bij maar die heb ik tot nu toe nog niet opgehad, heb nu een los masker met oren.
De deken bevalt mij dus prima, wilde namelijk zelf graag een lichte deken omdat het in de zomer natuurlijk erg warm kan zijn. Zelf vind ik het nogal verbazingwekkend dat er zo veel eczeemdekens zijn met een donkere kleur, zeker omdat je deze natuurlijk voornamelijk in de (warme) zomerperiode gebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:14

ik denk dat dat ook komt omdat een lichtere deken word natuurlijk net zo vies en daar zie je het ook nog op.
denk dat als appie een witte aan zou hebben dat die na 1 dag bruin is van al het rollen.
:P
heb vanmiddag nog een vliegendeken op maat gemaakt voor appie.
is een lamicell fly away met hals.
maar er zat geen staartflap aan, die had ik er dus eerst al aan gezet ,maar de deken bleek te lang.
nu dus op het middenstuk de deken omgezoomd en hopelijk past die nu goed.
ap loopt nu met de everline vliegendeken op,maar vind die wat krap zitten.dus hopelijk past de lamicell dan wat beter

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:17

Vandaag had Shanti weer mega veel jeuk, ondanks haar burka. Ze lag zelfs op de grond te schuren, zo zielig. Heb haar maan en staart aanzet ingesmeerd met itch balsem. Hopen dat het werkt. Soms haat ik de zomers, vindt het zo erg voor haar die jeuk en die maanuitval vindt ik zo zielig voor mezelf :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:41

Het aangezicht is inderdaad vreselijk om te zien, hoe de paarden zichzelf in allerlei hoeken en manieren drukken.
Deze zomer is voor ons echt heilig.
Shadow is van een 'zware' eczemer, naar nu, een 'lichte' eczemer gegaan. Dat vind ik toch al heel wat.
Eerder lag ze echt tot bloedens toe open, verschrikkelijk.

Wat ik ook fijn vindt om te zien is dat, alle paarden van stal lopen te stampen en te meppen (naar vliegen e.d.) en die van mij niet, die graast rustig door, en beweegt haar staart nog niet eens. Dat vind ik dan heerlijk om te zien. En zielig vindt ik al die paarden die staan te slaan en meppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:48

de paarden die bij ons achetr lopen hebben eigenlijk weinig last,maar ja alles is daar ook open he.
kelly staat met haar veulen nog voor aan de weg en daar is het echt drama met de vliegen,zitten ook al van die dikke paardenvliegen..
rotbeesten :(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:58

Ja hoe heten die krengen nou?
Die langwerpige zwart/grijze beesten, die zo sloom zijn, dat je ze op je paard kunt doodslaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:00

horzels :+?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:01

Dazen bedoel je ook niet of wel?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:03

Horzels, zijn die vieze dikke ronde beesten (daar heb ik overigens amper last van, een enkele hangt er eentje rond m'n pony, die dan angstvallig ervoor wegrent, en na een tijdje is die weer weg, gebeur zo'n 2 tot 3x paar jaar)
Dazen, ja zat net te kijken op google, maar twijfel of dat ze zijn.

Edit:

Het zijn toch wel dazen die ik bedoel.

Citaat:
Dazen strijken snel neer en bijten dan vrijwel onmiddellijk, wat meestal goed te voelen is. Naast deze korte pijnlijke ervaring is er ook het gevaar van bacteriële infecties die meestal goed te behandelen zijn met antibiotica. Dazen steken dus niet, daar ze geen angel hebben.

Na een beet kunnen steekvliegen niet snel wegvliegen, zodat men hen met een welgemikte klap kan doodslaan; dan heeft men de beet echter al te pakken, die meestal tot een fikse jeukbult leidt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:18

gewoon paardenvlieg volgens mij.

Afbeelding
die blijven inderdaad zo lekker lang zitten.

horzels prikken niet,die leggen alleen die gele eitjes opm de vacht,maar omdat ze zo zoemen denken paarden dat het wespen of bijen zijn en zijn ze bang dat ze geprikt worden( dacht dat het zo zat)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-06-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:20

ohw haha daas=paardenvlieg.
is dus hetzelfde,heeft alleen soms een andere naam :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:21

haha klopt, heeft dezelfde benaming, Daas-steekvlieg-paardenvlieg
Op de foto zien ze er alleen zo anders uit dan in het echt.
Dat van dat gezoem kan kloppen.
Mijn pony heeft overigens in haar gehele leven nog nooit eitjes ervan gehad, bewijst wel weer hoe ze er voor wegloopt (goeie training haha)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:34

ap heeft ze wel gehad maar niet veel.
heb ook het idee dat horzels voorkeur hebben voor bepaalde paarden,stalgenootje van me haar paard zit er altijd onder

ik zit een beetje te dubben momenteel.
appie ziet er nu uit alsof hij insuline resistent is.
dikke manenkam met ribbels, vetkussentjes op zijn lijf...
zit er ergens wel aan te denken omk hem magnesium te gaan geven en te kijken of dat iets uit gaat halen.
maar.........via zijn bloedonderzoek was zijn magnesium wel goed op peil,vind het wat eng,straks geef ik hem iets wat hij niet hebben moet?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:16

Ik kreeg net van iemand te horen, die natuurgeneeswijzen heeft gestuurd en nu dierenarts assistente is dat Sint Jans zalf heel goed blijkt te helpen.
Maar hier zit Sint Jacob kruid in, is dit nou ook giftig als je dit op het paard smeert, heeft iemand wel eens eerder van deze zalf gehoord?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:20

ellepel schreef:
ap heeft ze wel gehad maar niet veel.
heb ook het idee dat horzels voorkeur hebben voor bepaalde paarden,stalgenootje van me haar paard zit er altijd onder

ik zit een beetje te dubben momenteel.
appie ziet er nu uit alsof hij insuline resistent is.
dikke manenkam met ribbels, vetkussentjes op zijn lijf...
zit er ergens wel aan te denken omk hem magnesium te gaan geven en te kijken of dat iets uit gaat halen.
maar.........via zijn bloedonderzoek was zijn magnesium wel goed op peil,vind het wat eng,straks geef ik hem iets wat hij niet hebben moet?

Er is sinds kort een insuline resistentie test voor paarden beschikbaar, dacht via GGD Groningen (stond ook op de nieuwspagina op bokt). Overleg even met je DA, want die moet toch de aanvraag en het bloedprikken doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:08

Inderdaad is er nu een test, vraag het je DA eens gewoon.
Beter laten checken dan dat je te laat bent en zich 1 en ander ontwikkelt.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:33

sint janskuid is iets anders dan jacobskuid toch? :)

overigens, jacobskruid veroorzaakt leverschade toch?
en slecht functionerend orgaan kan ook jeuk veroorzaken?
of ben ik nu raar aan het redeneren? :o

had een gat vuistgrootte in de ivanhoe, en 2 kleinere gaten...
pony ziet er nog netjes uit! gelukkig! :) wel wat manenuitval, maar ik denk dat dat gewoon de ''dagelijkse uitval van 7 dagen tegelijk'' is := :))