[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:01

Helaas is ook bij onze ponymerrie van 22 cushing geconstateerd. Daarnaast is ze insulinetolerant en heeft ze nog wat allergieën, zoals pollenallergie en zomereczeem.

De DA zei dat haar ACTH-waarde 132 is. Hij zei dat het hoog was. Kunnen jullie me er iets meer over vertellen?

Verder heeft ze nu sinds 3 dagen cushing-medicijnen. Ze lijkt nu minder goed en heeft last van alle bijwerkingen uit de bijsluiter, zoals diarree, lusteloosheid, gebrek aan eetlust, vocht vasthouden etc. Gaan die bijwerkingen over na langer gebruik, of moet de dosering aangepast. (Ik bel morgen de DA weer, maar informeer ook graag hier).
Verder heb ik gelezen dat magnesium schijnt te helpen. Mag dat samen met deze medicijnen en zoja, hoeveel en welke soort is geschikt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:34

hevonen@Geef je 1 mg?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:45

Ja, 1 mg. In de bijsluiter staat voor haar gewicht 0,5 mg (ze weegt ca. 300 kg - A-welsh), maar de DA schrijft 1 pil per dag voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 17:52

ga maar terug naar een vierde pil....totdat ze zich beter voelt.Dat arme beest is doodziek van 1mg.
Je hoort heel langzaam op te bouwen....dierenartsen horen dat te weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:02

Nou... Mijn shet van 200 kg was van 1/8 in het begin al katswaus dus kan je nagaan wat 1 hele voor jouw pony te weeg brengt . Snel terug naar 1/4 hoor! En ja magnesium kan je zo maar erbij geven zonder dat je bang hoeft te zijn voor bijwerkingen lees de OP even door staat hierover ook het e.e.a. In

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:58

Hallo,
Ik kom hier informatie lezen en heb dus al een paar pagina's doorgelezen. Ik zal me ook even voorstellen.
Ik ben mandy en heb meerdere oude pony's in bezit. De oudste heb ik onlangs laten testen op acth hormoon. De uitslag was 15? En normaal was de bovengrens 12?. Advies was aankijken hoe het gaat, ze heeft geen klachten, gaat juist steeds beter en wordt steeds mooier. Over een tijdje testen we dan weer.
[SPR-ITP] Laila (bijna 39) vrijspringenerrtt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 20:29

Ik bouw pony ivm waarschuwingen hier op met 1/8ste elke 5e dag. Geen bijwerkingen, wel actievere pony die meer aanwezig is qua plek in de groep (was frictie tussen de 2 grootste) en zoals nodig bij hem eindelijk begint met aankomen. Daar helpt de overgang van afgeleid door in de weg staande pony en tikkend draad naar iets voernijd waarschijnlijk ook bij. Zit nu in dubio of ik laatste stap ook moet ophogen of het (voorlopig) bij deze dosis laat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:37

lailapri schreef:
Hallo,
Ik kom hier informatie lezen en heb dus al een paar pagina's doorgelezen. Ik zal me ook even voorstellen.
Ik ben mandy en heb meerdere oude pony's in bezit. De oudste heb ik onlangs laten testen op acth hormoon. De uitslag was 15? En normaal was de bovengrens 12?. Advies was aankijken hoe het gaat, ze heeft geen klachten, gaat juist steeds beter en wordt steeds mooier. Over een tijdje testen we dan weer.
[SPR-ITP] Laila (bijna 39) vrijspringen

Soooo seg...wat ziet die er stralend uit met haar 39 lentes ! _/-\o_

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:57

Dank je, hoop het ook zo te kunnen houden.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:19

Dimple schreef:
En ik vind de foto een beetje vertekenen. Je ziet wel netjes zijn ribben. Denk dat het ook wat komt doordat de buik wat hangt (net als mijn merrie)
Staat hij nu nog steeds op gewoon vol gras?

Je ziet en voelt echt zijn ribben. Zo moeilijk wanneer hij "goed" is. Tot nu vind ik alle paarden die goed zijn echt dun. Dat moet in mijn hoofd nog echt veranderen. Hij staat nu max. 3 uur in het gras met een graasmasker op(de greenguard) en verder hooi in een hooinet met maas 3x3, Hoop het gras wel uit te kunnen breiden naar overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:22

_/-\o_ voor jou en voor pony , wat ziet die er fantastisch uit zeg! Kan eigenlijk niet geloven dat die al 39 is zeg...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:26

geerke schreef:
Pluisbeer is leuk!!! <3 Hij heet echt pluisbeer?Wat een te gekke naam!
Mijn volgende hond gaat zo heten :j

Hij heeft een redelijke vacht al of niet?Verder is hij volgens mij goed op gewicht,moet niet dikker worden.Mooi gewicht om de winter in te gaan.

pluisbeer waren Pluis en Beer, mijn 2 pluizige katten die heel naar en heel toevallig 1 mei dit jaar beiden zijn ingeslapen. Had niks met elkaar te maken, zo triest.

Joris is ook behoorlijk pluizig en een beertje. Zit echt raar in het haar en verliest nog steeds beetjes, hoop dat de wintervacht wat minder wordt dan vorig jaar.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:27

ohjajoh6 schreef:
_/-\o_ voor jou en voor pony , wat ziet die er fantastisch uit zeg! Kan eigenlijk niet geloven dat die al 39 is zeg...

Echt ongelooflijk, echt geen typfout?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:54

Nee echt niet, kocht haar 13 jaar geleden op 26 jarige leeftijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 00:50

Donderdag pony laten testen. Ze staat nu 2 maand op de prascend en dit is de eerste keer dat we het echt laten testen... Ik ben benieuwd!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 06:47

Staar ze ook al 6 weken op dezelfde dosis? Anders is het zonde om de test te doen.

Ben overigens wel benieuwd naar de uitslag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:13

Ja, zelfde dosis, half pilletje per dag :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:47

Het blijft tasten in het duister, maar ik vraag me iets af........
Mijn merrie had in februari waarde 57.
Zou dit enkel veroorzaakt kunnen zijn door de stress die ze toen er vaarde?

Er knaagt al langere tijd nl iets in mijn hoofd.........soort stemmetje die zich afvraagt 'heeft ze echt wel PPID?'.

Enige manier om daar achter te komen is uiteraard afbouwen met Prascend, maar dat durf ik dus ook eigenlijk weer niet (uiteraard alleen in overleg met DA)

Iemand hier ervaring mee? Advies? Ideetje? Mening??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:49

geen idee of afbouwen een goed idee is.Dat moet je echt in overleg doen met de da.
Ik heb altijd al getwijfeld of jou merrie wel cushing had ;)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:02

Ja precies Geerke en samen met jou nog 2 personen onafhankelijk van elkaar. Dat blijft in mijn achterhoofd zitten. ;)

Binnenkort maar eens overleggen met DA wat te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 15:01

pluisbeer schreef:
Dimple schreef:
En ik vind de foto een beetje vertekenen. Je ziet wel netjes zijn ribben. Denk dat het ook wat komt doordat de buik wat hangt (net als mijn merrie)
Staat hij nu nog steeds op gewoon vol gras?

Je ziet en voelt echt zijn ribben. Zo moeilijk wanneer hij "goed" is. Tot nu vind ik alle paarden die goed zijn echt dun. Dat moet in mijn hoofd nog echt veranderen. Hij staat nu max. 3 uur in het gras met een graasmasker op(de greenguard) en verder hooi in een hooinet met maas 3x3, Hoop het gras wel uit te kunnen breiden naar overdag.

Zo is dat idd ! :j Eer al het overtollige ( en schadelijke ! ) vet weg is, zie je heel lange tijd de ribben, omdat ze op die plaats veel minder vet hebben dan achter de schouders, naast de schoft, op de manenkam en richting de staartwortel...Het is maar net zoals je zegt, het is alleen maar moeilijk in je hoofd :D Ik ben er nu na 1 1/2 jaar aan gewend geraakt :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 19:49

Ik ben er weer even ( meestal stille meelezer met cushing pony ).
Vandaag is vidar weer getest en wss woensdag de uitslag.
Vorige waarde in april was 42..

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:02

Voor de mensen die vitamine E bijvoeren. Welk merk voeren jullie? Bij veel vitamine E-supplementen zit Selenium of Lysine bij.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:04

Ik geef sowieso vitamine brok dus geen extra E verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:13

Er staat een voorbeeld in de OP, krissie20.