[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piro

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:14

angelax schreef:
luis?

Daar had ik ook al aan gedacht, maar zou je die niet moeten kunnen zien? Dat is bij mensen immers wel het geval als je goed kijkt.

Piro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:29

@ ellepel

Hij krijgt 3x per dag 1 kilo brok (draversbrok van Havens) + 0,5 kilo muesli (ook van Havens). Verder 2 x per dag een flinke berg goed droog kuilgras (vrijwel onbeperkt, omdat ie een beetje aan de dunne kant is). Geen supplementen, enkel in de zomer soms electrolyten. Overdag staat ie ongeveer 4 uurtjes in de wei samen met een ander paard en daar staat nog wat gras om te eten. Zn stal is gewoon een standaard 3x3 box met stro. Daar knabbelt ie ook wel wat van, maar het is niet echt een stro eter. Verder heeft hij een nog een zoutblok en een speelbal waar hij beide wel dol op is. 's avonds rijd ik hem nog ongeveer 3 kwartier vrij intensief (5x in de week).
Bloedonderzoek is misschien geen slecht idee. Onder andere ook omdat ie toch wat dunnetjes blijft en ik soms het idee heb dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zit. Hij is wel gewoon vrolijk enzo, maar heeft een paar maanden terug naast het schuren wel meer lichte kwaaltjes gehad -> keertje schimmel, lichte mok, tijdje beetje snotterig. Hoewel dat allemaal alweer een tijdje geleden is, terwijl de jeuk blijft.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:20

wanneer gaan jullie de deken er op leggen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:25

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:42

Sodeletuut schreef:
http://www.rsh-eczeemdekens.nl/index.html
wat vinden jullie trouwens van deze?

Deze had ik ook al eens bekeken... Vind het er goed uitzien, alleen kon je een paar maand terug nog de grote maten bestellen en die staan er nu niet meer op...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:44

Uitgebreid getest
Ademend
Sneldrogend
Zeer robuust
Hoogelastische stof
Zon- en insectafstotend
Eenvoudig in onderhoud
Verkrijgbaar in 13 maten
Perfecte pasvorm
Wasbaar op 30˚C

als er 13 maten zijn, zullen er vast ook grote maten bij zitten toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:45

Ja, maar deze staan nu dus niet meer op de site en eerst wel. Nu is het volgens mij ook nog eens een aanbieding en kan ik dus niet bestellen...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:46

oh jammer, anders moet je misschien even bellen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:49

Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar denk dat ik toch voor de pagony ga... aangezien hier toch goede meldingen erover zijn en hij toch in de grote maat van 215 te verkrijgen is...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:50

maar je hoort er ook best veel slechte dingen over..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:52

Sodeletuut schreef:
maar je hoort er ook best veel slechte dingen over..

Ohww, ja ik las wel wat over kapotgaan, maar dat kan met een duurdere toch ook? Het grote voordeel van die andere vind ik dat je hem ook in het wit kunt krijgen... Is wel fijn als het erg warm is. moet er denk ik toch 2 hebben ivm wassen...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:47

ohja, nja ik kijk nog wel even welke ik koop, maar wanneer gaan jullie hem er op leggen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:50

Zodra ik die beesies weer zie of als de temperatuur omhoog gaat. heb hier ergens gelezen dat ze er weer zijn bij 12 graden, maar ligt natuurlijk er ook aan of er veel wind staat of juist niet enz. Ik zie het meestal aan wat bosjes die we bij huis hebben staan, daar zie ik ze altijd als eerste bij mooi weer. Maar wil er wel vooraan zijn, dus zal denk ik toch met temperatuursverhoging zijn dat ik hem op doe...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:02

maar dat zal rond maart zijn ongeveer?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:05

@ Piro: paardenluizen zie je minder goed dan mensenluizen. Bij mensen zijn ze zwart bij paarden doorzichtig... beetje als rijstkorrels... Gewoon een kammetje kopen en proberen...

@ Zammie: de bruine van Pagony is helemaal niet warm. Is een uv werende stof. De deken heeft zelfs in de volle zon nog nooit warm aangevoeld...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:14

ben jij tevreden met die deken AD?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:26

Ik wel... die van mij heeft gepresteerd om 2 halsdekens van ivanhoe te mollen (veel dikkere stof dan de pagony). De pagony leeft nog... zit alleen 1 gaatje boven op... maar dat was mijn eigen schuld...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:28

Ah, dus de stof van de pagony is wel dunner als die van ivanhoe... ik vind nl de halsdeken behoorlijk dik van ivanhoe, vandaar ook mijn vraag over het zweten onder de dekens...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 07:11

Piro schreef:
@ ellepel

Hij krijgt 3x per dag 1 kilo brok (draversbrok van Havens) + 0,5 kilo muesli (ook van Havens). Verder 2 x per dag een flinke berg goed droog kuilgras (vrijwel onbeperkt, omdat ie een beetje aan de dunne kant is). Geen supplementen, enkel in de zomer soms electrolyten. Overdag staat ie ongeveer 4 uurtjes in de wei samen met een ander paard en daar staat nog wat gras om te eten. Zn stal is gewoon een standaard 3x3 box met stro. Daar knabbelt ie ook wel wat van, maar het is niet echt een stro eter. Verder heeft hij een nog een zoutblok en een speelbal waar hij beide wel dol op is. 's avonds rijd ik hem nog ongeveer 3 kwartier vrij intensief (5x in de week).
Bloedonderzoek is misschien geen slecht idee. Onder andere ook omdat ie toch wat dunnetjes blijft en ik soms het idee heb dat hij niet helemaal lekker in z'n vel zit. Hij is wel gewoon vrolijk enzo, maar heeft een paar maanden terug naast het schuren wel meer lichte kwaaltjes gehad -> keertje schimmel, lichte mok, tijdje beetje snotterig. Hoewel dat allemaal alweer een tijdje geleden is, terwijl de jeuk blijft.

dus 3 kilo brok, en hoe zit die 0.5 muesli?
ook 3x?
is best aan de hoge kant, en ik vind 45 minuten aan hetw erk echt niet zwaar hoor voor een paard.... Knipoog

maar draversbrok is wel heel goed voer,dat weer wel.
persoonlijk zou ik die kuilgras weglaten,de mijne krijgt er ook jeuk van als die daarvan teveel krijgt.
liever hooi voeren.

bloedonderzoek is wel es handig hoor,je kunt eventueel de tanden nog laten nakijken als hij zo slecht aankomt in gewicht.
en die luis is via de dierenarts dacht ik wel aan te tonen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:26

@sodeletuut: Ik had een (dure!) halsdeken van ivanhoe. De stof is idd dikker en meer elastisch dan de stof van de pagony. Helaas heeft mijn paard deze met het grootste gemak in twee stukken gescheurd. Stuk kunnen ze dus allemaal. Ik denk maar zo, voor de prijs van een dure deken kan ik twee pagony's kopen.
Probeer eens of er op marktplaats eentje te koop is. Ik heb die van mij ook van MP en voor 35 euro heb ik er al een jaar 'plezier' van gehad(en in maart gaat hij weer op!) Kun je meteen uitproberen of deze deken je wel of niet bevalt Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:58

Zammie schreef:
Zodra ik die beesies weer zie of als de temperatuur omhoog gaat. heb hier ergens gelezen dat ze er weer zijn bij 12 graden, maar ligt natuurlijk er ook aan of er veel wind staat of juist niet enz. Ik zie het meestal aan wat bosjes die we bij huis hebben staan, daar zie ik ze altijd als eerste bij mooi weer. Maar wil er wel vooraan zijn, dus zal denk ik toch met temperatuursverhoging zijn dat ik hem op doe...

Dan zou je hem nu al op moeten doen want ze hebben al weersvoorspellingen gedaan deze week van 12 graden overdag en s'nachts een graad of 8 is best warm voor deze tijd van het jaar.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:07

Zammie, de deken van pagony is inderdaad veel dunner. Ik vindh em erg fijn. Mijn pony zweet er absoluut niet onder, ookal staat de volle zon er op. Ze voelt niet warmer aan dan paarden zonder deken of paarden met een lichte deken.
De Ivanhoe is veel dikker, maar wel elastischer. Toch heeft mijn pony net als bij Shera al 2 ivanhoe halsdekens in 2 stukken gescheurd. En de pagony heeft bij mij zeker een half seizoen overleefd al.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:19

Zammie schreef:
wupke schreef:
Mijn pagony deken was binnen een week alweer kapot ik vind het echt een flut deken. Ik naaide de deken en een dag later was die weer kapot Boos!
Ik ga nu bij iemand bioresonanthietherpie volgens. (me paard dan teminste he Clown)

kwam dat dan omdat je paard hem molde of gewoon van het dragen, rollen enz....

Dit was echt van het schuren vooral bij de kont zaten de hele tijd scheuren in dus had de deken niet zoveel zin Bloos

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:22

wat was dat bioresonantietherapie ook alweer hoe gaat dat enzo?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:32