[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MSophie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:03

ik gooi mijn deken gewoon apart in de wasmachine.. flink veel zeep en rotzooi erin en hij komt er schoon uit hihi

ik heb ook wel is gedaan heel heet water in een grote speci kuub en dan wasmiddel of ander sterk middel erin en goed doorroeien en hele dag + nacht laten staan en hij is brandje schoon.. je moet hem daarna wel goed uitspoelen..

en de deken worden groter omdat ze rekken zeker de everline is elastisch spul de boett word ook iets groter maar niet zo extreem.. en ruimer gaat hij op den duur dus altijd zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 08:12

ik was hem apart, met heel weinig wasmiddel op koud of 30 graden ...komt er altijd schoon uit en geen zeepresten etc

boett rekt idd minimaal heb ik de ervaring,
tuurlijk rekt het wel ietsje, dat kan gewoon niet anders...
maar niet zoals de everline en een aantal andere dekens, dat kunnen echt soepjurken worden op den duur

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:16

MSophie schreef:
ik heb ook wel is gedaan heel heet water in een grote speci kuub en dan wasmiddel of ander sterk middel erin en goed doorroeien en hele dag + nacht laten staan en hij is brandje schoon.. je moet hem daarna wel goed uitspoelen..

Zo doe ik het 'min of meer' ook met mijn Rambo SIH. Alleen niet te heet water en ik gebruik biotex. Het water in de speciekuip is daarna echt ZWART. Daarna gaat ie nog in de wasmachine (dan prop ik hem in een kussensloop met al die gespen), want ben bang dat ik de zeep er anders niet goed uitgespoeld krijg. Hij wordt dan weer redelijk wit op een paar plekken na. Maar ja na 3 dgn is ie toch al weer zwart en zanderig ;-). Mijn moeder verklaart me voor gek dat ik de paardenspullen was in mijn dure wasmachine maar ja je moet toch wat.

De pasvorm van deze deken blijft trouwens gewoon goed, hoe vaak ik hem nu ook al gewassen heb. Maar is ook andere stof dan Boetts etc zonder 'rek' erin.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:53

Van het wassen krimpen ze wel iets. Heb gelukkig niet zo'n lastige vriend dus mag ze wel gewoon in de machine gooien.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:19

Je moet hem soms wassen de deken want de ventilatie gaatjes gaan soms dichtzitten en dan krijg je paard het wel te warm.

mijne gaat gewoon een keer in de zoveel tijd de wasmachine in.. en hij word erg vaak gerepareerd hiih

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:34

Ik houdt mij altijd aan de wasvoorschriften, dus 1x p.m. gaat die van mij erin. Heb dan ook nooit problemen dat ie niet goed ventileert. Heb pony vandaag niet de wei uit gehad.
Dus ga morgen zien of de drainage al weer aanslaat.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:42

ik was de pagony ook altijd op 30graden in de wasmachine, die werden wel kleiner ervan,premiere is gelijk gebleven (jammer want had hem er speciaal 1 maat te groot gekocht!)
zag net die eczeemdeken QHM ofzo liggen...is die hetzelfde als de pagony,premiere?
daarmee bedoel ik de maat, stof is hetzelfde en in dezelfde tas als premiere.
neem ik maar weer maatje kleiner, bij sun zakt de deken naar rechts (achterkant) af, ga volgende week op vakantie en heb niemand die ff 2x per dag de deken recht trekt :( , zo durf ik niet weg te gaan)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:09

ik was mijn eczeemdeken ook gewoon in de wasmachine (nadat hij redelijk haarvrij is) Ik was hem op de koude stand met neutral wasmiddel en evengoed is hij iets gekrompen.

Vraagje, Shanti krijgt schuurplekken aan de binnenkant van haar benen, dit komt door de deken, weten jullie hier een oplossing voor?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:21

Ben even wanhopig. Gisteren nadat ik Shanti haar deken af had gedaan zag ik dat ze weer allemaal bultjes heeft (dit had ze van de winter ook, komt volgens de DA door verstikking van de huis door de deken), verder zijn haar manen weer vreselijk aan het uitvallen. Ik heb dus 2 opties, een kaal paard doordat ze niet tegen de deken kan, of een kaal paard wat zich stuk schuurt door jeuk!!! Met beide opties ben ik niet blij, help help help

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:50

hoe vaak was je de deken?
en smeer je nog iets op dit moment?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:55

ik zou als ik zeker wist dat ze een eventueel andere deken ook niet tegen kan, toch de deken af laten en de omgevign zo aanpassen dat ze zo min mogelijk kan schuren en dan met middeltjes van buitenaf de jeuk zo veel mogelijk proberen te beperken. Is er een mogelijkheid haar op te stallen? Welke dekens heb je al geprobeerd? Of elke dag deken heel goed uitkloppen (desnoods met een ouderwetse mattenklopper) en de deken zo'n 2x p.m. uit te wassen (zonder wasmiddel)
Mijn pony kan namelijk ook niet tegen wasmiddelen, dus die van mij gaat zonder wasmiddel.

De mijne word door die vieze dingen (die langwerpige dikke zwarte beesten, kom even niet op de naam) gewoon door de deken heen gestoken, zag ik van de week.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:03

en welke deken heb je voor paardlief?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:35

Nou, mijn pony net weer geïnspecteerd.
Ze heeft zich gister tegen de stalmuur te grazen genomen.(kan het zien, de stalmuren zijn net 2 weken geleden gewit, en er zat een hele bruine vlek ghihi)
Het zag er echt verschrikkelijk uit, haar staart, de manen zitten er nog :D
Ik aan de slag geweest met antiklit (doe ik dan altijd meteen erin, om de boel te fatsoeneren) en wat bleek?
De schade bleek heel erg mee te vallen, pfieuw!
Bovenaan haar staart is ze bezig geweest, daar bovenaan in het midden zijn een paar plukjes nou een cm of 5, de rest zit nog gewoon. Echt een opluchting.
Ze keek me ook aan met die oogjes van d'r, sorry, had jeuk.
Toen ik de staart dus weer aan het fatsoeneren was had madam heeeel erg jeuk.
Misschien dat door de drainage het nu wat verergert voordat het weer weg is.
Nou ja, ik kan op haar lijstje de 3e keer schuren zetten voor dit jaar. En dat vind ik super meevallen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:41

Ik heb mijn eigen eczeem pony behoorlijk onder controle(even hard afkloppen natuurlijk) hebben we vandaag een pony gekregen van iemand die zich al behoorlijk kaal heeft geschuurd met open plekken erbij, manen (echt een super geribbelde manenkam), staart, hoofd en nog andere delen van het lichaam. Dus vanaf vandaag heb ik een nieuw project. Maar ik denk dat ze het bij ons best goed gaat redden. Deze mensen hadden haar een poos goed onder controle maar door omstandigheden niks meer aan haar kunnen doen helaas. En als ik zie hoe deze pony eruit ziet nu dan mag ik mezelf u noemen met hoe mijn eigen pony erbij staat. Die heeft tot het moment dat ik dit typ nog geen jeuk vertoont. Dus nu staat de nieuwe pony een poosje binnen en ga ik de jeuk proberen weg te krijgen, daarna gaat ze mee in het systeem dat ik voor mijn eigen pony heb bedacht en hoop ik dat ze er volgend jaar prachtig bij staat. Het blijft zoiets frustrerends dat eczeem.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:52

Ik heb mijn deken weer een stukje omgeslagen en hoop dat de deken nu beter blijft liggen. Er zaten ook wat nieuwe gaten in, maar die heb ik maar even laten zitten.

CarolS ik gebruikt juist helemaal geen anti-klit en dat soort dingen. Daar krijgt mijn paard met het warme weer heel erge jeuk van!

Aan mijn paard zijn manen was trouwens ook te zien dat hij geschuurd had. De vlechtjes zaten niet netjes meer en toen ik ze eruit haalde vielen er hele plukken uit.
Ik heb hem na het rijden (zweten!) lekker gewassen en de deken opgedaan. Hopelijk helpt het.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:39

Vergeet niet dat door vlechten haren er niet uit kunnen die normaal gesproken wegvallen wat jij niet eens merkt.
Heb ik bij de mijne ook, die heeft de vlechten behoorlijk lang in nog wel, en daar komen ook behoorlijk wat haren uit.

Deze antiklit krijgt ze geen jeuk van. Dit is de 3e keer dit jaar dat ze haar staart beroerd heeft. En de schade valt iedere keer weer mee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:47

Storm had ik gisteren weer even onder handen en aan zijn manen en staart was te zien dat hij in het bos toch wat had lopen schuren. Heb dus het bos dichtgedaan, zodat ze daar niet meer inkunnen. Met Wisse zijn jeuk nu kon dat ook niet meer want die ging dus overal schuren.
Maandag gaan de paarden verhuizen naar de nieuwe stalling en daar kunnen ze ook nergens meer schuren (nu dus ook niet, zolang ik het bos dichthoud) en daar staat wat meer wind dus hopelijk minder vliegjes!
Met mijn test met Wisse ben ik door de verhuizing even gestopt, dat pak ik maandag weer op.

Essie, jij gebruikt toch die vliegendeken met hals van ons?
Raar dat ze daar zo op reageert aangezien het een gewone vliegendeken is en ook helemaal niet stug ofzo en op de borst hals en staart ook gevoerd is.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:50

CarolShadow schreef:
Vergeet niet dat door vlechten haren er niet uit kunnen die normaal gesproken wegvallen wat jij niet eens merkt.
Heb ik bij de mijne ook, die heeft de vlechten behoorlijk lang in nog wel, en daar komen ook behoorlijk wat haren uit.
Dat weet ik ook wel :D Er komen natuurlijk altijd haren uitzetten, maar zoveel als vandaag, of zoals twee dagen terug is niet normaal. Ik kon er echt een bol van draaien die zo groot was als een tennisbal. De manen worden ook wat dunner, maar ik zie geen plekjes.
Ik denk dat hij zweet onder de deken en daar jeuk van krijgt.

Zijn staart laat hij gelukkig met rust! Ik zou dat toch wel erg zonde vinden, die manen haal ik er zo af als dat moet, maar de staart is stiekem wel mijn trots O:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:57

haha staart is inderdaad ook hier mijn trots haha
Manen laat ik dit jaar voor het eerst groeien, eerder snoeide ik alles helemaal weg, dus dat is niet zo'n probleem.
Wel kan ik nu beter zien wanneer ze wat gedaan heeft, omdat de manen gewoon langer zijn en je het veel beter ziet dan als je alles gemilimeterd hebt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:03

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:13

Ik van van de week weer foto's maken van mij monster, en zal ze hier dan ook plaatsen. Bij de schoft het 1ste deel van de manen zit wel wat, maar is wel erg dun, vergeleken met het andere stuk.
Wel is de haarstructuur enorm veranderd bij d'r, veel zachter (van zichzelf dus geen troep erin of wat ook)
Toen ik begin afgelopen week even nieuwe vlechten moest maken, gleed het haar zijdezacht door m'n vingers, heel fijn.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:20

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:26

Ziet er super uit deedee! Top hóór

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:51

Bij mij gaat het super met de MTG schuurt amper en de manen groeien goed! Za binnenkort ook eens foto's plaatsen.
Heb de manen wel altijd gevlochten en heb zeker het idee dat dat scheelt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:29

Bij Senna gaan haar manen erg goed. Ze heeft wel halverwege haar hals een dun stukje manen. Hier zit ook altijd een scheiding en dat komt omdat het deken daar wat schuurt. Voor de rest zijn haar manen overal mooi dik. Haar staart begint nu wel bovenaan kaal te worden. Daar heeft ze ook jeuk aan. Netzoals aan haar hoofd. Ik had haar vanavond eventjes op stal gezet. Ze ging eerst even lekker staan, toen ff schuren en daarna weer plassen en slapen. Dit is voor mij wel een teken dat het veel beter gaat. Vorig jaar rende ze haar stal in en was dan gerust een uur lang geobsedeerd aan het schuren.
Ik gebruik nu Befix. Voor haar manen lijkt het te helpen, maar voor haar staart werkt het niet voldoende. Waar kan je MTG kopen?