[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:13

ik de weet alleen de acth waarde niet wat erachter staat. Zal dit volgende week eens opvragen. En mijn eigen da bellen ben benieuws of hij andere bedenkingen heeft voor een behandeling. Dank je wel voor alle reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:04

ohjajoh6 schreef:
Als een paard maar een licht verhoogde acth waarde heeft en bijna geen typische cushing symptomen, kan die lichte verhoging in acth ook duiden op pijn. Ik kan mij dus eerlijk gezegd heel goed voorstellen , dat niet iedere DA , direct begint met het voorschrijven van prascend.

Ik wil hier nog even wat aan toevoegen;

MiniMe (toen 7 jaar) had vorig jaar eind oktober een acth waarde van 58 en haar I.R. was 26. Beide uitslagen waren maar 1 puntje boven de max.
Dat de I.R. niet zo alle jezus hoog was, begrepen DA en ikzelf wel, omdat ik pony toen al 3 jaar, zo ongeveer als een I.R. pony voerde.
Mijn DA wist mij toen te vertellen (en dat was een man met verstand van zaken) dat het bij zo een lichte verhoging in de ACTH helemaal niet perse op cushing hoefde te duiden maar ook een uiting van pijn kon zijn.
Ook ik heb het toen een 3 tal maanden nog zonder prascend geprobeerd, alleen had mijn pony zo ongeveer last van alle symptomen; hb gevoelig (was het altijd net niet leek wel), ineens last van maagzweren, ontiegelijk veel drinken en urineren, overal en nergens ontstekingen en slappe achterhand en mankeert dan ook regelmatig wat aan haar achterbenen, afwisselend links of rechts en soms kreupel of net niet. En ze verhaarde gewoon helemaal niet meer, met een slag in vacht bij nat weer.
Dat is uiteindelijk voor mij de hoofdreden geweest (in overleg met DA) om op de prascend over te gaan en niet die lichte verhoging in ACTH.

Het alleen maar slecht uit de vacht willen komen en verder dus geen symptomen, met zo een lichte verhoging in de ACTH zou voor mij ook geen reden zijn om je paard maar direct aan de prascend te knallen, het is nogal geen bocht dat spul, daar moet men niet te makkelijk over denken. Het zou voor mij wel reden zijn, om verder te gaan zoeken, naar wat het dan eventueel wel kan zijn!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:26

Maar wouterpaard der paard plast veel, ingevallen flanken zijn ook symptomen. Slecht door de vacht heen duidt op een slecht werkende interne thermostaat, ingevallen flanken duidt op interen op de spieren

Dat zou voor mij wel reden zijn om op de prascend te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:24

Ik lees het toch echt anders Douraque; vele plassen doet hij altijd al en het wat invallen heeft waarschijnlijk met de leeftijd te maken. Slecht door de vacht heen willen komen kan natuurlijk wel honderden oorzaken hebben, zolang je daar die slag in de vacht niet bij hebt of de "gouden" gloed, kun je dat echt niet zo direct relateren aan cushing.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:27

Maar icm de acth waarde van 56 kun je toch wel stellen dat er sprake is van Cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:34

Dat vraag ik mij dus oprecht af;
Er blijken dus verschillende mogelijkheden te zijn voor cushing;
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met veel symptomen
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met weinig tot geen symptomen
Licht verhoogde ACTH waarde (dus waardes van rond de 50) met veel symptomen

Maar als je dus een licht verhoogde ACTH waarde hebt en amper symptomen, moet je jezelf dus oprecht afvragen of het wel cushing is, omdat dus pijn doodleuk ook de ACTH verhogen kan en dan zou ik dus eerst de oorzaak van de pijn willen vinden, voordat ik mijn paard volgooi met parkinson medicatie, maar dat is mijn mening hoor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:37

Miijn cushing paard heeft ook ingevallen flanken en plast ook veel.
Had volgens de geldende waarden geen cushing , maar is heel erg opgeknapt sinds ik met medicatie begonnen ben

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:42

Hij plast idd zijn hele leven veel. HIj drinkt niet abnormaal veel. Veel plassen doet hij al 12 jaar dus is niks veranderd. Dat hij wat inviel kwam volgens da omdat hij op de wei meer beweegt. (was toen pas verhuisd. Hij speelt meer) met een handje luczerne erbij is hij nu al aantal maand weer prima op gewicht. Hij heeft dus idd behalve de vacht verder geen problemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:43

In dit topic knappen de meeste paarden wel op van de medicatie, ongeacht de hoogte van de ACTH waarde. Daarbij zijn de meeste mensen er vroeg of laat toch aan begonnen. (uitgezonderd de paarden die de medicijnen niet verdragen natuurlijk)

Ik vind het een lastige discussie. Ik denk niet te licht over het toedienen van zulke zware medicijnen, maar als je ziet/hoort hoe alle paarden toch opknappen, ook die met een lage waarde zou ik denk ik toch wel beginnen met een lage dosis. (hier dacht ik toen ik er zelf aan moest gaan geloven heel anders over, dat besef ik me wel)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:59

ohjajoh6 schreef:

Maar als je dus een licht verhoogde ACTH waarde hebt en amper symptomen, moet je jezelf dus oprecht afvragen of het wel cushing is, omdat dus pijn doodleuk ook de ACTH verhogen kan en dan zou ik dus eerst de oorzaak van de pijn willen vinden, voordat ik mijn paard volgooi met parkinson medicatie, maar dat is mijn mening hoor.

Maar dan weet je dus niet wat er binnen het lichaam afspeelt.

Ik zou juist beginnen met 1/4 om te kijken in hoeverre het paard opknapt. Knapt hij niet op, dan stoppen. Knapt hij wel op, dan is dat heel mooi

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:02

Thirteen, wat ga jij nu doen? Heb je al contact met DA gehad over uitleg over de bloeduitslag?
En de IR test??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:07

Douraque schreef:
ohjajoh6 schreef:

Maar dan weet je dus niet wat er binnen het lichaam afspeelt.

Ik zou juist beginnen met 1/4 om te kijken in hoeverre het paard opknapt. Knapt hij niet op, dan stoppen. Knapt hij wel op, dan is dat heel mooi

Dat weet je toch nooit uiteindelijk?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:17

Maar wat valt er op te knappen behalve verandering van de vacht?(niet aanvallend bedoeld mocht het zo overkomen)volgens de da zou de vacht min. verbeteren. Heeft scheren meer het gewenste effect.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:30

Vraag me eigenlijk af hoeveel van de cushing testen ook echt goed afgenomen worden, want volgens mij gaat daar het ook niet altijd helemaal goed. Zeker als je soms hoor hoe onwetend sommige DA zijn betreffende cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:30

Als het dus een overduidelijke cushing vacht is ;
Lang, dik, krullend haar (hypertrichosis)
Verhaart niet of slecht in het voorjaar
"Gouden gloed" die over de vacht komt

Kan dit dus echt wel significant verbeteren. Ik ben zelf nog geen jaar bezig, dus weet niet of die slag straks ook uit haar wintervacht zal zijn verdwenen bij nat weer, maar mijn pony heeft dit jaar al 2x verhaard, terwijl dit helemaal dus niet gebeurde in voorgaande jaren en ik wel 3/4 x scheren moest.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:02

Marcella, de DA neemt alleen bloed af en stuurt bloed op. Ik geloof dat alleen Utrecht deze onderzoeken mag doen??

Weet iemand dit?

Dus daar zou geen risico moeten zitten zou ik denken.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:10

geerke schreef:
pluisbeer schreef:

bij cushingpaarden is het echt heel belangrijk dat je strikt ontwormd.3.5 maand geleden is wel lang...of je laatste kuur moet met moxidectine zijn geweest?Dan kan het net.

Wat is het ontwormschema dat jullie aanhouden bij de cushing paarden en hoe deed je het voorheen?

vandaag ietsiepietsie meer zand,maar nog niet noemenswaardig. Morgenvroeg maar snel ontwormen. Vandaag durf ik niet, heb een late dienst en slaapdienst en kan het dan niet in de gaten houden.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:34

Afbeelding

Foto van het paard van Pluisbeer ;)

Ontwormschema volg ik op stal, maar het is me nu te lang geleden dus moet even aan de bel gaan trekken. Ze zijn er zo voorzichtig mee tegenwoordig.

Ik heb wel een voorbeeld van een goed schema wat ik ooit eens heb gevonden op Bokt, zal even kijken of ik die nog heb. ;)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:07

Dimple schreef:
Thirteen, wat ga jij nu doen? Heb je al contact met DA gehad over uitleg over de bloeduitslag?
En de IR test??

Ik ben de prascend aan het afbouwen om er uiteindelijk mee te stoppen, ACTH waarde is te laag om ppid te kunnen zijn en heeft teveel last van bijwerkingen en ook geen verbetering ... (In overleg met da ! ;) )
We gaan er wel vanuit dat ze wss wel IR / EMS heeft en dat dit kan evolueren in ppid en ga dan ook haar voeding en bewegingschema (van zodra haar hoeven dat weer toelaten ...) daarop af te stemmen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:20

Overleg met je eigen DA of een andere?
Is dit dezelfde die je paard aan de medicatie heeft gezet?

Ik hoop dat het snel beter gaat met zijn voeten. En bij twijfel.........weer testen over paar maanden mocht het alsnog niet goed gaan?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:27

Andere da !
En ja hoor, testen staat op de planning ;) (en deze keer voor ir EN acth ...)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:28

pluisbeer schreef:
Wat is het ontwormschema dat jullie aanhouden bij de cushing paarden en hoe deed je het voorheen?

vandaag ietsiepietsie meer zand,maar nog niet noemenswaardig. Morgenvroeg maar snel ontwormen. Vandaag durf ik niet, heb een late dienst en slaapdienst en kan het dan niet in de gaten houden.

Hier wordt alles 4x per jaar ontwormd, gaat al jaren goed ...herfst Equest, na de winter Equest Pramox en in de zomermaanden 2x Eraquell.

Ik vind jouw witte er behoorlijk dik uitzien :D Opletten met dat gras hoor !

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:33

Thirteen, goed van je dat je een andere DA hebt benaderd. Had hij verder nog wat zinnigs te melden?

En ik vind de foto een beetje vertekenen. Je ziet wel netjes zijn ribben. Denk dat het ook wat komt doordat de buik wat hangt (net als mijn merrie)
Staat hij nu nog steeds op gewoon vol gras?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:36

Pluisbeer is leuk!!! <3 Hij heet echt pluisbeer?Wat een te gekke naam!
Mijn volgende hond gaat zo heten :j

Hij heeft een redelijke vacht al of niet?Verder is hij volgens mij goed op gewicht,moet niet dikker worden.Mooi gewicht om de winter in te gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 15:47

Pandora2 schreef:
pluisbeer schreef:

Hier wordt alles 4x per jaar ontwormd, gaat al jaren goed ...herfst Equest, na de winter Equest Pramox en in de zomermaanden 2x Eraquell.

Ik vind jouw witte er behoorlijk dik uitzien :D Opletten met dat gras hoor !

Edit; lees net in je vorige posts dat ie een tijdje geleden aan zijn dieet begonnen is....toppie ! Afvallen moet ook niet te snel gaan :)