[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:36

Wat fijn zeg!! Hopelijk blijft het een beetje in de stijgende lijn :D

Hier samen met de stalhouder een soort stellage gemaakt voor de stomer, het werkt goed en ze eet het goed *\o/*
Afbeelding

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:20

Super Flicka! De mijne vinden hun gestoomde hooi ook echt heerlijk.
Op voordroog doet de mijne het dan weer niet goed, voor hem zit er echt een duidelijk verschil in, hoe droog het ook is. Hij wordt gassig, krijgt diarree, etc. Dan zit ik daar weer mee ipv hoesten. Vandaar hier ook voor het stomen van hooi gekozen.

Mijne krijgt voor z'n darmen standaard biergist bij (gewoon van pit&pit) dit is meestal ook het basis ingrediënt van alle supplementen zoals yea sacc enzo, maar een stukje goedkoper. Verder durf ik hem soms even combi platinum van gold medics geven als hij wat extra ondersteuning kan gebruiken (bij ontwormen/inenten, dat soort dingen)

L_iek
Berichten: 9739
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:32

Mijn paard heeft nu een week medicijnen. Vandaag had hij een snotneus. Is dit een goed teken dat alles los komt of moet ik mij zorgen maken? Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad dus alle tips zijn welkom.

Juut

Berichten: 6910
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:17

stalQuoVadis schreef:
Juut"
[quote="stalQuoVadis schreef:
Help:
Mijn veulen van 9 maand oud heeft verslagen droes.
Rocky heeft 10 dagen in Emmeloord gestaan (echo, bloedonderzoek etc) , en mocht daarna naar huis omdat zijn temperatuur stabiel was (38,5) en zijn eetlust weer goed was.
Twee abcessen zijn open gesneden, eentje bij de kaak en eentje onder in de hals. Maar niet alles is eruit gekomen omdat ze bang waren om een bloedvat of luchtpijp te raken.
Daarna is zijn ademhaling wel beter geworden.
Nu staat hij lekker "thuis" (in pension) waar ze een super mooie buitenstal (tochtvrij) hebben gemaakt. Met vlas en krijgt voordroogkuil.
Ook hebben we nog een lading medicatie mee gekregen (antibiotica, koortsremmers, en maagbeschermer) en geef ik zelf nog (chinese) kruiden, vitamines.
Hij eet super goed, is ook alweer lekker gegroeid, en super alert.
Nu is mijn vraag, wat zou beter werken, een halotherapie of de flexineb.
En zou het kunnen werken met een longontsteking. (ze kunnen helaas op de echo niet zien of er abcessen in zijn longen zitten).
Donderdag hebben we weer een afspraak staan in Emmeloord.

Droes zit vooral in lymfeknopen, daar ga je met flexineb of halotherapie weinig op bereiken... Heb geduld, volg advies van dierenarts, en bijf je veulen monitoren. Fijn dat hij zich weer een stuk beter voelt!


Ja weet ik, maar hij heeft verslagen droes. Hij heeft er een longontsteking bij gekregen.[/quote]
Op de longonsteking is het wellicht wel een waardevolle toevoeging...

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:29

Afbeelding
Daarom verdient mijn "spookje" ook deze kans.
Heb net een flexineb gehaald, ben heel benieuwd.
Wordt vervolgd.
Afspraak heb ik in Emmeloord verzet naar 7 maart. Heel benieuwd hoe de echo dan is.

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:41

Prachtig spookje! Ik duim voor je!

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:46

Dank je wel.
Zolang hij niet opgeeft, dan doe ik het ook niet.
Hij eet, drinkt mest goed en is alert. Dan kan ik hem toch niet inslapen. Dierenartsen waren niet erg positief.
Doe er werkelijk alles aan.

Mijn vorige hengst werd op 3 jarige leeftijd dampig verklaard in Utrecht. Heb hem 2 x daags op de Chinese kruiden gezet, en een buitenstal. Na een paar maanden was hij helemaal weer beter. Nog wel eens een hoestje, maar nooit niet meer dan dat. Is nog PSG geweest voordat ik hem verkocht. Dus jullie snappen wel dat je ook op jezelf en op je gevoel moet vertrouwen.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:51

Ik ben altijd overtuigd dat je je gevoel moet volgen en als de pony nog niet aangeeft er klaar mee te zijn en je je financieel niet flink de schulden in werkt. Ben ik ook wel een type die tot het naadje gaat. Zolang het paardwaardig is.

Welke chinese kruiden geef je?
Ik gebruik nu de sensipharm pulmitranq
Onder t mom baad het niet :+

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:53

Ja die heb ik destijds ook gebruikt. 3 zakjes in totaal. Ook bij Roquefort gebruik ik ze nu.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:57

stalQuoVadis schreef:
Ja die heb ik destijds ook gebruikt. 3 zakjes in totaal. Ook bij Roquefort gebruik ik ze nu.


Daar dus wel positieve ervaringen mee?
Vanaf welk zakje merkte je echt iets.
Ik voer nu 1,5 week pas. Gestart met 8, nu over op 7 :+

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:00

Bij mij zou morgen de 3 weken vernevelen erop zitten. Was al blij dat ik niet meer 's ochtends vroeg voor het werk langs stal hoefde. Helaas nog onvoldoende verbetering. Hij kucht nog steeds 1x bij aandraven. Al lijkt het wel een meer loskomend hoestje dan zo'n droge kuch. Ademt nog wel zwaar tijdens het werk, maar hij heeft dat altijd wel een beetje gehad en heeft nu misschien ook wel moeite met z'n wintervacht, dus vind het lastig om te zeggen of het verbeterd; maar bij de les van zaterdag vond mijn instructrice z'n gehijg echt al wel minder erg. Omdat er nu dus wel een kleine vooruitgang is, met de dierenarts besproken om de flexineb incl. medicijnen te verlengen. Volgende week opnieuw contact over hoe het dan is. De rest van de week dus alsnog extra vroeg m'n bedje uit :Z

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:09

Saaams schreef:
stalQuoVadis schreef:
Ja die heb ik destijds ook gebruikt. 3 zakjes in totaal. Ook bij Roquefort gebruik ik ze nu.


Daar dus wel positieve ervaringen mee?
Vanaf welk zakje merkte je echt iets.
Ik voer nu 1,5 week pas. Gestart met 8, nu over op 7 :+


Was denk ik 1,5 maand verder.

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:14

stalQuoVadis schreef:
Saaams schreef:


Daar dus wel positieve ervaringen mee?
Vanaf welk zakje merkte je echt iets.
Ik voer nu 1,5 week pas. Gestart met 8, nu over op 7 :+


Was denk ik 1,5 maand verder.


Oke. Geduld is dus echt een schone zaak :+

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:16

Saaams, ja altijd moeilijk. Geduld geduld geduld.

Maya, ga voor je duimen

fonzie01
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-05-14

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:27

Hoe lang gaat jullie medicatiecub van de flexibeb mee? Het zal wel afhankelijk zijn van waarmee je ze gebruikt maar ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Ik heb nl een cub die na 14 dagen (gebruikt met 2x/dag met budesonide) die bijna niet meer werkt alsof er storing op zit. Soms gaat ze en dan weer niet. Ik heb ze altijd direct gereinigd volgens instructies.

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:02

ik gebruik hem nu 3 weken 2x per dag 2 sessies, dus eigenlijk 4sessies per dag. Hij gaat dus "al" 80 beurten mee. Volgens de website hebben ze een levensduur van ca 120 beurten. Misschien een berichtje doen naar Flexineb?

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:25

fonzie01 schreef:
Hoe lang gaat jullie medicatiecub van de flexibeb mee? Het zal wel afhankelijk zijn van waarmee je ze gebruikt maar ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen. Ik heb nl een cub die na 14 dagen (gebruikt met 2x/dag met budesonide) die bijna niet meer werkt alsof er storing op zit. Soms gaat ze en dan weer niet. Ik heb ze altijd direct gereinigd volgens instructies.

Ik heb de mijne nu 4 maanden in gebruik, ongeveer een uurtje per dag.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 18:58

Ik heb met mijn vorige een half jaar gedaan, met denk een gemiddelde van 4-5x per week. Voornamelijk zout.

Met de laatste had ik problemen. Die ging vanaf het begin erg langzaam en dat hebben ze super netjes opgelost

fonzie01
Berichten: 9
Geregistreerd: 02-05-14

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:27

Bedankt voor jullie ervaringen van de medicub!

Juut

Berichten: 6910
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:52

Zit nu op 8 maanden met de eerste medicup. Daarvan 2 maanden 2x daags , daarna 2 maanden 1 x daags, en vervolgens los nog eens een week of 3 totaal 1 x daags. Merk nog niet dat zn einde nadert... Gebruik vooral zout, op het begin de combi met balsamic air.

Lusitanofr

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: sneek

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:57

Dat doe je goed, 8 maanden met 1 medicub.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:58

Ja dat is heel netjes en nog veel gebruikt ook!

Saaams

Berichten: 13322
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:03

Mijn pony hoestte geen moment. Hele traject van behandelen niet.

Nu zijn we een week verder met silvaplex en sinds dinsdag kreeg ik ineens tijdens het draven kuchjes. Paar keer. Daarna stopte het.
Vandaag tijdens het wandelen (met de flexineb en zout) wederom een kuch.

Verder proest ze wel af.

Is dat een positieve kuch of een negatieve kuch? :=

Hoesten is niet goed. Maar soms is het ook een reactie toch als de boel los komt?

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 22:13

Saaams schreef:
Mijn pony hoestte geen moment. Hele traject van behandelen niet.

Nu zijn we een week verder met silvaplex en sinds dinsdag kreeg ik ineens tijdens het draven kuchjes. Paar keer. Daarna stopte het.
Vandaag tijdens het wandelen (met de flexineb en zout) wederom een kuch.

Verder proest ze wel af.

Is dat een positieve kuch of een negatieve kuch? :=

Hoesten is niet goed. Maar soms is het ook een reactie toch als de boel los komt?


Moeilijk he! De mijne proest ook heel veel nu. En nog steeds één kuchje bij aandraven. Was al zo en is nu na 3,5week flexineb nog steeds zo... Klinkt wel als een loskomend kuchje waar het voorheen een droog kuchje.

Kan je horen of het loskomend is?

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 21:51

Nou, ik was zo optimistische. Normaal gezien heeft mijn merrie eind maart/ begin april een piek qua hoesten. En dan hoorde je dr zo eind januari/februari al sporadisch. Tot dit jaar, ik had nog niks gehoord. Dus ik dacht nou de combi flexineb en nat hooi doet zn werk wel goed.

Tot vandaag en ik even met dr aan de hand ging werken. Ze begon ineens toch even een paar keer te hoesten. Ik had de flexineb nog niet gebruikt, want anders was het donker. Daarna uiteraard wel.

Even goed in de gaten houden en de frequentie flexineb gaat even omhoog. Dat gaan we proberen dagelijks te doen.

Ik begreep trouwens van Bianca dat er ook bisolvon in de flexineb kan. Dat wil ik misschien nog overwegen tijdens het piekmoment.