Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Wat ontzettend vervelend Joman. Dat uitschachten zou dan ook te maken moeten hebben met harde mest volgens jouw d.a?
Maagzweren zouden ook niet direct bij mij op komen, als ik de klachten van jouw paard zo lees. Maar daarnaast kunnen maagzweren hele vage klachten veroorzaken dus dat is alleen maar uit te sluiten dmv een maagscopie.....
Op zich is het wel fijn dat zijn mest is verbeterd, maar dat hij naar je been slaat is natuurlijk ook geen goed teken. Ik zou toch weer een d.a. bellen of naar een kliniek en kijken of zij hem verder kunnen onderzoeken of een advies voor je hebben.
Of je kan nog even wachten hoe hij het op het gras doet?
[***] schreef:Misschien heeft hij echt wel wat last van het hooi. Dat is toch weer even wennen. Is je paard wel goed op gewicht?
Gaat hij meteen 24/7 het gras op? Dan heb je kans dat hij misschien wel weer wat dunne mest krijgt. Maar dat zou ook vrij snel weer bij moeten trekken.
Joman schreef:[***] schreef:Misschien heeft hij echt wel wat last van het hooi. Dat is toch weer even wennen. Is je paard wel goed op gewicht?
Gaat hij meteen 24/7 het gras op? Dan heb je kans dat hij misschien wel weer wat dunne mest krijgt. Maar dat zou ook vrij snel weer bij moeten trekken.
Paard is goed op gewicht. Is ook goed aangekomen (nu misschien zelfs wel een paar kilo te zwaar).
Hij gaat niet 24/7 het gras op. Staat snachts op stal. Als ik de dierenarts moet geloven, zou het beter moeten worden van gras en olie. Ik vind ook dat hij weinig mest in zijn stal en paddock. Tijdens het rijden of longeren meestal 2 erg grote hopen. Dat zal wel dwars zitten ergens.
Begin de hoop wel bijna op te geven. Dit hele gedoe duurt al meer dan een half jaar.
KarinLF schreef:Hallo ,
Graag jullie advies.
Vanmiddag was onze zadelmaakster bij ons , ik vertelde over mijn 14 jarige tinkerruin, Troy. Ik vertelde dat hij super betrouwbaar is , maar af en toe zo vreselijk narrig kan zijn zonder enige aanleiding! Zo pratende stond Troy naast mij enorm te gapen (doet hij vaak) Goh zei ze , heb je er wel eens over nagedacht of hij een maagzweer heeft? Nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd! Maar verder denkend , denken wij dat het best eens zou kunnen . Hoewel hij wel van 6 in de ochtend tot 22.00 in de avond weidegang heeft en voldoende ruwvoer krijgt. Nu kan ik natuurlijk een onderzoek laten doen(gaan we ook doen) Mijn vraag is eigenlijk is er een supplement die ik zou kunnen geven,als een soort preventief.
Misschien is het helemaal niet verstandig om te doen, maar het kwam zo in ons op
KarinLF schreef:Hallo ,
Graag jullie advies.
Vanmiddag was onze zadelmaakster bij ons , ik vertelde over mijn 14 jarige tinkerruin, Troy. Ik vertelde dat hij super betrouwbaar is , maar af en toe zo vreselijk narrig kan zijn zonder enige aanleiding! Zo pratende stond Troy naast mij enorm te gapen (doet hij vaak) Goh zei ze , heb je er wel eens over nagedacht of hij een maagzweer heeft? Nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd! Maar verder denkend , denken wij dat het best eens zou kunnen . Hoewel hij wel van 6 in de ochtend tot 22.00 in de avond weidegang heeft en voldoende ruwvoer krijgt. Nu kan ik natuurlijk een onderzoek laten doen(gaan we ook doen) Mijn vraag is eigenlijk is er een supplement die ik zou kunnen geven,als een soort preventief.
Misschien is het helemaal niet verstandig om te doen, maar het kwam zo in ons op
Femke_Tweety schreef:Als hij zweren heeft dan kan het maagzuur bij beweging tegen die zweren 'aanklotsen' en dat doet zeer.
Maagpatiënten krijgen vaak ook wat ruwvoer voor het werk, zodat de maaginhoud iets minder klotst.
Maar als hij inderdaad heftige zweren heeft, zou ik hem niet vragen om te draven of te galoperen.
Standaard behandeling:
Gedurende een aantal weken volle dosis omeprazol (maagzuur-aanmaakremmer) en dan afbouwen.
De standaard behandeling blijkt in de praktijk vaak aan de korte kant
Het spul is ook erg duur, dat zal meespelen.
Maar te snel afbouwen is niet handig, dan zit het risico erin dat je opnieuw kunt beginnen.
Beter dus iets langer dan tekort, ondanks de kosten.
Bouw ook langdurig en in een aantal stappen af.
Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur.
Het lichaam merkt dat de maaginhoud minder zuur is, en geeft signaal om meer zuur te produceren.
Dat is geen probleem zolang je omeprazol geeft, die remt zo grondig dat die extra signalen voor aanmaak wel ondervangen worden.
Maar zou je te snel stoppen of niet goed afbouwen met omeprazol, dan blijft het lichaam nog enige tijd die signalen geven voor extra maagzuur aanmaak.
Die nu niet meer gerend wordt, want geen omeprazol.
En dan krijg je een situatie dat het dier dus méér maagzuur zou hebben dan voor de behandeling.
Er is aangetoond dat dieren die geen zweren hebben, ze kunnen ontwikkelen als ze enige tijd omeprazol krijgen en dan zonder afbouw stoppen...
Kortom, omeprazol is een héél goed middel.
Maar weet wat je doet, het is niet zo maar even een supplementje.
Je moet het ook via de dierenarts aanschaffen in Nederland.
(Is niet overal zo)
Verder wordt sucralfaat wel voorgeschreven.
Dit legt in feite een beschermlaagje over de zweer.
Het nadeel van sucralfaat is dat je het iedere 6 uur moet geven, voor het mooie
(Omeprazol werk op een andere manier in, dat geef je eens per dag)
Verder, in geval van zweren, is het aanpassen van het stalmanagement heel belangrijk
Femke_Tweety schreef:Bij de gastro+ zit bicarbonaat in
(Ik weet even niet uit mijn hoofd of dat calcium of natrium bicarbonaat is)
Bicarbonaat is een directe (kortdurende) zuur-neutralisator.
Omdat juist bij krachtvoer klachten vaak verergeren, kan het zinvol zijn om direct bij dat krachtvoer een neutralisator te geven.
En daar speelt havens handig op in met de gastro plus.
Qua beleid:
Het kan helpen om áltijd voor krachtvoer wat ruwvoer te geven.
Dus uit de wei een pluk hooi, dan brok.
Voor het rijden een pluk hooi.
Na het rijden en voor de brok zéker een pluk hooi.
Let op: echt hooi.
Kuil is meestal funest voor maagzweerpatienten.
Voordroog heeft ook geen voorkeur.
Droog hooi, liefst niet te grof.
Voor ieder paard geldt dat te lang zonder ruwvoer niet goed is.
Zo rond de 6 uur maximaal voor gezonde paarden.
Voor maagzweer patiënten is dat maximaal 4 uur, maar eigenlijk liever nog maximaal twee uur.
(Reden kan ik uitleggen, maar is lange lap tekst)
In jouw geval zou ik dus een hooinet of slowfeeder geven voor de nacht!
Als de zweren heftig zijn ga je het zonder medicatie waarschijnlijk niet redden.
En als de zweren heftig zijn, heeft hij er echt wel goed last van.
Rijden, ook stap, is dan naar.
Hij moet dan tenslotte zijn buikspieren aanspannen (is minder ruimte voor maag)
Er komt gewicht op de rug, die soms al wat gevoelig is.
Je verwacht lengtebuiging, ook al niet lekker voor maag en darmen. (Rechtsom toevallig moeilijker??)
En dan zit er een singel om de gevoelige plek, en aansporen gebeurt daar ook in die regio....
Dus ook stap kan onprettig zijn.
Maar is maar net hoe heftig het is, en hoe gevoelig je paard is.
Ayla schreef:Femke_Tweety: ik ben even nieuwsgierig, hoezo rechts moeilijker?
Mijn pony vertoont nog steeds dezelfde klachten, maar ik zie hem nu ook steeds vaker gapen helaas. Een paar weken geleden Mastic Horse Treatment gaan geven maar dat moest onderbroken worden i.v.m. koliek, nu doen we nog één poging en anders word het toch de omeprazole. Ook de Ease & Excel geprobeerd i.p.v. de Care4life, maar dat leek weinig tot geen verschil te maken.
Femke_Tweety schreef:Ayla schreef:Femke_Tweety: ik ben even nieuwsgierig, hoezo rechts moeilijker?
Mijn pony vertoont nog steeds dezelfde klachten, maar ik zie hem nu ook steeds vaker gapen helaas. Een paar weken geleden Mastic Horse Treatment gaan geven maar dat moest onderbroken worden i.v.m. koliek, nu doen we nog één poging en anders word het toch de omeprazole. Ook de Ease & Excel geprobeerd i.p.v. de Care4life, maar dat leek weinig tot geen verschil te maken.
Is geen heel wetenschappelijk iets.
Maar maagzweren willen nog wel eens samen gaan met darmzweren (hindgut-ulcers) de blinde darm wil daar gevoelig kunnen zijn, en die ligt vooral rechts.
Maar niets wetenschappelijks dus!