[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:34

hmm.. het lijjkt een oplossing en zomerexceem is inderdaad iets met het afweermechanisme paarden hebben hier geen afweer tegen geloof ik geen weerstand zo iets? ben benieuwd wat de andere mensen hier van zeggen

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:55

Citaat:
koop dan deze?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UHTNVQIQ.jpg
soft mesh combo, de hals is wat kort ,maar met wat creatief gevol naai je daar een stukje vliegengaas bij aan.
de buikflap is heel geschikt!!!

en die zonder buikflap ben ik, want die past bij ap niet,dus doe ik zonder.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A3PRXMX8.jpg

en ik smeer zijn buik in met vliegenspray en iets tegen de jeuk

Nu, die deken van Itch-off ligt reeds bij het stort, en idd mss kan ik terug zo één kopen met de buikflap er dan af. Goed idee!

Die met die korte hals vind ik niet goed. De hals is té kort en zo handig met naaien ben ik niet.

Ik denk toch dat het die Rambo sweet itch wordt, en mss in reserve dat ik een occasie boett/pagony/... zoek. Een 2de deken is toch wel handig.

Ivm die gevoeligheid voor ZE. Ik weet het niet, maar ik ben sinds kort wel te weten gekomen da Amigo zn moeder een héél erg zware ZE-lijder was, dus ja, hij heeft het van zn moeder (die leeft ondertss nie meer). Zn vader (die nog leeft) heb ik onlangs terug gevonden en dat is een zalig mooi paard met héérlijke manen. Niks geen ZE, dus ja...

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:53

ellepel schreef:
is dit wat?
http://www.cowboystack.com/index.php?ta ... t_id=29904
een sleezy.
ademt, en word veel gebruikt,ik ga er een kopen voor ap als halsdeken.
Haha!
maak je de hals los en doe je een sleezy er omheen, einde probleem toch?

Bedankt voor de tip. Ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en het lijkt een oplossing. Alleen heeft Freya afgelopen zomer weinig tot geen last van haar hoofd (gezicht) gehad dus dat wilde ik op dit moment eigenlijk liever nog niet inpakken.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:21

Ik ga Otello waarschijnlijk binnenkort een kuur geven van 'Drainage Composium' .
Dat is ook goed om alle afvalstoffen uit het lichaam te krijgen. Vriendin van me gebruikt het ook en toch heeft het wat geholpen. Ben benieuwd.

Nog eventjes en ontvang ik het boek 'Voeding en zomereczeem'. Daar ben ik helemaal benieuwd naar!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:57

Heeft iemand al ervaring met die sleezy's? Blijven de manen in takt e.d.? De stof zit lijkt mij vrij strak en dan zitten de manen inclusief manentop erg strak er onder gepropt... hoe blijven deze?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:20

trisca schreef:
Misschien voor jullie ook een optie.
Ik heb een paard die al 1,5 jaar loopt met soort 'mok'. Het zit niet echt op de juiste plaats, maar kwam daar het meeste mee overeen. Volgens de dierenarts zat het 'in het bloed' van het paard.

Kortom: mokzalf, therapieen, voer veranderen, plaspillen, antibiotica etc. Na 1500 euro was ik het zat en had een paard die er ziek van was. Zodra haar weerstand iets minder werd, baf.. Leek wel een soort koortslip.

Nu kwam ik toevallig met iemand in gesprek die Bachtherapie doet voor mensen, honden en paarden. Deze zei dat ik de Rescue of the cherry wel eens kon proberen. Dus ik lacherig de Rescue opgehaald (8,95 bij de reformzaak) en 4 druppels 2x daags over het voer. Na 2 dagen waren haar dikke benen ineens superdroog, en nu (na iets meer dan 2 wk) is ze mokvrij!

Ze zit lekkerder in haar vel en begint te glanzen. Ook komt haar vacht niet zo supersnel terug(na 2e keer scheren) en is ze veel fijner in gebruik.

Natuurlijk denken jullie nu: wat moeten wij hiermee, maar voor mij was het iets waar ik nooit bij stil had gestaan. Ik heb onderzoek gedaan naar zomerexceem en het lijkt toch wel iets te zijn met het afweermechanisme.

Misschien hebben jullie er iets aan, misschien niet. Voor 8,95 voor 200 ml en gebruik van 8-16 druppels per dag lijkt het mij een gok waard Knipoog
Bij ons hebben ze een folder in de reformzaak. Kan hem eventueel ook scannen, dan kunnen jullie de verschillende soorten zien.

Succes,

Groetjes Iris

Bedankt Trisca.
Dit zijn wel handige dingen om te vermelden. Er zullen vast wel paarden zijn bij wie dit ook werkt.
En het is weer eens iets anders dan de bekende middeltjes.
Zeker het proberen waard lijkt me!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:21

@trisca, je mag de folder wel scannen, ben nl nieuwsgierig geworden.... En dit kan zonder problemen (langdurig) worden gegeven. Ook aan een paard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:10

AngelsDitch schreef:
Heeft iemand al ervaring met die sleezy's? Blijven de manen in takt e.d.? De stof zit lijkt mij vrij strak en dan zitten de manen inclusief manentop erg strak er onder gepropt... hoe blijven deze?

er zijn vast mensen die ze gebruiken, arabierenbezitters hebben ze vaak wel.
open anders een topic bij harnachement ofzo met de vraag hoe ze bevallen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:46

Dar verhaal van weerstand en ZE zou mischien wel een kern van waarheid kunnen hebben. Ino heeft al zo lang ik hem heb een mindere weerstand, ondanks dat ik hem regelmatig een reinigingskuur of weerstandkruiden geef.
Het paard van een vriendin kreeg eerst de ziekte van lyme, heeft daar een permanente leverbeschadiging aan overgehouden, en kreeg vervolgens ZE.
Zijn er mischien nog meer "kwakkelpaarden" met ZE?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:11

nou....is al bewezen hoor dat zomereczeem het gevolg is van een verstoord imuunsysteem Knipoog

er werkt iets niet goed waardoor ze allergsich reageren op die prik van die vlieg..voeding KAN daar invloed op hebben.
want als dat verstoorde imuunssytreem het gevolg is van voedinsgfouten dan los je die daarmee weer op.

maar ja zoek maar es uit waardoor het komt en wat je er aan kunt doen Haha!

probiotica kan een middel zijn,want veel van de imuunproblemen komen voort uit een verstoorde darmflora.
maar het kan ook iets totaal anders zijn.....

en wat bij het ene paard ervoor zorgt is net bij dat andere paard weer totaal iets anders.

net als eczeem bij mensen, er zijn zoveel evrschillende soorten met elke hun eigen oorzaak.
en soms...word de oorzaak nooit gevonden en heb je je leven lang zwaar eczeem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:15

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:19

Zammie schreef:
@trisca, je mag de folder wel scannen, ben nl nieuwsgierig geworden.... En dit kan zonder problemen (langdurig) worden gegeven. Ook aan een paard?

Hmmmm, dat vind ik ook interessant. Mijn paard heeft zomereczeem en heeft dit jaar ook al twee keer einschuss gehad tgv mok. Ik ben ervan overtuigd dat het 1 met het ander te maken heeft.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:55

ellepel schreef:
nou....is al bewezen hoor dat zomereczeem het gevolg is van een verstoord imuunsysteem Knipoog

Owh ok, dat wist ik nog niet, weer wat geleerd Haha! .
Helaas is het weerstandprobleem bij Ino niet met voeding op te lossen. Het was toen ik hem een maand of 4 had al duidelijk dat zijn immuumsyteem niet helemaal goed werkt.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:00

haaiiii

tijd hier niet geweest joh Bloos! maar ik had een vraagje

mij hebben ze wijsgemaakt dat advantage wel aardig helpt bij eczeem paarden
heeft iemand hier ervaring mee ??

advantage is trouwens een soort vlooienmiddel voor honden....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:02

ik heb we leens gehoord dat een middeltje tegen schurft bij cavia's helpt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:06

ik zal proberen de folder in te scannen en hier te plaatsen Lachen

hoop dat jullie paarden er net zo goed op reageren als die van mij

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:06

ben benieuwd!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:08

@trisca : het is idd het proberen waard , bedankt voor de tip ! Lachen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:14

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:26

ellepel schreef:

er werkt iets niet goed waardoor ze allergsich reageren op die prik van die vlieg..voeding KAN daar invloed op hebben.
want als dat verstoorde imuunssytreem het gevolg is van voedinsgfouten dan los je die daarmee weer op.

maar ja zoek maar es uit waardoor het komt en wat je er aan kunt doen Haha!

probiotica kan een middel zijn,want veel van de imuunproblemen komen voort uit een verstoorde darmflora.
maar het kan ook iets totaal anders zijn.....

en wat bij het ene paard ervoor zorgt is net bij dat andere paard weer totaal iets anders.

net als eczeem bij mensen, er zijn zoveel evrschillende soorten met elke hun eigen oorzaak.
en soms...word de oorzaak nooit gevonden en heb je je leven lang zwaar eczeem

Ik weet het, heb mijn scriptie hierover geschreven (is per mail wel op te sturen), over het gehele immuunsysteem. Heeft een artikel van mij vorig jaar in de Hoefslag gestaan. Zei het voorzichtig omdat sommige mensen hier soms toch hele andere ideeen hebben en ik die niet voor het hoofd wilde stoten.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:54

Hoi Doei!
Mijn (bijrijd)pony heeft afgelopen zomer vreselijke last gehad van eczeem. Ze schuurde haar staart en hals compleet open, ook haar hoofd had wonden. Haar stal stortte zelfs half in door het vele schuren. De veearts zei meteen: zomereczeem.
Ik heb ooit gelezen dat er geen vaste symptomen zijn voor zomereczeem, dat je het nooit écht kunt vaststellen.
Het is inmiddels eind januari en ze is nu net pas gestopt met schuren. Het werd wel minder in de winter, maar ze had nog steeds een grote kale plek op haar hals en ook op de staart bleef ze schuren.
De eigenaar is niet zo van de veearts en hij vond dat ik het maar zelf even aan moest kijken. Ik heb het een aantal keer gewassen met betadineshampoo en de huid soepel gehouden. Nadat het gevroren had ging het beter.
Ze staat dag en nacht buiten met een inloopstal. Ze heeft alleen eerder last van jeuk gehad toen ze 3 maanden zonder verzorgster zat waardoor ze nauwelijks geborsteld werd.
Laatst stond in de Bit een artikel over zomereczeem dat erfverlichting ook vliegen aantrekt. Nu staat ze langs huis maar hebben we toch de lichten gewoon uitgelaten.

Maar wat kan het nou zijn? Toch zomereczeem? Ik zit heel erg te twijfelen of ik nu zo'n duur eczeemdeken moet aanschaffen. Misschien is het geen eczeem maar was het een aanval doordat de winter van 2006 zo zacht was?
De vorige pony die ik reed had écht zomereczeem en die had het maar een paar maanden, 's winters groeide al haar haar gewoon terug en had ze nergens last van Verward

Wat is het nou? Wie kan mij helpen? Ik sta radeloos.
Nogmaals: Ik mag de veearts er niet bijhalen, en ik heb al verschillende mensen geraadpleegd maar zij wisten ook niet wat het nou kon zijn.

Edit: Even een foto toegevoegd waar je haar plekken goed op kunt zien.
Afbeelding

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:04

ik denk niet dat dat zomerexceem is maar eerder luiss.. zou der toch echt een dierenarts bij halen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:06

Nikkii_Lisa , ik heb heel veel gelezen jhier dat de paarden met name nu (die van mij ook) schilfertjes hebben (in de manen en staart) en die dus loslaten, ik weet niet of die van jou dat ook heeft, maar dat kan dus een aanwijziging zijn. heeft hij bij het schuren ook dat het echt plekken worden met kloven en vocht?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:59

Niet in de manen en staart, maar het is me wel opgevallen in haar vacht (vooral bij de flanken). Soms heeft ze ook ineens een soort korst onder haar vacht, zonder dat er een wond zit. Haar huid is dan gewoon in ene gortdroog geworden en vormt zich tot een korst onder de vacht. En op een gegeven moment is dat dan weer verdwenen (na een week).
Ze heeft geen plekken met kloven en vocht, het is juist altijd heel droog.

33Bonita33: Ik zat ook al aan zoiets te denken, ik ben al een paar maanden bezig de eigenaar over te halen (= boer) en hij is er nog steeds van overtuigd dat het vanzelf wel goed komt. Uiteraard doe ik mijn best.
Desnoods haal ik hem er zelf bij op mijn kosten, al ben ik bang dat hij daar ook niet zo blij mee zal zijn...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:02

Ik zou er in ieder geval wel een da bij halen. Ik moet er niet aan denken om constant jeuk te hebben, denk dat ik compleet gek zou worden.....