Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:54

liljebo schreef:
Mara, ik heb net je gedicht in je profiel gelezen en de tranen lopen over mijn wangen. Ik weet veel te goed hoe je je voelt. Het gaat nl ook erg slecht met mijn manneke. Alleen heeft hij nog geen diagnose.
Ook de anderen wens ik heel veel sterkte. Een paard verliezen is veel meer dan alleen maar een paard verliezen. Het snijdt door je ziel.

:(:)
Ik hoop voor jou en je manneke dat het mee valt..!
Igg wel heel veel sterkte, niets is erger dan dag in dag uit in de stress zitten omdat je niet weet wat je ventje mankeert..

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 18:18

Bedankt... hij is momenteel in de kliniek. Ze hebben bloedtesten gedaan, waarop de leverwaarden nog steeds niet goed bleken. Hij heeft een longspoeling gehad en die uitslag is morgen pas binnen en hij wordt getest op cushing en EMS (nu en morgen). Verder nemen ze een leverbioptie morgen en dan mag ik hem weer afhalen. Maar de uitslagen zijn dan nog niet allemaal bekend. Maar ondanks zijn jonge leeftijd houden ze dus ook rekening met cushing-

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:04

Liljebo, hoop dat er in ieder geval meer duidelijkheid komt voor jou en dat je paard behandeld kan gaan worden zodat hij vooruit zal gaan. Er zijn inderdaad wel gevallen van cushings bekend van 7 a 8 jaar oud en het is natuurlijk wel een sober ras. Ik hoop dat er snel meer bekend is en vooruitgang mag komen. Heel veel sterkte!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:56

Even een vraagje voor alle mensen met een Cushing paard. Werd jullie paard er ook verschrikkelijk druk/happy van?

Naomi staat nu 4 weken op de pergolide en is sinds een week echt ontzettend vrolijk voor haar doen. Ze is heel druk, racet door de paddock, als je haar in de bak zet rent ze rustig 10 minuten met de staart op de rug door de bak terwijl ik op het bankje ernaast zit en niks doe :') . Ze is ook opeens heel ondeugend. Als ik haar van de wei wil halen liep ze normaal heel snel naar de paddock (alsof ze een beetje bang van me was). Nu gaat ze heel ondeugend kijken en moet er eerst een rodeo door het land komen voor ze naar de paddock wilt gaan :') Ze komt je ook echt uitdagen, beetje schijnbewegingen maken e.d.

Paar weken geleden wilde ze alleen eten en stilstaan in een hoek.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:00

Focussed, hun oude streken en karaktertrekken komen echt terug en de depressie gaat inderdaad weg, dus je gaat vaak echt een paar jaar terug in de tijd en ziet een veel jeugdiger en blijer en fitter paard terug.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:37

Ja dat merk ik echt heel erg nu bij mijn merrie! Ben er erg blij om om haar zo happy te zien!

Overigens heb ik aan mijn hoogleraar neurowetenschappen gevraagd of hij de werking van zowel pergolide en bromocriptine kon uitleggen. Hij is helaas geen endocrinoloog maar heeft me wel op weg geholpen.

Beide medicatie maakt dopamine receptoren gevoeliger voor dopamine. Hoe meer dopamine hier wordt opgenomen hoe minder CRH aangemaakt wordt. CRH beinvloedt weer ACTH en zo dus ook de cortisol in de bijnieren.
Bromocriptine werkt in op de receptoren D2, D3 en D4 terwijl Pergolide inwerkt op receptoren D1 en D2 en een aantal serotonine receptoren.
Het is natuurlijk nog een stuk ingewikkelder maar het komt er op neer dat wss D3 en D4 zorgen voor de bijwerkingen die je juist niet wilt. (Iedere dopamine receptor zet een ander proces in werking of remt juist een proces op het moment dat dopamine erop komt).

Ik heb dit ook naar mijn DA gestuurd zodat het voor hem ook duidelijker is waarom peroglide verkozen dient te worden boven bromocriptine.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:07

Focussed, heel goed dat je dit hebt nagevraagd en ook hier geplaatst hebt en naar je DA hebt gestuurd. Dank je wel! Altijd fijn om onderbouwing te hebben van iets dat je eigenlijk wel weet, maar niet precies weet waarom ;-)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:10

Mijn paard werd ook weer ondeugend en vrolijk, na 3 dagen merkte ik het zelfs al en andere zagen het ook!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:39

Bedankt fargo. De longen bleken goed, maar hij heeft een fiks probleem met de insuline. Voor nu gaat de d.a. uit van cushing of EMS, maar verdere uitslagen moeten nog binnen komen, als ook de uitslag van de lever.
Vanavond halen we hem op.
En dan maar in paniek raken voor het volgende probleem, wat ik zeer zeker heb als hij niet de wei in mag....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:10

ALS het cushings betreft dan komt de insuline(resistentie)/suikerziekte vaak "gewoon" weer onder controle als je aan de pergolide begint. Dan is er in principe geen reden voor hem om niet op gras te mogen tenzij hij erg makkelijk bevangen is (was hij het al eens geweest of niet?).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:31

Ja, hij is nu twee keer bevangen geweest. Een keer twee jaar terug en een keer paar dagen geleden door medicatie. Maar hij is vaker wat onwillig geweest om te lopen/energieloos geweest en dat werd door d.a altijd geweten aan zijn zomereczeem. Nu sluit ik niet uit dat lichte bevangenheid wel vaker is voorgekomen en niet goed is geplaatst. Maar ik zal ook eens een naar het topic IR gaan. Kan geen kwaad om mij goed voor te bereiden, gezien iig de insuline nu een probleem is. Verdenking is ook op EMS, maar zekerheid is er pas over een week, als alle bloeduitslagen en de leveruitslag binnen zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:38

Er was tijdje terug in ieder geval onderzoek in het nieuws dat er bij hoefbevangenheid veel sneller aan cushings of andere hormonale problemen moet worden gedacht omdat er heel vaak relatie is. Och wat vervelend dat hij al 2 keer en misschien stiekem dus al wat vaker bevangen is geweest. Sterkte met het afwachten!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:39

Jeetje wat een nare berichten van sommige.. Sterkte!

Ik reageer hier dan niet veel, lees wel altijd alles en heb nu ook jullie hulp nodig. Mijn cushing merrie is afgelopen maandag terug naar stal gegaan, na 5 maanden 24/7 land. Ze staat nu overdag in de paddock en 's nachts op stal. Vorige week had ze een paar bultjes op haar schouder. Woensdag zat de aan de achterkant bij haar achterbenen/billen een heleboel bulten/pusplekjes, vanaf gister zit het echt op haar hele lijf. Stalgenoot die dierenarts is heeft er naar gekeken, het is een allergische reactie op iets. Door de cushing kunnen ze haar geen cortico's geven, dus moeten we echt uitzoeken waar het van komt.

Het moet dus iets in combinatie zijn met de overgang van wei naar stal, dus hooi of stro of zand uit paddock? Ze heeft dit nog nooit gehad met overgang land/stal. Ze wordt echt gek van de jeuk, arm beest.

Ze krijgt nu hooi i.p.v. (Vrij droge) kuil, kijken of het daar aan ligt. Misschien hebben julllie nog ideeen/ tips om haar te helpen?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:50

De mijne heeft ook zoiets weleens gehad. Ik wastte het dan met betadine shampoo en dan was het na een paar dagen over. Ik vermoed dat hij het kreeg van Bereklauw en een vliegenmiddel.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:13

Ja dat zat ik ook te denken, maar dan moet ik dr echt van kop tot kont wassen..

Heb nu tea tree olie gehaald, ga dat verdunnen en op de ergste plekken spuiten, misschien helpt t?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:21

Fleda schreef:
Jeetje wat een nare berichten van sommige.. Sterkte!

Ik reageer hier dan niet veel, lees wel altijd alles en heb nu ook jullie hulp nodig. Mijn cushing merrie is afgelopen maandag terug naar stal gegaan, na 5 maanden 24/7 land. Ze staat nu overdag in de paddock en 's nachts op stal. Vorige week had ze een paar bultjes op haar schouder. Woensdag zat de aan de achterkant bij haar achterbenen/billen een heleboel bulten/pusplekjes, vanaf gister zit het echt op haar hele lijf. Stalgenoot die dierenarts is heeft er naar gekeken, het is een allergische reactie op iets. Door de cushing kunnen ze haar geen cortico's geven, dus moeten we echt uitzoeken waar het van komt.

Het moet dus iets in combinatie zijn met de overgang van wei naar stal, dus hooi of stro of zand uit paddock? Ze heeft dit nog nooit gehad met overgang land/stal. Ze wordt echt gek van de jeuk, arm beest.

Ze krijgt nu hooi i.p.v. (Vrij droge) kuil, kijken of het daar aan ligt. Misschien hebben julllie nog ideeen/ tips om haar te helpen?

Is geen allergie, het zijn bultjes met pus eronder he? Die krijgen ze als ze geen goede weerstand hebben en zelfs ook als ze dat wel hebben in de verhaar periode. krab je eraan dan blijft er een kaal/haarloos plekje over zeker? Gewoon met betadinescrub wassen of met betadine oplossing behandelen. Is echt geen allergie!!! Heeft Willy ook regelmatig in voor of najaar gehad.
Evt beetje extra ondersteunen met MSMzwavel poeder of met echanicea druppels. Evt MSM zalf erop helpt het ook uitdrogen en herstellen.
Teatree zou ook goed kunnen helpen want dat ontsmet goed natuurlijk..

Soms kom je ze pas tegen na een scheerbeurt, komen er ineens van dit soort plekjes te voorschijn.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:47

Ja het begint met bultjes en een dag later zitten er korstjes op. Zit vooral heel veel tussen dr achterbenen, achter haar oren op dr nek en op dr buik/navel. Ze was net ook wat warm, beetje zweterig. Er zijn wel meer paarden met deze plekjes op stal, en in combinatie met weer op stal staan, dachten we aan iets met het hooi. Vandaag zag ik ze ook op dr rug zitten..

Zal proberen morgen een foto te maken van mn pukkelpaard..
En het jeukt, alle hekken zijn getest of ze blijven staan met 400 kilo paardengeweld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:02

Klinkt alsof ze het flink heeft. Willy had het met name op zijn nek en schouders en romp dacht ik. Maar goed, je zag de plekjes ook nog wel eens over het hoofd als ze onder het haar verstopt zaten..
Foto lijkt me goed idee, maar heb al sterk het idee dat het het zelfde betreft, ook omdat het nu najaar en verhaartijd is.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:19

Oh nee hie kan je echt niet omheen. Je ziet het op sommige plekken goed zitten.

Op haar benen zitten de grootste plekken, die zal ik morgen alvast even wassen met betadine, kijken of dat helpt!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:38

Jeetje wat gek Fleda! Ik heb er geen ervaring mee dus kan je niet helpen sorry!

Nog even snel een vraag: Naomi is bespiering kwijt geraakt op de rug en heeft dus nu wat meer een hangrug en al helemaal een hangbuik.... Komt dit nog goed of blijft dit voor altijd zo? Is het een kwestie van de medicatie of anders training?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:49

Zijn hier meerdere jonge pony's of paarden met Cushing ?
Sorry ga geen 200 nogwat pagina's door bladeren hahah.

Mijn shetlander heeft waarschijnlijk Cushing, hij is er woensdag op getest en ik krijg maandag de uitslag.
de syptomen bij hem zijn :

- ontzettende lange wintervacht ( geen gekrulde )
- voorjaar niet tot nauwelijks verharen.
- Geen bespiering meer ( hij is vooral ingevalle bij de rug en kont.
- niet meer dik te krijgen, terwijl de ander shet die erbij loopt ( zelfde voer enzovoort ) gewoon normaal is, niet dik en niet dun.
- hij is 2 jaar terug hoefbevangen geweest en sinds dien is het niet meer dezelfde pony ( uiterlijk en uitstraling )

Wel is hij nog altijd ontzettend druk, en nog altijd even hebberig naar eten.

De pony is 10 jaar.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:35

De mijne was al 21 toen hij getest werd, maar achteraf gezien is het denk ik met zijn 12e begonnen. Toen viel het mij op dat zomers er meer haar zat bij zijn koker, wat voorheen zomers echt kaal werd.
Druk doen en hebberig naar eten zijn ook symptomen van Cushing.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:16

Ja, mijn pony is nu 12.5 en vorig jaar positief getest. Ze heeft eigenlijk al jaren problemen met haar voeten etc gehad dus wanneer het precies begonnen is durf ik niet te zeggen. Maar het kwam zeker niet uit de lucht vallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:41

Focussed schreef:
Jeetje wat gek Fleda! Ik heb er geen ervaring mee dus kan je niet helpen sorry!

Nog even snel een vraag: Naomi is bespiering kwijt geraakt op de rug en heeft dus nu wat meer een hangrug en al helemaal een hangbuik.... Komt dit nog goed of blijft dit voor altijd zo? Is het een kwestie van de medicatie of anders training?

door de overproductie van cortisol teer je in op spieren. Door de medicatie zal dat nu minder worden, het is belangrijk om te zorgen dat je paardje verder in een zo goed mogelijke conditie is om spieren weer op te bouwen dan wel vast te houden. Dus wat ze kan doen, doen! Bijvoorbeeld toen onze Willy heel slecht was was het alleen wandelen of in stap longeren. Zodra hij er weer beter aan toe was, was dat ook een half uurtje rijden of longeren in stap/draf en galop (af en toe met bijzet als dat ging). Dus is je paard er slecht aan toe, dan wordt er gewandeld of gestapt, maar wat je paard kan doen, is ook wel belangrijk dat ie dat ook doet qua beweging om conditie, weerstand en spieren vast te houden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:43

Ah fijn om dat te horen! We bouwen nu heel voorzichtig een beetje beweging op.. Denk zo'n 10 a 15 minuutejs longeren met veel stap en draf, heel soms een rondje galop. Wil de bijzet er ook wel weer eens aandoen als ze wat meer conditie heeft opgebouwd!

Vind die dikke pens zo lelijk := Is helemaal niet erg als hij blijft verder, maar zou het zelf wel mooi vinden voor het beeld als het wat minder wordt :')