Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:13

Hoe kom je daar dan toch verzeild?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:59

Femke_Tweety schreef:
Hoe kom je daar dan toch verzeild?

Jaren geleden al, toen het nog niet commercieel was en er geen drang was iedere keer groter te worden en dat ten koste te laten gaan van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:23

Paard staat nu 2,5 week op onbeperkt hooi.
Merk de laatste tijd (zeker sinds hij hooi krijgt), meer met zijn staart zwiept tijdens het rijden en vandaag kwam daar ook trappen naar mijn been bij. Ben gestopt met rijden omdat hij steeds ging stilstaan, niet meer vooruit wilde en ging trappen als ik hem been gaf.

Ook merk ik dat hij een heel klein beetje uitschacht vaak. Dit deed hij eerder niet. Staartje draagt hij wel nog steeds scheef. Niet een kant op, maar afwisselend.
Help :(

*dierenarts denkt overigens niet dat het een zweer is. Hij denkt dat zijn mest nu te hard is i.p.v. te dun, wat het een aantal maanden geleden was.
Advies is maiszaadolie bijvoeren en op gras. Gelukkig vanaf zaterdag op gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:21

Maiskiemolie bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 06:51

Wat ontzettend vervelend Joman. Dat uitschachten zou dan ook te maken moeten hebben met harde mest volgens jouw d.a?

Maagzweren zouden ook niet direct bij mij op komen, als ik de klachten van jouw paard zo lees. Maar daarnaast kunnen maagzweren hele vage klachten veroorzaken dus dat is alleen maar uit te sluiten dmv een maagscopie.....

Op zich is het wel fijn dat zijn mest is verbeterd, maar dat hij naar je been slaat is natuurlijk ook geen goed teken. Ik zou toch weer een d.a. bellen of naar een kliniek en kijken of zij hem verder kunnen onderzoeken of een advies voor je hebben.

Of je kan nog even wachten hoe hij het op het gras doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:14

[***] schreef:
Wat ontzettend vervelend Joman. Dat uitschachten zou dan ook te maken moeten hebben met harde mest volgens jouw d.a?

Maagzweren zouden ook niet direct bij mij op komen, als ik de klachten van jouw paard zo lees. Maar daarnaast kunnen maagzweren hele vage klachten veroorzaken dus dat is alleen maar uit te sluiten dmv een maagscopie.....

Op zich is het wel fijn dat zijn mest is verbeterd, maar dat hij naar je been slaat is natuurlijk ook geen goed teken. Ik zou toch weer een d.a. bellen of naar een kliniek en kijken of zij hem verder kunnen onderzoeken of een advies voor je hebben.

Of je kan nog even wachten hoe hij het op het gras doet?

Ik wacht idd even af hoe hij het op gras doet. Als het met een week niet beter is daarna, laat ik de dierenarts weer komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:53

Misschien heeft hij echt wel wat last van het hooi. Dat is toch weer even wennen. Is je paard wel goed op gewicht?

Gaat hij meteen 24/7 het gras op? Dan heb je kans dat hij misschien wel weer wat dunne mest krijgt. Maar dat zou ook vrij snel weer bij moeten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:06

[***] schreef:
Misschien heeft hij echt wel wat last van het hooi. Dat is toch weer even wennen. Is je paard wel goed op gewicht?

Gaat hij meteen 24/7 het gras op? Dan heb je kans dat hij misschien wel weer wat dunne mest krijgt. Maar dat zou ook vrij snel weer bij moeten trekken.

Paard is goed op gewicht. Is ook goed aangekomen (nu misschien zelfs wel een paar kilo te zwaar).

Hij gaat niet 24/7 het gras op. Staat snachts op stal. Als ik de dierenarts moet geloven, zou het beter moeten worden van gras en olie. Ik vind ook dat hij weinig mest in zijn stal en paddock. Tijdens het rijden of longeren meestal 2 erg grote hopen. Dat zal wel dwars zitten ergens.

Begin de hoop wel bijna op te geven. Dit hele gedoe duurt al meer dan een half jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 11:26

Joman schreef:
[***] schreef:

Paard is goed op gewicht. Is ook goed aangekomen (nu misschien zelfs wel een paar kilo te zwaar).

Hij gaat niet 24/7 het gras op. Staat snachts op stal. Als ik de dierenarts moet geloven, zou het beter moeten worden van gras en olie. Ik vind ook dat hij weinig mest in zijn stal en paddock. Tijdens het rijden of longeren meestal 2 erg grote hopen. Dat zal wel dwars zitten ergens.

Begin de hoop wel bijna op te geven. Dit hele gedoe duurt al meer dan een half jaar.

Dat kan ik mij goed voorstellen. Hopelijk doet het gras en de oolie zijn werk. Anders toch naar de d.a.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:46

Hallo ,

Graag jullie advies.

Vanmiddag was onze zadelmaakster bij ons , ik vertelde over mijn 14 jarige tinkerruin, Troy. Ik vertelde dat hij super betrouwbaar is , maar af en toe zo vreselijk narrig kan zijn zonder enige aanleiding! Zo pratende stond Troy naast mij enorm te gapen (doet hij vaak) Goh zei ze , heb je er wel eens over nagedacht of hij een maagzweer heeft? Nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd! Maar verder denkend , denken wij dat het best eens zou kunnen . Hoewel hij wel van 6 in de ochtend tot 22.00 in de avond weidegang heeft en voldoende ruwvoer krijgt. Nu kan ik natuurlijk een onderzoek laten doen(gaan we ook doen) Mijn vraag is eigenlijk is er een supplement die ik zou kunnen geven,als een soort preventief.

Misschien is het helemaal niet verstandig om te doen, maar het kwam zo in ons op

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:47

KarinLF schreef:
Hallo ,

Graag jullie advies.

Vanmiddag was onze zadelmaakster bij ons , ik vertelde over mijn 14 jarige tinkerruin, Troy. Ik vertelde dat hij super betrouwbaar is , maar af en toe zo vreselijk narrig kan zijn zonder enige aanleiding! Zo pratende stond Troy naast mij enorm te gapen (doet hij vaak) Goh zei ze , heb je er wel eens over nagedacht of hij een maagzweer heeft? Nooit bij stil gestaan eerlijk gezegd! Maar verder denkend , denken wij dat het best eens zou kunnen . Hoewel hij wel van 6 in de ochtend tot 22.00 in de avond weidegang heeft en voldoende ruwvoer krijgt. Nu kan ik natuurlijk een onderzoek laten doen(gaan we ook doen) Mijn vraag is eigenlijk is er een supplement die ik zou kunnen geven,als een soort preventief.

Misschien is het helemaal niet verstandig om te doen, maar het kwam zo in ons op

Wellicht kurkuma
Ik voer het al jaren
Wel even kijken als je de goede hebt met genoeg curcumine

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:17

KarinLF schreef:
Hallo ,

Graag jullie advies.

Ik weet het ook niet zeker, maar mijn instelling was ook, mocht ik verschil merkendan zit ertoch wat, ik wil niet op iets drastisch, ik ben begonnen met verse gedroogde munt 2 eetlepels en nu mastic horse, ik kan er nog niets over zeggen, beide zouden verzachten zonder de ph waarde te veranderen want dat lijkt me ook wel belangrijk zeker in onderzoekend stadium. Mijn merrie gaat soms ineens op de rem met rijden en doet erg narrig met zadelen en dekens, verder reageert ze niet op de bekende drukpunten om maagzweer klachten af te voelen, osteo en fascia therapeut kwamen ook niets tegen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:11

dank voor jullie reactie paddraigh en room10, ik heb inmiddels mijn DA gesproken, zij raadde mij aan om Troy op de Gastro plus van Havens te zetten, dus dat doe ik sinds gister.Ben benieuwd of ik verschil merk over een poosje. Helaas heeft onze DA hier om de hoek geen apparatuur om een gastroscopie te doen, maar bij onderzoek bij zijn maag reageerde Troy echt heel heftig, we schrokken er allemaal van, hoewel het altijd al wel een sikkeneur type is :(:) wel een lieve sikkeneur hoor <3

Maar goed zij raadde dit in eerste instantie aan en dat mag in combinatie met rennie.
Mocht het niet afdoende zijn dan laat ik bij een ander DA praktijk een gastroscopie maken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:40

Nog steeds vind ik een gastroscopie een ingrijpend onderzoek... onze merrie hebben we eerst bloedonderzoek laten doen en daar kwam slechte leverwaarde uit, dit is (naar ons idee) opgelost met mariadistelzaad te geven, nu zuigt ze geen lucht meer :)

Maar ook hebben we eerder van alles geprobeerd maar voor een paardje zoals zij is heel veel buiten en onbeperkt hooi echt wel een vereiste, we zijn inmiddels 5 jaar verder en van alles geprobeerd, de mastic horse, gastro+, en dat is onze conclusie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 19:28

Ik krijg deze week de da op bezoek. Staken tijdens het rijden blijft. Eigenlijk blijft hij toch nog heel lief. Gaat draaien en begint naar zijn buik te trappen. Als ik hem een beetje aanspoor, gaat hij we weer vooruit. Hij is voortaan chagrijnig met opzadelen; dat is hij nooit geweest. Ook heeft hij net, na het rijden, een keer of 4 gegaapt. Dit kan toch bijna niet anders dan een maagzweer zijn. Maargoed, ik wacht de da even af.

Alvast voordat de da komt. Wat is de gangbare behandeling? En hoe lang duurt het alvorens er resultaat zichtbaar is?
En; kan ik zelf nog iets doen, zodat mijn paardje zich beter voelt?

Ik denk dat ik hem vanaf nu even vakantie geef: hij heeft teveel last denk ik en ik weet niet of bewegen op dit moment goed is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 20:59

Als hij zweren heeft dan kan het maagzuur bij beweging tegen die zweren 'aanklotsen' en dat doet zeer.

Maagpatiënten krijgen vaak ook wat ruwvoer voor het werk, zodat de maaginhoud iets minder klotst.

Maar als hij inderdaad heftige zweren heeft, zou ik hem niet vragen om te draven of te galoperen.

Standaard behandeling:

Gedurende een aantal weken volle dosis omeprazol (maagzuur-aanmaakremmer) en dan afbouwen.

De standaard behandeling blijkt in de praktijk vaak aan de korte kant

Het spul is ook erg duur, dat zal meespelen.
Maar te snel afbouwen is niet handig, dan zit het risico erin dat je opnieuw kunt beginnen.

Beter dus iets langer dan tekort, ondanks de kosten.

Bouw ook langdurig en in een aantal stappen af.

Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur.
Het lichaam merkt dat de maaginhoud minder zuur is, en geeft signaal om meer zuur te produceren.
Dat is geen probleem zolang je omeprazol geeft, die remt zo grondig dat die extra signalen voor aanmaak wel ondervangen worden.

Maar zou je te snel stoppen of niet goed afbouwen met omeprazol, dan blijft het lichaam nog enige tijd die signalen geven voor extra maagzuur aanmaak.
Die nu niet meer gerend wordt, want geen omeprazol.

En dan krijg je een situatie dat het dier dus méér maagzuur zou hebben dan voor de behandeling.

Er is aangetoond dat dieren die geen zweren hebben, ze kunnen ontwikkelen als ze enige tijd omeprazol krijgen en dan zonder afbouw stoppen...

Kortom, omeprazol is een héél goed middel.

Maar weet wat je doet, het is niet zo maar even een supplementje.
Je moet het ook via de dierenarts aanschaffen in Nederland.
(Is niet overal zo)

Verder wordt sucralfaat wel voorgeschreven.
Dit legt in feite een beschermlaagje over de zweer.
Het nadeel van sucralfaat is dat je het iedere 6 uur moet geven, voor het mooie

(Omeprazol werk op een andere manier in, dat geef je eens per dag)

Verder, in geval van zweren, is het aanpassen van het stalmanagement heel belangrijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:41

Femke_Tweety schreef:
Als hij zweren heeft dan kan het maagzuur bij beweging tegen die zweren 'aanklotsen' en dat doet zeer.

Maagpatiënten krijgen vaak ook wat ruwvoer voor het werk, zodat de maaginhoud iets minder klotst.

Maar als hij inderdaad heftige zweren heeft, zou ik hem niet vragen om te draven of te galoperen.

Standaard behandeling:

Gedurende een aantal weken volle dosis omeprazol (maagzuur-aanmaakremmer) en dan afbouwen.

De standaard behandeling blijkt in de praktijk vaak aan de korte kant

Het spul is ook erg duur, dat zal meespelen.
Maar te snel afbouwen is niet handig, dan zit het risico erin dat je opnieuw kunt beginnen.

Beter dus iets langer dan tekort, ondanks de kosten.

Bouw ook langdurig en in een aantal stappen af.

Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur.
Het lichaam merkt dat de maaginhoud minder zuur is, en geeft signaal om meer zuur te produceren.
Dat is geen probleem zolang je omeprazol geeft, die remt zo grondig dat die extra signalen voor aanmaak wel ondervangen worden.

Maar zou je te snel stoppen of niet goed afbouwen met omeprazol, dan blijft het lichaam nog enige tijd die signalen geven voor extra maagzuur aanmaak.
Die nu niet meer gerend wordt, want geen omeprazol.

En dan krijg je een situatie dat het dier dus méér maagzuur zou hebben dan voor de behandeling.

Er is aangetoond dat dieren die geen zweren hebben, ze kunnen ontwikkelen als ze enige tijd omeprazol krijgen en dan zonder afbouw stoppen...

Kortom, omeprazol is een héél goed middel.

Maar weet wat je doet, het is niet zo maar even een supplementje.
Je moet het ook via de dierenarts aanschaffen in Nederland.
(Is niet overal zo)

Verder wordt sucralfaat wel voorgeschreven.
Dit legt in feite een beschermlaagje over de zweer.
Het nadeel van sucralfaat is dat je het iedere 6 uur moet geven, voor het mooie

(Omeprazol werk op een andere manier in, dat geef je eens per dag)

Verder, in geval van zweren, is het aanpassen van het stalmanagement heel belangrijk

Dank voor je uitgebreide bericht!
Het maakt me niet meer zoveel uit wat het kost en hoe lang het duurt, als het maar over gaat en hij geen last meer heeft.

Het gekke is dat hij al begint met staken in stap. Terwijl je zou denken dat het dan niet echt klotst. Ook gaat hij in de wei vaak tekeer. Dus dan lijkt hij er minder last van te hebben?

Voor wat betreft stalmanagement: heb hem nu twee keer verhuisd omdat stalmanagement slecht was. Ik hoop dat het hier beter zal gaan. Hij krijgt in de ochtend hooi, daarna brok, daarna gaat hij de wei op. Als hij naar binnen komt, krijgt hij brok, staat hij in een stro stal, en krijgt hij wederom hooi (vlak voordat ik ga rijden), krijgt daarna nog brok en heeft het stro in de stal om op te knabbelen. Ik kan vragen of ze hem nog een keer hooi in de avond geven. (Brok is iedere keer 1/4)

Ik zal dit nog even met de da overleggen. Een stal met beter management lijkt bijna onmogelijk. Helaas.

Daarnaast heb ik gelezen over gastro brokken?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:54

Bij de gastro+ zit bicarbonaat in

(Ik weet even niet uit mijn hoofd of dat calcium of natrium bicarbonaat is)

Bicarbonaat is een directe (kortdurende) zuur-neutralisator.

Omdat juist bij krachtvoer klachten vaak verergeren, kan het zinvol zijn om direct bij dat krachtvoer een neutralisator te geven.
En daar speelt havens handig op in met de gastro plus.

Qua beleid:

Het kan helpen om áltijd voor krachtvoer wat ruwvoer te geven.
Dus uit de wei een pluk hooi, dan brok.
Voor het rijden een pluk hooi.
Na het rijden en voor de brok zéker een pluk hooi.

Let op: echt hooi.
Kuil is meestal funest voor maagzweerpatienten.
Voordroog heeft ook geen voorkeur.
Droog hooi, liefst niet te grof.

Voor ieder paard geldt dat te lang zonder ruwvoer niet goed is.
Zo rond de 6 uur maximaal voor gezonde paarden.
Voor maagzweer patiënten is dat maximaal 4 uur, maar eigenlijk liever nog maximaal twee uur.
(Reden kan ik uitleggen, maar is lange lap tekst)

In jouw geval zou ik dus een hooinet of slowfeeder geven voor de nacht!

Als de zweren heftig zijn ga je het zonder medicatie waarschijnlijk niet redden.

En als de zweren heftig zijn, heeft hij er echt wel goed last van.
Rijden, ook stap, is dan naar.

Hij moet dan tenslotte zijn buikspieren aanspannen (is minder ruimte voor maag)
Er komt gewicht op de rug, die soms al wat gevoelig is.
Je verwacht lengtebuiging, ook al niet lekker voor maag en darmen. (Rechtsom toevallig moeilijker??)
En dan zit er een singel om de gevoelige plek, en aansporen gebeurt daar ook in die regio....

Dus ook stap kan onprettig zijn.

Maar is maar net hoe heftig het is, en hoe gevoelig je paard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:15

Femke_Tweety schreef:
Bij de gastro+ zit bicarbonaat in

(Ik weet even niet uit mijn hoofd of dat calcium of natrium bicarbonaat is)

Bicarbonaat is een directe (kortdurende) zuur-neutralisator.

Omdat juist bij krachtvoer klachten vaak verergeren, kan het zinvol zijn om direct bij dat krachtvoer een neutralisator te geven.
En daar speelt havens handig op in met de gastro plus.

Qua beleid:

Het kan helpen om áltijd voor krachtvoer wat ruwvoer te geven.
Dus uit de wei een pluk hooi, dan brok.
Voor het rijden een pluk hooi.
Na het rijden en voor de brok zéker een pluk hooi.

Let op: echt hooi.
Kuil is meestal funest voor maagzweerpatienten.
Voordroog heeft ook geen voorkeur.
Droog hooi, liefst niet te grof.

Voor ieder paard geldt dat te lang zonder ruwvoer niet goed is.
Zo rond de 6 uur maximaal voor gezonde paarden.
Voor maagzweer patiënten is dat maximaal 4 uur, maar eigenlijk liever nog maximaal twee uur.
(Reden kan ik uitleggen, maar is lange lap tekst)

In jouw geval zou ik dus een hooinet of slowfeeder geven voor de nacht!

Als de zweren heftig zijn ga je het zonder medicatie waarschijnlijk niet redden.

En als de zweren heftig zijn, heeft hij er echt wel goed last van.
Rijden, ook stap, is dan naar.

Hij moet dan tenslotte zijn buikspieren aanspannen (is minder ruimte voor maag)
Er komt gewicht op de rug, die soms al wat gevoelig is.
Je verwacht lengtebuiging, ook al niet lekker voor maag en darmen. (Rechtsom toevallig moeilijker??)
En dan zit er een singel om de gevoelige plek, en aansporen gebeurt daar ook in die regio....

Dus ook stap kan onprettig zijn.

Maar is maar net hoe heftig het is, en hoe gevoelig je paard is.

Ik vind hem linksom moeilijker. Links stopt hij met regelmaat. Hij lijkt prettiger door te stappen op rechts.

Hij krijgt hooi en idd geen voordroog meer. Ik kan vragen om een net. Is stro eten een no go als vulling? Het hooi is fijn en droog! Hij kreeg op de vorige stal onbeperkt hooi uit een net, droog en fijn hooi. Daarvan is het naar mijn idee iig niet beter geworden. Zelfs alleen maar slechter. Maargoed, waarschijnlijk was het kwaad toen al geschied.

Zal ook eens met de da overleggen :)

Na hoeveel tijd ga je verschil merken wanneer je medicatie gaat toedienen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:21

Als je op volle dosering start, merk je na een dag of 3 al wel wat verschil meestal.

Nog niet 100% dan uiteraard, dat duurt langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:25

Femke_Tweety schreef:
Als je op volle dosering start, merk je na een dag of 3 al wel wat verschil meestal.

Nog niet 100% dan uiteraard, dat duurt langer.

Oké, dat zou fijn voor hem zijn. Vind het zo sneu.
Ik hoop maar dat dit het is, en dat het fatsoenlijk te benadelen gaat zijn.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:53

Femke_Tweety: ik ben even nieuwsgierig, hoezo rechts moeilijker? :)

Mijn pony vertoont nog steeds dezelfde klachten, maar ik zie hem nu ook steeds vaker gapen helaas. Een paar weken geleden Mastic Horse Treatment gaan geven maar dat moest onderbroken worden i.v.m. koliek, nu doen we nog één poging en anders word het toch de omeprazole. Ook de Ease & Excel geprobeerd i.p.v. de Care4life, maar dat leek weinig tot geen verschil te maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:14

Ayla schreef:

Mijn pony vertoont nog steeds dezelfde klachten, maar ik zie hem nu ook steeds vaker gapen helaas. Een paar weken geleden Mastic Horse Treatment gaan geven maar dat moest onderbroken worden i.v.m. koliek, nu doen we nog één poging en anders word het toch de omeprazole. Ook de Ease & Excel geprobeerd i.p.v. de Care4life, maar dat leek weinig tot geen verschil te maken.

Is geen heel wetenschappelijk iets.

Maar maagzweren willen nog wel eens samen gaan met darmzweren (hindgut-ulcers) de blinde darm wil daar gevoelig kunnen zijn, en die ligt vooral rechts.

Maar niets wetenschappelijks dus!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:18

Femke_Tweety schreef:
Ayla schreef:

Is geen heel wetenschappelijk iets.

Maar maagzweren willen nog wel eens samen gaan met darmzweren (hindgut-ulcers) de blinde darm wil daar gevoelig kunnen zijn, en die ligt vooral rechts.

Maar niets wetenschappelijks dus!

Klopt helemaal! Mijn paard heeft dus zowel maag als darmzweren (in de blinde darm). Maagzweren zijn nu weg maar de darmzweren zijn heel ellendig en héél moeilijk weg te krijgen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 13:37

Nu de darmzweren ook boven komen kom ik nog eens dag zeggen :D

Nu, St Hippolyt, Brandon XL deed niet echt veel. Ze staat er nu 2 maanden op ongeveer. Ik geef zwarte komijn, maar daar was ze nog steeds vrij gevoelig mee bij de singel en bij de krampen in haar flank. Sinds 2 weken staat ze nu op Digestive EQ en VM van Poseidon Equine en zero problemen meer behalve haar lastig ademhalen soms (toevallig enkel dichtbij astbest en stoffige paddocks), maar dat gaat weg zodra ze een uurtje op het gras staat *\o/*

Geen singelnijd meer, ik heb terug een (erg) vooruit en gelukkig paard, en stampen naar mijn been gebeurt ook niet meer. Ruime passen zijn ook geen probleem! Zelfs de galop kan ze nu goed volhouden :j

Dus een tip voor zij die al heel lang zoeken - bij ons werkte maandenlange medicatie helemaal niet. Sucralfaat, Omeprazole, samen, apart, voldoende tijd tussen,... Niets. Dus voor zij die zoeken, het zijn dure supplementen, maar ik vind ze dubbel en dik hun geld waard. Nu heb ik terug een merrie waar ik het gewicht af kan trainen ipv een soort geraamte met wat vetjes aan en een varkensbuik :')

Afbeelding