[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:52

singasong schreef:
Kuil en ook voordroog is geen paardenvoer ;-)

Maar als je twijfeld, gewoon die filmpjes sturen naar S. Heb je haar mailadres?

hoezo voordroog geen paardenvoer?
het ligt bij ons 4 dagen te drogen en word dan in plastik verpakt, is gewoon net zo droog als hooi maar dan stofvrij
en makkelijker op te slaan.
kuil is te nat en gaan ze van aan de dunnen en als ze dat te lang krijgen dan kan je paard daar doodziek van worden [ zoals Cheyenne die dat 4 jr gehad heeft op vorige stal ]

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

Voordroog verzuurt uiteindelijk altijd het paardenlichaam. Mijn paard kan het daarom helemaal niet verdragen, andere paarden kunnen het jaaaaren eten voordat het niet meer goed gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:20

Maris schreef:
Voordroog verzuurt uiteindelijk altijd het paardenlichaam. Mijn paard kan het daarom helemaal niet verdragen, andere paarden kunnen het jaaaaren eten voordat het niet meer goed gaat.

is toch wel een enge gedachte >;)

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:08

Filmpjes toch maar even naar s gestuurd en gevraagd of ze vast iets kan geven om die slijmvliezen een beetje tot rust te laten komen

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:09

Wij geven onze paarden ook kuil super mooi spul, gewoon droog, niet dat natte kleffe kuil en ruikt heerlijk.. Natte kuil wat je vaak bij de koeieboeren ziet is ook niet goed voor de paarden maar dat kan je ook maar een aantal dagen bewaren dat van ons wel bijna een maand.

Iris_Buck

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:39

Ze adviseert me luchtwegcompositum. Maris die verzuring van voordroog kun je daar ook iets aan doen? Draineren/reinigen. Buck staat ook de hele winter op voordroog,soms behoorlijk droog maar ook de slechtere partijen wil hijkwijt natuurlijk

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:47

Ik weet niet uit mijn hoofd wat je tegen verzuring kan doen. Mijn paard kan absoluut geen kuil/voordroog verdragen.
Volgens mij is brandnetel(blad) ontzurend en ook mineralen en sporenelementen.

SWDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:52

Een paard van een kennis die bij ons op stal staat lijkt pollenallergie te hebben waardoor hij met het rijden de hele tijd aan het briesen is en met zn hoofd omhoog loopt. Zelfs met een neusnetje op. Soms kun je wel redelijk normaal rijden maar vaak is het niet te doen. Wie weet hét middeltje tegen pollen allergie? Wie heeft ervaring met zo'n pollentest uit een pluk haar waarvanuit ze een medicijn maken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:56

Puur Pollen is voor veel paarden HET middel tegen hooikoorts. Het werkt alleen vaak het eerste jaar helaas nog niet zo goed.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:49

singasong schreef:
Eridinges, balen zeg!
Heb je S nog gebeld?

De DA is net geweest ne haar gebit is weer gedaan, dat was nog steeds goed.
Ik heb gevraagt voor bloedonderzoek, maar dat vinden hun zonde van het geld omdat we dan wel weten wat het is, maar het niet kunnen behandelen.. Het kwam erop neer dat ze headshaking een beetje een hopeloze zaak vinden..

Ik heb S. net gebeld en ze gaat even kijken wanneer ze mij in kan plannen!
Ze vroeg of Laurie een periode gehoest heeft, en dat is ook zo. Dit is alleen wel al 2 jaar terug..
Klopt wel een beetje met de periode, vaag zeg! Vanwege de afstand kon ze nog niet zeggen wanneer het is wat logisch is,want ze moet er een heel end voor rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:55

Iris_Buck schreef:
Ze adviseert me luchtwegcompositum. Maris die verzuring van voordroog kun je daar ook iets aan doen? Draineren/reinigen. Buck staat ook de hele winter op voordroog,soms behoorlijk droog maar ook de slechtere partijen wil hijkwijt natuurlijk

Goed dat je het toch even hebt gevraagd. Ben je nu weer een beetje gerustgesteld?
Heb je een goed adres om luchtwegcomp. te bestellen? Ik doe het vaak bij gezonddier.nl daar heb je vanaf 25 euro geen verzendkosten.
En als je het 's morgens besteld heb je het meestal de volgende dag al.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:57

eridinges schreef:
Ik heb gevraagt voor bloedonderzoek, maar dat vinden hun zonde van het geld omdat we dan wel weten wat het is, maar het niet kunnen behandelen.. Het kwam erop neer dat ze headshaking een beetje een hopeloze zaak vinden..

Ik heb S. net gebeld en ze gaat even kijken wanneer ze mij in kan plannen!
Ze vroeg of Laurie een periode gehoest heeft, en dat is ook zo. Dit is alleen wel al 2 jaar terug..
Klopt wel een beetje met de periode, vaag zeg! Vanwege de afstand kon ze nog niet zeggen wanneer het is wat logisch is,want ze moet er een heel end voor rijden.

Balen hoor als je zo'n advies/mening krijgt van een DA....

Woont Joyce niet bij jou in de buurt dan kunnen jullie de volgende keer samen.

Niets 'vaags' aan hoor. Ze heeft vaak al een soort van 'lijntje' met het paard via diegene die belt ;)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:00

Ik weet niet waar Joyce woont? :+

Maar ze zou me morgen of maandag terugbellen.
Laurie is niet eens een erge schudder, maar de Da weet niet wat te doen.
Ja een corticospray proberen, maar ik wacht wel even op S.

Ze klonkt echt heel positief! Hoop zo dat ze ons kan helpen!

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:17

wel eerlijk van een dierenarts toch?! zo is het nou eenmaal

dat soort lijntjes vind ik ook te vaag hoor :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:27

Iris_Buck schreef:
wel eerlijk van een dierenarts toch?! zo is het nou eenmaal

dat soort lijntjes vind ik ook te vaag hoor :)

Wat voor soort lijntjes?

Ben het juist absoluut niet met de dierenarts eens. Als ik daar altijd naar geluisterd had, dan had ik mijn honden ook al in kunnen laten slapen. Ik hoop nog steeds op een oplossing en ik ga het niet opgeven omdat hun het een hopeloze zaak vinden. Dit in de zin van: we hebben er gewoon geen ervaring mee.
Ik zie het als onkunde, want S heeft blijkbaar toch al een aantal paarden schudvrij gekregen.

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:40

[quote]Niets 'vaags' aan hoor. Ze heeft vaak al een soort van 'lijntje' met het paard via diegene die belt /quote]

Deze lijntjes. Ik geloof in homeopathie maar niet in helderziendheid of zo.......

Nee tuurlijk moet je je paard niet opgeven. Maar het is een feit dat de reguliere geneeskunde niets kan doen. Dus dat is eerlijk om te melden. Paarden die doorgestuurd worden naar bv Utrecht komen meestal geen steek verder. Dat weten de dierenartsen en dus adviseren ze dat niet, maar zeggen niets voor je te kunnen doen. Ieder zn vak. Zij zijn geen natuurgeneeskundigen. (meestal dan, Laarakker is beiden en hij zal in dit geval ook niet zeggen dat er niets aan te doen is denk ik)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:41

Ik woon in Twente :) Zou mooi zijn als je bij mij in de buurt woont, want dan kan ze voor ons samen komen.

S heeft me net gebeld. Heb volgens mij wel een half uur met haar aan de telefoon gezeten :)
Het komt er op neer dat Kyra de zenuwen in haar hoofd en hals ontstoken heeft. De oorzaak hiervan is het herpus virus. De ontstoken zenuwen zijn waarschijnlijk de trigger voor Kyra om te gaan schudden. Ze gaat nu korrels opsturen om het herpus virus te lijf te gaan (nosode korrels) en korrels om de zenuwontstekingen te remmen. Verder kon ze niet echt wat vinden en leek Kyra een vrij gezond paard. Ze geeft wel aan dat dit beeld kan veranderen wanneer het herpus virus wordt aangepakt. Dan kunnen er andere dingen boven komen, maar hoeft natuurlijk niet. Ze had wel een kleine nierafwijking, maar dat is inherent aan het herpus virus. Al met al klonk het dus best wel positief.
Ik heb nog even gevraagd of de opgezette klieren hiermee te maken kunnen hebben, en dat is het geval. Door de ontsteking in haar lichaam kunnen lymfeklieren op gaan zetten.
Ze stuurt me nu de korrels op en dan moet ik ze 3 weken geven. Daarna weer monsters opsturen.
Ben zo ontzettend benieuwd of het gaat helpen! Aan de ene kant verwacht ik helemaal niks omdat ik al zoveel heb geprobeerd en ik dus behoorlijk sceptisch ben geworden. Aan de andere kant blijf ik natuurlijk hoop houden. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte :)

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:42

Eredinges, heb even in je profiel gespiekt, maar ik zie dat jij nabij Rotterdam woont, dus dat is helaas aan de andere kant van het land :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:56

Ik ben al even aan het meelezen, en vraag me af: Wie is S ?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:07

SWDesign schreef:
Een paard van een kennis die bij ons op stal staat lijkt pollenallergie te hebben waardoor hij met het rijden de hele tijd aan het briesen is en met zn hoofd omhoog loopt. Zelfs met een neusnetje op. Soms kun je wel redelijk normaal rijden maar vaak is het niet te doen. Wie weet hét middeltje tegen pollen allergie? Wie heeft ervaring met zo'n pollentest uit een pluk haar waarvanuit ze een medicijn maken?

Ik heb dit laten doen bij Josefien, maar het heeft mijn paard helaas niet geholpen. Anderen hebben er juist wel weer positieve ervaringen mee.
Verder denk ik dat je niet kan spreken voor hét middel tegen pollen allergie. Was het maar zo gemakkelijk, dan waren veel paarden geholpen. Het is een kwestie van uitproberen. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Verder is het ook fijn als je er achter kan komen wat de trigger is voor het paard.
Kortom, het is voor velen een hele lang zoektocht die helaas niet altijd tot resultaat leid.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:03

Zou iemand mij de gegevens van S kunnen pb-en? Ik heb 2 schudders (moeder en zoon) waarvan zoon ook licht atactisch is en na een lange zoektocht ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat zij het moeten hebben gekregen als gevolg van een Herpes-virus. Het zou geweldig zijn als S mij kon helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:31

Iris_Buck schreef:
Kuil is echt heel slecht voor Buck. Hij eet in principe gras en ik voer hem wat hooi bij voor zn darmen. Hij gaat niet proesten van het hooi, di meer voorzorg nu hij er zo erg aan toe is. Dat hooi sluift soms en dat lijkt me niet fijn als je al zo aan het proesten bent. Kuil is veel te eiwitrijk hij heeft dan direct vetbobbels in zijn manenkam.
Ik ben echt groot tegenstander van kuil. In de winter krijgt hij het helaas wel, kan niet anders in de groep.

je hebt kuil en je hebt kuil en hoeveel eiwit of suikerer in kuil zit ligt echt aan bemesting ,tijdstip van maaien etc..
maar in de winter krijgt hij het dus wel,schud hij dan ook zo?
of helemaal niet.

ik wilde ook nooit aan de kuil,maar appie reageerd er echt goed op.
nat hooi gaat hij dus van hoesten en proesten.
soms valt iets prima te proberen.

Citaat:

jammer he dat sommige artsen zo reageren,alleen is het wel zo dat er (nog) steeds geen goede medicatie of duidelijke oorzaak voor gevonden is.
dus wat dat betreft hebben ze misschien wel een beetje gelijk?

irmaz:
klinkt als de neurologische vorm van rhino?(rhino is ook een herpes)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:10

ellepel schreef:
irmaz:
klinkt als de neurologische vorm van rhino?(rhino is ook een herpes)

Dat is het waarschijnlijk ook. Mijn idee is dat moeder ooit de verkoudheidsvorm van Rhino heeft opgelopen (wat vrij zeker is, ze is een tijd ziek geweest met een virus) en dat zoon later via haar besmet is geraakt met het inmiddels wat gemuteerde virus. Ik heb ooit een dierenarts gesproken die zei dat hij het vaker tegenkwam dat veulens van moeders die ooit ziek waren geweest van Rhino de neurologische vorm ontwikkelden. Deze veulens worden dan meestal tussen de 2 en 4 jaar atactisch (moeder is overigens wel geënt tegen Rhino tijdens de dracht).

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:09

Nee swinters proest ie niet. Maar de pollen zijn de trigger, de oorzaak zit in zijn lijf en daar kan oa kuil de oorzaak van zijn.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:29

Iris_Buck schreef:
Citaat:
Niets 'vaags' aan hoor. Ze heeft vaak al een soort van 'lijntje' met het paard via diegene die belt /quote]

Deze lijntjes. Ik geloof in homeopathie maar niet in helderziendheid of zo.......

Nee tuurlijk moet je je paard niet opgeven. Maar het is een feit dat de reguliere geneeskunde niets kan doen. Dus dat is eerlijk om te melden. Paarden die doorgestuurd worden naar bv Utrecht komen meestal geen steek verder. Dat weten de dierenartsen en dus adviseren ze dat niet, maar zeggen niets voor je te kunnen doen. Ieder zn vak. Zij zijn geen natuurgeneeskundigen. (meestal dan, Laarakker is beiden en hij zal in dit geval ook niet zeggen dat er niets aan te doen is denk ik)

O op die manier! Ja had toch wel een gekke ervaring aan de telefoon. S vroeg of laurie ooit een erge verkoudheid heeft meegemaakt. Er was 2 en half jaar geleden droes op mijn vorige stal en Laurie heeft toen een poosje gehoest. ze was hier echter nog niet beleerd.
Maar hiervoor schudde ze niet. Vond dit toch wel apart om te horen.