[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:55

Ik heb een mailtje gekregen van mijn dierenarts en ik moet een lijst invullen en terug opsturen zodat hij al een beter zicht heeft en dingen kan uitsluiten. Zal zoiezo een endoscopie laten doen van zijn neus, dierenarts raadt het ook aan, zodat we andere mogelijke oorzaken eventueel kunnen uitsluiten.
Mijn paard schudde gek genoeg woensdag niet meer ,alleen nog 2 keer geproest. Hij had toen alleen wat opgezwollen oogleden en ik had de indruk dat de overgang van hoofd - hals wat opgezet was. Niet de klieren aan de zijkant achter het hoofd maar echt de onderkant.

Heb trouwens interessante site's gekregen van mijn dierenarts.

http://www.lincoln.ac.uk/dbs/research/headshaking/work.htm#questionnaire
http://www.headshaking.de/
http://equivetinfo.de/html/headshaking.htm
http://www.bitloos.nl/downloads/publicaties/kopschudden.pdf
http://stud-farms.com/equine-diseases-headshaking.html

Alleen niet zo handig dat ik geen vloeiend duits kan :+

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:04

Op één van de site's staat er bij mogelijke oorzaken:

Rhinopneumonitis vaccinations, which may activate the herpes virus

Mijn paard is inderdaad een goeie maand geleden ingeënt tegen dit. Weten jullie of dit mogelijk is?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:05

missblue schreef:
Op één van de site's staat er bij mogelijke oorzaken:

Rhinopneumonitis vaccinations, which may activate the herpes virus

Mijn paard is inderdaad een goeie maand geleden ingeënt tegen dit. Weten jullie of dit mogelijk is?

Dat zegt die engelse dierenarts in het beginpost filmpje ook. Als een paard "zwak" is of zich niet lekker heeft gevoeld tijdens die prik dan kan dit ook een oorzaak zijn

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:42

Ik meld me ook even

Op de manege hebben wij een paard die volgens mij dit ook heeft.

In alle gangen wel
Wij rijden nageeflijk en bij mij doet hij het niet en bij niemand die hem echt nageeflijk wil rijden enzo en die hem echt aan het werk zet.
Maar in de les voor mij rijdt hij ook wel mee en daar is geen beginnersles maar ook niet gevorderd dus zijn ze daar nog niet mee bezig.
In de lessen doet hij het altijd. In elke gang

Hoe kan dit?
Is dit ook het syndroom of is het iets anders?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:46

Een paard dat echt met het hoofd schud, doet dit bij ieder persoon.
Dit lijkt mij meer klieren of een aanleuningsprobleem eigenlijk.

KarmaWitch

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:57

Oke.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:34

ik heb een van die site's doorgelezen: http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... hudden.pdf

daar staat in dat bij veel paarden het schudden stopt met het uitnemen van het bit...Zou het dan echt zo simpel zijn?
Ik vraag me dan af waarom amor in de piste met bit in niet schud...Misschien een combinatie van het bit EN de pollen?

In ieder geval, ik wil het zeker eens proberen zonder bit buiten maar ik zie het langs de andere kant niet zitten om amor bitloos te rijden op wandeling...Heeft iemand verbeteringen bij zijn headshaker zonder bit?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:45

Vea schreef:
ik heb een van die site's doorgelezen: http://www.bitloos.nl/downloads/publica ... hudden.pdf

daar staat in dat bij veel paarden het schudden stopt met het uitnemen van het bit...Zou het dan echt zo simpel zijn?
Ik vraag me dan af waarom amor in de piste met bit in niet schud...Misschien een combinatie van het bit EN de pollen?

In ieder geval, ik wil het zeker eens proberen zonder bit buiten maar ik zie het langs de andere kant niet zitten om amor bitloos te rijden op wandeling...Heeft iemand verbeteringen bij zijn headshaker zonder bit?

ik denk dat je het woord - veel - wel weg kan laten :j
bij heel veel paarden komt het niet door het bit.
was het maar zo simpel :j

maar alles kan je proberen,dat hebben wij ook allemaal gedaan.
totdat je op een punt komt dat je paard zo erg schud dat het niet paard waardig meer is en dan ga je verder zoeken.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:51

inderdaad alles proberen...Bij amor betert het enorm als ik zijn pollenallergie aanpak, vandaag heb ik volledig schudvrij in de buitenpiste gereden en ik heb ook al enkele positieve wandelingen gedaan. Maar ik heb het gevoel dat er nog iets zorgt voor het schudden...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:57

Vea schreef:
inderdaad alles proberen...Bij amor betert het enorm als ik zijn pollenallergie aanpak, vandaag heb ik volledig schudvrij in de buitenpiste gereden en ik heb ook al enkele positieve wandelingen gedaan. Maar ik heb het gevoel dat er nog iets zorgt voor het schudden...

het kan zoveel oorzaken hebben
rug,hals,hoofd,benen als daar iets niet goed zit dan kan dat ook doorwerken

mijn paard kantelde ook erg, nu is hij 4 weken geleden geopereerd aan een chip in het kootgewricht en ik hoop dat straks het kantelen weg is
hij kan zijn gaan kantelen door pijn in zijn been.

zijn schudden is verholpen door homeopathie
hij is door de ctscan geweest en daar was op te zien dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft

hij is toen doorgelicht door een homeopate en bleek ernstig vervuild te zijn
hij is toen gereinigd ,paard is helemaal opgeknapt en gestopt met schudden.

van een suf [ ik dacht eerst dat hij erg cool was 8-) ] paard naar een opgewekt wakker paard dat ook weleens dwars kan zijn [ was hij eerst absoluut niet , was erg volgzaam]

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:48

singasong schreef:
Iris_Buck schreef:
Ze adviseert me luchtwegcompositum. Maris die verzuring van voordroog kun je daar ook iets aan doen? Draineren/reinigen. Buck staat ook de hele winter op voordroog,soms behoorlijk droog maar ook de slechtere partijen wil hijkwijt natuurlijk

Goed dat je het toch even hebt gevraagd. Ben je nu weer een beetje gerustgesteld?
Heb je een goed adres om luchtwegcomp. te bestellen? Ik doe het vaak bij gezonddier.nl daar heb je vanaf 25 euro geen verzendkosten.
En als je het 's morgens besteld heb je het meestal de volgende dag al.

Nee ik ben niet gerust gesteld! Sylvia, zie dat hij in 10 dagen weer helemaal top zou zijn. Ik heb de hele winter behandeld. En hij scheen op gegeven moment ook 'schoon' te zijn..... Nu proest hij erger dan ieder voorgaand jaar!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:50

Vea schreef:

Ik rijd regelmatig bitloos, ze schudt net ze veel met als zonder bit en op de ergste momenten óók wandelend aan de hand met halster, dus nee, is niet zo simpel ;)
Overigens heb ik wél het idee dat ze het zonder bit prettiger vindt maar dat is het hele jaar door. Bij Gina zit hem vooral in wel of geen neusnetje en vliegenkap om haar hoofd, ook met rijden. Ben overigens ook net met Nostrilvet begonnen op proef en voorsalsnog lijkt het wel verbetering te geven, ze kwam gisteren briesend/proestend met me mee de wei uit en na het "pufje" was dat vrijwel direkt over...toeval???

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:09

Iris_Buck schreef:
Nee ik ben niet gerust gesteld! mijn therapeut, zie dat hij in 10 dagen weer helemaal top zou zijn. Ik heb de hele winter behandeld. En hij scheen op gegeven moment ook 'schoon' te zijn..... Nu proest hij erger dan ieder voorgaand jaar!

Misschien heeft je paard in die paar dagen wel iets ander opgelopen? mijn therapeut kan niet in de toekomst kijken. Ik had dat hier pas ook. Ze is hier geweest om Niek helemaal na te kijken. Ruim 3 weken later had hij toch een e-coli in zijn nieren. Na onderzoek bleek dat hij die 21 dagen daar voor had opgelopen. Dus een paar dagen nadat zij hier is geweest. Ellendig maar het is niet te voorzien zoiets.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:11

Mijn ervaring met bitloos (touwhalster) is dat dit juist de aangezichtszenuw meer triggerd dan een bit. Als ik rijd dan alleen met bit zonder neus- en sperriem.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 09:31

singasong schreef:
Iris_Buck schreef:
Nee ik ben niet gerust gesteld! Sylvia, zie dat hij in 10 dagen weer helemaal top zou zijn. Ik heb de hele winter behandeld. En hij scheen op gegeven moment ook 'schoon' te zijn..... Nu proest hij erger dan ieder voorgaand jaar!

Misschien heeft je paard in die paar dagen wel iets ander opgelopen? Sylvia kan niet in de toekomst kijken. Ik had dat hier pas ook. Ze is hier geweest om Niek helemaal na te kijken. Ruim 3 weken later had hij toch een e-coli in zijn nieren. Na onderzoek bleek dat hij die 21 dagen daar voor had opgelopen. Dus een paar dagen nadat zij hier is geweest. Ellendig maar het is niet te voorzien zoiets.

en alles uit zich in dezelfde klachten?? namelijk dat heftige proesten.....ik heb tussendoor, toen hij al aan het proesten was ook nog mest gestuurd he?! en toen zei zij dat het alleen een virus was en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Nou ja ik hoor het morgen wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:08

Iris_Buck schreef:
en alles uit zich in dezelfde klachten?? namelijk dat heftige proesten.....ik heb tussendoor, toen hij al aan het proesten was ook nog mest gestuurd he?! en toen zei zij dat het alleen een virus was en dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Nou ja ik hoor het morgen wel.

Bij Niek niet. Ligt er maar aan waar ze mee besmet worden lijkt mij!
Succes morgen!

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:03

Mijn paard heeft al 5 jaar headshaking sydroom en d'r valt volgens mij weinig aan te doen, behalve een neusnetje. Het is vastgesteld door de dierenarts.
Ze krijgt het al begin april en is nu op 't einde van haar ergste periode zegmaar. Ik heb wel eens tabletjes en druppels geprobeert, maar geen van allen hielp.
Ik rijdt haar gewoon als ieder ander paard maar in het hoogseizoen van de pollen ga ik niet meer op wedstrijd. (begin mei) Dan is het voor zowel mij als mijn paard niet leuk meer.. en ach die drie/vier weken zonder wedstrijd is wel te overleven!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:07

Els_175 schreef:
Mijn paard heeft al 5 jaar headshaking sydroom en d'r valt volgens mij weinig aan te doen, behalve een neusnetje. Het is vastgesteld door de dierenarts.
Ze krijgt het al begin april en is nu op 't einde van haar ergste periode zegmaar. Ik heb wel eens tabletjes en druppels geprobeert, maar geen van allen hielp.
Ik rijdt haar gewoon als ieder ander paard maar in het hoogseizoen van de pollen ga ik niet meer op wedstrijd. (begin mei) Dan is het voor zowel mij als mijn paard niet leuk meer.. en ach die drie/vier weken zonder wedstrijd is wel te overleven!

jij hebt dan toch de `mazzel`dat je paard er niet zoveel last van heeft dat hij niet te rijden is en ook op de wei veel problemen heeft
veel paarden in dit topic zijn helemaal niet te rijden door schudden

en gelukkig vind jij dan 3/4 weken wedstrijden missen niet erg.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:52

singasong schreef:
Mijn ervaring met bitloos (touwhalster) is dat dit juist de aangezichtszenuw meer triggerd dan een bit. Als ik rijd dan alleen met bit zonder neus- en sperriem.

Niet onlogisch want met touwhalster kan je druk hebben door de knopen...Ik rijd bitloos met kaakgekruisd hoofdstel van zacht leer en als ik met bit rijd heb ik al járen geen sperriem om want zie er het nut niet van in (bij mijn paarden) en vindt het bovendien niet mooi staan. Neusriem wordt sowieso niet aangesnoerd, gewoon normaal zoals het hoort, twee vingers ertussen ;)

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:05

Els_175 schreef:

Oh dan bof je echt. Bij Buck wordt de periode steeds langer, wel 7 maanden per jaar als het zo doorgaat. Ik kan eig altijd wel redelijk rijden, dat vindt hij echt fijn, het lucht op of zo (met masker, en pas na 10 min flink doorrijden). Maar hij is zo zielig op de wei en met poetsen en eten.....
Dat is wel het vervelende met een allergie, het kan elk jaar erger worden en hij kan voor steeds meet dingen allergisch worden....
Vandaar dat ik nu toch op zoek ben naar de oorzaak...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:52

Els_175 schreef:

Dan hoop ik voor je dat dat ieder jaar zo blijft. Maar ik denk dat je er rekening mee moet houden dat als je de oorzaak niet aanpakt het ieder jaar erger wordt en dat er ook andere vage klachten bij komen elders in het lichaam.

edit; heb dit bericht per ongeluk ook als pb gestuurd :o :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:54

maureen schreef:
Niet onlogisch want met touwhalster kan je druk hebben door de knopen...Ik rijd bitloos met kaakgekruisd hoofdstel van zacht leer en als ik met bit rijd heb ik al járen geen sperriem om want zie er het nut niet van in (bij mijn paarden) en vindt het bovendien niet mooi staan. Neusriem wordt sowieso niet aangesnoerd, gewoon normaal zoals het hoort, twee vingers ertussen ;)

Voor mij heeft het ook allemaal geen toegevoegde waarde. Vind het op zich wel jammer dat ik het touwhalster niet meer kan gebruiken. Vooral onderweg met 'even in de berm wat eten' is een bit lastiger.
Maar een gewoon halster kan het ook al bij Niek triggeren dus ik wil eigenlijk niets meer op/aan zijn neus hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:15

tja als ze nou es de oorzaak zouden vinden van hoofdschudden,dan zouden er een hoop paarden genezen kunnen worden :D
bij sommige hoofdschudders word er wel wat gevonden waardoor het verbeterd,maar de hooikoortspaarden zullen echt nog even moeten wachten omdat ze dat nog steeds niet weten helaas.

ap gaat in elk geval juist elk jaar beter.
ik kon vroeger weken niet rijden,maar nu wel gelukkig,
scheelt dat hij op open weiland staat :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:20

ellepel schreef:
tja als ze nou es de oorzaak zouden vinden van hoofdschudden,dan zouden er een hoop paarden genezen kunnen worden :D
bij sommige hoofdschudders word er wel wat gevonden waardoor het verbeterd,maar de hooikoortspaarden zullen echt nog even moeten wachten omdat ze dat nog steeds niet weten helaas.

ap gaat in elk geval juist elk jaar beter.
ik kon vroeger weken niet rijden,maar nu wel gelukkig,
scheelt dat hij op open weiland staat :j

Maar Ap heeft toch nog meer problemen? Denk je niet dat dat met elkaar te maken heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:25

ohw ja ongetwijfeld.
maar tegen zomereczeem is nog steeds geen oplossing gevonden.
wel weet ik nu dat met goed voerbeleid een hoop verbeterd kan worden.

wel is appie vorige week voor het eerst behandeld door een paardenmasseur.
hij zit nogal wat scheef in bekken en rug,en ik denk dat als zijn lichaam wat beter aan voelt,dat dan andere klachten ook wel verbeteren :j