[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:41

Afbeelding

Yeah ken weer vlechten hihi
Je ziet prescies waar hij schuurt

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:38

Hier gaat nog steeds heel goed ..Zijn alleen maandag van land gegaan ivm de modderpool ,dus staan ze nu in de uitloop .Heb wel idee dat de druppels van puur meer rust geven ,maar nu komt het broeierige weer eraan :(:) dus ff afwachten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:40

Jotoma schreef:
@henny: maar dan is er nog wel het verschil schoonmaakazijn en natuurazijn. Die eerste zou ik niet door mn sla gooien :D

Zelfs natuurazijn doet het prima als onkruidbestrijding :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:42

ellepel schreef:
Even wat anders, kreeg vamorgen de tip om marstall force te gaan geven als vitamine aanvulling op weidegang.
Heb even gekeken en is best hoog gedoseerd.
Is dit een geschikt supplement om te geven aan eczemers?
Ik gaf de naf veteranensupplement,maar zie dat die martsall veel hoger gedoseerd is.

Ellepel, ik heb de Marstall force een paar jaar terug ook een tijdje geprobeerd als afwisseling van de GKM van Hippolyt maar onze paarden deden het een stuk minder op de Marstall ondanks dat die inderdaad best hoog gedoseerd is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:45

Henny, werd de GKM goed gegeten bij jou?
Was hier indertijd een probleem

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:56

ellepel schreef:
Ja staat de force dus niet op supplementenvergelijk.
Maar ik had zelf al even gekeken, ik moet iets hebben wat hoog gedoseerd is en laag in prijs,
Haha maar ja dat willen we allemaal denk ik :j

Is de Duitse Lexa vit./min. brokje een idee? Geen GMO produkten er in en gewoon in Nederland verkrijgbaar bij Kifrahorse.
Ellepel, ik meen dat Appie ook al aardig op leeftijd komt he?
Oudere paarden hebben meer aminozuren nodig en oudere paarden maken ook zelf minder bicarbonaat aan.
http://www.kifrahorse.nl/webshop/-alles ... -9-kg.html

Deze voer ik al een tijdje tot grote tevredenheid omdat ik er 2 dames bij heb die ook al aardig op leeftijd komen. Onderaan bij de analyse staat diatomeeënaarde. Dat werkt ook erg basisch.
Net als bijvoorbeeld Bentoniet.
Nu onze paarden veel meer gras krijgen door de Paddock Paradise heb ik ze op 50 gr. Lexa per dag gezet. Ze wegen tegen de 600 kg.
Afgelopen winter voerde ik 80 tot 100 gr.
Ik bestel het voor onze 4 paarden per zak van 25 kg. en dat is best te doen. Als het niet op voorraad is krijg je het alsnog binnen 10 dagen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:01

Sonja_vR schreef:
Henny, werd de GKM goed gegeten bij jou?
Was hier indertijd een probleem

Yep de GKM werd hier prima gegeten.
Ik ben er alleen mee gestopt omdat het Calcium/ Fosfor gehalte erg scheef ligt. Maar dat doen de meeste duitse voeders. Kennelijk hanteren ze daar toch een andere verhouding.
En ik wilde graag een voer waar meer Zink in zit.
Lexa bevat meer Zink dan de GKM. Ook het kopergehalte is meen ik hoger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:42

Ik ben oa daardoor uiteindelijk op agrobs weidemineral en naturmineral beland .
Als aanvulling op ruwvoer

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:14

Onze Appaloosa merrie is 12 jaar en schuurt vreselijk aan haar buik! Verder schuurt ze meestal nergens anders. Ze heeft een eczeemdeken van Bucas aan met een grote buikflap die ong 3/4 van haar buik bedekt. Resultaat: waar de buikflap zit heeft ze geen schuurwonden, maar waar de buikflap niet zit (tussen haar voorbenen en aan haar uiers) heeft ze altijd schuurwonden! Begin deze week moesten we haar deken herstellen en kon ze het dus twee dagen niet aan doen. Resultaat deze ochtend: langs haar ganse buiknaad met een breedte van 25cm had ze heel haar buik opengeschuurd, gekrabd, gebeten, ...
Ik behandel die schuurwonden met zalf Nettex Itch Stop en dan zie je haar opgelucht zuchten wanneer ik die zalf smeer, dus die kalmeert heel goed tegen de jeuk en doet de wonden ook snel herstellen, maar dat is dus dweilen met de kraan open!!
Ik spuit haar altijd goed in tegen ongedierte met een hele sterke spray (Absorbine Ultra Shield) Maar toch zie je haar heel dikwijls tussen haar voorbenen bijten, met haar hoeven over haar buik krabben en op de grond aan haar buik krabben!
Ze doet dit alleen in de lente/zomer. In de winter heeft ze geen deken aan en schuurt ze dus ook niet.

Zou dit werkelijk zomereczeem zijn of zou dit ook iets anders kunnen zijn?

Ik heb dit de voorbije jaren al aan drie dierenartsen voorgelegd en allemaal zeggen ze dat het zomereczeem is zonder er verdere onderzoeken voor te doen.
Wat denken jullie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:30

Henny, appie is 24.
Daarom gaf ik ook de veteranensupplement van naf,daar zitten wel aminozuren in.
Veel voeders vind ik zo duur, heb zelf niet en erg hoog inkomen,dus moet er wel een beetje om denken

Peter, je moet wel een andere deken ol doen als je de ene maakt
Koop er nog een, ik heb er voor appie maar liefst 4 :o
Bij een erge eczemer kan een paar uur zonder deken al funest zijn.
En als je dier in het grasbstaat, weinig gras geven,dat werkt voor veel eczemers ook goed

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:39

ellepel schreef:
Peter, je moet wel een andere deken ol doen als je de ene maakt
Koop er nog een, ik heb er voor appie maar liefst 4 :o
Bij een erge eczemer kan een paar uur zonder deken al funest zijn.
En als je dier in het grasbstaat, weinig gras geven,dat werkt voor veel eczemers ook goed

We hebben een reservedeken, maar dit hebben we vorig weekend naar de wasserij gebracht, dus heel uitzonderlijk hadden we geen reserve! Typisch dat ze dan net haar andere deken kapot getrokken had! /3
En ze staat op een wei waar ze dus constant gras heeft, dat is idd niet ideaal...

Zijn er nog bokkers die zo'n erge buikschuurder hebben?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:41

Ik heb ook meerdere reserve dekens liggen, een paar dagen zonder deken kan echt funest zijn.

Ik zou eens proberen om haar van het gras af te halen, en is ze goed op gewicht of te zwaar?

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:59

Ze is niet dik, maar ook niet mager (zie foto)
Haar van het gras zetten is jammer genoeg niet mogelijk

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:00

Wat krijgt ze verder aan krachtvoer?

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:03

Afbeelding

Ze is niet te dik, maar mag ook niet zwaarder worden volgens de da.
We geven haar geen krachtvoer, behalve 2 keer per week een summerfit koek van pavo als beloning.
Haar van het gras wegdoen is niet mogelijk. Ze staat het ganse jaar op een grote wei

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:25

Peter, welke dekens hebben jullie nu voor haar?
Ik heb zelf hele fijne ervaringen met de dekens van snuggyhoods (Brits merk)
Die dekens passen zo ontzettend goed, bedekken heel veel lichaam, schuiven, trekken en schuren vrijwel niet en blijven ontzettend lang heel,
Zijn licht elastisch waardoor de bewegingsvrijheid optimaal is
En tegenwoordig zijn zE er naast tweedelig ook in 1 geheel.
Maar de buikflap is ook ontzettend goed qua vorm en formaat .

Zelf zou ik denk ik de pavo koeken schrappen en over gaan op iets als de agrobs weidemineral om te zorgen dat ze alles goed binnen krijgt (vaak is er verhoogde behoefte aan magnesium en zink bij huid issues en die zitten ook goed in de weidemineral) Ik bestel het gewoon bij de importeur (Renee wielens ) of op pferdefutter.com
Je hoeft ook maar 60 gram te voeren van dat spul en de vorm is lekker makkelijk(beetje snoepjes formaat )
Pavo vind ik Zelf altijd een afrader bij jeuk gevoelige dieren, agrobs is een heel schoon voer met hele nette waardes .

Eventueel kun je ook nog iets als derfen smeren om vliegend tuig weg te jagen

Het mooiste zou zijn als je het voer aan zou kunnen passen maar als dat niet gaat(veel minder gras. Etc etc ) maar als dat niet gaat dan zou ik zorgen voor een goed aanbod van vit/min en haar zo goed mogelijk ingepakt houden en daarnaast ook Nog ongedierte verjaging in de vorm van een spray er overheen gooien

(Ik bestelde altijd anti vliegenmuik uit Amerika met permetrine er in , kon je hier ook wel krijgen maar was daar goedkoper , zelfs met import er overheen.
Dat spul moest je opbouwen en dan kon je op den duur af met 1 keer per anderhalf a twee weken insprayen

Derfen lijkt hier op stal ook wel aardig wat te doen)

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:30

Sonja_vR schreef:
Peter, welke dekens hebben jullie nu voor haar?

We hadden eerst een Rambo, maar die kwam aan haar buik altijd open te staan en had ze dus altijd schuurplekken over de hele buiknaad.
Sedert deze lente hebben we nu een Bucas sweet itch zebra. Die heeft een buikflap die 3/4 van haar buik inpakt.

Ik zal die weidemineral eens opzoeken!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:30

Mijn slimme dame heeft de staartflap van d'r Fedimax gesloopt -O-
Schoonzusje maar even lief aankijken, die is nogal goed in herstellen :)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:49

Voor jeuk bij de uiers kun je ook een T-shirt ombouwen tot uierbeschermer. Ik heb nu drie lusjes aan de onderkant genaaid die aan de staartriem vast zitten (zodat t-shirt van achter alles goed bedekt) en de mouwen van het t-shirt kan ik weer aan de gespen van de deken vastbinden. Helpt ons heel erg goed!

Voor voeradvies heb ik heel veel gehad aan Rene Wielens. Ik voer nu Dodson & Horrel Fibergy als voer en Dodson & Horrel ultimate balancer als vitaminebrok. Merrie doet het hier heel erg goed op en er zit bijna niets in.

Ik heb de tektonic ook binnen gekregen. Wil na dit weekend het uittesten en dan stoppen met de hippo eczema. Kijken wat het gaat doen. Maar even kijken wat het voor ons gaat doen.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 08:46

Ik ga me ook maar eens verdiepen in de tektonic, en ook maar proberen.
Paard gaat nu ineens dood van de jeuk, terwijl het zo goed ging.

De steekvliegen zijn ook weer in groepen aanwezig, bah bah bah!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 10:05

Ik heb ondertussen een masker met haas aaneengesloten besteld maar ik zag dat het nog even door voordat hij binnen is dus ik ben nog verder gaan denken en toen bedacht ik me dat ik van mijn d pony nog een vliegendeken heb liggen waar een losse hals bij hoort. Die meteen gaan zoeken en gelukkig had ik de hals nog. Die heb ik nu over de eczeemdeken gedaan. Even in de gaten houden of dit niet te warm gaat zijn. Ik vind die vliegendekens altijd zo dik en warm ogen. Vooral nu het van dat broeierige weer is.

Ik probeer daarbij trouwens te ondersteunen met olie van doterra wat toch wel schijnt te werken!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:30

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:56

Kom me hier ook even melden, sinds kort hier ook een fjord die last heeft van eczeem. Het enigste wat ze eigenlijk schuurt is haar hoofd, op de manenkam kan ik niks ontdekken, op andere plekken ook niet. Tot nu toe gaat het eigenlijk goed. Af en toe spuit ik de licht geschuurde plekjes in met leovet bio olie of equi protecta paardenlotion. Ik voer sinds kort horsefood happy summer mix als aanvulling met algea vitalis na het rijden of werk. Hier doen ze het tot nu toe goed op. Verder alleen hooi, af en toe wat gemaaid gras maar staan hier niet op het volle land want merk dat het schuren dan gelijk toeneemt. Misschien ook iets voor jouw paard Peter?
terpentijn, ben ik ook benieuwd naar als ik het zo lees hoor je er wel positieve reacties over..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:07

Ik kom ook even updaten..
Therapie lijkt nog niet heel erg aan te slaan, maar is ook lastig te zeggen gezien ze dit jaar ook in eigenlijk totaal verkeerde omgeving staat en op meer gras..

Ze is weer begonnen aan haar manen. Hopelijk kan ik het bij blijven smeren. Smeer er nu maar wat vetaderm op, even die ergste prikkel eraf, dan maar met sterker middel..

Verder ga ik volgende week van stal wisselen, en ik ben heel benieuwd hoe het daar gaat. Verder van het bos af, een klein stukje gras (als het op is, is het op, op het moment is het al op want de vorige heeft het al kaalgegeten) Dan krijgt ze dus minimaal gras, verder hooi uit pak en haar metazoa brok en lucerne (wat ze overigens echt niet lekker vind, maar dan heeft ze pech :Y) )
Ook wat supplementen erover, biotine. Dat had ik nog staan en blijf ik gewoon doorgeven tot dat het op is.

Zucht, die arme eczemers ook.. Maak me er echt altijd maar zorgen om..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:10

Verschrikkelijk he die zorgen... bah heb dat ook zo!

Ze stond vandaag met haar volle gewicht tegen de muur, haar billen te schuren...
Haar oren zijn helemaal gebobbeld van alle steken en wondjes.

Heb nu een eczeemkap, zon lelijke bruine, in haar rambo vliegenkap genaaid. Benieuwd of dat een beetje houd.