Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:50

MssMaris schreef:
Bij het meldpunt kunnen paardenbezitters zieke dieren melden.

Helaas geen 'moeten'..

Wat ik me dan afvraag is of paardeneigenaren dit zelf ook zullen doen, of dat men vooral van anderen verwacht de zieke dieren te zullen melden.

PhiaBink

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:01

Als je een beetje fatsoen in je donder heb en hart voor alle paarden in je omgeving, meld je het. Doe je dat niet, en men komt er achter, dan is de eigenaar denk ik verder van huis.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:09

Ik keek net op de kaart en ik zie Winsum ook al besmet is?

Hoe kan dat zover verspreid worden met de melding dat de Rhino aanwezig is....

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:11

Whitepanther schreef:
Wat is dit dan weer (sorry als het er al over gegaan is)

Ook Anky van Grunsven heeft te maken met het Rhinovirus. Hoewel haar paarden gevrijwaard zijn van het agressieve virus, beïnvloedt het wel volop haar leven.

Je paard kan toch niet gevrijwaard zijn van de neurologische variant? Ik lees steeds dat je daar niet tegen kan enten?? Hoe kan dat dan?? Of klopt de info vd krant weer niet? Het staat boven Anky der eigen column, neemt toch aan dat zij ook wel weet dat je er niet tegen kan enten...

Misschien bedoelen ze er mee te zeggen dat ze er op dit moment geen last van hebben?

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:14

kensha schreef:
Ik keek net op de kaart en ik zie Winsum ook al besmet is?

Hoe kan dat zover verspreid worden met de melding dat de Rhino aanwezig is....

Rhino kan ook binnen een stal ontstaan zonder dat er meteen paarden van buitenaf bij betrokken zijn. 80-90% van de paarden draagt het virus al bij zich. Bij lage weerstand/stress etc. kan het virus opkomen.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:16

even gegoogled:
1.vrijwaren
` vrij - wa - ren (vrijwaarde, h. gevrijwaard) 1 behoeden; waarborgen: vrijwaren voor, vrijwaren tegen ; 2 Zuid-Nederlands in veiligheid brengen, veilig stellen, redden: bij de brand kon de aanpalende school gevrijwaard worden
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/vrijwaren

Het gaat dus alleen om Zuid-Nederlanders, haha!
Laatst bijgewerkt door JosineS op 07-03-12 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:16

Peelie schreef:
Bij mij op de ponyclub zeggen ze dat het ook door mest verspreid kan worden. Daarom.zijn er voorlopig geen lessen.

Stel een paard mest, de volgende komt rijden. Paard stapt in de mest snuffeld er aan, of direct aan de mest zelf. Is dit dan besmettelijk?

Hoe zit dat dan?

Via de mest kan je paard niet besmet raken.Het virus zit in het lichaam van een paard en word niet via de mest uit gescheiden.Het zit voor altijd opgeslagen in het lichaam van het paard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:17

Overigens zijn er in duitsland ook enorm veel geruchten van 3 stallem (in mijn buurt) maar de da's hier doen er niet zo moeilijk over/weten het niet eens precies sommige hebben nof niet eens van rhino gehoord :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:25

Loetie84 schreef:
Whitepanther schreef:
Wat is dit dan weer (sorry als het er al over gegaan is)

Ook Anky van Grunsven heeft te maken met het Rhinovirus. Hoewel haar paarden gevrijwaard zijn van het agressieve virus, beïnvloedt het wel volop haar leven.

Je paard kan toch niet gevrijwaard zijn van de neurologische variant? Ik lees steeds dat je daar niet tegen kan enten?? Hoe kan dat dan?? Of klopt de info vd krant weer niet? Het staat boven Anky der eigen column, neemt toch aan dat zij ook wel weet dat je er niet tegen kan enten...

Misschien bedoelen ze er mee te zeggen dat ze er op dit moment geen last van hebben?

Oftewel er staat gewoon "Hoewel haar paarden veilig gesteld zijn..." (zoveel mogelijk in bescherming genomen tegen) "het agressieve virus...."

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:29

En dan komt er een meldpunt.. Moet ik gaan melden dat mn paard een keer hoest bij het aandraven en nog meer onrust gaan maken? Ik vind het allemaal wel heel erg uit de klauwen lopen zo.... iedereen in de stress terwijl er nu geen nieuwe bedrijven bijgekomen zijn met de neuro variant. De abortus variant komt elk jaar veel voor.... op een stal waar ik veel kom hebben we 2 maand geleden nog een dood veulen gehad (merrie moest nog 3 maand) het is heel erg voor de eigenaar maar je doet er niks aan! Je weet gewoon niet of het rino was en wanneer de merrie besmet is geraakt.. (hebben het niet laten testen)

Ik ga dan ook rustig naar het bos en laat osteo enz gewoon komen, ga er van uit dat deze mensen professioneel genoeg zijn om maatregelen te nemen! Ik houd mn paard gewoon in de gaten en temperatuur haar nu een paar dagen voordat de masseur komt om er zo voor te zorgen dat het bij ons ook schoon is. Als ik wat vermoed bel ik zelf deze afspraken af.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:30

Volgens de staleigenaar waar ik sta is hier kort in de buurt ook Rhino. Heb nog gevraagd of dit een vermoeden is of zeker maar volgens hem zeker. 2 paarden overleden.

Maar blijkbaar wordt niet alles naar buiten gebracht aangezien er niets te vinden is over de regio waar ik zit en toch 9 dode veulens op 1 stal en 2 dode paarden op een andere.

Meldpunt is goed maar dan bv alleen als het werkelijk is vastgesteld door de DA dat het Rhino is. Anders krijg je een heel verwarrend en angstig beeld van 'zieke' paarden die achteraf gewoon blijken te snotteren en verder niet ziek zijn. Maar ja, als het niet verplicht wordt dan kan je er wat mij betreft net zo goed niet aan beginnen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:33

Ik heb over stallen hier in de buurt (omg. Twente) ook al vermoedens gehoord. Maar echter alleen vermoedens.. Wij zijn in elk geval extra voorzichtig.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:36

MarliesV schreef:
Volgens de staleigenaar waar ik sta is hier kort in de buurt ook Rhino. Heb nog gevraagd of dit een vermoeden is of zeker maar volgens hem zeker. 2 paarden overleden.

Maar blijkbaar wordt niet alles naar buiten gebracht aangezien er niets te vinden is over de regio waar ik zit en toch 9 dode veulens op 1 stal en 2 dode paarden op een andere.

Meldpunt is goed maar dan bv alleen als het werkelijk is vastgesteld door de DA dat het Rhino is. Anders krijg je een heel verwarrend en angstig beeld van 'zieke' paarden die achteraf gewoon blijken te snotteren en verder niet ziek zijn. Maar ja, als het niet verplicht wordt dan kan je er wat mij betreft net zo goed niet aan beginnen.

Bedrijf is niet verplicht dit te melden.... Aan vermoedens hebben we vrij weinig.... Vind het wel een beetje een opgeblazen iets worden nu. Gaan zoveel roddels rond nu. Heb zelf zoiets, meld pas iets als je 100% zeker weet dat het er is, weet je dit niet, plaats het dan ook niet.

Ferwoude en parrega staan nu ook op de Google kaart, dit is 10 km bij mij vandaan, ferwoude is het abortus type en parrega niet bekend. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:39

Volgens mij heb ik Rhino. Ik snotter, heb keelpijn en sta niet zo vast op de benen. Ook mijn temperatuur is niet helemaal goed. Volgens mij is het besmettelijk want mijn man had het vorige week ook al.
Kan ik dan wel naar mijn paard toe of besmet ik die dan :D

saskiaojan

Hoihoi even een vraagje tussen door, ben al 10 blz teruggegaan, maar waar vind ik de kaart met stipjes :o

Thanx!

Esther28

Die is verwijderd omdat er van 2 stallen nog geen bevestiging is ontvangen bij de readactie.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:40

Inney schreef:
Ik heb over stallen hier in de buurt (omg. Twente) ook al vermoedens gehoord. Maar echter alleen vermoedens.. Wij zijn in elk geval extra voorzichtig.

ik woon ook in twente en heb voorlichting van da gehad die vermoedens mag je negeren want daar is niks van waar;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:41

Inney schreef:

Ja in twente gaan idd veel geruchten rond over een aantal stallen, zo lang het vermoedens zijn maak ik me niet druk, de meesten hebben nu wel netjes voorzorgsmaatregelen genomen..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:41

MariekeB schreef:
Volgens mij heb ik Rhino. Ik snotter, heb keelpijn en sta niet zo vast op de benen. Ook mijn temperatuur is niet helemaal goed. Volgens mij is het besmettelijk want mijn man had het vorige week ook al.

Haha nee joh jij hebt de EHV4 variant, niks mis mee :P
Nou dan heb je hier in de omgeving ook al wat mensen besmet hoor...Ik had daar vorige week ook last van...oh oh, heb je al bevestiging van je huisarts gehad? :')
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 07-03-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:43

Zolang er niks door een da of stalhouder bevestigd is, is er toch geen reden tot paniek? Gewoon de gebruikelijke voorzichtigheid in acht nemen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:45

MariekeB schreef:

Hier nog 1!

Het is alleen zo, (zo denk ik erover) dat als je vanuit verschillende hoeken en kanten hetzelfde gerucht hoort, dan zal er toch wel een kern van waarheid in zitten....

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:51

Ik zeg ook, het zijn vermoedens. En ik hoop dat het daar bij blijft. En er zijn inderdaad veel voorzorgs maatregelen genomen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:53

Hier ook al een mens met Rhino ;)
Volgens mij kunnen wij eht niet overbrengen op paarden hoor.. Hoop ik dan maar!

Vicky_88, ja als het van verschillende kanten komt zal er vaak idd een kern van waarheid inzitten.. Tenzij deze verschillende kanten van 1 bron afkomen.
We zien net al in het topic hoe snel een roddel kan ontstaan. De ene vraagt of gaat het over dat paard? De volgende noemt Rhino erbij?.. En uiteindelijk wordt er gedacht aan een Rhino geval bij die persoon, terwijl dat niet genoemd werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:54

MarliesV schreef:

Wat je vooral krijgt is dat mensen in de wilde weg dingen door gaan geven over andere bedrijven en niet die van henzelf omdat ze zeker weten dat bij stal die-en-die van alles aan de hand is. Of krijgt dat bedrijven die elkaar niet zo lief over elkaar meldingen gaan doen om te treiteren. Kinderachtig natuurlijk, maar ik heb ze gekker gezien.
We zullen van het najaar wel zien of het meldpunt heeft gewerkt of niet.

vientijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:56

Voor zover nog niet bekend, hieronder nog een persbericht van vanmorgen van de Sectorraad Paarden:
Hierin staat ook uitgelegd wanneer een meldingsplicht voor ziekten geldt en wanneer niet...

Geen nieuwe bevestiging van Rhinopneumonie

ERMELO – Tot op heden is op drie bedrijven de neurologische vorm van Rhinopneumonie bevestigd, te weten in Heumen, Berg en Dal en in Woubrugge. De laatste bevestiging is van afgelopen weekend. Onderzocht wordt of er contacten tussen deze bedrijven zijn geweest.

Gezondheidsloket

Eén van de acties uit de afgelopen najaar gepresenteerde Sectoragenda infectieuze ziekten paard van de Sectorraad Paarden (SRP)is het oprichten van een helpdesk of gezondheidsloket. Een dergelijk loket moet gaan fungeren als centraal meldpunt ten behoeve van snelle signalering van nieuwe uitbraken en als informatie punt bij gezondheidskwesties. Dierenartsen hebben een belangrijke rol bij de verzameling van de informatie, afstemming van bestrijdingsprotocollen en voorlichting. Ze werken daarbij nauw samen met de Sectorraad Paarden (SRP).

Geen aangifteplicht

Rhinopneumonie is een zogenaamde bedrijfsgebonden aandoening. Dit houdt in dat een uitbraak in principe door tijdig in te grijpen op het individuele bedrijf behandeld en voorkomen kan worden. Hierbij spelen de dierenarts en sectororganisaties een belangrijke rol.

Een ziekte is aangifteplichtig wanneer ingrijpen vanuit de overheid noodzakelijk is.

Ingrijpen vanuit de overheid is noodzakelijk wanneer:

· Het een zoönose betreft, dus ook besmettelijk is voor mensen, waardoor snelle signalering of centrale bestrijding noodzakelijk is vanuit het oogpunt van humane gezondheidszorg.

· De ziekte of de aard van de maatregelen van dien aard zijn dat de uitbraak niet door een sector zelf bestreden kan worden.

· Er door een uitbraak grote externe effecten optreden, zoals handelsbelemmeringen.

Rhinopneumonie is onder de Europese en Nederlandse wetgeving niet aangifte- of bestrijdingsplichtig.

Rhinopneumonie is endemisch aanwezig in Europa en steekt jaarlijks wel ergens in Nederland de kop op. De omvang blijft meestal beperkt en normaal gesproken is het virus na een paar weken weer onder controle. Rhinopneumonie infecties (Equine Herpes Virus - EHV) kunnen bij het paard griepachtige verschijnselen, abortus of neurologische verschijnselen (ataxie of verlamming) veroorzaken. Paarden herstellen meestal volledig van de luchtweginfectie. De neurologische vorm geeft soms wel ernstige problemen.

Besmetting vindt plaats via de luchtwegen. Voorkomen van contact is de belangrijkste preventieve maatregel.

In de Sectoragenda infectieuze ziekten paard stelt de Sectorraad Paarden (SRP) dat Rhinopneumonie, hoe vervelend ook, wordt gezien als normaal bedrijfs- en/of ondernemersrisico. Het beleid is vooral gericht op voorlichting en het voorkomen van onnodig risicocontact tussen paarden en in sommige gevallen verplicht vaccineren. Bezoeken aan de hoefsmid en de dierenarts en dergelijke gewoon doorgang vinden mits hygiëne in acht genomen wordt. Bij twijfel raadpleeg eerst uw dierenarts.

Verdere informatie over het Rhinopneumonie virus: http://www.sectorraadpaarden.nl/

Met vriendelijke groet,

Sectorraad Paarden