[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:25

Gulpje schreef:
Goedemorgen! Ik wil me graag melden in dit topic. We hebben een merrie van 28 die het laatste jaar enorm is ingevallen op de bovenlijn en met de PPID test kwam eruit dat ze een Cushing waarde van 24 had. We moeten nu beginnen met een pil per dag en als dat te heftig is terug naar een halve. Maar ik lees hier dat het veel beter is om het op te bouwen? En voor de mensen met magere dieren, knapten ze op qua figuur van het geven van de Pergolide? En is het ook zo dat Cushing dieren gevoeliger kunnen zijn voor spierbevangenheid? Sorry voor alle vragen, maar ik heb er nogal wat. (Mijn zus heeft het contact gehad met de VA)


Ik heb ook altijd opgebouwd. Per 1/4 begonnen denk ik voor een dag of 5. Dan een half, dan een heel.

Mijn ingevallen merrie die volgens de waarden ook cushing heeft, kwam weinig tot niks bij in de bovenlijn met de pillen ( heb een paar posts terug hierover nog wat geschreven :P ).
Ik ben ze BodyBuilder van Hippalgo gaan bijvoeren en daarmee heb ik wel resultaat.
December vorig jaar van de prascend afgehaald.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:25

Ik zou echt op bouwen. Liefst zelfs vanaf 1/8e.

Mijn ene merrie werd heel mager, toen aan de pillen en ze trok keurig bij zonder overdreven bij te voeren (staan in een groep met onbeperkt hooi en 's winters voordroog en vitamine korrel, ze kreeg maar 2 of 3x per week een goede schep luzerne bij als extra).

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:38

Dank dames, much appreciated!!

De Bodybuilder van Hippalgo, volgens mij wil onze VA dat we BonPard Muscle gaan voeren, hopelijk zal dat ongeveer hetzelfde effect voor ogen hebben.

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:42

Oh wacht, het is een supplement zie ik. Excuses, ik dacht dat t krachtvoer was. Ik ga het bestellen.

Nogmaals bedankt voor de adviezen!!

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:35

Ja, is een supplement voor sportpaarden :')
Maar op basis van rijstzemelen en met een flinke dosis vit E en magnesium en nog wadde :P
Ik moest wat hebben met weinig suikers en granen ( ex hb ) maar wel voor spieropbouw, dus kwam hierop uit en het werkt wonderbaarlijk voor mijn omaatje :j

Edit; even dat Bonpard voer opgezocht en die zakken kwamen mij al bekend voor :D
Is het vroegere Sanéqui van Anneke Hallebeek. Ik voerde mijn oude ruin destijds de Colon .
Wel prijzig, maar dan heb je ook wat natuurlijk :P
De BodyBuilder is stukken goedkoper, dus zeker de moeite om eerst te proberen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:41

moonfish13 schreef:
Clown, hopelijk is dit ook iets wat bij cushing hoort en komt hij van zijn watjes imago af, dat zou zijn ego wel goed doen.
En anders houden we allemaal van hem zoals hij is, met af en toe een ‘baas ik ga echt dood hoor’ bui, waar we hem met liefde doorheen helpen. :)
Ik heb een bucas recuptex deken voor hem besteld gisteravond, heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Ik heb een Bucas recuptex voor mijn mini met cushing, bevalt erg goed. Ze vindt het heerlijk en het lijkt haar te helpen, ze is wat minder stijf. Overigens zou ik het 'watjes-gedrag' wel uitzoeken, een normaal paard is echt niet zo kleinzerig... :n

Een paar pagina's terug ging het over dik zijn, lange vachten en cushing. Mijn pony is altijd strak op gewicht geweest, ik was/ben erg streng op wat ze krijgt. Niet te veel weidegang, niet te veel suikers en weinig tussendoortjes. Toch heeft ze cushing gekregen. Toen ik bij haar het nieuws kreeg was ik echt geschokt, had het noooooit verwacht. Bij mijn vorige paard, die EMS bleek te hebben en inmiddels overleden is, had ik cushing wel verwacht, maar hier was de klap toch wat groter omdat je het totaal niet aan ziet komen, ze had amper symptomen.... Ik blijf het een lastige ziekte vinden. :\

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:47

Hoi allemaal,

Ik meld me ook. Vandaag de uitslag gekregen van mijn pony en waardes zijn vrij hoog. Ze heeft alleen last van d'r vacht en verder is ze nog vrij fit. Ze is 16 jaar oud.

Advies van DA was eigenlijk een heel pilletje per dag, maar omdat ze alleen last van dr vacht heeft ze geadviseerd om met een half pilletje te beginnen.

Heb gelezen dat er veel mensen beginnen met een 1/4 of 1/8 pil voor 5/6 dagen en daarna verder opbouwen. Is dat voor mij ook slim om te doen, omdat ze namelijk al een hoge waarde heeft?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:53

Opbouwen is altijd slim om te doen, ongeacht de waarde. De einddosering kan wel afhankelijk van de verhoging van de waarde verschillen, maar ik raad aan om te beginnen met 1/8e pil voor tenminste 8 dagen (1 pil). Vervolgens voor tenminste 16 dagen 1/4e pil (4 pillen totaal dus), waarna je indien nodig kan opbouwen naar 1/2e pil. Verhoog nooit te snel, en ook niet met te grote stappen, dan houdt je de kans op bijwerkingen zo klein mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:26

Ik zeg het nog maar een keer omdat ik hier toch weer veel te vaak nieuwe "klantjes" voorbij zie komen:

Als je paard geen symptomen heeft en je gaat dus de gratis test doen (die alleen in de seizoens rijzing - SR gratis wordt verstrekt), heb je grote kans op vals positieve uitslag!! Tijdens de SR kunnen namelijk gezonde en zieke paarden uitzonderlijk hoge acth waardes hebben, dit komt o.a. door de rui.

Ik zou een paard dus niet gelijk op de prascend zetten als er verder geen symptomen zijn nog. Maar in maart/april nog eens testen, zodat je dan pas echt weet of je dier PPID heeft of niet.

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:42

MiniMeLona schreef:
Ik zeg het nog maar een keer omdat ik hier toch weer veel te vaak nieuwe "klantjes" voorbij zie komen:

Als je paard geen symptomen heeft en je gaat dus de gratis test doen (die alleen in de seizoens rijzing - SR gratis wordt verstrekt), heb je grote kans op vals positieve uitslag!! Tijdens de SR kunnen namelijk gezonde en zieke paarden uitzonderlijk hoge acth waardes hebben, dit komt o.a. door de rui.

Ik zou een paard dus niet gelijk op de prascend zetten als er verder geen symptomen zijn nog. Maar in maart/april nog eens testen, zodat je dan pas echt weet of je dier PPID heeft of niet.


Wij hebben ons andere paard ook laten testen, die is nu 19. Heeft geen symptomen maar aangezien we de VA toch lieten komen kon hij net zo goed meedoen. Vonden wij tenminste 8-)
Maar goed, hij blijkt dus keurige waarden te hebben. Dat is maar goed ook want ook dat is er een met (voer)gebruiksaanwijzing.

Maar wb de 28-jarige denk ik wel dat het goed is om te kijken hoe de pergolide aanslaat, zolang we idd maar opbouwen want het idee van meteen een hele pil per dag staat me enorm tegen.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:01

Dat is natuurlijk aan jou als eigenaar Gulpje. Ik denk alleen niet dat pergolide je pensionado op gewicht of weer in de bespiering gaat krijgen. Ik denk zelfs dat als er verder geen symptomen zijn (waar ik invallen op de bovenlijn bij een 28 jarige dan ook niet onder versta, dat is simpelweg de leeftijd), je meer kwaad dan goed zou kunnen doen met die bocht. Maar zijn er wel symptomen typisch voor de PPID , dan doe je er uiteraard juist goed aan om te beginnen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:25

Ik kan wel aannemen dat mijn merrie met een waarde van 286 pg/ml geen verhoging heeft door het seizoen..
(63 pmol/l)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:31

Lotus83 schreef:
Ik kan wel aannemen dat mijn merrie met een waarde van 286 pg/ml geen verhoging heeft door het seizoen..
(63 pmol/l)


Vraag je dit aan ons, of is het voor jou een duidelijke zaak?

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:36

MiniMeLona schreef:
Ik zeg het nog maar een keer omdat ik hier toch weer veel te vaak nieuwe "klantjes" voorbij zie komen:

Als je paard geen symptomen heeft en je gaat dus de gratis test doen (die alleen in de seizoens rijzing - SR gratis wordt verstrekt), heb je grote kans op vals positieve uitslag!! Tijdens de SR kunnen namelijk gezonde en zieke paarden uitzonderlijk hoge acth waardes hebben, dit komt o.a. door de rui.

Ik zou een paard dus niet gelijk op de prascend zetten als er verder geen symptomen zijn nog. Maar in maart/april nog eens testen, zodat je dan pas echt weet of je dier PPID heeft of niet.


Dat is een reactie op jou post.
Je hebt het al eerder gezegd niet te testen in deze periode maar ik ben blij dat ik dat nu wel heb gedaan.

Ik heb dit besproken met mijn dierenarts, en idd hij zegt ook dat waardes verhoogd kunnen zijn maar niet zo extreem als er geen sprake is van Ppid.

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:38

Ja en ik blijf dat zeggen, maar ik zeg er ook heel duidelijk bij als er geen symptomen zijn. Verder mag natuurlijk iedereen doen met die informatie wat hij of zij wilt... ;)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:41

Als mijn merrie nu keurige waardes had gehad.. dan had ik dat nu ook geweten zonder extra te betalen.
Is maar net hoe je het bekijkt.

cathyenbeau

Berichten: 548
Geregistreerd: 24-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:48

Bij mij gingen de bellen rinkelen toen ze een heel doffe vacht kreeg en niet meer uit d'r vacht kwam deze zomer. Ze heeft nu al een paar seizoenen dat ze slecht uit d'r haren kwam, maar meestal kreeg ik dan nog wel een gladde, egale vacht terug.

Deze foto is van afgelopen zomer (eind augustus)

Afbeelding

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:49

MiniMeLona schreef:
Ja en ik blijf dat zeggen, maar ik zeg er ook heel duidelijk bij als er geen symptomen zijn. Verder mag natuurlijk iedereen doen met die informatie wat hij of zij wilt... ;)

Wat versta je onder symptomen?
Mijne had nooit de standaard symptomen die horen bij cushing, later PPID. Zelfs dierenarts vond testen daarom overbodig, ook al was ze vaak hoefbevangen 'uit het niets'.

Uiteindelijk heb ik zelf (buiten het seizoen om zelfs) haar toch laten testen en haar waarden waren 10x boven normaal !!
Ze is dus gelijk aan de prascend gegaan en later nog een keer verhoogd omdat het niet wilde zakken.

De andere daarentegen had juist wel symptomen als veel drinken, langer haar, slechter verharen, bulten boven de ogen. Hij testte de eerste keer (toen hij 13 was) negatief.
Paar jaar later was hij ook de sjaak en nu is het kennelijk dus nog een keer verergerd gezien zijn huidige plotselinge bevangenheid.

Verder ken ik ook genoeg paarden die vaak bevangen zijn, de gratis test laten doen, maar waarbij geen PPID wordt geconstateerd. Het is dus ook niet zo dat nu bijna standaard ieder paard PPID lijken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:00

Maar dan heb jij het toch juist goed gedaan Isapaardje? hb uit het niets is juist wel een symptoom van PPID en een belangrijke ook trouwens. En je hebt buiten de SR getest dus als er dan verhoogde waarde uitkomt, dan heb je gewoon zekerheid.

Als je paard nou niets mankeert in jouw ogen en je gaat omdat het "gratis" is (is natuurlijk ook een relatief begrip als je erna voor de rest vh leven paard aan de prascend gaat a 2 euro per tablet) en er komt een te hoge waarde uit (kan idd flink uitschieten ook bij gezonde paarden, door o.a rui) en vergeet niet dat pergolide het humane medicijn tegen parkinson was, wat zeker geen kattenpis is. Dan wil je dat spul toch niet gaan geven aan een dier waarvan je niet 100% zeker van bent dat het PPID is? En niet wat anders tijdelijk heeft gemankeerd of weinig weerstand had vd rui en het daar moeilijk mee had waardoor de acth kan stijgen.

Het kan namelijk ook andersom gaan; mijn pony had (want ja ik heb ook in de SR periode getest, moest trouwens toen gewoon betalen, wist ik veel nog) 1 puntje boven het maximum. Maar die stond zo stijf van de symptomen dat ik toch aan de pergolide ben gegaan. Ik heb zelfs vaak getwijfeld in de jaren erna, zo erg dat ik op het laatst idd voor een paar maanden ben gestopt en toen weer heb getest (was eind april en toen dus een waarde van 240) Ik zag mijn pony gelukkig worden zonder de prascend, maar ook opzwellen, ontstekingen bij de vleet, hb worden om niks en de rest. Tja toen wist ik het wel zeker ja...

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:16

MiniMeLona schreef:
Als je paard nou niets mankeert in jouw ogen en je gaat omdat het "gratis" is (is natuurlijk ook een relatief begrip als je erna voor de rest vh leven paard aan de prascend gaat a 2 euro per tablet) en er komt een te hoge waarde uit (kan idd flink uitschieten ook bij gezonde paarden, door o.a rui) en vergeet niet dat pergolide het humane medicijn tegen parkinson was, wat zeker geen kattenpis is. Dan wil je dat spul toch niet gaan geven aan een dier waarvan je niet 100% zeker van bent dat het PPID is? En niet wat anders tijdelijk heeft gemankeerd of weinig weerstand had vd rui en het daar moeilijk mee had waardoor de acth kan stijgen.


Nu voel ik me toch een beetje aangesproken op een niet zo leuke manier.... Ons andere paard hebben we idd laten testen omdat hij er wel de leeftijd voor heeft maar ik heb nooit gezegd dat ik hem ook de pillen zou gaan geven als hij het volgens de test zou blijken te hebben. Sterker nog, in zijn geval zou ik dat niet hebben gedaan en hem goed in de gaten hebben gehouden. Ik wilde er alleen maar mee aangeven dat het misschien wel het seizoen is om te pieken met deze test maar dat dat dus niet automatisch voor élk paard geldt. Oh, en dat de pergolide niet voor een instante toename van de bespiering zorgt daar was ik ook al achter. Plus jij kent mijn paard niet en hebt geen idee van haar geschiedenis dus om te zeggen dat het NIET door de PPID kan komen vind ik vrij nutteloos eigenlijk.

Verder zal ik niet meer op je ingaan, het is nu wel duidelijk hoe jij erin staat.

OT: Ik heb de Body Builder besteld net, komt hopelijk zaterdag binnen. Ben benieuwd!

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:20

Gulpje, ik snap wel wat MinimiLona probeert te zeggen hoor. Het hele gratis testen in de SR periode is gewoon eigenlijk tja, hoe zeg ik dat....... het klopt gewoon niet. De fabrikant zal echt wel weten dat er in deze periode veel paarden een verhoogde waarde hebben, ook gezonde paarden.
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat alleen spierverlies misschien voor mij ook geen reden zou zijn om te testen. Gewoon omdat prascend echt troep is, zeker als het niet nodig is.
Ik heb destijds laten testen en ben geen prascend gaan geven, ondanks behoorlijk verhoogde waarde. Met da de afspraak gemaakt toen om na de SR nog een keer te testen. Als de test dan nog verhoogd zou zijn, dan zou ik starten met de prascend, alleen..... na de SR was de waarde weer binnen het referentiekader ! Tot verbazing van mijn da.

Maar de afweging of je wel of niet prascend wil gaan geven moet iedereen voor zichzelf maken !

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:26

Maris schreef:
Gulpje, ik snap wel wat MinimiLona probeert te zeggen hoor. Het hele gratis testen in de SR periode is gewoon eigenlijk tja, hoe zeg ik dat....... het klopt gewoon niet. De fabrikant zal echt wel weten dat er in deze periode veel paarden een verhoogde waarde hebben, ook gezonde paarden.
Ik moet je ook eerlijk zeggen dat alleen spierverlies misschien voor mij ook geen reden zou zijn om te testen. Gewoon omdat prascend echt troep is, zeker als het niet nodig is.
Ik heb destijds laten testen en ben geen prascend gaan geven, ondanks behoorlijk verhoogde waarde. Met da de afspraak gemaakt toen om na de SR nog een keer te testen. Als de test dan nog verhoogd zou zijn, dan zou ik starten met de prascend, alleen..... na de SR was de waarde weer binnen het referentiekader ! Tot verbazing van mijn da.



Ik snap het ook wel, alleen de manier waarop stuit me behoorlijk tegen de borst.

En er zijn meer dingen gebeurd met onze oude sok maar ik heb niet zo'n behoefte om alles op internet te gaan zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:27

Dank je wel Maris.

Ik ben de laatste die mensen probeert aan te vallen, ik ben misschien bot, maar alleen maar eerlijk en het belangrijkste ik bedoel het goed.
Ik spreek in zijn algemeenheid over het algemeen en dat mensen zich daardoor aangesproken voelen kan ik zelf weinig doen natuurlijk.
En ik denk idd dat invallen in de bovenlijn bij een 28 jarige door de leeftijd komt, ben ik daar dan zo onbehoorlijk mee met die uitspraak?

Ik blijf het zeggen van de SR en testen zonder symptomen, omdat ik al jaren in dit topic zit en het elk jaar weer raak is door die "gratis" testen. Dan zie je hier een bijna explosie van nieuwe aanmeldingen. Ik wil mensen waarschuwen en vooral zelf logisch laten nadenken en naar hun paard laten kijken. En dat zal ik blijven doen.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:52

Gulpje schreef:
OT: Ik heb de Body Builder besteld net, komt hopelijk zaterdag binnen. Ben benieuwd!



Ha! ik ben ook benieuwd :D
Mijn ouwe sok vindt zulk voer voor sportpaarden ook helemaal het einde :9 :9
Leuke bijkomstigheid ook :+

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:21

Tja. Ik voel me ook aangesproken en ik haal veel info uit dit topic en bespreek dat ook met dierenarts en maak ik samen met hem de beslissing.
Voor velen is ppid nieuw en ik vind dat hier zo nu en dan de meningen aardig doorgeduwd worden..

Daarnaast, als de dierenarts dan toch al bij mijn paard is voor andere zaken, ja dan laat ik graag gratis dat onderzoek doen.
Als je duizenden euro's aan de gezondheid van je paard hebt uitgeven in een jaar dan doe je dat wel.
En hier stopt voor mij de discussie.