Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:56

Als de hormoonhuishouding en daardoor de suikerhuishouding beter op orde is wordt die buik echt wel weer beter en door beweging natuurlijk ook. En dan komen rug en billen ook vaak weer een heel stuk bij hoor!

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:27

Fijn om te horen! Ze is nu al echt heel veel afgevallen, opeens heeft ze nog maar zo'n puntkontje en wordt ze heel ielig omdat ze al het vet mist... En dan die grote lompe buik erbij... :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:09

ik zwaai ook weer even voorbij..

het is heel lang goed gegaan met bitje,maar helaas...

3 dagen geleden kon hij bijna niet meer lopen,binnen een paar uur had hij koorts,en dit liep op tot boven de 40 graden..

en hij kreeg een heel dik been...einschuss dus...hij wordt inmiddels 3 dagen gespoten,maar de vraag is waardoor dit komt bij hem,het zit echt bovenin,zijn onderbeen is niet mega dik,maar zijn knie is enorm,en zeer pijnlijk in de lies waar de lymfevaten zitten..zijn koker is sinds vandaag ook weer mega verdikt..

hij loopt gelukkig wel ,al is het stijf onder de pijnstillers en ik doe veel koelen maar we moeten geduld hebben...

echt zielig zoiets...hij heeft echt heel veel pijn,eer gambit laat zien dat ie pijn heeft dan wil dat echt heel wat zeggen...

voorlopig is het een week afwachten wat dat been gaat doen,de veearts weet niet waar het aan ligt,kan zijn door die dikke koker dat die de lymfevaten al heel lang dichtdrukken,of dat er een bloedprop zit...geen idee...

zo zag het er vanmorgen uit:

achterkant been:
Afbeelding

vanaf de voorkant:
Afbeelding

knie:
Afbeelding

en vanonderaf,goed te zien dat zijn koker ook weer helemaal opgezwollen is..
Afbeelding

en bitje zelf,haha hij moet echt ernstig overgeschoren worden...vanavond nieuwe messen,dus morgen mag hij nog een keer helemaal gedaan worden...
Afbeelding

en filmpje van het lopen:
http://youtu.be/ti7j6KiN3hE

ik ben heel blij dat hij wil lopen,harder als wat je ziet op het filmpje kan hij niet,en wil hi niet,en dit is met pijnstillers om een olifant mee plat te leggen,daar hij niet wil eten heeft hij extra pijnstiller gehad vanmorgen,in de hoop dat hij in ieder geval wel wat wil gaan eten .....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:21

Och goss... |(
Verdorie...wat ziet die koker er uit!
Sterkte ermee! :(:)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:51

He wat rot, het ziet er ook echt dik uit..
Veel sterkte voor Gambit, ik hoop dat hij er snel minder last van heeft!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 17:53

Jeetje!! Pff hopelijk gaat het snel over! Ziet er pijnlijk uit zeg!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 18:22

ja het is ook echt pijnlijk...ik heb al gevraagd of dit verband houdt met de cushing maar de veearts denkt van niet...meer dat er door zijn geschiedenis wat mis is...afsluiting door zijn koker of een bloedpropje oid wat zijn lymfevaten afknelt...juist omdat het bovenin zo dik is...en zijn onderbeen eigenlijk wel mee valt.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 21:25

Jeetje wat sneu zeg, ziet er niet fijn uit!

Vandaag weer bij Fleur geweest, het zag er iets rustiger uit, veel korstjes dat wel, maar wel droger. Heb het ergste op haar benen gewassen met betadine en daarna tea tree olie op gedaan, ben benieuwd hoe het er morgen uitziet.

Pusplekjes dichtbij
Afbeelding

Hele lijf
Afbeelding

Hals
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:21

is het niet gewoon rain rot?
Heeft je paard ook IR?Of zie ik dat fout?

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:48

hoi hoi

Ik heb effe een vraagje!!!
Hoe zit het eigenlijk met de voeding voor paarden met cushing?
Mijn vriendin der paard heeft cushing helaas veel te laat geconstateerd (ik zag het al 4 maanden geleden maar de DA zei dat kan niet ze is daar veel te jong voor (13 is ze)).
Ze hadden eerst de diagnose EMS gesteld en moest ze enorm veel afvallen (terwijl ze echt niet dik was) Het is een Camarque en die zijn barok en stevig.
Maar goed je volg de DA adviezen op.
Nu is ze zo ingevallen ziet er echt verschrikkelijk uit.... maar de DA blijft zeggen dat het goed zo is!!!
Ze krijgt nu 1 plak graszaadhooi in de ochtend en 1 in de avond en na arbeid 250 gram saniqu muslie.
Naar mijn idee veel te weinig!!!!
Wat zegt jullie DA??

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 11:57

@ Focussed
Moon werd ook erg mager in de bespiering. Ik ben toen een arme musli soort gaan mengen met merriebrok, waar juist ingredienten inzitten voor spieropbouw.
Als je paard snel hoefbevangen o.i.d raakt weet ik niet of het een aanrader is, maar Moon had dankzij de medicijnen geen klachten zoals suikerziekte, hoefbevangenheid e.d.

Ik gaf ook een flinke emmer bietenpulp met zemelen en spelt als avond eten.
Scheut zonnebloem olie om haar vet te maken kan ook goed helpen.

In mn profiel heb ik trouwens allemaal foto's geplaatst van de fotoshoot.
Welke vinden jullie het mooistvoor op canvas??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:16

Nefertarie schreef:
@ Focussed
Moon werd ook erg mager in de bespiering. Ik ben toen een arme musli soort gaan mengen met merriebrok, waar juist ingredienten inzitten voor spieropbouw.
Als je paard snel hoefbevangen o.i.d raakt weet ik niet of het een aanrader is, maar Moon had dankzij de medicijnen geen klachten zoals suikerziekte, hoefbevangenheid e.d.

Ik gaf ook een flinke emmer bietenpulp met zemelen en spelt als avond eten.
Scheut zonnebloem olie om haar vet te maken kan ook goed helpen.

In mn profiel heb ik trouwens allemaal foto's geplaatst van de fotoshoot.
Welke vinden jullie het mooistvoor op canvas??

die twee zwart witte foto's en die waar je moon een kusje op geeft <3
Wat was het toch een prachtig paard! ;(

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:00

@nefetarie: ik vind de 3de foto het mooist!

@geerke: de dierenarts heeft het niet over rainrot gehad, maar dat begint toch op de rug? Bij Fleur is het begonnen tussen dr achterbenen. Ze is getest op IR, maar dit was niet het geval. Ik hou haar wel altijd in de gaten, ze wordt heel snel dik en propperig..

Ga straks weer naar Fleur, ben benieuwd hoe het er vandaag uit ziet!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:31

makkie79 schreef:
hoi hoi

Ik heb effe een vraagje!!!
Hoe zit het eigenlijk met de voeding voor paarden met cushing?
Mijn vriendin der paard heeft cushing helaas veel te laat geconstateerd (ik zag het al 4 maanden geleden maar de DA zei dat kan niet ze is daar veel te jong voor (13 is ze)).
Ze hadden eerst de diagnose EMS gesteld en moest ze enorm veel afvallen (terwijl ze echt niet dik was) Het is een Camarque en die zijn barok en stevig.
Maar goed je volg de DA adviezen op.
Nu is ze zo ingevallen ziet er echt verschrikkelijk uit.... maar de DA blijft zeggen dat het goed zo is!!!
Ze krijgt nu 1 plak graszaadhooi in de ochtend en 1 in de avond en na arbeid 250 gram saniqu muslie.Naar mijn idee veel te weinig!!!!
Wat zegt jullie DA??

En buiten dat krijgt dat paard niks? En medicatie?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:24

kimmie261 schreef:
ja het is ook echt pijnlijk...ik heb al gevraagd of dit verband houdt met de cushing maar de veearts denkt van niet...meer dat er door zijn geschiedenis wat mis is...afsluiting door zijn koker of een bloedpropje oid wat zijn lymfevaten afknelt...juist omdat het bovenin zo dik is...en zijn onderbeen eigenlijk wel mee valt.

Ach helaas een heel bekend beeld voor mij... van Willy.
Krijgt hij al metacam? Daar deed Willy het heel goed op als hij een olifantsbeen had. Het houd in zoverre verband met cushings dat zij veel gevoeliger voor ontstekingen zijn en die ook hardnekkiger en langduriger zijn vaak. Dit kan een wondje zijn dat naar binnen is geslagen of mok of ook rotstraal. Veel koelen, evt been 'snacht in de koude natte animalintex zetten of in een stalbandage dat scheelt dat de boel vol loopt en scheelt ook heel erg in de pijn. Beweging geven alleen als dat kan en wat hij aangeeft.

Verder zorgen dat je helpt met de weerstand, bloem echinacea 2 x 40 of 50 druppels per dag.
En hoe kan ik het vergeten, het been wassen met Badedas en 10 minuten in laten trekken en dan heel goed afspoelen. Badedas bevat wilde kastanje en dat is goed voor de lympfebanen maar ook voor de aderen en doorbloeding (denk ook aan spataderen e.d.) Het gaat om deze Badedas - tegenwoordig zelfs weer bij grote Albert Heijn te krijgen of bij een drogist
http://esthetiek.blogspot.nl/2009/05/badedas_20.html

Het werkt echt!!!! En eventueel insmeren met een gel van Efrata met wilde kastanje, heb nog 2 volle flessen staan, als het aanhoudt dan stuur ik je er wel een. Die gel daar heb ik Willy het laatste half jaar een prachtig dun been mee kunnen laten hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:32

ja ze spuiten metacam,alhoewel hij vanmorgen een nog zwaardere pijnstiller gekregen heeft...hij blijft ook verhoging/koorts houden ondanks alle medicatie..

ze stelde nog voor om naar een kliniek te rijden,maar daar ga ik even over nadenken,zijn medische geschiedenis is zo slecht...vraag me af wat ze nog kunnen doen daar en of dat prognose verbeterend is,of alleen heel slecht voor je portemonnee,en echt zou met liefde hem erheen brengen,maar het moet nog wel baat gaan hebben...

badedas ga ik mijn vriend mee laten nemen,en zijn been smeer ik nu elke dag in met een soort verkoelende klei wat ik van de veearts gekregen heb...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:41

Wij gaven gewoon de orale metacam en als het een stukje beter ging ging hij aan de antibiotica voor ongeveer een week. Hij is ook wel met 2 verschillende pijnstillers gespoten, 1 ervan kan ik niet op de naam komen, die hielp wel maar is eigenlijk niet zo goed ivm de cushing maar heeft wel effect!! Die mocht je ook niet te lang spuiten.. Wat zijn ze sneu als ze zoveel pijn hebben he?

Bandageren 'snachts helpt wel heel erg omdat het ondersteund en zorgt dat het niet verder volloopt. Heel veel sterkte.. Ik denk trouwens dat ze op een kliniek ook niet veel meer kunnen hoor, het is de ontsteking bestrijden wassen en koelen en van binnen uit ondersteunen van weerstand en wandelen als hij dan kan, veel meer kun je niet..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:46

hij staat de hele dag met friesje in de bak,en daar stapt hij wel wat rond...

maar zie dit somber in,eerlijk gezegd,een kliniek wil ik eigenlijk niet meer heen met hem,wat kunnen die nog meer doen als wat ze nu doen?

hij heeft vanmorgen een andere pijnstiller gekregen,geen metacam,maar een andere...die zou beter moeten werken,wat ze wel zei,is dat door de cushing een mogelijkheid bestaat dat de medicatie niet goed aanslaat.

was het bij willie ook zo dat hij alleen maar voller liep,bij gambit loopt nu ook zijn buik voor zijn koker vol met vocht....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:05

Willy had normaliter last van problemen onderin zijn been, dan liep zijn been vol en door de jaren heen werd dat elke keer hoger en voller als je pech had. Daarmee worden de aders en de lympfebanen zwaar aangetast en daardoor loopt de boel zo makkelijk vol als er iets mis is. Naarmate hij ouder werd en het been hoger voller werd was het lastiger, maar door het behandelen met de badedas soms 3 keer per dag hadden wij het de laatste tijd binnen een paar dagen tot een week weer op orde. De een na laatste keer had hij ook zijn koker helemaal dik en toen was de DA (die overigens nieuw was bij de kliniek) heel pessimistisch. Maar we hebben hem toen toch weer goed gekregen met ik denk dat het cortisteroiden die ze dan paar dagen spuiten, kan evt wel voor je nabellen, op rekening staat niet zoveel vermeld zag ik net...
Er bovenop zitten met koelen en wassen dat was wat ik dan deed. En dus stalbandage of animalintex met bandage erom.

De laatste keer dat zijn been weer begon was de dag dat hij is ingeslapen 27 juni, toen kon hij echt niet meer lopen van de pijn terwijl het nog niet eens zo dik was geworden op dat moment.
Zal zo nog even op oude rekeningen kijken van de vorige keren en andere kliniek.. Veel sterkte, wel fijn dat hij gewoon buiten rond lummelt, dan krijgt hij toch nog iets van beweging.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:18

ja hij krijgt cortinsonen gespoten,en ab en vochtafdrijvers en pijnstillers ( en vandaag nog een eetlustopwekker omdat hij amper meer eet)

punt is dat het bij hem echt bovenaan zit,zijn onderbeen is niet eens zo vreselijk dik,maar die bovenkant... dat is echt 3x zo dik.

hij wandeld een beetje rond in de bak,en ik koel hem met water wat echt heel veel pijn doet,want hij vindt het vreselijk...en dan die verkoelende klei erop,zal eens kijken voor de naam van die klei.

-O-

ik heb hier echt zo'n slecht gevoel bij,en weet je,ik ben een filmpje aan het uploaden,dat is voordat de veearts kwam en hem dus weer stijf onder de pijnstiller zette,maar echt..ik wil dit niet voor hem... ;( ;(

ik vind het zo zielig...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:21

Heb oude rekeningen bekeken het is dexamethason (een vorm daarvan) die gebruikten:

Dit is o.a wat hij wel heeft gekregen
Eerste dag
40 injectie gentamycine 1 ml
40 injectie depcillline per ml
14 inj meflosyl per ml

2e dag
40 injectie gentamycine 1ml
40 inectie depocilline per ml
10 injectie DEx(Rapidexon) per ml

3e dag
40 injectie gentamycine 1 ml
40 injectie voreen suspensie per ml

na een maand been werd toen niet dun genoeg want we hadden te weinig antibiotica gegeven in poedervorm tussendoor)
19 ubectie DEx (rapidexon) per ml
SXT poeder groot (trim/sulfa)

Weer maand later weer last
15 injectie meflosyl per ml
15 injectie dex (rapidexon) per ml
Dex (Rapidexon) === dit is degene die ze niet te lang mogen geven maar uiteindelijk vaak wel effect had!!
injectie Borgal 24 % per ml coflex/petflex

Misschien heb je er iets aan om dit voor te leggen??
Wat super naar en sneu, dit zijn ook zulke nare pijnen in de aders en lympfen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:34

De laatste rekeningen door onze huidige kliniek bevatten alleen maar
injectie antibiotic/antiflogist als omschrijving dus daar heb je niet veel aan waarschijnlijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:40

nee ik weet ook niet precies wat ze nu allemaal spuiten,in dld gebruiken ze ook wel andere medicatie,als de rekening binnen komt zal ik eens kijken wat ze gespoten hebben.

eens vergelijken of ze een beetje hetzelfde spuiten...

hij krijgt overigens geen medicatie verder wat ik moet voeren...hij eet ook amper..zijn muesli waar die normaal helemaal gek op is,ligt al 3 dagen onaangeroerd in zijn voerbak...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:48

Kan je slobber maken ofzo? Dat ie zich een beetje laat verleiden? Och arme Gambit. Heel veel sterkte.. ik denk aan jullie.
Ga nu eerst naar stal.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:03