[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:02

Hallo allemaal,

Even snel een berichtje, ik wil straks nog even uigebreider reageren.
Mijn pony(haflinger) heeft ook erg veel last van zomereczeem, ze schuurt haar manen/staart en buik heel erg, buik en manen tot bloedens toe.
Ik heb nu een Rambo SIH voor haar gekocht(Ze heeft al meerdere dekens gehad toen het nog mijn verzorgpony was, een pagony en ook een rambo SIH, maar die was te klein en de pagony kapot), maar daar zit natuurlijk niet écht een buikflap bij, zeker niet bij haar uiers etc waar ze heel erg schuurt.

Nu kwam ik op internet deze 2 tegen:
Afbeelding
&
Afbeelding
Foto's komen van http://www.wyldwood.nl

Nou vroeg ik me af of jullie denken dat zoiets zou helpen tegen het schuren en zo ja, welke ik dan het beste zou kunnen gebruiken als ze schuurt oa bij haar uiers?

Groetjes en alvast bedankt,

Desiree

P.S. het is dan in combinatie met de Rambo deken

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:06

die heb ik vorig jaar ook gezien en daar twijfelde ik ook over. Maar ik denk dat de gaten te groot zijn voor de kleine mugjes.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:12

Hoe is het bij jullie paarden? Normaalgesproken had ik de deken al een maand om zowat, maar vooralsnog gaat het goed... Ze staat nog gewoon in haar naakkie :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:37

ik begin maart pas,en dat is volgende week.
maar ik zag gister wel al vliegjes op stal!

denk toch dat het niet al te lang meer duurt :j

desiree, ik kan het zo gauw niet vinden,maar er was iemand hier in het topic die een soort uierlapje gemaakt heeft wat dan tussen de benen door zit en het uier ook beschermd tegen de vliegjes.
verder helpt het als je de huid daar goed vet houdt,zodat ze er niet goed kunnen prikken.

appie heeft zomers altijd wel wat last van plekjes aan de binnekant van zijn achterbenen,zijn liezen zeg maar,dat is ook onbeschermd.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:53

Ik denk dat ik volgende week ook de halsdeken aan doe...

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:02

Ik denk dat de deken eind maart pas op gaat. Heb hem vorig jaar ook toen pas omgedaan.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:04

Ik ga de deken ook ong. eind maart begin april omdoen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:22

ik ben er nog steeds niet uit wat voor deken ikk moet kopen. Kan de deken NIET over het hoofd aantrekken en deken moet ademen omdat ze met deken in stal moet staan

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 23:42

Tja ik zeg RSIH

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:17

In het kader van de "wanneer moet de deken op discussie": de boeren hier in de buurt zeggen dat de natuur circa een maand voorloopt op vorig jaar. Vandaar ook nu al op grote schaal injecteren en andere landbewerkingen. Dan zou je dus niet te lang moeten wachten met de deken!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:27

waarom kan de deken niet over het hoofd, kun je dat niet gewoon oefenen of is er echt een blijvende reden voor?
Als hij niet over het hoofd kan maar je paard moet wel volledig ingepakt staan (dus RSIH is niet voldoende ivm ontbreken buikflap) kun je altijd nog een goede kwaliteit deken kopen (dus geen Pagony + look-a-likes) en er een rits in laten zetten aan de voorkant? (of eentje kopen met rits want die bestaan!)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 11:42

Hier in de buurt heeft iemand zo'n bruine eczeemdeken verbouwd. Aan de voorkant zit nu heel dik en stevig klitteband. Ze doet de deken dus gewoon op als elke deken, want zij kreeg hem ook niet over het hoofd van haar paard.

Hier is het regenachtig, warm, maar gelukkig wel winderig. Ik heb vanmorgen alweer een vieze kever uit onze gang kunnen vegen, dus ik gok zo dat alle eczeemmugjes ook wel aan het ontwaken zijn. Vies heeft nog steeds schilfers en zijn staart is heel erg kriebelig. Ik heb hem nog steeds neit zien schuren :=

Vorig jaar deed ik op deze dag trouwens de deken op!

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 13:15

Jaaa ik ben bang dat ze toch echt onderweg zijn. gister zat er een dikke vette mug op winston zijn bil! en ik heb 2 kleine vliegjes zien vliegen en het is heeel warm jah :(hooooww de elleende begint weer.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:09

:\ Ik bedenk me net dat ik de paarden nog moet enten... Eigenlijk moeten ze de basisenting opnieuw hebben omdat ik met Nilay naar een aantal evenementen wil dit jaar. Hebben jullie nog tips om de entingen minder 'zwaar' te maken? Ik weet dat ik het beter eerder had kunnen doen. Maar dat is helaas niet het geval.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:19

Desiree_1993 schreef:
Hallo allemaal,

Nu kwam ik op internet deze 2 tegen:
Afbeelding
&
Afbeelding
Foto's komen van http://www.wyldwood.nl

Nou vroeg ik me af of jullie denken dat zoiets zou helpen tegen het schuren en zo ja, welke ik dan het beste zou kunnen gebruiken als ze schuurt oa bij haar uiers?

Groetjes en alvast bedankt,

Desiree

P.S. het is dan in combinatie met de Rambo deken

De eerste zit om de uiers, de tweede onder de borst, dus lijkt me logisch...(lijkt dezelfde maar dan omgedraaid)
Vind het wel weer SUPER irritant dat ze dan niet gewoon één maken waar het onder de borst én de uiers zit :( (ons paard heeft ook aan de borst last, aan alles wat open is..)
55 euro is wel weer veel geld vind ik voor iets wat misschien zo weer kapot is, er staat niet duidelijk bij of het voor eczemers geschikt is of alleen gewoon ongedierte...
Ik had zelf zoiets gemaakt, maar van de pagony stof, dat werkte wel maar het was te warm icm de Rambo si, dit zal wat meer lucht doorlaten.
Wat het probleem ook was, dat de middelste elastiek(van de liezen naar boven)naar achter ging, die achterste elastiek trok het naar achter, dan kwam het allemaal laag achter haar kont te hangen, was ook niet handig...
Maar dit is wel lichter, misschien werkt het??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:41

ik zou eerst zelf zoiets proberen te maken.

Malenka ik zou in ieder geval dan komende week meteen laten enten, hoe later in het eczeemseizoen hoe meer consequenties!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:38

carien13 schreef:
ik ben er nog steeds niet uit wat voor deken ikk moet kopen. Kan de deken NIET over het hoofd aantrekken en deken moet ademen omdat ze met deken in stal moet staan

Je kunt via internet een mooie bestellen. Bij GET equiproducts. Ik zag alleen dat die niet veel meer hebben. Ik heb ook de rambo, maar die is te warm als het echt zomer is.

Ook kun je er hier 1 halen, deze heeft Montecito ook, bevalt super, je haalt hem zo onder de naaimachine als er een scheurtje in zit oid(is een namaak Bucas Buzz off, maar veeeel goedkoper):

Boven G J van
- paardensportartikelen en ruitersportartikelenWatermolenweg 5
7478PV
Diepenheim
0547-351949

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:06

NHTrainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:39

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:50

opisop_shop,
Dat ga ik zeker doen. Ik ga morgen meteen langs de dierenarts om een afspraak te maken. Ik zou echter ook graag iets doen om de impact wat kleiner te maken. Ik heb wel eens het een en ander gelezen over dit onderwerp. Maar ik kan het niet terug vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:54

vorig jaar hebben we hier derfen gebruikt bij de twee jeukers en halleluja
eerdaags maar alvast beginnen mets meren om op te bouwen, uiteindelijk smeerden we 1 maal per week en hebben ze het hele jaar zonder deken buiten gestaan , beide helemaal heel en vrijwel jeukloos

verder letten we hier erg op gewicht van de dieren (overgewicht leid vaak tot verergering van de symptomen) en de uren weidegang worden ook beperkt ivm suikers etc
buiten weide uren staan ze op paddock en looppaden (paddockparadijs idee) met hooi
op die manier hopen we dit jaar weer te kunnen redden , hopelijk ook weer dekenvrij, want ja een deken kan een uitkomst zijn, maar als het zonder kan, graag

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:25

je begint dus al vooraf met smeren, niet zodra er jeuk is?
Heb je dat vorig jaar ook zo gedaan en hoe beviel dat?

Aangezien ik dit jaar wedstrijden ga starten met mijn bonte Wisse, zou ik graag de shampoo willen hebben om de Derfen er uit te wassen maar ik zie op vidoma.nl dat het vertraging heeft opgelopen.
Wel zie ik ook dit staan, zou ook wel een fijn product zijn denk ik;

- Derfen Creme

Een creme die dezelfde werking heeft als de lotion, maar goed bruikbaar is op de plaatsen waar met een lotion wat moeilijker te komen is.

Verwachte introductiedatum: Voorjaar 2011

chantycom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:28

Ik lees even mee, wil morgen ook derfen bestellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:53

ik ga dit jaar idd smeren voor de jeuk uit ,
vorig jaar gezien dat de Derfen in zoverre helpt dat de jeuk zo goed als niet aanwezig is , mits met voldoende regelmaat (max was 1 maal per 9 dagen hier op stal)
dat ik de boel nu gewoon voor wil zijn eingelijk :j dus ik denk dat ik over een krappe twee weken maar gewoon begin (even de temperatuur in de gaten gaan houden, komt die snachts ook wat hoger te liggen, dan begin ik direct )

die shampoo klinkt goed voor paarden met veel wit, gelukkig is mijn merrie een zwartbruine :D zie je niks op ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 03:31

opisop_shop schreef:
je Wel zie ik ook dit staan, zou ook wel een fijn product zijn denk ik;

- Derfen Creme

Een creme die dezelfde werking heeft als de lotion, maar goed bruikbaar is op de plaatsen waar met een lotion wat moeilijker te komen is.

Verwachte introductiedatum: Voorjaar 2011

mengen met vaseline werkt ook goed