Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ohjajoh6 schreef:Als een paard maar een licht verhoogde acth waarde heeft en bijna geen typische cushing symptomen, kan die lichte verhoging in acth ook duiden op pijn. Ik kan mij dus eerlijk gezegd heel goed voorstellen , dat niet iedere DA , direct begint met het voorschrijven van prascend.
ohjajoh6 schreef:Dat vraag ik mij dus oprecht af;
Er blijken dus verschillende mogelijkheden te zijn voor cushing;
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met veel symptomen
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met weinig tot geen symptomen
Licht verhoogde ACTH waarde (dus waardes van rond de 50) met veel symptomen
Maar als je dus een licht verhoogde ACTH waarde hebt en amper symptomen, moet je jezelf dus oprecht afvragen of het wel cushing is, omdat dus pijn doodleuk ook de ACTH verhogen kan en dan zou ik dus eerst de oorzaak van de pijn willen vinden, voordat ik mijn paard volgooi met parkinson medicatie, maar dat is mijn mening hoor.
Douraque schreef:ohjajoh6 schreef:Dat vraag ik mij dus oprecht af;
Er blijken dus verschillende mogelijkheden te zijn voor cushing;
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met veel symptomen
Torenhoge ACTH waarde (200 en hoger) met weinig tot geen symptomen
Licht verhoogde ACTH waarde (dus waardes van rond de 50) met veel symptomen
Maar als je dus een licht verhoogde ACTH waarde hebt en amper symptomen, moet je jezelf dus oprecht afvragen of het wel cushing is, omdat dus pijn doodleuk ook de ACTH verhogen kan en dan zou ik dus eerst de oorzaak van de pijn willen vinden, voordat ik mijn paard volgooi met parkinson medicatie, maar dat is mijn mening hoor.
Maar dan weet je dus niet wat er binnen het lichaam afspeelt.
Ik zou juist beginnen met 1/4 om te kijken in hoeverre het paard opknapt. Knapt hij niet op, dan stoppen. Knapt hij wel op, dan is dat heel mooi
geerke schreef:pluisbeer schreef:
bij cushingpaarden is het echt heel belangrijk dat je strikt ontwormd.3.5 maand geleden is wel lang...of je laatste kuur moet met moxidectine zijn geweest?Dan kan het net.
Dimple schreef:Thirteen, wat ga jij nu doen? Heb je al contact met DA gehad over uitleg over de bloeduitslag?
En de IR test??
pluisbeer schreef:Wat is het ontwormschema dat jullie aanhouden bij de cushing paarden en hoe deed je het voorheen?
vandaag ietsiepietsie meer zand,maar nog niet noemenswaardig. Morgenvroeg maar snel ontwormen. Vandaag durf ik niet, heb een late dienst en slaapdienst en kan het dan niet in de gaten houden.
Pandora2 schreef:pluisbeer schreef:Wat is het ontwormschema dat jullie aanhouden bij de cushing paarden en hoe deed je het voorheen?
vandaag ietsiepietsie meer zand,maar nog niet noemenswaardig. Morgenvroeg maar snel ontwormen. Vandaag durf ik niet, heb een late dienst en slaapdienst en kan het dan niet in de gaten houden.
Hier wordt alles 4x per jaar ontwormd, gaat al jaren goed ...herfst Equest, na de winter Equest Pramox en in de zomermaanden 2x Eraquell.
Ik vind jouw witte er behoorlijk dik uitzienOpletten met dat gras hoor !