[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:46

Ik vroeg me altijd al of of dat sectolin sweet itch nou echt werkte. Gister werd ik op stal geprikt door een daas en een prik vlieg. Had toevallig net de fles in m'n hand dus heb dat er op gesmeerd :') eerst jeukte het heel erg en daarna was het over. Normaal krijg ik altijd mega bulten met echt zo'n harde plek erin, nu heb ik gewoon niks :D het werkt dus echt haha!

Hebben jullie paarden ook last van traan ogen? Ik trof die van mij net zo aan.. Heb maar een vliegenmasker omgedaanAfbeelding

Sunke

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:06

Hier helaas ook een traanoog, wat kun je daar eigenlijk het beste tegen doen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:11

ja Jets herkenbaar zo een traanoog. Doe dan ook een vliegenmasker op bij mijn paarden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:42

Maken jullie het oog dan ook schoon? Ik wil het ook niet erger maken ofzo dus heb dat eronder met wat water schoongemaakt. Ze heeft het nog niet zo erg gehad. Net uitgelopen mascara haha. Dat open plekje wat onder haar oog zit wil helaas ook niet echt genezen. Ik smeer er nu steeds nestosyl op, maar lijkt niet echt effect te hebben. Vorige week is ze wel haar manen/hals gaan schuren, daar had ze toen twee wondjes van op haar hals, direct onder de manen, dat was echt binnen een dag weer dicht..
Laatst bijgewerkt door Jets op 23-06-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:42

Bij mijn paard werkt het om kamille thee even te laten trekken in kokend water en daarna met een wattenschijfje erij te dompelen en dan op t oog te deppen.
Dat een paar dagen aanhouden en het is weer voor lange tijd over. Dat moet ik soms nog wel herhalen.
En anders zo'n sliertjeshalster. Maar vond zo'n burka al sneu zat.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:44

Oh wat grappig! Ik ga even kijken hoe het morgen is, anders ga ik dat ook doen :j Ja ze heeft echt een hekel aan dat vliegenmasker, maarja beter dan dat haar hele hoofd straks open ligt..

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:47

Laten jullie de sweet itch hoodie met het warme weer op? Of gaan jullie voor een vliegendeken. Arme beestje zweet zich het leplazarus.
Normaal is deken op doen geen probleem maar vandaag vond hij het niet leuk!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:53

Ik liet de eczeemdeken absoluut op, juist met dat warme benauwde weer . Misschien niet extreem comfy , maar jeuk is nog veel minder tof en dan had die van mij niet eens heel erg eczeem.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:53

Ik had altijd zo'n bruine deken, die haalde ik vandaag af en ze stond er inderdaad onder te zweten. Heb van een lieve bokker hier haar kapotte sweet itch op mogen halen, die heb ik gemaakt en net opgedaan. De deken gaat hier nooit af, hoe warm of koud het ook is, dat durf ik niet aan. Een vliegendeken werkt niet het zelfde als een eczeemdeken. Het hoeft maar een keer raak te zijn. De andere paarden zonder eczeem(dekens) stonden ook te zweten, warm hebben ze het sowieso wel :j Ook al hebben ze het met deken natuurlijk warmer, jeuk is nog vervelender. Denk ook dat het vervelender voor ze is als je het steeds afhaalt en dan toch weer op doet, dan is het nog warmer als ie weer opgaat denk ik..

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:57

Dan blijft hij op. Meestal gaat hij ook alleen af als hij moet werken of mee gaat in de trailer. Maar vond het zo sneu net.
Gelukkig geen extreme exzemer maar toch. Met de deken is het super onder controle te houden. Nog geen borstel staart en geschuurde manen. Wil ik het liefst zo houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:01

kimmetje26 schreef:
Laten jullie de sweet itch hoodie met het warme weer op? Of gaan jullie voor een vliegendeken. Arme beestje zweet zich het leplazarus.
Normaal is deken op doen geen probleem maar vandaag vond hij het niet leuk!

Ik laat het op,ben ook niet geweest,want moest de hele dag werken.
Maar zo lang ze genoeg drinken komt het wel goed.
Ik heb me ook kapot gezweet vandaag en ik leef ook nog :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:03

Hier gaat hij ook alleen af als we wat gaan doen en dan krijgt ze een zebra vliegenuitrijdeken op :)

Merk alleen wel dat ze echt vol aangevallen wordt bij haar uier ofzo. Die zit helemaal onder de bulten en zie ook van de dazen steeds bloedvlekjes |( Vind ik zo sneu.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:10

@ellepel: mooi relativeer-opmerking.
Hier is hij ook op gebleven, maar meer omdat het de hele dag zou gaan regenen. En werkelijk waar geen druppel gezien. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 21:27

Nou,ik heb net even op buienradar gekeken en hoor buiten ook gerommel.
Dus er komt nog wel een beetje regen!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:34

Hier druppelt t al. Maar nu heeft t peerd ook een dak boven zn hoofd :D

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 09:20

Sunke schreef:
Hier helaas ook een traanoog, wat kun je daar eigenlijk het beste tegen doen?

Wat hier heel goed helpt tegen vieze ogen is oogzalf van de DA, is het in één dag verdwenen.
Ik maak het eerst schoon met babydoekjes, paar keer per dag zalf erin en vliegenmasker op.
Zalf bewaren in de koelkast, kan niet te lang bewaart blijven want dan werkt het niet meer.

Met dit warme vochtige weer doe ik een dunne vliegendeken op, anders staat ze drijfnat van 't zweten, lijkt me niet echt gezond. En deze is met de regen ook snel weer droog.
Ze had een ,oude, RSIH op, nou, ze kreeg het volgens mij gewoon benauwd want de sluitingen van de hals lager eraf, rara hoe heeft ze dat gedaan? :+ , hals lag over haar rug, sluitingen zitten toch best vast, nou ja, is wel een oude deken, 4 jaar, vaak gewassen dus zal wel meespelen, maar dit heb ik nog nooit gezien, dus maar weer onder de naaimachine leggen, kan hij nog een poosje mee.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:40

Mijn pony heeft helaas ook last van zomereczeem. Voor zover ik begrepen heb hebben dieren aan de kust er minder last van omdat daar minder knutten voorkomen. Weet iemand toevallig of dit ook geldt voor de ijsselmeerkust? Het is natuurlijk zoet water, maar er zit wel stroming in en is daardoor misschien minder aantrekkelijk voor de mugjes. Bovendien waait het er ook wat vaker en daar hebben ze natuurlijk een hekel aan. Als het goed is verhuizen we binnenkort naar Gaasterland en het zou wel heel mooi meegenomen zijn als mijn pony daar minder last zou hebben!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:50

Sowieso overal waar het waait is beter. Knutten kunnen slecht vliegen bij wind.
Ik ben zo'n 8 km verhuisd van stal, van bosrand naar meer open vlakte en merk wen heel groot verschil.
Zelfs op deze stal is er verschil tussen weilanden die erg open liggen en de weilanden die in de luwte van de schuren liggen.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:06

De nieuwe plek waar ze zou komen te staan is wel meer open, dus dat zou dan alweer schelen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 12:53

Tiwi1969, ik ga exact hetzelfde doen nu.. 8 km verhuizen van rand bos naar wat meer open vlakte. Zo benieuwd.. Hoop dat het beter gaat straks!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:18

Jets, trof appie vanmiddag ook aan met 1 dik oog.
Dus oogzalf er in en bij hem een halster met sliertjes er aan omgedaan.
Hopelijk is het dan morgen een stuk beter!

Met de eczeem gaat het prima, ook geen dikke manenkam of wat ook :j

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:24

Aaaaw! Het vliegenmasker heeft geholpen, vandaag nog maar een klein traantje :j Helaas ondanks de zebra uitrijvliegendeken wel helemaal lek geprikt :(

Hoe lang doen jullie trouwens met een flesje Derfen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:52

Toevallig hier ook een dik oog met enorme traan. Morgen kamillethee erop en dan de sliertjes ervoor.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 18:05

Niet helemaal alles bij gelezen na 2weken vakantie, maar interessant van dat bicarbonaat @henny!
Hier is de ellende oas dit jaar begonnen en ik vermoed dat de medicatie kuren die hij heeft gehad voor longontsteking de boel hebben platgegooid.
Wat trouwens ook goed werkt vaak bij wondjes/jeuk is simpele sudocreme! Had afgelopen week in Ierland een paard met enorme jeuk aan het hoofd en kale plekken. Na paar x smeren veel minder en haar begon al terug te groeien ook.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 19:11

Halster sliertjes werken hier helaas niet genoeg :n dus altijd een vliegenmasker in de zomer en dat gaat prima.